پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فولکس‌واگن قورباغه‌ای

مروری بر تاریخچه ساخت فولکس قورباغه ای!

تاریخچه فولکس بیتل (Beetle به معنای سوسک که در آلمانی به آن Kaefer گفته می شود) یا به قول ایرانی ها فولکس قورباغه ای به قبل از جنگ جهانی دوم در آلمان برمی گردد. آن هنگام که فردیناند پورشه (Ferdinand Porsche) در این فکر بود تا به تولید انبوه اتومبیلی بپردازد که قشر متوسط آلمان هم بتوانند آن را خریداری کنند.

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۲۴ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

فولکس واگن بیتل یا فولکس واگن سوسک که در ایران به فولکس قورباغه‌ای مشهور است، یک اتومبیل تولید شده توسط فولکس‌واگن و یکی از مشهورترین اتومبیل‌های جهان است. از این خودرو در ایران در برخی منابع ترجمه نیز از عبارت فولکس سوسکی و فولکس کفش دوزکی یاد شده.

هدف از طراحی این خودرو، تولید خودرویی اقتصادی و قابل استفاده برای عموم مردم بود.

موفقیت فولکس قورباغه‌ای به ۸۰ سال پیش برمی‌گردد. در اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی آدولف هیتلر که به تازگی به مقام پیشوایی آلمان رسیده بود طرحهای خود را برای یک اتوموبیل ارزان و ساده که برای عموم قابل استفاده باشد به دکتر «فردیناند پورشه» ارائه کرد.

پیش از این پورشه به همراه «زونداپ» طرح‌هایی را برای چنین اتوموبیلی درسر داشتند که یکی از آن‌ها «پورشه تیپ ۱۲» با موتور تعبیه شده در عقب اتوموبیل و طراحی قوس مانند بود.

دستور هیتلر کاملاً روشن بود: «ساخت خودرویی با قیمت برابر با یک موتورسیکلت با حداکثر سرعت۱۰۰ کیلومتر و توانایی جابه‌جای اعضای یک خانواده ۵ نفره»

پورشه کار طراحی را آغاز کرد و سرانجام در سال ۱۹۳۶ طرح‌های اتوموبیل نهایی و اولین پروتوتایپ تولید شد. این خودرو کاملاً مطابق فلسفه پورشه طراحی شده بود که اعتقاد داشت بهترین اتوموبیل‌ها انواع موتور عقب، هوا خنک و دیفرانسیل عقب هستند.

پورشه این خودرو را «پورشه ۶۰» نامید اما مسئولان آلمانی نام KDF WAGEN را بر روی آن گذاشتند. نام بیتل (Beetle) نامی بود که از سوی جامعه بر این خودرو گذاشته شد اما تا سال ۱۹۶۷ از سوی فولکس واگن به رسمیت شناخته نشد. تولید خودرو در کارخانه‌ای که به همین منظور ساخته شده بود آغاز گردید.

نمونه اولیه “فولکس‌واگن7b

عکسی از روز ۲۶ مه ۱۹۳۸؛ آدولف هیتلر در حال بازدید از نمونه اولیه “فولکس‌واگن” در جریان پروژه راه‌اندازی کارخانه این خودرو در نزدیکی فالرزلبن، منطقه‌ای از شهر ولفس‌بورگ در ایالت نیدرزاکسن. فردیناند پورشه (ایستاده در کنار هیتلر) در حال ارائه توضیحاتی در مورد خودرویی است که توسط او و به پیروی از رهنمودهای هیتلر ساخته شده است.

عبور از مرز یک میلیون

تنها ده سال پس از پایان جنگ جهانی دوم در روز ۵ اوت ۱۹۵۵ در کارخانه تولید فولکس‌واگن در ولفسبورگ تولید یک میلیون دستگاه از این مدل خودرو جشن گرفته شد. این مدل در دهه ۱۹۵۰ میلادی به نماد معجزه اقتصادی آلمان بدل شد.

اما توانایی‌های فولکس‌واگن به همین جا ختم نشد. این خودرو به برکت محور عقب به وسیله‌ای کارآمد در زمین‌های کشاورزی هم بدل شد. در دهه ۱۹۵۰ میلادی کشاورزان با وصل کردن گاو آهن (خیش) به عقب ماشین و راندن آن در زمین‌‌های مزروعی آن را در کشتزارها هم به کار گرفتند!

اما دوران طلایی فولکس‌واگن نیز سرانجام به سر رسید. روز اول ژوئیه ۱۹۷۴ آخرین دستگاه فولکس‌واگن محصول آلمان با شماره 11.916.519 از خط تولید رد شد. هر چند تولید این خودرو در آلمان متوقف شد، اما در مکزیک و برزیل همچنان ادامه داشت.

فولکس‌واگن محصول آلمان با شماره 11.916.519

در شهر پوئبلا در مکزیک تولید فولکس‌واگن قورباغه‌ای تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت. کارکنان کارخانه “فولکس‌واگن مکزیک” اگر قصد ازدواج با هم را داشتند، می‌توانستند لذت تجربه‌ای منحصر به فرد را بچشند؛ آنها سوار بر خودروی “فولکس واگن عروسی” (تصویر) به مراسم عقد در کلیسا برده می‌شدند.

مدل ویژه عروس و داماد

سال ۱۹۹۳ ایتامار فرانکو، رییس‌جمهور وقت برزیل دستور از سرگیری تولید فولکس‌واگن در این کشور را صادر کرد. در سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۶ نزدیک سه میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه “فوسکا” (نامی که برزیلی‌ها بر فولکس‌واگن قورباغه‌ای گذاشتند) در برزیل تولید شد.

از سال ۱۹۹۳ تا سه سال بعد، ۴۶ هزار دستگاه فولکس‌واگن به مجموع شمار تولیدات این خودرو در برزیل افزوده شد.

در سال ۱۹۹۸ کارخانه فولکس‌واگن مدل جدیدی را با طراحی مدرن به نام “بیتل جدید” (New Beetle) روانه بازار کرد. ظاهر این خودرو شباهت زیادی به نسخه اصلی فولکس‌واگن قورباغه‌ای داشت که فردیناند پورشه طراحی کرده بود، اما قیمت و میزان اسب بخار آن بسیار فراتر از نسخه اصلی بود. این خودرو به ویژه در آمریکا فروش زیادی داشت. در تابستان ۲۰۱۹ تولید این مدل هم پایان یافت.

مدل بیتل جدید برخلاف موفقیتی که در بازار آمریکا کسب کرد، در آلمان نتوانست محبوبیت زیادی کسب کند. اکثر خودرودوستان در آلمان ترجیح می‌دهند که با مدل قدیمی و بازسازی شده‌ی فولکس واگن قورباغه‌ای رانندگی کنند. گذشته از آن قیمت نسبتا زیاد مدل بیتل سبب شد که این خودرو نتواند خریداران زیادی را در آلمان جذب کند.

اگر چه تولید خودروی فولکس‌واگن مدل بیتل در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ رسما پایان یافت، اما هنوز هم امکان بازگشت این “قورباغه‌ی مدرن” به خیابان‌ها وجود دارد.

این نکته‌ای است که شرکت فولکس‌واگن در آمریکا اعلام کرده است. فولکس‌واگن قصد دارد فعالیت‌های خود در بازار آمریکا را بر تولید خودروهای برقی متمرکز کند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی