پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

حلقه مفقوده!/معرفی پیشرانه های جدید ایران خودرو وسایپا

معرفی جدید ترین موتور های خودرو های داخلیکداخکه به زودی شاهد عرضه آن ها خواهیم بود.

محسن صوفی
دوشنبه - ۱۰ مهر ۱۴۰۲

اگر بگوییم مهم ترین بخش خودرو قوای محرکه آن است بی راه نگفته ایم‌، در چند سال اخیر و با توجه به سرمایه گذاری هایی که خودرو سازان داخلی در این زمینه انجام داده اند، شاهد اقدامات نسبتا خوبی بوده ایم. اکنون قصد داریم تا جدید ترین پیشرانه های که به زودی بر روی خودرو های داخلی نصب می شوند را معرفی کنیم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

تحقیق و توسعه در صنعت خودروی ما حلقه مفقوده است. در چند سال اخیز خودرو سازان ما صرفا بر روی طراحی خودرو هایشان توجه کرده اند، و به مقوله فنی آن توجه چندانی نشده است.

اکنون وظیفه تولید و توسعه قوای فنی خودروهای ایران خودرو و سایپا به ترتیب بر عهده شرکت های ایپکو و نگاه موتور است، در ادامه ضمن معرفی این دو شرکت و بیان یک تاریخچه مختصر از آن ها نسبت به معرفی جدید ترین دستاورد های آنان خواهیم پرداخت.

مگا موتور:

در سال ۱۳۷۲ سایپا که آن زمان تحت مدیریت منوچهر غروی بود، اقدام به تاسیس شرکت مگا موتور کرد، هدف اصلی مگا موتور تولید موتور، گیربکس و اکسل های گروه خودرو سازی سایپا بود. اکنون مگا موتور با دو سایت تولیدی اصلی و چندین سایت زیر مجموعه در حال تولید توسعه قوای فنی خودرو های سایپا است.

موتور ME16 سایپا:

این موتور در واقع همان موتور EC5 پژو سیتروئن است. در واقع طبق گفته مدیر عامل سایپا پس قرارداد با سیتروئن اطلاعات این موتور جهت تولید آن در اختیار سایپا قرار داده شده، واکنون نیز مگا موتور نسبت به توسعه و تولید آن اقدام کرده است، این موتور در خط تولید موتور K4M خودروی ال ۹۰ تولید می شود، و مدتی است که تولید انبوه آن با داخلی سازی ۹۲ درصدی وتیراژ تولید روزانه ۶۰۰ دستگاه آغاز شده است.

طبق اعلام مگا موتور تمامی فرآیند های نگاشت و تطبیق این پیشرانه توسط متخصصین ایرانی انجام شده است.   اگر از توانایی های فنی این موتور صحبت کنیم، باید بگوئیم که این موتور توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. استاندار آلایندگی این موتور نیز یورو ۵ است، خودروی های شاهین پلاس، کادیلا و سایپا سیلک از دریافت کنندگان این موتور خواهند بود.

با توجه شباهت های این موتور به پیشرانه های TU5 و TU5 پلاس ایران خودرو و استهلاک کم بودن و سهولت در تعمیر و اقبال زیاد در بین مصرف کنندگان ایرانی قطعا این موتور انتخاب خوبی توسط سایپا بوده، و می تواند بخش زیادی از مشکلات این شرکت در زمینه قوای فنی را پوشش بدهد.

موتور ME16

 

موتور M20:

این پیشرانه که از محصولات شرکت DAE چین است، برای خودروی آریا انتخاب شده است. با توجه به حساسیت سایپا برروی محصول جدیدش گویا مدیریت سایپا نمی خواهند حواشی و اتفاقی که برای تامین موتور شاهین رخ داد برای این خودر  نیر رخ بدهد پس به همین دلیل به سراغ DAE رفته اند.

این موتور ۲ لیتر حجم داشته و تنفس طبیعی است، و با توجه به دارا بودن سیستم پاشش مستقیم سوخت توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار و ۲۰۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین این موتور مهندسی میتسوبیشی نیز دارا می باشد، گیربکس سایپا آریا نیز همان گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE است که قبلا برروی دنا پلاس، تارا اتوماتیک، و…نصب شده لست.

همچنین سایپا یک قرارداد با DAE برای توسعه قوای فنی امضاء کرده است، که شامل انواع موتور های بنزینی و هیبرید می باشد

موتور M20 آریا

موتور M15 GSI:

این موتور نمونه به روز رسانی شده موتور M15 است، این موتور ۱۵۰۰ سی سی حجم داشته و با توجه به بهبود هایی که در آن صورت گرفته و با تجهیز این موتور به سیستم زمان بندی سوپاپ ها vvt  و بعضی از تعقیرات ایجاد شده در سر سیلندر و هدرز و بالانسر این موتور توانایی تولید ۹۰ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را دارد، این موتور در خودرو هایی نظیر سهند و اطلس و کوئیک gx نصب خواهد شد.

موتور M15 Gsi

ایپکو:

خانواده موتور EFP:

پس از مدیر عاملی منوچهر غروی در ایران خودرو  یکی از کار های که در زمان مدیریت او انجام‌ شد تاسیس شرکت ایپکو بود.

ایپکو در سال ۱۳۷۶ با کمک جمعی از اساتید و نخبگان دانشگاهی تاسیس شد، در واقع مدیریت آن زمان صنعت خودروی ایران ارزش قوای فنی را به خوبی درک کرده بودند. نه این که همانند رویه چند سال اخیر ابتدا خودرو توسعه یابد و سپس فکری به حال موتور آن کنند!

هدف ایپکو تحقیق و توسعه موتور های ایران خودرو بود دراین بازه زمانی بود که بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه شریف و سایر مراکز علمی کشور استخدام ایران خودرو و سایپا شدند. و با به کار گیری همین افراد در بدنه مراکز تحقیقات ایران خودرو و سایپا پیشرفت چشمگیری حاصل شد، اما بعد ها و با آمدن بعضی از افراد به این دو شرکت و بروز بعضی ازمسائل بسیاری از این افراد جدا شدند.

جدای از این مسائل در سال ۱۳۸۳ مدیریت وقت ایران خودرو به فکر تحقیق و توسعه یک موتور ملی برای خودروی ملی یا همان سمند افتاد. لذا یک قرارداد با شرکت آلمانیF.E.V با سرمایه گذاری ۸۰ میلیون دلاری منعقد شد‌، حاصل این همکاری موتور EF7 در دو نمونه بنزینی و دوگانه سوز بود از اواخر سال ۸۷ سمند به این موتور مجهز شد.

اما اعضای خانواده EF ایران خودرو تنها منحصر به EF7 نیست بلکه دو موتور EFD و EF4 هم هستند. که امروزه در مرکز تحقیقات ایران خودرو در حال خاک خوردن هستند، و صرفا به عنوان نمونه نمایشی در نمایشگاه ها حال استفاده هستند هر چند که جا دارد ایران خودرو از پتانسیل های این دو موتور علی الخصوص موتور EFD حداقل برای صادرات استفاده کند.
اما بعد از چند سال از عرضه موتور EF7  که شامل نمونه تنفس طبیعی و توربو شارژر بود، ایران خودرو تصمیم گرفت تا با به روز رسانی های در موتور ملی اش هم مشکلات آن را حل کند، و هم بهبود های در آن ایجاد کند، در نهایت در سال خانواده موتور EFP ایران خودرو در دو نمونه بنزینی و توربو شارژ رونمایی شد.

نمونه تنفس طبیعی این موتور که EF7P نام دارد، توجه به تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده برروی خودروی سورن‌ پلاس نصب شده که در حال طی کردن تست های مربوطه است و احتمالا تا اوایل سال آینده شاهد نصب آن روی سورن پلاس و دنا پلاس باشیم.

موتور EF7 پلاس

نمونه توربو شارژر این موتور نیز EF7P TC نام دارد تا کنون به طور قطعی می دانیم که دو خودروی دنا پلاس جوانان و ری را مجهز به این موتور خواهند بود.همچنین زمزمه های مبنی بر تولید تارا جوانان با این موتور شنیده می شود.

موتور EF7 پلاس توربو شارژر

در نمونه جدید خانواده EF7 پلاس ایران خودرو ضمن کاهش مصرف سوخت و افزایش استاندارد آلایندگی خودرو و بهبود های که در بخش های مختلف موتور خودرو صورت گرفته است، و تجهیز موتور به سامانه DVVT و در نمونه توربو شارژر با تجهیز خودرو به توربو شارژر برقی تغییرات چشم گیر و محسوسی در راستای بهبود عملکرد آن صورت گرفته است.

اینفو گرافی موتور EF7PLUS

خانواده موتور سه سیلندر ایران خودرو(3FX):

در سال ۱۳۹۵ ایران خودرو و ماهله آلمان برای تولید یک موتور سه سیلندر یک تفاهم نامه همکاری امضاء کردند. اما بعد از این که ماهله به دلیل تحریم های آمریکا مجبور به ترک این قرار داد شد ایران خودرو و راسا ایپکو به تنهایی مسیر تحقیق و توسعه این موتور را ادامه بدهد، اما در نهایت در سال ۱۳۹۹ از سری 3F ایران خودرو رونمایی شد.

این سری از قوای محرکه ایران خودرو قابلیت استفاده در طیف وسیعی از خودرو ها اعم از هاج بک ها تا شاسی بلند های کامپکت و سدان های کلاس C را دارند، و برروی بعضی از نمونه های این موتور سیستم پوشش مستقیم سوخت و توربو شارژ نیز وجود دارد طبق اعلام ایران خودرو این سری از قوای محرکه در سال ۱۴۰۳ تولید انبوه آن ها آغاز خواهد شد. و احتمالا خودروهای مثل ری را، تارا، و محصول پروژه TF21 احتمالا به موتور های این خانواده موتور تجهیز خواهند شد.

3FON:

این موتور ۱ لیتر حجم داشته و تنفس طبیعی است، و توانایی تولید ۷۲ اسب بخار و ۹۸ نیوتن متر گشتاور را دارد.

3F3N:

این پیشرانه ۱/۳ لیتری و تنفس طبیعی است،که ت غنایی تولید ۸۷ اسب بخار و ۱۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

موتور ۳ سیلندر ایران خودرو

3F3L:

این پیشرانه ۱/۳ لیتر حجم  و مجهز به توربو شارژر و سسستم‌پاشش سوخت درگاهی است، که توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد، این موتور دو نمونه بنزینی و دوگانه سوز خواهد داشت.

3F3M:

این موتور ۱/۳ لیتری حجم داشته و به سیستم توربو شارژر و سیستم پاشش مستقیم سوخت مجهز است، توانایی تولید ۱۲۷ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

3F3H:

قوی ترین موتور این خانواده ۱/۳ لیتری حجم دارد و مجهز به توربو شارژر و سیستم پاشش مستقیم سوخت است که توانایی تولید ۱۴۸ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

موتور ۳ سیلندر ایران خودروموتور ۳ سیلندر ایران خودرو

جمع بندی و سخن پایانی:

قطعا تحقیق و توسعه و داشتن یک قوای فنی برای یک خودر ساز بسیار ارزشمند است، و افزون بر اشتغال زایی، سهم عمده ای در خودکفایی یک خودروساز خواهد داشت و از ارز بری و تامین‌موتور از منابع خارجی جلوگیری خواهد کرد.

اما با توجه به قدیمی بودن تکنولوژی بسیاری از موتور های موجود و مصرف سوخت و آلایندگی بالای آن ها جا دارد، که خودرو سازان ما نسبت به تحقیق و توسعه موتور های با راندمان بالا و مصرف سوخت و آلایندگی کم اقدام کنند.

و همچنین باید بیش از پیش با جذب نخبگان و دانش آموختگان دانشگاه های برتر از این ظرفیت کم تر توجه شده در سال های اخیر بیش از پیش توجه کنند، و باید به سمت تحقیق و توسعه خودرو های هیبرید و پلاگین هیبرید و برقی بروند.

و با سرمایه گذاری، زیر ساخت ها و شرایط مورد نیار خودرو های برقی و پلاگین هیبرید اعم از جایگاه شارژ و توسعه موتور و باتری های این قبیل خودرو ها را فراهم کنند.

امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم به پایان دوران اوج دیزلی و بنزینی ها رسیده ایم، و برقی ها در حال فراگیر شدن هستند، و اکنون باید به سمت فناوری روز دنیا حرکت کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی