پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ابطال گارانتی خودرو

آیا میدانید گارانتی خودرو در چه شرایطی لغو می‌شود؟

واژه گارانتی به مجموعه تعهداتی گفته می‌شود که سازنده در قبال وقوع هرگونه ایراد ناشی از کیفیت نامطلوب قطعات، تجهیزات یا فرآیند نامناسب ساخت محصول خود، تحت شرایط و زمانی خاص، برای رفع ایراد از طریق تعمیر یا تعویض قطعات بر عهده می‌گیرد، در این حالت هزینه‌های تحمیل ‌شده بر عهده تولیدکننده محصول است.

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۲۸ تیر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

در واقع گارانتی خودرو به مجموعه خدماتی گفته می شود که یک شرکت خودروساز طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به خریدار محصول خود می‌دهد و این خدمات تضمین‌کننده کیفیت و مشتری مداری آن شرکت خودروساز در قبال مشتری است.

گارانتی ایران‌‌خودرو برای سمند و دنا حدود ۳۶ ماه، گارانتی سایپا برای پراید حدود ۱۸ ماه، برای شاهین ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر و برای کوییک ۲ سال یا ۴۰ هزار کیلومتر. بااین‌حال بسیاری از اعمالی که مالکان برای بهبود خودروهای خود انجام می‌دهند، باعث نقص گارانتی می‌شود. ازجمله این اعمال می‌توان به استفاده از تایرهای پهن، ریمپ ECU یا نصب شمع‌های سوزنی اشاره کرد.

لیست کامل موارد منجر به ابطال گارانتی خودرو در زیر آمده است.

لیست کامل اقدام‌های مشتریان که باعث لغو گارانتی خودرو می‌شود:

  • نصب زنون، هدلایت و لامپ‌های غیراستاندارد
  • استفاده از سیستم صوتی و تصویری غیراستاندارد
  • نصب سنسور و دوربین عقب غیراستاندارد
  • استفاده از سوییچ مخفی
  • نصب برچسب دودی روی شیشه‌ها
  • دست‌کاری یا تقویت موتور
  • دوگانه‌سوز کردن خودرو
  • نصب پاور ویندوز
  • نصب کروز کنترل
  • حذف کاتالیست خودرو
  • نصب قاب محافظ کامپیوتر خودرو
  • عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای در نمایندگی‌های مجاز
  • عدم انجام تعمیرات در نمایندگی‌های مجاز
  • نصب روکش صندلی (خودروهای خاص که صندلی برقی بوده و یا دارای کیسه هوا هستند)
  • نصب هرگونه دزدگیر که منجر به آسیب یا دستکاری در دسته سیم شود
  • تصادف خودرو
  • نصب رینگ یا لاستیک غیراستاندارد (پهن) یا تغییر ارتفاع خودرو
  • نصب کفپوش یکپارچه داخل اتاق
  • موتورشویی.
  • نصب سراگزوز
  • نصب باتری متفاوت از باتری استاندارد خودرو
  • تقویت شاسی
  • نگهداری مواد قابل اشتعال درون خودرو
  • استفاده از مکمل‌های سوخت
  • نصب کلاچ اتوماتیک
  • استفاده از فنر اسپرت
  • نصب شمع سوزنی
  • ریمپ کامپیوتر خودرو

قانون حمایت از مصرف‌کننده در مورد لغو گارانتی چه می‌گوید؟

معاون خدمات پس از فروش شرکت ایساکو  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قانون حمایت از مصرف‌کننده در مورد لغو گارانتی چه می‌گوید؟ گفت: در این زمینه در ماده ۸ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو آمده است، هر گونه عیب و نقص و خسارات جانی و مالی وارد به مصرف کننده و اشخاص ثالث که به دلیل تعویض یا نصب قطعات و سیستم‌های جانبی یا دریافت خدمات خارج از شبکه رسمی و مجاز عرضه کننده توسط مصرف کننده طی دوران ضمانت ایجاد شود، از شمول این قانون خارج است و هیچ‌گونه حقی برای مصرف کننده و اشخاص ثالث در برابر عرضه کننده ایجاد نمی‌کند.

 

حرف آخر:

یکی از باورهای غلط موجود در اصول نگهداری خودرو، این است که در صورت سرویس خودرو در تعمیرگاه‌های خصوصی، گارانتی آن وسیله باطل می‌شود. در صورتی که گارانتی خودرو تا پایان مهلت آن معتبر است، تنها نکته‌ای که در این میان می‌تواند باعث ایجاد دردسر برای شما شود، عدم رعایت اصول اولیه سرویس خودرو است.

به عنوان مثال اگر سیمی نادرست بریده شود و مشکلی از این جهت برای خودرو به وجود بیاید، شامل گارانتی نمی‌شود.

برای استفاده از گارانتی خودرو باید برگه و دفترچه خودرو را نگهداری کنید تا بتوانید در هنگام نیاز آن را به کارمندان مربوطه تحویل دهید. بنابراین آن را در جایی مطمئن قرار دهید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی