پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گردهمایی کلوپ رسمی مرسدس بنز

از نیسان گاوی تا اتاق تانک!/ مروری بر جالب ترین لقب های خودرویی در ایران

در این مقاله به خودروهای محبوب بازار ایران که در طول سال ها لقب هایی برای آن ها در نظر گرفته شده و عامه مردم بیش از اسامی اصلی، آن ها را با این لقب ها می شناسند، می پردازیم و می بینیم که این لقب های خودرویی از کجا آمده اند.

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲ دی ۱۴۰۲

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
نوشته: میلاد میرعابدینی

حتما برایتان پیش آمده که با دوستتان صمیمی شوید و به جای اسمش، او را با لقبی که خودتان برایش گذاشتید صدا کنید. حالا این صمیمیت می تواند با خودروها شکل بگیرد و برای آن لقبی در نظر گرفته شود. این اتفاق در بازار خودروی کشورمان زیاد افتاده و کم نیستند خودروهایی که بیش از اسم اصلیشان، با لقب شان در ایران معروف شده اند. این لقب ها بر اساس ویژگی های ظاهر، فنی یا موارد دیگر به خودروها داده می شوند. می خواهیم در مورد خودروهایی با شما صحبت کنیم که انقدر با آن ها صمیمی شده ایم، آن ها را با لقب شان صدا می زنیم. نکته جالب اینجاست که خیلی از خودروها در گذر زمان فراموش می شوند، اما این خودروها با این لقب ها همیشه در ذهن ها ماندگار خواهند بود.

بنز معماری

1- مرسدس بنز W114-115 ((لقب: معماری))

مرسدس بنز W114-115 را می توان جد کلاس E فعلی برشمرد. خودرویی که در سال های 1968 تا 1976 روی خط تولید قرار داشت و توسط شرکت مریخ وارد ایران می شد. انواع مدل های سدان و کوپه (تعداد کم) این اتاق مرسدس بنز به ایران وارد شدند. علاقه فراوان قشر بساز و بفروش و معمار جامعه باعث شد تا این اتاق مرسدس بنز معماری لقب بگیرد.

بنز دانشجویی


کلی مطلب خواندنی و خاطره انگیز را در آرشیو مجله تخت گاز بیابید:

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه چاپی مجله تخت گاز (با ارسال رایگان) : اینجا کلیک کنید!

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه PDF اصلی مجله تخت گاز (با تخفیف ویژه) : اینجا کلیک کنید!


2- مرسدس بنز W123 ((لقب: دانشجویی))

مرسدس بنز W123 نیز یکی از اعضای خاندان E کلاس به شمار می رود. سدان میان رده مرسدس بنز که طرفداران فراوانی دارد. این مدل مرسدس بنز یکی از جان سخت ترین و بی دردسرترین محصولات این خودروساز آلمانی به شمار می رود و همچنان می تواند به عنوان یک کلاسیک خوش قیمت و بی دردسر مورد توجه قرار گیرد.

بنز دانشجویی

مرسدس بنز W123 که در ایران با نام 230 هم شناخته می شود، از سال 1976 تا 1986 روی خط تولید بوده و حدود 2 میلیون و 700 هزار دستگاه از آن تولید شده است. از آنجایی که تعداد قابل توجهی از این مرسدس بنز توسط دانشجویان و با مجوز دانشجویی به کشور وارد شد، به آن لقب دانشجویی داده اند.

بنز کپل

3- مرسدس بنز E کلاس W124 ((لقب: کپل))

انگار لقب گذاری روی مدل های مختلف E کلاس همیشه در ایران رایج بوده است. به یکی از محبوب ترین بنزهای ایران می رسیم. مرسدس بنز E کلاس با کد اتاق W124 که در انواع سدان و تعداد محدودی نسخه کوپه به کشور وارد شد. مرسدس بنز طراحی مدل های پیشین را به کلی متحول کرده و W124 را با چهره ای مدرن تر، لوکس تر به بازار فرستاد. خطوط روی بدنه نسبت به مدل های قبلی قوس دارتر و کابین آن هم بزرگ تر است. به همین جهت در ایران به آن بنز کپل می گویند. بنز کپل از سال های 1985 تا 1996 روی خط تولید قرار داشت و بیش از 2.5 میلیون دستگاه از آن به تولید رسید.

بنز کپل

در دهه 80 شمسی، انواع مرسدس بنز های E کلاس W211 و C کلاس به ناوگان پلیس راهنمایی و رانندگی، پلیس راه، نیروی انتظامی و یگان ویژه اضافه شدند. از این جهت به این مرسدس بنز ها پلیسی هم می گویند.


اینجا کلیک کنید و بررسی فنی کامل مرسدس بنز E کلاس W124 (کپل) را بخوانید



مرسدس بنز اتاق تانک

4- مرسدس بنز S کلاس W140 ((لقب: اتاق تانک))

مرسدس بنز S کلاس همیشه در بازار ایران مورد توجه بوده و علاقه مندان خاص خود را داشته است. مدل W126 این کلاس مرسدس بنز همیشه توسط مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مورد استفاده قرار می گرفت و از این جهت بسیار معروف شده بود.

مرسدس بنز اتاق تانک

نسل بعدی این اتاق، که با کد W140 از سال های 1991 تا 1998 تولید می شد نیز به ایران آمد و توسط نهادهای دولتی و کنسولگری ها مورد استفاده قرار می گرفت. امکانات بسیار زیادی داشت و در زمان خودش لوکس ترین خودروی بازار به شمار می رفت. هنوز هم از W140 به عنوان یکی از بزرگ ترین اتاق های مرسدس بنز یاد می کنند. به دلیل اتاق بزرگ و امکانات فراوان، این نسل مرسدس بنز S کلاس در ایران، اتاق تانک لقب گرفته است.


اینجا کلیک کنید و بررسی فنی کامل مرسدس بنز S کلاس W140 را بخوانید


پیکان چراغ بنزی

5- پیکان ((لقب: چراغ بنزی / سپر جوشنی))

پیکان به عنوان نماد صنعت خودروسازی کشور و بخشی از فرهنگ ایرانی شناخته می شود. این خودروی محبوب در سال های تولیدش چند باری مورد بازنگری ظاهری قرار گرفت. بعد از یک دهه تولید پیکان توسط ایران ناسیونال در دهه 50 شمسی، قرار شد این خودرو با محصول جدید جایگزین شود. اما در نهایت ایران ناسیونال به تغییر چهره این خودرو بسنده کرد. استفاده از چراغ های کرکره ای در قسمت عقب و چراغ های بزرگ مستطیلی در قسمت جلو، باعث شد تا پیکان شبیه بنزهای آن زمان به نظر برسد. از این جهت به آن لقب چراغ بنزی داده بودند.

همچنین در دهه 70 شمسی قرار بود ظاهر پیکان مورد بازبینی قرار بگیرد و مدرن تر شود. یک نسخه پروتایپ هم در اولیه دهه 70 معرفی شد. اما در نهایت در سال 1973 پیکان با سپر و قالپاق های جدید به بازار آمد. استفاده از سپر پلاستیکی پهن به جای سپر فلزی باریک باعث شد تا این مدل پیکان، سپر جوشنی لقب بگیرد. همچنین از آنجایی که اکثر پیکان ها با رنگ سفید روغنی تولید می شدند، بسیاری از مردم به آن پیکان سفید یخچالی هم می گفتند.

میتسوبیشی گالانت

6- میتسوبیشی گالانت نسل ششم ((لقب: سوسماری))

سال های طلایی دهه 70 شمسی با ورود خودروهای روز دنیا از برندهای اپل، میتسوبیشی، دوو، تویوتا، فولکس واگن، مرسدس بنز و ب ام و همراه بود. یکی از مطرح ترین خودروهای وارد شده به کشور در آن سال ها، نسل ششم میتسوبیشی گالانت است که به دلیل فرم پوزه جلو و چراغ هایش، به آن لقب سوسماری داده اند. نسل ششم گالانت در سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳ توسط میتسوبیشی تولید می شد و در سال ۱۹۹۱ به منظور زیباتر شدن، دست خوش تغییراتی در ظاهر شد. دوام و قابلیت های حرکتی ماشین های ژاپنی در گالانت تجلی پیدا کرده و می توان گالانت سوسماری را فوق العاده خوش دست و راحت برشمرد.


اینجا کلیک کنید و بررسی فنی کامل نسل ششم میتسوبیشی گالانت (سوسماری) را بخوانید


میتسوبیشی گالانت عینکی

7- میتسوبیشی گالانت نسل هفتم ((لقب: عینکی))

واردات گالانت به ایران در دهه 70 شمسی توسط شرکت الماس داران انجام می شد. این شرکت بعد از موفقیت چشمگیر نسل ششم گالانت در ایران، تصمیم گرفت تا نسل هفتم گالانت را نیز به کشور وارد کند. این مدل گالانت در سال 1992 عرضه شد و کمی بعد از ورود آن به ایران، واردات خودرو به کلی ممنوع اعلام شد. بیشتر نمونه های وارد شده گالانت نسل هفتم به ایران از نوع سوپرسالن بودند و از این جهت به این خودرو گالانت سوپر سالن هم می گویند.

میتسوبیشی گالانت عینکی

اما مهمترین لقب این خودرو در بازار، به دلیل فرم چراغ ها و پیوسته بودن چراغ های عقب آن برایش در نظر گرفته شده است. بیشتر ایرانی ها گالانت نسل هفتم را با لقب گالانت عینکی می شناسند!

میتسوبیشی پاجرو بهداری

8- میتسوبیشی پاجرو نسل اول ((لقب: بهداری))

پاجرو همواره در ایران طرفداران خاص خودش را داشته و خودرویی محبوب به شمار رفته است. نسل اول میتسوبیشی پاجرو در اوایل دهه 80 میلادی روی خط تولید رفت. این مدل پاجرو یک سال بعد از اغاز تولید، در مسابقات رالی داکار هم ظاهر شد. نسل اول پاجرو به دلیل استفاده توسط اداره بهداری کشور در آن سال ها، پاجرو بهداری لقب گرفته است. پاجرو بهداری در سال 1991 جای خود را به نسل دوم داد که این خودرو هم توسط گروه بهمن در ایران عرضه شد.


اینجا کلیک کنید و بررسی فنی نسل دوم میتسوبیشی پاجرو را در اینجا بخوانید


تویوتا کارینا خرگوشی

9- تویوتا کارینا نسل اول ((لقب: خرگوشی / شکاری))

محصولات تویوتا همیشه در بازار ایران محبوب بوده اند و شرکت ایرتویا در طول سال هایی که واردات خودرو مجاز بوده، همواره سعی کرده تا سبد کاملی از محصولات این خودروساز ژاپنی را در ایران عرضه کند. کارینا یک خودروی اقتصادی کوچک است تولید آن در سال ها 1970 تا 1977 انجام می شد. نسل اول تویوتا کارینا توسط ایرتویا به کشور وارد شد و به دلیل فرم بدنه و چراغ ها، کارینا خرگوشی لقب گرفت.

تویوتا کرونا عراقی

10- تویوتا کرونا ((لقب: عراقی))

عرضه نسل ششم و هفتم تویوتا کرونا در ایران، با جنگ ایران و عراق همراه شد. زمانی که واردات خودرو به کشور منطقی نبود و عملا وارداتی انجام نمی شد. در این سال ها تعداد کمی خودرو توسط پناهندگان عراقی و کویتی به ایران آمد. در این میان تویوتا کرونا مدل 1983 تا 1987 یکی از خودروهایی بود که توسط پناهندگان عراقی به ایران وارد می شد و از این جهت لقب تویوتا عراقی را به خود اختصاص داد. بگذریم از اینکه اسم این مدل تویوتا این روزها به مشکل بزرگی تبدیل شده و همه ما را درگیر خودش کرده است!

تویوتا لندکروز 2F

11- تویوتا لندکروزر نسل دوم 2F ((لقب: کالسکه ای))

تویوتا لندکروزر همواره به عنوان شاسی بلندی قدرتمند در مسیرهای صعب العبور شناخته شده است. نسل دوم تویوتا لنکروزر که با نام 2F هم شناخته می شود، با اقتباس از جیپ و رنج روور طراحی شده و از دهه 60 تا اوایل دهه 80 میلادی روی خط تولید قرار داشت. مدل 1975 تا 1983 این نسل از تویوتا لندکروزر در بازار ایران موجود است. تویوتا 2F که در 8 سال جنگ تحمیلی حسابی خودش را نشان داد، در ایران با لقب کالسکه ای و جیپ تویوتا شناخته می شود.

تویوتا 2f در زمان جنگ

دوام بالا و انعطاف پذیری بی نظیر، از جمله خصوصیات بارز این نسل از تویوتا لندکروزر به شمار می رود. تویوتا کالسکه ای از پیشرانه 6 سیلندر خطی 4.2 لیتری مناسب شرایط سخت بهره می برد و دیفرانسیل و گیربکس آن ریز یا به اصطلاح ریشو بلتد است که جان می دهد برای آفرود حرفه ای!

فولکس قورباغه ای

12- فولکس بیتل نسل اول ((لقب: قورباغه ای))

در مورد پرفروش ترین خودرو تاریخ صنعت خودروسازی صحبت می کنیم. فولکس واگن بیتل نسل اول که از سال 1938 تا 2003 تولید شد و دهه های مختلف با انواع اتفاقات و حادثه ها همراه بود. جالب اینکه برای فولکس بیتل در جهان لقب سوسک در نظر گرفته شده و خود شرکت فولکس واگن هم این لقب را به رسمیت شمرده است. این خودروی بانمک و پرطرفدار که توسط شرکت سهامی ثابت پاسال یا همان ایران فولکس وارد کشور شد، به خاطر فرم خمیده بدنه و مدل چراغ هایش، لقب فولکس قورباغه را گرفته است.

ب ام و 2002

13- ب ام و 2002 ((لقب: چراغ موشکی / 02 / دو دو))

2002 را باید به عنوان یکی از محبوب ترین و جاودانه ترین محصولات ب ام و برشمرد. این مدل ب ام و که هنوز هم در ایران مورد استفاده قرار می گیرد و حتی در مسابقات اتومبیلرانی هم شرکت می کند، یکی از خودروهای کلاسیک ارزشمند است. ب ام و بازها احترام فراوانی برای این مدل قائلند.

ب ام و 2002

ب ام و 2002 توسط شرکت وهاب زادگان به ایران وارد می شد و چندین مدل از آن به ایران آمد. نمونه های قبل از فیس لیفت این خودروی اسپرت، چراغ های عقب دایره ای و کوچک داشتند و به همین دلیل با لقب چراغ موشکی صدایشان می زدند. همچنین به ب ام و 2002 القاب دیگری نظیر 02 و دودو هم داده اند.

14- ب ام و سری 3 E46 ((لقب: سمیری))

پژو 405

15- پژو 405 ((لقب: پژو 2000))

پس از پایان جنگ 8 ساله ایران و عراق، ایران خودرو و پژو وارد همکاری شدند و در نتیجه این همکاری، پژو 405 به عنوان موفق ترین و به روزترین محصول پژو که لقب خودروی سال اروپا را نیز از آن خود کرده بود، به ایران آمد. پژو 405 ابتدا با مدل GL که از موتور 1.5 لیتری بهره می برد و در نهایت با مدل GLX با ظاهر به روزتر و موتور قدرتمند 2000 به ایران آمد. نوشته 2000 روی گلگیر این خودرو نیز به همین مساله اشاره داشت. به همین دلیل به این مدل پژو در ایران لقب پژو 2000 را داده بودند.

شورولت کاپریس تخم مرغی

16- شورولت کاپریس نسل چهارم ((لقب: تخم مرغی))

بیشتر مردم ایران شورولت کاپریس را با نسل دومش شناختند. پیش از انقلاب اسلامی تعداد زیادی شورولت کاپریس به ایران آمد. واردات این مدل در دهه 60 توسط مهاجران عراقی و کوینی نیز ادامه پیدا کرد. اما در اوایل دهه 70 شمسی، نسل چهارم شورولت کاپریس در تعداد محدودی به ایران آمد. فرم گر و استفاده از زوایای نرم در طراحی این خودرو باعث شده بود تا ایرانی ها به آن لقب کاپریس تخم مرغی را بدهند.

شورولت وانت مهندسی

17- شورولت وانت سری C/K کاستوم ((لقب: وانت مهندسی))

وانت سری C/K شورولت که با نام C10 و کاستوم هم شناخته می شود، ظاهری جذاب و عملکرد فوق العاده دارد. نسل سوم این خودروی متعلق به دهه 70 میلادی موفقیت چشمگیری در بازار ایران تجربه کرد. واردات آن به کشور هم توسط شرکت GM ایران انجام می شد. به شورولت کاستوم Regular cab که قسمت بار ساده و مستطیلی دارد، وانت مهندسی هم می گویند.

نیسان آبی

18- نیسان جونیور نسل سوم / زامیاد ((لقب: نیسان آبی / نیسان گاوی))

این هم از کاری ترین و بی ادعا ترین خودروی ایران! نسل سوم نیسان جونیور که در سال 1970 در ژاپن معرفی شد و تولید آن تا سال 1982 ادامه پیدا کرد. شرکت زامیاد که نسل دوم جونیور را هم به ایران وارد می کرد، در سال 1349 همزمان با عرضه جهانی نسل سوم، این خودرو را به ایران آورد. وانت نیسان جونیور به موفقیتی خیره کننده در ایران دست پیدا کرد، تا جایی که تمام لوازم و خط تولیدش در سال 1361 از ژاپن به ایران آمد و تولید آن هنوز هم توسط شرکت زامیاد ادامه دارد. نیسان جونیور در ایران با نام وانت زامیاد هم شناخته می شود. اما بدون شک مهم ترین لقب این خودرو در کشورمان، به دلیل رنگ آبی روغنی اش به آن داده شده. نیسان آبی سال هاست که آشنای ایرانیان است و به دلیل قابلیت های بارکشی خیره کننده و جان سخت بودنش به آن نیسان گاوی هم می گویند!

هیوندای آزرا 2011

19- هیوندای آزرا نسل چهارم مدل 2011 ((لقب: اتاق وسط))

بعد از آزاد شدن واردات خودرو در دهه 80 شمسی، این خودروهای کره ای و ژاپنی بودند که در تعداد قابل توجهی وارد بازار ایران شدند. در این میان، محصولات هیوندای از نظر حجم واردات جایگاه ویژه ای میان خودروهای وارداتی داشتند. شرکت آسان موتور تا سال ها نماینده رسمی محصولات هیوندای در ایران بود. یکی از محبوب ترین و معروف ترین محصولات هیوندای در ایران، سدان لوکس آزرا است که در بازار جهانی با نام گرنجور شناخته می شود. ایرانی ها با نسل چهارم آزرا آشنا شدند و در دهه 80 و 90 نیز خودروهای هیوندای را به ایران وارد می کرد.

بعد از گذشت مدت نسبتا کوتاهی از وارادات نسل پنجم آزرا که در ایران هم با نام گرنجور شناخته می شد، واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی به ایران ممنوع شد و در نهایت پای این سدان جذاب از بازار ایران بریده شد. اما در چند سال اخیر و پیش از ممنوعیت واردات خودرو، نسل جدید هیوندای آزرا با موتور کم حجم توسط کرمان موتور به بازار عرضه شد.

هیوندای آزرا 2011

اما ماجرای فیس لیفت نسل چهارم هیوندای آزرا در ایران جالب است. این نسخه آزرا با مدل 2011 در بازار یافت می شود. از آنجایی که بلافاصله بعد از آن هیوندای گرنجور با مدل 2012 به بازار آمد و مدل قبلی آن هم آزرا نسل چهارم معمولی بود، این مدل که در تعداد کمی هم وارد کشور شده، میان فروشندگان خودرو به اتاق وسط معروف است. هیوندای آزرا اتاق وسط گیربکس بهتر و موتور قوی تری از مدل قبلی دارد و فرم چراغ های جلو و عقب و سپرهای آن با مدل قبلی متفاوت است.

برچسب‌ها : آزرا اتاق وسطایران خودروایران ناسیونالایرتویاب ام وب ام و 02ب ام و 2002ب ام و E46ب ام و دو دوب ام و سری 3ب ام و سمیریب ام و چراغ موشکیبنز اتاق تانکبنز دانشجوییبنز معماریبنز پلیسیبنز کپلتویوتاتویوتا عراقیتویوتا لندکروزرتویوتا لندکروزر 2Fتویوتا کاریناتویوتا کارینا خرگوشیتویوتا کالسکه ایتویوتا کرونازامیادشرکت آسان موتورشرکت الماس دارانشرکت ایران فولکسشرکت سهامی ثابت پاسالشرکت مریخشورولتشورولت وانت کاستومشورولت کاپریسفولکس بیتلفولکس قورباغه ایفولکس واگنفیس لیفت پیکانمرسدس بنزمرسدس بنز E کلاسمرسدس بنز S کلاسمرسدس بنز W114مرسدس بنز W115مرسدس بنز W123مرسدس بنز W124مرسدس بنز W140میتسوبیشیمیتسوبیشی پاجرومیتسوبیشی گالانتنسل اول تویوتا کارینانسل اول فولکس واگن بیتلنسل اول میتسوبیشی پاجرونسل دوم تویوتا لندکروزرنسل سوم شورولت کاپریسنسل سوم نیسان جونیورنسل ششم تویوتا کرونانسل ششم میتسوبیشی گالانتنسل هفتم میتسوبیشی گالانتنسل چهارم شورولت کاپریسنیسان آبینیسان جونیورنیسان وانتنیسان گاویهیوندایهیوندای آزراهیوندای آزرا اتاق وسطهیوندای آزرا فیس لیفتهیوندای آزرا مدل 2011وانت زامیادوانت مهندسیپاجرو بهداریپرشیا خودروپژوپژو 2000پژو 405پیکانپیکان سپر جوشنیپیکان چراغ بنزیکاپریس تخم مرغیکاپریس عراقیگالانت سوسماریگالانت عینکیگروه بهمن

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • نیک زاد | 03/08/1399 در 11:19

    سلام، وقت بخیر
    لقب مرسدس بنز اتاق W126 فراموش شده است.
    به این نوع مرسدس اتاق تشریفات می گویند.

کیوسک مطبوعاتی