پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عرضه خودرو در بورس

بورس کالا، قیمت گذاری دستوری را بی اثر می کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است؛وقتی خودرو وارد بورس شود، در عمل قیمت‌گذاری دستوری هم محلی از اعراب نخواهد داشت. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: وقتی خودرو وارد بورس شود، در عمل قیمت‌گذاری دستوری هم محلی از اعراب […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۴ آذر ۱۴۰۱

عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است؛وقتی خودرو وارد بورس شود، در عمل قیمت‌گذاری دستوری هم محلی از اعراب نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: وقتی خودرو وارد بورس شود، در عمل قیمت‌گذاری دستوری هم محلی از اعراب نخواهد داشت.

وی افزود: ممکن است قیمت پایه‌ای برای خودرو در بورسمشخص شود اما در نهایت خودرو بر اساس مزایده و با بالاترین قیمتی که پیشنهاد می‌شود به فروش می‌رسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: معمولاً وقتی خودرو وارد بورس می‌شود قیمت‌ها بین قیمت دستوری و قیمت بازار آزاد تعیین می‌شود، بنابراین هم تولیدکننده از ورود خودرو به بورس منتفع شده و هم مصرف کننده نهایی قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت بازار پرداخت می‌کند و در این میان یک سری از رانت‌ها نیز حذف خواهد شد.

این نماینده مجلس با تأکید بر لزوم اصلاح قیمت خودرو در مرحله ثبت‌نام و قرعه‌کشی گفت: ما به جای قرعه‌کشی باید به سمت عرضه خودرو در بورس و تعیین قیمت از طریق مزایده حرکت کنیم.

قادری درمورد شائبه ورود دلالان به بورس کالا اظهار کرد: فرآیند خرید و ورود به بورس ممکن است با مشکلاتی همراه باشد که مسئولان شرکت‌های بورسی باید فرآیندها را کوتاه‌تر کنند اما وقتی قیمت‌ها تحلیل شده باشند دلال نمی‌تواند قیمت را در بازار بالا ببرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که فرآیند عرضه خودرو در بورس، قیمت بازار آزاد را پایین می‌آورد و دلالی‌ها کاملاً از بین خواهد رفت.

وی عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود برای افزایش تولید خودرو را ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و زیان خودروساز اعلام کرد و گفت: وقتی قیمت خودرو در بورس تعیین شود دولت هم می‌تواند از خودروسازان و ارتقای دانش فنی خودروسازی حمایت کند.

قادری اظهارکرد: کمیسیون تخصصی صنایع مجلس باید ریزه‌کاری‌ها و مراقبت‌ها را انجام دهد اما قیمت‌گذاری دستوری و پایین‌تر از قیمت تمام شده یک کار اشتباه و به ضرر خودروساز است، از این رو دولت باید قیمت‌ها را منطقی کند تا خودروساز ضرر نکند و تولید افزایش یابد.

انتهای پیام/ رادیو گفت و گو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی