پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انژکتور چیست و‌ چطور باید آن را تمیز کرد؟

انژکتور قطعه ای الکترونیکی- مکانیکی است که وظیفه انتقال سوخت به محفظه احتراق موتور را دارد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو‌ صنعت خودرو هر‌ روز درحال پیشرفت و‌ توسعه است تا چند دهه پیش سیستم های سوخت رسانی خودرو کاربراتوری بود و سپس انژکتوری و حالا مدتی است که انقلاب برقی سازی دیگر قلب […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۲

انژکتور قطعه ای الکترونیکی- مکانیکی است که وظیفه انتقال سوخت به محفظه احتراق موتور را دارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو‌

صنعت خودرو هر‌ روز درحال پیشرفت و‌ توسعه است تا چند دهه پیش سیستم های سوخت رسانی خودرو کاربراتوری بود و سپس انژکتوری و حالا مدتی است که انقلاب برقی سازی دیگر قلب تپنده خودروها را از دوره درون سوزی به عصر برقی سازی کشانده است. اما قصد ما از صحبت درباره سیستم های سوخت رسانی خودرو این‌ مورد است که در حال حاضر اکثر‌ قریب به اتفاق خودروهای موجود در‌ کشور انژکتوری است و این قطعه اکترونیکی مکانیکی مانند هر قطعه ای در خودرو‌ نیاز به نگهداری و رسیدگی دارد.

انژکتور چیست؟

انژکتور سوخت را به وسیله نازل‌ های خود به سیلندرها می‌ پاشد. در واقع انژکتور خودرو در ورودی سیلندرها جای دارد و پس از هر بار باز شدن دریچه هوا، سوخت به داخل پاشیده می‌ شود، شمع جرقه زده و باقی ماجرای احتراق شکل می‌ گیرد.

عملکرد انژکتور خودرو به وسیله ECU کنترل می‌ شود به‌مرور زمان کربن در انژکتورها رسوب می‌کند و باعث مسدود شدن آن می‌شود. در صورتی که انژکتور کثیف شده و قادر به انجام کامل و بی نقص وظیفه خود نباشد، سوخت رسانی با اختلال همراه شده و ممکن است خودرو ریپ زده یا مشکلاتی از این قبیل را نشان دهد. حتی این امر در شکل بسیار شدید خود، می‌تواند یکی از دلایل روشن نشدن خودرو هم باشد.

علائم کثیف بودن انژکتور خودرو

از نشانه‌های رایج کثیف‌ بودن انژکتورها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       میس فایر یا احتراق ناقص اتفاق می‌افتد
  •       وقتی ماشین درجا کار می‌کند عملکردی نامناسب دار‌د
  •       موتور خودرو ضعیف است
  •       آلایندگی خودرو بالاست
  •       سیلندرها خراب شده اند
  •       چراغ چک موتور روشن شده است و اسکنر OBD کد P02(xx) را می‌ خواند
  •       کامپیوتر ماشین مشکلی را در مخلوط سوخت و هوا نشان می‌ دهد

همه این موارد به‌ معنای آن است که به احتمال زیاد انژکتورها مسدود شده‌ اند و سرعت جریان سوخت در آنها کاهش یافته است.

چطور انژکتور خودرو را تمیز کنیم؟

توجه داشته باشید که برای تمیز این قطعه شما با سوخت خودرو‌ و‌ موادی سر و کار ‌دارید که باید موارد ایمنی رعایت کنید به این‌ علت که این سوخت اگر با بدن تماس پیدا کند می توان باعث از بین رفتن بافت پوست شود.

به ۲ روش می‌ توانید انژکتورها را تمیز کنید. یکی اینکه همان‌ جا درون ماشین این کار را انجام دهید و دوم اینکه آنها را از خودرو خارج کنید.

تمیز کردن انژکتور درون ماشین آسان ‌تر و سریع ‌تر است، اما کارامد نیست و نمی‌ توان آن‌ طور که باید، رسوبات را برطرف کرد. بااین‌ حال، در موارد جزئی بهتر است همان‌ جا درون ماشین انجامش دهید.

ابتدا باید برخی وسایل مورد نیاز را فراهم کنید. اگر می‌خواهید بدون بازکردن انژکتورها این کار را انجام دهید به موارد زیر نیاز دارید:

– دستکش نیتریل برای محافظت از دست‌های شما در برابر حلال‌های شیمیایی و سوخت. یادتان باشید که دارید با سیستم سوخت خودرو کار می‌کنید بنابراین ایمنی را رعایت کنید.

– پیراهن آستین‌بلند برای محافظت از دست و بازو

– ماسک صورت یا ماسک تنفسی برای تصفیه بخارها و بوهای مختلف

– عینک کار برای محافظت از چشم‌ها

– پاک‌کننده سیستم سوخت

اگر قصد دارید انژکتور را بیرون از خودرو تمیز کنید یا آنها را تعویض کنید، علاوه بر لوازم فوق، موارد زیر را هم تهیه کنید:

– ست آچار (سوکت و معمولی)

– کمپرسور هوا (یا از خود کنیستر انژکتور استفاده کنید)

– کیت تمیزکننده انژکتور و مهروموم حلقه‌ای انژکتور جدید (درصورت نیاز)

– مجموعه کامل انژکتور جدید (درصورت نیاز)

محیطی که در آن کار می‌کنید باید تهویه مناسبی داشته باشد، چون دارید با حلال تمیزکننده استفاده می‌کنید. حالا بیایید کار را شروع کنیم.

برای شستشوی انژکتور درون خودرو، باید از پاک‌ کننده مخصوص انژکتور سوخت استفاده کنید. در مواردی که انسداد جزئی است، می ‌توان با این روش انژکتورها را تمیز کرد.

برای این کار، ابتدا سوخت درون مخزن را خالی کنید، سپس کل (یا مقدار مشخص‌شده) پاک ‌کننده را درون مخزن بریزید. حالا بقیهٔ مخزن را با سوخت پر کنید. وقتی ماشین کار می‌ کند پاک‌ کننده را به همه قسمت ‌ها می‌ رساند. هر بار که روغن موتور را تعویض می‌ کنید این کار را هم انجام دهید.

این کار برای برطرف ‌کردن رسوبات جزئی انژکتورها بوده و نمی‌ تواند بسیاری از رسوبات سیستم سوخت را به‌ طور کامل برطرف کند.

و اما شستشوی انژکتور به روش متوسط

در این روش، پاک ‌کننده انژکتور را با فشار به درون ریل سوخت وارد می‌کنیم که معمولا رسوباتی را که با کمک پاک‌ کننده درون مخزن سوخت از بین نمی‌ روند، برطرف می‌کند. برای این کار می‌توانید از خود قوطی پاک‌ کننده انژکتور استفاده کنید یا با کمپرسور هوا محلول را به داخل ریل سوخت برسانید. در هر صورت فرایند زیر را دنبال کنید:

۱. ابتدا باید سوخت درون سیستم را تخلیه کنید. برای این کار، ماشین را روشن کنید و درحالی‌که دارد کار می‌کند، رله یا کانکتور پمپ بنزین را جدا کرده و اجازه دهید بنزین تخلیه شود. ممکن است چند دقیقه طول بکشد، اما ایمن‌تر از آن است که مستقیما لوله سوخت را برای تخلیه باز کنید.

۲. کلید را روی خاموش (off) بگذارید و با یک پارچه یا کهنه دور لوله سوخت را بپوشانید. این کار باعث می‌شود وقتی که لوله را باز می‌کنید، آخرین قطره‌های سوخت جذب پارچه شود. حالا با استفاده از ابزارهای دستی یا مخصوص، ریل سوخت را از لوله سوخت‌رسانی جدا کنید. اگر از طریق درگاه تست فشار سوخت به ریل سوخت متصل شده‌اید، نیازی به این کار نیست.

۳. درپوش قوطی یا کنسیتر را باز کنید و آن را با محلول پاک‌کننده پر کنید. حالا آن را به زیر کاپوت آویزان کنید.

۴. با استفاده از آداپتور مناسب، شیلنگ قوطی حاوی پاک‌کننده را به درگاه تست فشار ریل سوخت متصل کنید. اگر از کمپرسور هوا استفاده می‌کنید، باید آن را به ریل متصل کنید.

۵. حالا فشار سیستم را مطابق دستورالعملی که روی کیت هست تنظیم کنید (معمولا باید کمتر از فشار طبیعی ریل سوخت باشد).

۶. استارت بزنید و بگذارید موتور بین دور در جا و rpm ۲۵۰۰ کار کند. منتظر بمانید تا تمام محلول از مسیر ریل سوخت جریان یابد و قوطی خالی شود (۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد).

۷. منبع پاک‌کننده را از ریل سوخت جدا کرده و لوله سوخت را وصل کنید. همچنین، فیوز، رله یا کانکتور پمپ بنزین را که در ابتدا قطع کرده بودید وصل کنید.

۸. ماشین را روشن کنید و مسافتی را با آن برانید. ممکن است در ابتدا کمی سخت کار کند، اما با بازگرداندن فشار و جریان مناسب سوخت، روان می‌شود.

توجه داشته باشید این روش برای زمانی است که انژکتورها به‌ طور قابل‌ توجهی مسدود نشده باشند. در غیر این صورت باید آنها را به مکانیک بسپارید. تمیزکردن عمقیِ انژکتور، فرایندی است که به مهارت ‌های تخصصی و حلال ‌های پیشرفته نیاز دارد و کار با آنها کمی خطرناک است. 

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی