دیدار با چانگان یونی تی سایپا ، در یک قدمی ورود به بازار

بعد از گذشت 4 سال، صنعت خودرو این روزها شاید میزبان سنگین ترین ترافیک آمد و معرفی خودروهای وارداتی باشد. بالاخره دروازه های ورود باز شد و حالا شرکت ها و خودورسازان بیش از هر زمان دیگری در تدارک ورود و معرفی جدیدترین محصولات وارداتی خود هستند.لیست نخستین گروه از خودروهای وارداتی تقریبا مشخص شده و نام و نشانی تعدادی از خودروها اعلام شده اما یک خودرو این روزها بیشتر از همه گرد و خاک به پا کرده و حسابی هم حرف برای گفتن دارد. کراس اووری چشم بادامی و خوش چهره که در کشورهای حوزه خلیج فارس هم که از بازاری پویا برخوردارند رکورد دار میزان فروشی قابل توجه، شانه به شانه کره ای ها، ژاپنی ها و حتی اروپایی ها است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

اما این نوبرانه خوش تراش، به دست سایپایی ها وارد بازار کشور می شود و در این مدت هم نیامده حسابی توانسته توجه رسانه و مردم را به خود جلب کند. چانگان یونی تی؛ نامی که به تازگی شنیده اید اما از یاد نمی برید! شاید یونی تی نخستین پرچم دار وارداتی سایپا باشد که می تواند به خوبی برای رقبای داخلی و خارجی خط و نشان بکشد و تبدیل به چالشی جدی برای دیگر کراس اوورهای موجود در بازار شود.

حالا در ملاقاتی نزدیک با چانگان یونی تی قرار است تا از پبیشرانه و نقش و نگار این کراس اوور چینی سخن بگوییم.

چانگان UNI-T

یونی تی دیگر کیست؟

سال 2017 برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو پکن محصول مفهومی تحت عنوان یویو معرفی شد که طراحی یونی تی (UNI – T) وام دار آن است. طراحان چانگان 3 سال بعد از معرفی این مدل مفهومی، نسخه تولید انبوه چانگان UNI-T را در سال 2020 معرفی کردند. البته به علت شیوع ویروس کرونا این کراس اوور خوش چهره آن طور که باید و شاید نتوانست در عرصه رسانه ای عرض اندام کند و برای بسیاری ناشناخته باقی ماند.

طبق اعلام شرکت سازنده عبارت UNI در ابتدای نام این خودرو اشاره به کلمه Universe (جهان) دارد که هدف از این نام گذاری به این علت است که این خودرو می تواند برای هر سلیقه ای در دنیا جذاب باشد.

قلب 1.5 لیتری تمام عیار!

کراس اوور یونی تی با 2 نسخه تولید می شود که نمونه 1.5 لیتری یونی تی قرار است وارد بازار ایران شود. البته باید به این نکته توجه کرد که این نسخه از قدرت و اعداد و ارقام خوبی برخوردار است و باز هم حریف سرسختی در بازار خودرو است. نسخه 1.5 لیتری توربو این خودرو 177 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور دارد که از یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) برخوردار است. این گیربکس قدرت این کراس اوور را به چرخ های جلو منتقل می کند همچنین میزان مصرف سوخت یونی تی در هر 100 کیلومتر حدود 6.5 لیتر اعلام شده که عدد جالب توجهی است.
چانگان یونی تی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر از حالت سکون به 9 ثانیه زمان نیاز دارد که البته این عدد با توجه به شرایط آب و هوایی متغیر است.

خوش چهره و به روز!

همین اول باید بگوییم که به دور از هرگونه تعریف و زیاده گویی، یونی تی چهره جذابی دارد که به راحتی می تواند در بخش طراحی ظاهری هر 2 گروه محصولات داخلی و خارجی را به چالشی جدی دعوت کند. تصاویری که از این خودرو حین بررسی و آزمایش توسط سایپا منتشر شده حسابی گرد و خاک به پا کرده و ظاهرا پیداست، نیامده در زمره خودروهای محبوب بازار قرار می گیرد.

کاملا مشخص است که طراحان این خودرو جسارت زیادی برای طراحی این خودرو به خرج داده اند جلوپنجره ای بزرگ، خطوط شکسته و چراغی باریک که چراغ روز آن است و روشنایی اصلی از گوشه های جلوپنجره تولید می شود همگی چهره ای هیجان انگیز برای این خودرو ساخته است.

کاپوت نسبتا کشیده و برآمده های روی آن که به تبع در قسمت کنار خودرو هم دیده می شود جثه ای نسبتا عضلانی و خوش تراش را برای یونی تی رقم زده است. اگر به قسمت عقب خودرو نگاه کنیم ترکیب گرافیک چراغ های عقب و دیفیوزر خودرو مجددا همان هیجان را به خوبی حفظ کرده و که نشان می دهد برعکس دیگر خودروهای چینی طراحان تنها متوجه طراحی یک قسمت خودرو نبوده اند. در مجموع یونی تی پرچم دار خوبی برای معرفی زبان طراحی این روزهای چینی ها است و به خوبی می تواند مجذوب کننده باشد.

کابین UNI – T هم مشخصا از همان زبان طراحی بیرون خودرو تبعیت می کند و بازهم شاهد طراحی مدرن و جذاب هستیم. داشبوردی عریض با شیبی اندک به سمت سرنشینان که حس یک خودرو اسپرت و هیجان انگیز را به افراد داخل کابین منتقل می کند و صد البته در این خودرو هم شاهد یک نمایشگر دوبل 10 اینچی هستیم که کلیشه جذاب این روزهای دنیای خودرو است.

لیستی بلند بالا از امکانات

چانگان یونی تی در نسخه فول آپشن، امکانات جذابی مثل کی‌لس استارتر، کروز کنترل هوشمند، درب صندوق‌بار برقی، دوربین 360 درجه، هشداردهنده نقاط کور، تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی با اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode)، مالتی‌مدیا با مانیتور 12.3 اینچی لمسی، سقف پانوراما ثابت، نورپردازی داخلی با قابلیت تنظیم رنگ، دی‌لایت، چراغ‌های تمام LED، سنسور نور، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، 6 ایربگ و… را به همراه دارد که لیستی کامل است و جای گله چندانی را باقی نمی‌گذارد اما هنوز مشخص نیست که این خودرو دقیقاً با چه سطحی از آپشن‌ها راهی بازار کشورمان خواهد شد.

یک هزار دستگاه برای شروع

طبق اعلام گروه خودروسازی سایپا، قریب به هزار دستگاه از چانگان یونی تی قرار وارد شود و شنیده ها حاکی از آن است که نخستین محموله از این خودرو تا اواخر سال 1401 به گمرکات کشور می رسد. همچنین سایپا مدعی است که نمایندگی های ممتاز شبکه خدمات پس از فروش این شرکت، خدمات مورد نیاز این کراس اوور را تامین خواهند کرد.

در مجموع چانگان یونی تی با توجه به لیست بلندبالای امکانات رفاهی، بهره مندی از تکنولوژی مدرن و چهره ای جذاب به راحتی می تواند حریف سرسختی برای خودروهای داخلی و خارجی باشد. لازم به ذکر است که هنوز قیمت این خودرو توسط سایپا اعلام نشده است.

عکس: بهزاد اویسی

نظر شما !!