پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

از دیروز تا فردا / چرا ستاره اقبال تاکسی‌های اینترنتی رو به افول است؟

اگر خاطرتان باشد قیمت این تاکسی‌ها تا اندازه‌ای رقابتی بود که وقتی صف تاکسی‌های خطی شلوغ می‌شد، بلافاصله عده بسیاری موبایل به دست از صف خارج می‌شدند و ترجیح می‌دادند با پرداخت تنها یک تا 2 هزار تومان هزینه بیش‌تر با یک تاکسی دربستی راهی خانه یا هر مقصد دیگر شوند. به گزارش پایگاه خبری […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

اگر خاطرتان باشد قیمت این تاکسی‌ها تا اندازه‌ای رقابتی بود که وقتی صف تاکسی‌های خطی شلوغ می‌شد، بلافاصله عده بسیاری موبایل به دست از صف خارج می‌شدند و ترجیح می‌دادند با پرداخت تنها یک تا 2 هزار تومان هزینه بیش‌تر با یک تاکسی دربستی راهی خانه یا هر مقصد دیگر شوند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

اسنپ، تپ‌ سی، ماکسیم و چندین و چند اپلیکیشن سراسری و محلی دیگر نام‌هایی هستند که از نیمه دهه 90 شمسی چون طوفانی قدرتمند شهرهای بزرگ و کوچک ایران را درنوردیدند و ابتدا آژانس‌های کرایه اتومبیل با راننده را به تعطیلی کشاندند و چندی بعد به‌شدت موجب آزار تاکسیرانی و رانندگان خطی شدند. اگر خاطرتان باشد قیمت این تاکسی‌ها تا اندازه‌ای رقابتی بود که وقتی صف تاکسی‌های خطی شلوغ می‌شد، بلافاصله عده بسیاری موبایل به دست از صف خارج می‌شدند و ترجیح می‌دادند با پرداخت تنها یک تا 2 هزار تومان هزینه بیش‌تر با یک تاکسی دربستی راهی خانه یا هر مقصد دیگر شوند.

از سویی بسیاری از رانندگان ثبت نشده خطی و حتی مالکان تاکسی‌های زرد رسمی نیز به سرعت جذب تاکسی‌های اینترنتی شدند. کم کم مردم ایران با پدیده‌ای که از سال‌ها قبل در بسیاری از کشورهای دنیا قابل دسترسی بود را در برابر خود دیدند و تاکسی اینترنتی جای خود را در سبد مخارج خانوار ایرانی باز کرد. کار به جایی رسید که حتی کسانی‌که چندان از خودرو استفاده نمی‌کردند و در شرایط ثبات نسبی اقتصادی وسیله نقلیه شخصی چیزی جز هزینه برایشان نداشت، ماشین زیر پایشان را فروختند و پول‌‌اش را در بانک گذاشتند تا از سودش هزینه لازم برای استفاده روزانه از تاکسی‌های اینترنتی را به‌دست بیاورند! اقدامی که دست کم هزینه‌های تعمیر و سرویس‌های خودرو شخصی را از خرج ماهانه‌شان جدا می‌کرد. به مرور تخفیف‌های متنوع، ارائه سرویس‌های متفاوت و به‌اصطلاح لوکس با استفاده از خودروهای مدرن‌تر نیز به داستان افزوده شد. تاکسی‌های اینترنتی با سیاست‌های تخفیفی مشتریان را آن‌قدر تشنه می‌کردند که در عمل بسیاری قید مترو و بی‌آرتی یا تاکسی خطی و ماشین شخصی را زدند و به استفاده مداوم از این سرویس‌ها روی آرودند.

اما اوضاع از سال 97 به بعد طبق پیش‌بینی‌های این اپلیکیشن‌های اصطلاحا استارتاپی پیش نرفت. بازگشت تحریم‌ها، صعود چند باره بهای ارز، رشد تورم و در نهایت افزایش قیمت بنزین به مرور طی یک بازه 3، 4 ساله تاکسی‌های اینترنتی را از رونق انداختند. گرانی قطعات یدکی و سرویس‌های ادواری خودروها نیز موجب شد کار در این تاکسی‌ها صرفه سابق را نداشته باشد. هم‌چنین افزایش استفاده از این سرویس مخصوصا در نقاط شمالی شهرها ترافیک را افزایش داد و در عمل سبب شد برای کسانی که عجله داشتند زودتر به مقصد برسند، استفاده از مترو و بی‌آرتی گزینه بهتری باشد. در مجموع با رشد دوباره تورم و افزایش قیمت خودرو و تعمیرات آن، ضربه دیگری به پیکره این سرویس‌های آنلاین وارد شد. اکنون دیگر نه از تخفیف‌های رویایی اثری مانده و نه از آن شور و هیجان جوانان برای کار در تاکسی‌‌های اینترنتی نشانه‌ای به چشم می‌خورد. حال نرخ رو به افزایش کرایه این تاکسی‌ها به تبعیت از سایر شاخص‌های اقتصادی عامل دیگری برای کاهش اقبال به آنها شده است. استارتاپ‌هایی که شاید از میان نروند اما احتمالا طی ماه‌ها و سال‌های آینده کوچک و کوچک‌تر می‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی