پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

باتری ایرانی بهتر است یا خارجی ؟

برای شما که به خودرو خود اهمیت می دهید و به دنبال یک انتخاب هوشمندانه و درست هستید قطعاً این سوال پیش آمده است که باتری ایرانی بخریم یا خارجی؟ در هنگام خریدن باتری نیاز به در نظر گرفتن چند موضوع است که با استفاده از انها به راحتی میتوانید خریدی داشته باشید که تمام […]

شیوا تدین پور
یکشنبه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

برای شما که به خودرو خود اهمیت می دهید و به دنبال یک انتخاب هوشمندانه و درست هستید قطعاً این سوال پیش آمده است که باتری ایرانی بخریم یا خارجی؟ در هنگام خریدن باتری نیاز به در نظر گرفتن چند موضوع است که با استفاده از انها به راحتی میتوانید خریدی داشته باشید که تمام نیاز برقی خودرو شما را براورده کند .

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

باتری های خارجی موجود در ایران عمدتاً متعلق به کشورهای کره جنوبی، چین و ترکیه هستند، باتری های ساخت ایران با به کارگیری تکنولوژی های روز دنیا و استفاده از ماشین آلات اروپایی تولید میشوند. از این رو به لحاظ کیفی کاملاً قابل رقابت با نمونه های خارجی هستند.

باتری ایرانی به دلیل تولید در داخل کشور و نداشتن هزینه حمل و نقل و گمرک، قیمت پایین تری دارد. باتری ایرانی به لحاظ کیفیت با نمونه های خارجی برابری میکند. باتری تولید داخل با شرایط اقلیمی و آب و هوایی ایران سازگاری بیشتری دارد. مدت زمان گارانتی و خدمات پس از فروش باتری های ایرانی تقریباً دو برابر نمونه های خارجی است. با خرید یک باتری ایرانی خدمات پس از فروش بهتری را دریافت خواهید کرد و در صورت خرابی یا نقص باتری ماشین امکان تعویض راحت‌تری خواهید داشت.

1- تاریخ تولید باتری :

فاصله زمانی تولید باتری های ایرانی و رسیدن ان به دست مصرف کننده معمولا در حدود 1 تا 3 ماه بوده و از این بیشتر نمیشود . اما در باتری های کره ای این فاصله زمانی در حدود حداقل 8 ماه بوده و همین امر باعث کوتاه شدن عمر این باتری ها میشود . یکی از نکاتی که در خرید باتری مهم بوده و عمر باطری شما با ان ارتباط مستقیم دارد همین است که از تولید تا نصب ان زمان زیادی نگذشته باشد .

2 – وزن باتری :

اگر 2 باتری ایرانی و کره ای را با امپر های یکسان بر روی ترازو وزن کنید متوجه خواهید شد که باتری کره ای 2 تا 3 کیلو از باتری ایرانی سبک تر است . این سبک تر بودن تنها به یک صورت امکان پذیر است و ان این است که باتری کره ای صفحات سربی نازک تری دارد . معمولا وزن یک باتری با کیفیت ان رابطه مستقیمی دارد .

3 – تکنولوژی ساخت :

معمولا باتری های خودرو از لحاظ ساختاری تکنولوژی پیچیده ای ندارند . از زمان اختراع انها تغیرات بخصوصی نداشته اند و نمیشود گفت باتری های کره ای پیشرفته تر هستند . همانگونه که در حال حاضر باتری های ایرانی در کشور های همسایه به علت بالا بودن طول عمر طرفداران زیادی دارند .

4 – گارانتی :

معمولا باتری های تولید داخل با گارانتی های تعویض بالای یک سال به بازار عرضه میشوند در حالی که باتری های کره ای گارانتی معتبری ندارند و این بدین دلیل است که این باتریها اکثرا به صورت قاچاق وارد کشور میشوند و نماینده رسمی ندارند . البته بعضی مغازه داران انها را به صورت کلامی یا با فاکتور فروش گارانتی میکنند که هیچکدام از انها در زمان خرابی باتری زیر بار تعویض ان نمیروند .

5 – طول عمر :

معمولا باتری های ایرانی و کره ای از لحاظ طول عمر به یک اندازه عمر میکنند . شاید باورش برایتان کمی سخت باشد اما این مورد را به صورت عملی دیده ایم . این که عمر باتری ها چیزی در حدود 2 سال است تا حدودی سیاست کاری این شرکت ها است . فرض کنید باطری خودرو را طوری تولید کنند که 4 سال عمر کند انوقت نصف شرکتهای موجود تعطیل خواهند شد .

در اخر باید به این نکته اشاره کنیم که چون باطریهای کره ای قیمت مشخصی ندارند و معمولا سود بیشتری را نصیب فروشنده میکنند , اکثر فروشنده ها با چرب زبانی انها را بهتر از باتری های ایرانی جلوه میدهند در صورتی که این طور نیست .

اگر خیلی فرد خوش شانسی باشید و یک باتری کره ای اصل  گیرتان بیاید که خراب هم نشود در خوش بینانه ترین حالت اندازه یک باتری ایرانی عمر خواهد کرد . اگر هم بیشتر عمر کند باز هم خیلی تفاوتی ندارد چون هزینه بیشتری برای ان پرداخت کرده اید .

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی