پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نسل جدید هیوندای آزرا در کنار جدش

نسل جدید هیوندای آزرا / گرنجور و مقایسه با نسل اول

نسل جدید هیوندای آزرا که در برخی از بازارهای جهانی با عنوان هیوندای گرنجور نیز شناخته می شود، اینبار به عنوان سدان پرچمدار این خودروساز کره جنوبی معرفی شد. جنسیس به عنوان زیرمجموعه لوکس ساز هیوندای، دو سدان لوکس G80 و سوپرلوکس G90 را در محصولات خود دارد ولی بدون در نظر گرفتن سدان های […]

سامیار راشد
پنجشنبه - ۲۸ مهر ۱۴۰۱

نسل جدید هیوندای آزرا که در برخی از بازارهای جهانی با عنوان هیوندای گرنجور نیز شناخته می شود، اینبار به عنوان سدان پرچمدار این خودروساز کره جنوبی معرفی شد. جنسیس به عنوان زیرمجموعه لوکس ساز هیوندای، دو سدان لوکس G80 و سوپرلوکس G90 را در محصولات خود دارد ولی بدون در نظر گرفتن سدان های جنسیس، نسل هفتم آزرا با طراحی ویژه و منحصر به فردی که دارد، به عنوان لوکس ترین سدان هیوندای شناخته می شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

اما بد نیست بدانید که این سدان محبوب در بازار ایران، به دلیل عدم محبوبیت در بازار ایالت متحده و کانادا، از سال 2017 در این بازارهای حیاتی غایب است و فقط برای کره جنوبی و کشورهای خاورمیانه عرضه می شود. هیوندای گرنجور تاریخچه جالبی نیز دارد و از سال 1986 به عنوان لوکس ترین سدان این برند، در حال تولید است.

هیوندای آزرا / گرنجور – نسل اول – 1986-1992

نسل اول این هیوندای، در حقیقت نسخه بومی سازی شده میتسوبیشی Debonair بود که در ابتدا با موتور 2.4 لیتری نسل اول هیوندای سوناتا عرضه می شد و بعدأ برای رقابت با دوو ایمپریال، به موتور شش سیلندر سه لیتری تجهیز شد. پیش از المپیک سئول در سال 1988، بازار خودروهای لوکس کره جنوبی، در تصرف دوو و خانواده خودروهای رویال بود. هیوندای تصمیم گرفت بجای طراحی و ساخت یک خودرو از صفر، آنرا از برند دیگری به عاریت بگیرد چراکه در آن زمان توانایی رقابت با دوو را نداشت. هیوندای که یکی از اسپانسرهای رسمی المپیک 1988 سئول بود، توانست با سدان لوکس خود بر پایه میتسوبیشی Debonair خود را بر سر زبان ها بیندازد. نسل اول گرنجور به دلیل بهره مندی از استخوانبندی میتسوبیشی، از کیفیت و دوام خوبی هم برخوردار بود اما طراحی آن توسط خود هیوندای انجام شده بود.

هیوندای گرنجور نسل اول در ابتدا با موتور چهار سیلندر دو لیتری عرضه می شد و بعدأ یک موتور شش سیلندر سه لیتری همراه با گیربکس اتوماتیک نیز برای آن در نظر گرفته شد. گرنجور با اختلاف فاحشی به پرفروش ترین خودرو کره جنوبی تبدیل شد و در بازار ژاپن نیز تحت برند میتسوبیشی و با نام Debonair V به فروش می رسید که به عنوان رقیب سدان های لوکسی نظیر تویوتا کراون، مزدا Luce و هوندا Legend، توانست فروش خوبی را تجربه کند. تا سپتامبر 1992 مجموعأ تعداد 122 هزار و 72 دستگاه از آن به تولید رسید.

هیوندای آزرا / گرنجور – نسل هفتم – 2022

هنوز اطلاعات فنی آزرا / گرنجور جدید منتشر نشده اما از منظر طراحی، بازهم جسارت و شجاعت طراحان هیوندای را باید تحسین کرد. طراحی نمای جلو این سدان لوکس، با نوار باریک سرتاسری LED و چراغهای اصلی داخل سپر، یادآور مینی ون Staria می باشد که باعث می شود تا از تمامی سدان های دیگر متمایز باشد. یکی از برجسته ترین ویژگی های طراحی نسل جدید آزرا، ستون C آنست که یادآور نسل اول است. هیوندای هنوز اطلاعاتی از طول و ابعاد این سدان نیز منتشر نکرده اما با توجه به تصاویر، احتمال می رود که خلأ بین جنسیس G80 و جنسیس G90 را پر کند.

در کابین نیز اولین عنصری که چشم ها را به خود خیره می کند، طراحی فرمان آنست که آنهم با الهام از فرمان نسل اول هیوندای آزرا طراحی شده است. دو نمایشگر به هم پیوسته در کنار یک نمایشگر لمسی کوچکتر دیگر در زیر دریچه های تهویه، چیزی از سدان های مدرن بازار کم ندارد. صندلی ها نیز کاملأ منحصر به فرد هستند و از نورپردازی مخفی آن نیز نباید غافل شد. در کل باید گفت که کابین نسل جدید هیوندای گرنجور، ساده اما دلنشین است. عمده کابین از چرم ناپا اِکو پوشیده شده که هیوندای ادعا می کند این پوشش آنتی باکتریال است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی