از اولین نمایش FX در قالب خودرویی که نام و نشان آن پوشانده شده بود، استقبال علاقهمندان نشان داد که محصول جدید فونیکس دربازار خودرو کشور توجه خیلیها را به خود جلب خواهد کرد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو در نمایش مجدد این خودرو در قالب دو تست درایو برای اهالی رسانه ومشتریان احتمالی، […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
در نمایش مجدد این خودرو در قالب دو تست درایو برای اهالی رسانه ومشتریان احتمالی، مخاطبین به پارامترهای مختلفی درباره جاذبه آن اشاره کردند و حال قصد داریم به بررسی برخی عوامل که رویکردمساعد عموم را به FX معطوف کرده و میتواند برای کسانی که قصد خرید خودرو دارند جالب توجه باشد بپردازیم.
مواجهه با خودرویی که متعلق به آینده است و حرف جدیدی در قیاس با سایر محصولات بازار در زمینه طراحی دارد، ویژگیهای ظاهریمحصول را به اولین ویژگی برجسته در افایکس تبدیل کرده که نگاه مخاطب را میرباید. طراحی و هویت این سری محصولات از طبیعتو فرمهای ارگانیک الهام گرفته و با زبان «هنر در حرکت» کوشیده است کاربردی بودن و الهام از طبیعت را همزمان در خودرو پدیدارکند. این ویژگیها از جلوپنجره الماسی تا طراحی مورب درهای محصول، سقف شناور کوپهمانند و نمای چشمنواز انتهای خودرو،رنگهای به کار رفته در رینگ، رکاب و آینههای جانبی، المانهایی اسپرت را در بر میگیرد و مجموعا از افایکس، خودرویی جوانپسندمیسازد. افایکس از طراحی یکپارچه بهره میبرد و این روح اسپرت از نمای بیرونی تا فضای ارگونومیک کابین، پنل مینیمال و پشتفرمان خودرو جاری است.
گر چه لفظ هندلینگ برای خودروبازها اصطلاحی آشناست، اما برای تشریح بیشتر آن میتوان گفت که این فاکتور به نحوه واکنش خودرودر مواجهه با تصمیمات آنی راننده (از شروع اولیه سریع، ترمزهای ناگهانی و فرمانهای تند و تیز برای عبور از مانع یا رسیدن به پیچ) اشاره دارد. به عنوان مثال اینکه خودرو تا چه حد در پیچها انعطاف نشان میدهد و میتواند با تقسیم صحیح فشار بین چهار چرخ،تعادل خود را به خوبی حفظ کند، یکی از پارامترهای اصلی در بررسی هندلینگ است.
عوامل مختلفی در تحقق هندلینگ کمنظیر در افایکس موثر هستند. بهره گیری از سیستم کنترل کشش (TCS) و سیستم کنترل پایداری(ESP) ساخت بوش آلمان، یکی از این عوامل است که با ورود به موقع به مدار، نیروی ترمز را به طور هوشمند بین چرخها توزیع میکند واز کم فرمانی / بیشفرمانی خودرو میکاهد. تکنولوژی بهروز در ساخت این سیستم همچنین موجب میشود با عبور از ناحیه خطر درپیچ، سریعا از مدار خارج شود و شتاب خودرو را نگیرد. توزیع متوازن جرم خودرو و سطح بالایی از طراحی آیرودینامیک بدنه نیز ازسایر عوامل موثر در هندلینگ این خودرو هستند. همچنین تعلیق مولتی لینک عقب در نسخه پریمیوم این محصول، عامل اثرگذار دیگر دراین زمینه است.
از ویژگیهای مهم بهعنوان شگفتی بزرگ برای کسانی که نشستن پشت فرمان FX را تجربه کردند، شتاب تحسینبرانگیز بود و موجب شددر روز تست درایو این محصول، به عنوان سریعترین خودروی مونتاژی لقب بگیرد. رکورد زیر 8 ثانیه برای رسیدن سرعت خودرو از صفربه 100 کیلومتر بر ساعت، از دستاوردها و نکات برجسته در نسخه پریمیوم FX است که با دستگاه درگی به ثبت رسید. شتاب و سوارینرم این خودرو محصول هماهنگی گیربکس و موتور قدرتمند اکتکو (ACTECO) ساخت AVL اتریش است که از توربوشارژHoneywell بهره میبرد و در برخی مدلهای فیات هم به کار گرفته شده است.
سیستم پیشرفته دستیار راننده موسوم به ADAS که رهآورد برند فونیکس برای بازار خودرو ایران بوده است، از دلایل کلیدی دیگر برایاقبال مشتریان در خرید FX است. بنیان این سیستم، اهدافی نظیر افزایش ایمنی، کاهش خستگی راننده و فراتر از همه، افزایش لذترانندگی را دنبال میکند. افایکس در زمینه کروز کنترل هوشمند با رادارهای ACC, TJA, ICA فاصله با خودروی جلویی را تخمینمیزند و به فراخور آن، پدال گاز و ترمز را در اختیار میگیرد. در زمینه رادارهای خطی و نقطه کور با مجموعه BSD, LCA, RCTA, LDW, ELK, LDP ضمن پایش مستمر محیط اطراف خودرو، خطوط مسیر را نیز زیر نظر دارد و از این طریق، احتمال برخورد درصورت تغییر لاین یا خروج از پارک را به حداقل میرساند. رادارهای برخورد از جلو شامل FCW و AEB هم در صورت ظاهر شدنناگهانی مانع در مسیر، موجب توقف خودرو میشوند.
گر چه افایکس به عنوان محصولی جوانپسند شناخته میشود و بیشتر درباره سیمای اسپرت، سرعت و چابکی آن صحبت شده است،اما نمیتوان از این نکته هم غافل شد که افایکس با سطح بالایی از ایمنی تجهیز شده است. فاکتور ایمنی، گر چه به طور سنتی کمتردر اولویتهای خرید مشتریان ایرانی قرار میگیرد اما در واقع عاملی بسیار مهم است و هزینهای است که برای حفاظت از جان انسانهاصورت میپذیرد. افایکس، ساخته شده با شاسی آلمانی بنتلر (Benteler) است و بدنه آن از فولاد گالوانیزه تشکیل شده است. سیستمهای پیشرفته ترمز هم بخش مهمی از مجموعه ایمنی FX است که برای سرعت بخشیدن به فرآیند توقف خودرو جایگاههای مختلفبه کمکِ راننده میآید. مهار شتاب خودرو در سرازیری با سیستم HDC و جلوگیری از عقبگرد آن موقع شروع حرکت در سربالایی باHAC، جزو همین سیستم است. همچنین سیستمهای EBA و EBD نیز در هنگام ترمزهای ناگهانی، با تسریع افزایش نیروی ترمز وتقسیم هوشمند آن بین چرخها، توقف به موقع افایکس را تضمین میکنند. بهرهمندی از 6 ایربگ هم رکن دیگری است که در کنار سایرعوامل، بالاترین سطح ایمنی را برای این خودرو رقم زده است.
در خاتمه، آنچه لذت رانندگی و آسایش سرنشینان خودرو را به اوج میرساند، برخورداری محصول از آپشنهای رفاهی است. سیستمباز و بسته کردن دربها، استارت و راهاندازی تهویه از راه دور و بدون کلید (PEPS)، دستیار صوتی هوشمند، چراغهای پیشرفته،صندلیهای جلو مجهز به حافظه و گرمکن، تهویه خودکار دو کاناله، دوربین 360 درجه (AVM)، شارژر وایرلس، سانروف، سیستمصوتی Sony، نمایشگر دو گانه (هر کدام 25/10 اینچ)، دنده و فرمان برقی دیکات، و…. آپشنهای رفاهی FX هستند که ذکر و تشریحتمامی آنها بستر مجزایی را میطلبد.
خودروی جوانپسند فونیکس، ویژگیهای مختلفی را شامل میشود که در راستای رضایت حداکثری مشتری در این محصول جمع شدهاند و اطلاع از آن میتواند به کسانی که قصد خرید خودرو دارند کمک کند. فونیکس با ارائه این محصول کوشیده است زیبایی و کاراییرا در کنار هم پیشکش کند و تجربهای منحصر به فردی را برای مشتریان رقم بزند.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید