پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات اتوبوس

ورود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس تا اربعین حسینی به کشور

مقام مسئول سازمان راهداری با اشاره به مجوز دولت برای واردات اتوبوس برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی،‌گفت:تا ایام اربعین ۱۰۰۰ اتوبوس وارد کشور می‌شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ مهدی قلی‌زاده رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر راهداری استان تهران در خصوص وضعیت حمل‌ونقل اتوبوسرانی در پایانه‌های چهارگانه تهران، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته حداکثر تاخیر […]

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۴ تیر ۱۴۰۲

مقام مسئول سازمان راهداری با اشاره به مجوز دولت برای واردات اتوبوس برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی،‌گفت:تا ایام اربعین ۱۰۰۰ اتوبوس وارد کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ مهدی قلی‌زاده رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر راهداری استان تهران در خصوص وضعیت حمل‌ونقل اتوبوسرانی در پایانه‌های چهارگانه تهران، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته حداکثر تاخیر حرکت اتوبوس‌ها در زمان حاضر به 15 دقیقه رسیده است. سال گذشته این تاخیر به‌طور میانگین 30 دقیقه (بین 20 تا 40 دقیقه) بود.

وی افزود: تاخیر در حرکت اتوبوس‌ها دلایل مختلفی دارد؛ یکی از مسائل نظارت بر عملکرد شرکت‌هاست. یکی دیگر از دلایل بروز این تاخیر شرایط خاص ترافیکی شهر تهران است. مسافرانی که بلیت را به‌صورت اینترنتی خریداری می‌کنند ترافیک سطح شهر را به‌درستی محاسبه نمی‌کنند.

وی  ادامه داد: به جای این‌که نیم ساعت قبل از سفر در پایانه حضور داشته باشند گاهی اوقات همزمان با سفر یا چند دقیقه پس از زمان سفر خود را به ترمینال می‌رسانند. به همین دلیل با شرکت تماس گرفته و می‌خواهند چند دقیقه تا رسیدن آنها در حرکت اتوبوس صبر کنند.

رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر راهداری استان تهران بیان کرد: تلاش کرده‌ایم با اطلاع‌رسانی به مردم و کم کردن تشریفات صدور وضعیت زمان تاخیر را کاهش دهیم از سوی دیگر مباحث فنی را به زمان قبل از حرکت اتوبوس‌ها موکول کرده‌ایم تا چنانچه موضوعی وجود داشته باشد بتوان سریع‌تر برای آن چاره‌جویی کرد یا این‌که سرویس را جایگزین کنیم.

قلی‌زاده در خصوص وضعیت بلیت اتوبوس با توجه به افزایش تقاضا برای سفر همزمان با فرا رسیدن فصل تابستان و کمبودهای موجود در این بخش به‌ویژه به سمت برخی شهرهای غربی کشور گفت: اگر موضوع مرز مهران باشد به دلیل این‌که زائران امام حسین (ع) عمدتا به‌صورت هیئتی سفر می‌کنند. برای مهران یک تا 2 سرویس عادی روزانه داریم چراکه شهری نیست که سفر مردم آن بیشتر از این باشد.

وی تاکید کرد: برای شهر ایلام روزانه 15 تا 20 بسته به تقاضا توسط شرکت‌های مختلف سرویس داریم. الان همزمان بحث فصل تابستان را داریم تعداد تقاضا برای سفر گروهی عتبات عالیات اضافه شده است. ناوگانی که بین تهران و ایلام فعال هستند به‌صورت دربستی به مردم خدمت ارائه می‌دهند. در هر حال همزمانی با سفرهای تابستانی و کمبود ناوگان باعث شده عرضه بلیت کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که مردم باید برنامه‌ریزی شده‌تر سفرهای خود را انجام دهند در پاسخ به این پرسش که سازمان راهداری در این زمینه چه برنامه‌ای دارد،‌اظهار کرد: در این زمینه پروتکل‌هایی داریم؛‌ اخیرا معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری ابلاغیه محکم و جدیدی درباره این‌که سرویس‌ها باید به‌صورت ماهانه در واحدهای فروش الکترونیکی باشد، به شرکت‌های حمل‌ونقل داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به‌صورت خاص از ابتدای تیرماه امسال طرحی را با عنوان رصد پیش‌فروش بلیت آغاز کرده‌ایم. بر این اساس با شرکت‌هایی که برنامه عادی روزمره را نمی‌توانند انجام دهند حتما برخورد جدی می‌کنیم.

رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر راهداری استان تهران در پاسخ به این پرسش که چه برخوردی با چنین شرکت‌هایی دارید، اضافه کرد: این تخلف به کمیسیون ماده 12 ارجاع می‌شود وبر اساس ضوابط و مقررات موجود با توجه به سابقه تخلف با شرکت‌ها از مرحله جریمه، تعطیلی موقت یا تعطیلی دائم، برخورد می‌شود.

قلی‌زاده در پاسخ به این پرسش که در زمان حاضر چه تعداد اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل پایانه‌های استان تهران فعال است، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود 2200 دستگاه اتوبوس فعال داریم که به تمام مناطق کشور خدمات‌رسانی می‌کنند. این در حالی است که مالکیت در تهران به این اندازه نیست و از استان‌های دیگر به تهران می‌آیند.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که طی 5 سال اخیر به دلیل محدودیت‌های موجود عرضه ناوگان نداشته‌ایم محدودیتی در ارائه صندلی داریم. در تلاشیم با برنامه‌ریزی بیشتر این محدودیت و کمبود را جبران کنیم.

وی یادآور شد: برای تهیه بلیت در روزهای عادی سال مشکلی نداریم، تنها در ایام خاص یا تعطیلی ممکن است با محدودیت عرضه مواجه شویم.

مقام مسئول سازمان راهداری در پاسخ به این پرسش که آیا برای پاسخگویی به تقاضا در ایام اربعین برنامه‌ریزی از سوی سازمان راهداری صورت گرفته است، اظهار کرد: برای آن‌که بتوانیم به تقاضا اربعین پاسخ دهیم در یک بازه 25 روزه (25 مرداد تا 20 شهریور) از ظرفیت موجود استفاده می‌کنیم. خوشبختانه اخیراً هیئت دولت واردات 2000 دستگاه اتوبوس را مصوب کرده است.

قلی‌زاده توضیح داد: دولت به وزارت راه و شهرسازی مجوز داده تا این تعداد اتوبوس را برای ایام اربعین حسینی وارد کشور شود. کارهای اداری واردات اتوبوس به‌سرعت توسط سازمان راهداری پیگیری و مطابق ضوابط و شرایط اعلام شده بین شرکت‌های مسافری و رانندگان دارای شرایط تقسیم شد.

وی با بیان این‌که کارهای اداری این بخش (تقسیم بندی) انجام شده است،‌گفت: سهمیه هر شخص اعم از راننده و شرکت‌‌های حمل‌ونقل در سطح کشور تعیین و به آنها ابلاغ شده است. از طریق سازمان راهداری اطلاعات به‌صورت متمرکز به وزارت صنعت اعلام شده تا پیگیری‌های بعدی از جمله ثبت سفارش، خرید ناوگان و ترخیص ناوگان انجام شود.

وی افزود: امیدواریم با کمک دستگاه‌های دیگر 50 درصد این ناوگان یعنی حدود 1000 دستگاه اتوبوس برای ایام اربعین وارد کشور شود.

وی در پاسخ به این پرسش که کشور مبداء این اتوبوس‌ها مشخص است و این‌که برای واردات قرار است ارز تخصیص یابد، تصریح کرد: در مصوبه دولت به بحث موضوع ارز اشاره نشده است،‌با توجه به این‌که تا کنون واردات ممنوع بوده به صورت خاص اجازه واردات 2000 اتوبوس را داده‌اند.

وی ادامه داد: مطابق مصوبه سقف سنی این ناوگان تا 5 سال ساخت است و باید استانداردهای سازمان استاندارد در ورود این اتوبوس‌ها رعایت شود.

به گزارش تسنیم، نیمه ماه گذشته مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری تصویبنامه ثبت سفارش واردات 2000 دستگاه اتوبوس برای ارائه خدمات بهینه به مسافرین اربعین حسینی را به شرح زیر ابلاغ کرده بود؛

«به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائرین و مسافرین اربعین حسینی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می شود با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به ثبت سفارش  واردات 2 هزار (2000) دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از 5 سال و تایید تامین قطعات وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط وزارت صنعت معدن و تجارت بر اساس استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو اقدام کند.

وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجاز است به منظور ایجاد انگیزه و تسریع در فرآیند واردات از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره  شده موضوع بند (ت) ماده (30) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور -1395- یارانه سود و تسهیلات بانکی را پرداخت کند.

سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تایید وزارت کشور جهت جابجایی مسافرین اربعین حسینی استفاده می شود مشمول پنجاه  درصد (50%) تخفیف است. دستور العمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می شود.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی