پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تاریخچه لامبورگینی تولید کننده سریع ترین ماشین های دنیا

تاریخچه لامبورگینی در صنعت خودروسازی مهم است، چرا که این شرکت در طول سال ها فعالیت خود تلاش کرده متمایز باشد، مخصوصا اینکه از صنعت کشاورزی استارت زده است! به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ موتور لامبورگینی از قطعات منحصر به فرد در سیستم فنی خودرو بشمار می آید که در دنیا نیز زبان زد […]

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

تاریخچه لامبورگینی در صنعت خودروسازی مهم است، چرا که این شرکت در طول سال ها فعالیت خود تلاش کرده متمایز باشد، مخصوصا اینکه از صنعت کشاورزی استارت زده است!

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

موتور لامبورگینی از قطعات منحصر به فرد در سیستم فنی خودرو بشمار می آید که در دنیا نیز زبان زد است. البته این موتور خاص درکنار فضای داخل لامبورگینی که دارای طراحی ویژه ای می باشد باعث شده است علاقه مندان ماشین لامبورگینی به ان توجه ویژه ای داشت باشند.

البته قیمت لامبورگینی در مقایسه با دیگر خودروها کمی بیشتر است اما به لحاظ کیفیت اختلاف زیادی با رقیب هایش دارد.

اصالت شرکت لامبورگینی (Lamborghini) به کشور ایتالیا باز می گردد. این شرکت در طول سالهای گذشته تمام تلاش خود را کرده است تا ماشین هایی سوپر اسپرت و اس یووی تولید کند که برای مشتریان جذاب باشد. 

لامبورگینی و فولکس واگن

این شرکت خودروسازی در سال ۱۹۶۳ توسط فروچیو لامبورگینی تاسیس شد و در سال ۱۹۹۸ کمپانی فولکس‌ واگن شرکت خودروسازی لامبورگینی را به مبلغ ۱۱۰ میلیون دلار خرید. البته قیمت لامبورگینی در طول گذر زمان افزایش داشته است. همین خرید باعث شد که لامبورگینی به عنوان یک شرکت زیر مجموعه ای از فولوکس واگن و آئودی قرار بگیرد که بهتر است بدانید اصالت این شرکت ها آلمانی است.

 فروچیو موسس لامبورگینی

شاید برایتان جالب باشد که دفتر مرکزی شرکت لامبورگینی در دهکده‌ای کوچک به نام سن‌آگاتا بولونیز قرار دارد که به لحاظ موقعیت جغرافیایی نزدیک به شهر بولونیا است. این دهکده در کشور ایتالیا می باشد. امروزه شرکت لامبورگینی زیر نظر کمپانی آئودی قرار دارد و خط های تولید انواع لامبورگینی های اونتادور سستو المنتوريا، اوراکان و لامبورگینی وننو را مدیریت می کند.
البته برای ما در ایرانبا توجه به پایین بودن ارزش پول ملی مان قیمت لامبورگینی زیاد است ولی در کشورهای اروپایی و آمریکایی این قیمت ها منطقی به نظر می رسد. همچنین می توانید از تاریخچه ماشین سازی رنو نیز اطلاعات جالب و خواندنی را به دست آورید، با کلیک بر روی لینک مطلب موردنظر را بخوانید.
موسس این شرکت شخصی به نام فروچیو لامبورگینی نام دارد که تحصیلات خود را در حوزه طراحی ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی گذارنده و همین مسئله یکی از دلایل موفقیت او در مسیر راه اندازی این شرکت می باشد. فروچیو بعد از اینکه تحصیلات خود را به پایان رساند وارد ارتش ایتالیا شد و در بخش نیروی هوایی شروع به کار کرد. او در جنگ وظیفه داشت تا به عنوان یک مکانیک در یک کارخانه تولید تجهیزات جنگی کار کند. او در زمینه ساخت تراکتور به موفقیت های نسبی رسید.
فرچیو بعد از اتمام جنگ تصمیم گرفت با استفاده از قطعات باقی مانده از ماشین آلات جنگی شروع به ساختن تراکتور کند. فروچیو از همان ابتدا علاقه زیادی به ماشین های سرعتی داشت و همین مسئله در ذهن او تبدیل به یک رویا شده بود که دوست داشت به هر قیمتی آن را عملی کند.
اما در نهایت فروچیو جسارت به خرج داد و در سال ۱۹۴۷ یکی از موتورهای مدل فیات را بهینه سازی کرد تا با آن در مسابقات محلی اتومبیلرانی سال ۱۹۴۸ شرکت کند. این بهینه سازی موتور خودرو فیات را می توان یکی از اولین قدم ها به سوی تولید موتور لامبورگینی دانست که در تاریخچه لامبورگینی نقش مهمی را ایفا کرده است.

تاریخچه لامبورگینی از سال ۱۹۴۹ تا سال ۱۹۶۵

فروچیو لامبورگینی به طور رسمی در سال ۱۹۴۹ شرکت تولید تراکتور خود را به نام لامبورگینی تراتوری بنیان گذاری کرد. این شرکت با کوشش و تلاش بسیار توانست در دهه ۱۹۵۰ تبدیل شود به بزرگترین شرکت تولید کننده ماشین آلات کشاورزی ایتالیا که موفقیت بزرگی بشمار می آید.البته در این میان شرکت لامبورگینی در حوزه تولید سیستم های تهویه گرمازا نیز شروع به فعالیت کرد.

نقطه شروع خودروسازی در تاریخچه لامبورگینی

فروچیو لامبورگینی در ماه می ۱۹۶۳ تولید خودرو لامبورگینی را پایه گذاری کرد و برای راه اندازی فروشگاه زمینی را در سن‌آگاتا بولونیز خرید. فروچیو طرحی در ذهن خود داشت که خط تولید و فروشگاه را در کنار هم قرار دهد. فروچیو بعد از گذشت چند ماه توانایی های لامبورگینی مورد آزمایش قرار داد.

این آزمایش ها بیشتر در قسمت های موتور لامبورگینی، فضای داخل لامبورگینی بود که البته نتیجه موفقیت آمیزی نیز داشت. این تلاش مهندسان شرکت لامبورگینی باعث شد که در نمایشگاه خودروی تورین ۱۹۶۳ اولین نمونه ماشین لامبورگینی نظر همه منتقدان را به سوی خود جلب کند.

آن زمان در این شرکت انواع لامبورگینی با رنگ و طرح های متفاوت وجود نداشت و با این شرایط باز هم نظر منتقدان به این خودرو جلب شد. اما در نهایت این شرکت فعالیت خود را در بازار با خودرو لامبورگینی ۳۵۰ جی‌تی‌وی آغاز کرد.

البته قیمت لامبورگینی در زمانی که به بازار ارائه شد مناسب بود و همین مسئله یکی از دلایل موفقیت این مدل است. این خودرو در میان انواع لامبورگینی ها دارای ویژگی هایی بود که عبارت اند از:

  • موتور ۳۶۰ اسب بخار
  • ۱۲ سیلندر
  • داشتن نیروی کافی برای شتاب
طراحی این خودرو به دست مهندس (جیوتو بیتزارینی) انجام شد که تاثیر زیادی در تاریخچه لامبورگینی داشت.
در اوایل سال ۱۹۶۵ لامبورگینی به طور رسمی اعلام کرده بود که هیچ علاقه ای برای انجام پروژه های نمایشی ندارد و تلاش می کند که ماشین هایی سریع و بی عیب بسازد. فروچیو با همکاری دو مهندس از بولونیا تلاش کردند که طرح ذهنی خود را از این ایده بسازند. آنها قصد داشتند خودرویی سریع برای رفت و آمد در جاده ها بسازند.
این مهندسین جوان پس از تلاش های بسیار توانستند این خودرو را در سال ۱۹۶۵ با نام تی پی تی ۴۰۰ که دارای یک موتور رده متوسط ۱۲ سیلندر طراحی و تولید کنند.

موفقیت های چشمگیر لامبورگینی

از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱ این شرکت شروع به تولید انواع لامبورگینی کرد. طرح مارزال یکی از عجیب ترین و عالی ترین خودروها در بین این مدل ها بشمار می آمد. این خودرو دارای درهای گالوینگ، موتور درون خطی ۶ سیلندر، فضای گسترده شیشه‌ای و صندلی برای چهار نفر بود که این ایده را به تبدیل کرده بود به یک فضای آزمایشی مخصوص ماشین اسپادا ۴ نفره که نتیجه خوبی را هم به همراه داشت.
اما خودرو اسپادا به طور نامطلوبی بزرگ بود البته با توجه به اینکه داخل لامبورگینی اسپادا کمی مورد پسند بعضی از مشتریان نبود ولی همچنان این خودرو دارای ویژگی های مثبت دیگر نیز بود. اگر بخواهیم به تعدادی از مهمترین ویژگی های اسپادا بپردازیم می توان گفت این خودرو دارای توان ۳۲۵ اسب بخار، موتور جلوی V12 که توانایی حمل ۴ نفر را دارد. داخل لامبورگینی اسپادا به دلیل در نظر گرفتن فضایی مناسب ۴ نفر به شدت برای خانواده ها جذاب بود.

موفقیت های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۸

اسپادا با تولید شدن در سه تیپ مختلف و فروش موفق در بازار توانست در طی سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۸ مهر تاییدی بر موفقیت‌های لامبورگینی باشد. دهه ۷۰ در تاریخچه لامبورگینی یکی از بازه های زمانی موفق بشمار می آید.
اما موازی با تولید اسپادا خودرو میورا نیز تولید شد که دارای موتور جدید جی تی شبیه به مدل جی تی ۳۵۰ بود که با نام لامبورگینی ایسلرو به بازار ارائه شد. این موتور لامبورگینی از موفقیت های با ارزش این شرکت در زمینه طراحی و ساخت موتور ماشین بشمار می آید. 

نا آرامی های ایتالیا و مشکلات لامبورگینی

در ابتدای سال ۱۹۷۰ مشکلاتی در جامعه ایتالیا پیش آمد که منجر به ناآرامی گارگران شد. این مشکلات موجب افزایش مبلغ گاز و به وجود آمدن اشکالاتی در معاملات تراکتور شد که لامبورگینی را به شدت نگران کرد. فروچیو مجبور شد ۵۱٪ درصد از سهام شرکت خود را به یک کارخانه دار سوئیسی با نام ژرژ هنری روزتی بفروشد که مسئله ای درناک بشمار می آمد.

اما این پایان ماجرا نبود و لامبورگینی مجبور شد باقی سهام خود را به (رنه لایمری) که از دوستانش بود واگذار کند. اما در نهایت شرکت لامبورگینی در سال ۱۹۷۸ ورشکست شد.

شروعی دوباره در تاریخچه لامبورگینی

 برادران میران که اهل سوئیس بودند در سال های ۱۹۸۰ شروع به مذاکره با لامبورگینی کردند و در سال ۱۹۸۶ موفق شدند این شرکت را زیر مجموعه کرایسلر قرار دهند.
شرکت لامبورگینی در سال ۱۹۹۰ موفق شد خودرو دیابلو را طراحی کند. این خودرو ۳۲۰ کیلومتر سرعت داشت که در زمان خود بسیار قابل قبول بود. خودرو کرایسلر تا سال ۲۰۰۱ کاربرد داشت و به عنوان یکی از
انتخاب های خوب خریداران به حساب می آمد. این خودرو با توجه به اینکه در میان انواع لامبورگینی دارای فروش خوبی بود اما نمی توانست از پس هزینه های شرکت بر بیاید.
 در سال ۱۹۹۴ دوباره لامبورگینی به سرمایه‌گذاران اندونزیایی فروخته شد. این تغییر امیدوار کننده نتیجه‌ خوبی را به دنبال خود نداشت. شرایط نامناسب شرکت با درگذشت فروچیو لامبورگینی در سن ۷۶ سالگی در ایتالیا شدت بیشتری گرفت.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی