خودروهای سبز یا green vehicle، عنوانی است که امروزه در صنعت خودروسازی به وفور کاربرد دارد.این روزها رقابتی شدید بین طرفداران و سازندگان خودروهای برقی، انواع هیبریدی و همچنین دوستداران پیشرانههای سوختی است و همین قضیه باعث شده است تا پاک بودن و آلایندگی پایین این خودروها، امتیازی برای ماندگاری آنها در صنعت و تاریخ خودروسازی باشد.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
خودروهای پاک و اصطلاحا سبز دارای انواع مختلفی هستند که به خاطر کم بودن و یا صفر بودن آلایندگی تولیدی آنها، به این نام شناخته میشوند. خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدها، خودروهای برقی و الکتریکی، هیدروژنیها و سلول سوختیها، خودروهایی که پیشرانه آنها قابلیت کار با سوخت اتانول را به صورت ۸۵ درصد و یا حتی صد درصد دارد، خودروهای دوگانه سوز که با سوخت LPG کار میکنند و یا CNG سوز هستند و در برخی موارد نیز با سوخت LNG سازگارند، دیزلیهای پاک، بیودیزلیها و… از این دست خودروهای پاک شناخته میشوند.
این خودروها در نقاط مختلف دنیا، بازارهای متفاوتی دارند که این وضعیت به شرایط و امکانات آن منطقه و سیاستهای در نظر گرفته شده، مربوط میشود. برای مثال در آمریکای لاتین، سوختهای گیاهی مثل بیودیزل و اتانول دارای طرفداران زیادی است اما در مناطقی از اروپا، سوخت گاز طبیعی و خودروهای هیبریدی و الکتریکی شناخته شدهتر هستند.
مثلا در کشورمان به خاطر وجود منابع زیاد گاز طبیعی، سوخت CNG به عنوان یک سوخت جایگزین مطرح شده است و این در حالی است که عرضه خودروهای برقی و هیبریدی میتواند کمک زیادی به کاهش آلودگی شهرها کند که به دلیل عدم عرضه و وارد نشدن انبوه این خودروها، چندان رواج پیدا نکردهاند.
یکی از پاکترین خودروهایی که امروزه ساخته میشوند و میتوان امید زیادی به موفقیت و ماندگاری آنها در سالهای آینده داشت، خودروهای برقی هستند. این روزها در کنار تخفیفها و معافیتهایی که برخی از دولتهای اروپایی و آمریکا برای ترغیب و تشویق مردم به خرید این خودروها میکنند، قوانینی نیز برای کم رنگ شدن استفاده از پیشرانههای سوختی، تصویب میشود.
در خودروهای برقی شاهد هیچ پیشرانه سوختی و فسیلی نیستیم و فقط از مجموعهای باتری و یک یا چند موتور الکتریکی استفاده میشود. باتریها توسط شارژرهای پرقدرت خانگی و یا ایستگاههای شارژی که در سطح شهرها و جادهها وجود دارند، پر شده تا برای حرکت دادن خودرو استفاده شوند.
از معروفترین خودروهای برقی این روزها باید به محصولات تسلا اشاره کرد که در مدلهای مختلفی تولید میشود و رکورد فروش خودروهای برقی را در دست دارند. امروزه وسایل نقلیه برقی در انواع مختلفی از کامیون و اتوبوس تا خودروهای سواری، وانت بار، شاسی بلند، موتورسیکلت و حتی دوچرخه در حال تولید هستند.
شاید جالب باشد بدانیم حتی مسابقات فرمول E نیز با خودروهای تمام برقی و در سطحی بالا، برگزار میشود. از معروفترین خودروهای برقی میتوان به نیسان لیف، سری محصولات تسلا، هیوندای ایونیک، پورشه تایکان، ماستنگ مکای، شورلت بولت و… اشاره کرد.
متاسفانه با وجود اینکه در دهه هفتاد شمسی و در زمانی که بسیاری از کشورها هنوز خودروهای برقی نداشتند، اتوبوسهای برقی در تهران مشغول جابجایی مسافرین بودند اما خودروهای تمام برقی در کشورمان عرضه نشدهاند و این در حالی است که میتوان با عرضه انبوه آنها، کمک زیادی به آبی شدن آسمان شهرها کرد.
چرا هیبریدها مهم اند؟
هیبریدیها از محبوبترین خودروهای پاک در این روزها هستند چرا که هم لذت سواری یک خودرو سوختی را دارند و هم مصرف و آلایندگی کم یک خودرو الکتریکی. ضمن اینکه چون با دو انرژی برق و سوخت فسیلی کار میکنند، برد عملیاتی آنها نسبت به خودروهای بسیاری از خودروهای برقی و یا فقط سوختی، بیشتر است.
به معنی دوگانه بودن نیروی پیش برنده در این خودروهاست. هرچند میتوان به هر خودرویی که با دو انرژی مختلف مثل گاز و سوخت بنزین یا دیزل کار میکند، عنوان هیبریدی را داد اما در دنیای خودرویی به آنهایی که با دو انرژی الکتریکی و سوخت فسیلی حرکت میکنند، هیبریدی گفته میشود. خودروهای هیبریدی به دو دسته کلی تمام هیبریدیها یا full hybrids و نیمه هیبریدیها یاMild hybrids که هیبرید ملایم نیز نام دارند، تقسیم میشوند.
در حالت تمام هیبرید بسته به نوع و نحوه قرارگیری و چگونگی شارژ شدن باتریها، چهار دسته پلاگین هیبرید، هیبریدهای سری و موازی و همچنین ترکیب سری موازی را داریم.
فرق کلی نیمه هیبریدیها با تمام هیبریدی در این است که در خودروهای نیمه هیبریدی امکان حرکت خودرو فقط با موتور الکتریکی وجود ندارد و سیستم برق و باتری و موتور الکتریکی برای کمک به پیشرانه درون سوز، است.
در این سیستم، یک موتور الکتریکی با ابعادی بزرگتر از استارتر پیشرانه، هم وظیفه کمک به پیشرانه خودرو را دارد و هم نقش استارتر را بازی می کند. ضمن اینکه مثل خودروهای فول هیبرید، در زمانهایی مثل حرکت در سرازیری، ترمزگرفتن، توقفها و… برای شارژ باتریها وارد عمل میشود.
این خودروها از تعداد اندکی باتری استفاده میشود که ولتاژ آن ها ۱۲ ولت، ۲۴ یا ۴۸ ولتی هستند.
خودروهای تمام هیبرید به سه نوع کلی موازی و سری و ترکیبی تقسیم میشوند. در نوع موازی، موتور الکتریکی در موازات پیشرانه قرار دارد. به این معنی که هم موتور الکتریکی و هم موتور سوختی، میتوانند در حرکت خودرو به طور همزمان و یا مستقل از هم عمل کنند.
این روش قرارگیری موتور الکتریکی و موتور سوختی، باعث شده است که از موتورهای برقی با توان نه چندان بالا در این خودروها استفاده شود و همچنین ظرفیت باتریهای این خودروها نیز پایینتر باشد.
اما در مدلهای سری، موتور سوختی فقط برای تولید برق برای موتور الکتریکی و شارژ باتری هاست و از آن برای حرکت رو به جلو خودرو استفاده نمیشود. از این رو این خودروها مصرف سوخت بسیار کمی دارند و چون باتریهای بزرگتری در آن قرار داده شده است، قیمت بالاتری نیز دارند.
اما مدل ترکیبی از سری و موازی نیز وجود دارد که معایب این دو سری را نداشته و مزایای آنها را دارد. به این صورت که در سرعتهای کم و در زمانی که نیازی به موتور سوختی نیست، حرکت خودرو با موتور برقی انجام می شود.
اما در مواقعی مثل شتاب گیری، حرکت در سربالاییها و… که نیاز به موتور سوختی هست، پیشرانه سریعا روشن شده و به کمک موتور برقی میآید. همچنین در مواقعی که نیاز به شارژ باتریها باشد، این کار توسط موتور سوختی انجام میشود.
در خودروهایی که از نوع پلاگین هیبرید یا اختصارا PHEV هستند، امکان شارژ باتری از طریق ایستگاههای شارژ باتری مثل چیزی که ما در جایگاههای عرضه بنزین و گازوییل می بینیم نیز وجود دارد. این کار علاوه بر سیستم شارژ باتری به کمک موتور درون سوز و ژنراتور متصل به آن است.
همین ویژگی سبب میشود تا در بسیاری از موارد، نیاز به کارکردن موتور درون سوز برای شارژ باتری کمتر شود و در نتیجه این دسته از خودروها در عین داشتن کاربری و قدرت مانور بالا، آلایندگی اندکی برای محیط زیست داشته باشند.
امروزه خودروهای پلاگین هیبرید به غیر از خودروهای سواری، در انواع وسایل نقلیه سنگین و تجاری شامل ونها، مینی بوس، اتوبوس، ترن و قطار، موتورسیکلت و دوچرخههای موتوردار نیز ساخته میشوند.
قابل ذکر اینکه در تمام مدلهای هیبریدی، از نیروی ترمز برای شارژ باتریها استفاده میشود تا به این شکل هم استهلاک و مصرف لنتها و بخش ترمز خودرو کم شود و هم از یک نیروی در حال هدر رفت برای شارژ باتریها استفاده شود. روش کار به این شکل است که در زمان ترمزگیری، ژنراتور در نظر گرفته شده برای شارژ باتریها که به طور غیرمستقیم به محور چرخها متصل است، وارد مدار میشود. از انرژی حرکتی چرخها برای حرکت ژنراتور استفاده میشود که به این ترتیب باعث کاهش سرعت دورانی آنها خواهد شد.
هیدوژنی ها چگونه عمل می کنند؟
خودروهای هیدروژنی که به نام پیل سوختی و سلول سوختی نیز نامیده میشوند، از فعل و انفعالات شیمیایی روی هیدروژن و استخراج انرژی الکتریکی از این فعالیت شیمیایی، استوار هستند. به طور ساده میتوان گفت، هیدروژن باید با اکسیژن ترکیب شود تا از این پیوند شیمیایی، آب و جریان الکتریسیته آزاد شده و این جریان الکتریسیته در موتور الکتریکی برای حرکت خودرو، به کار رود. به همین خاطر از خودروهای هیدروژنی به خاطر اینکه از اگزوز آنها فقط بخار آب خارج میشود، خودروهایی با آلودگی صفر یاد نام دارند، هرچند که برای تولید هیدروژن مورد نیاز این خودروها، آلودگی زیادی تولید خواهد شد.
امروزه یکی از رقیبان خودروهای برقی دارای باتری، خودروهای پیل سوختی هستند. یک امتیاز بزرگ خودروهای هیدروژنی در پر کردن سریع مخزن هیدروژن است که در عرض چند دقیقه انجام میشود و از این نظر با خودروهای بنزینی و دیزلی برابر است.
در حالی که پرکردن باتریها در خودروهای برقی به چندین ساعت زمان نیاز دارد. اما در حالی امکان شارژ کردن باتری خودروهای برقی در خانه نیز ممکن است، این امتیاز برای خودروهای سوختی وجود ندارد.
ضمن اینکه در حالی که میتوان با خودرو سوختی، مسافت بیشتری را پیمود اما در مقابل برای تولید گاز هیدروژن که روشهای مختلفی دارد، کربن زیادی وارد جو میشود که منجر به آلودگی شده و همچنین هزینه تولید و بهره برداری سیستم های مربوط به این خودروها نیز بالا است.
نحوه عملکرد گاز طبیعی در خودرو
یکی از پاکترین سوختهای جایگزینی در دنیا، گاز طبیعی است که به دو صورت گاز یا CNG و مایع یا LNG در صنایع خودرویی و حمل و نقل استفاده میشود. قابل ذکر است که گاز مایع LPG در دنیای خودرو به هیچ وجه کاربردی به اندازه گاز طبیعی ندارد و چون هزینههای تولید آن کمتر از بنزین نیست، چندان صرفه اقتصادی نیز نخواهد داشت.
گاز طبیعی امروزه در وسعت نسبتا زیادی در برخی مناطق دنیا مثل چین، برزیل، ایتالیا، آرژانتین، ایران، پاکستان و هند استفاده میشود.
دیدگاه خود را بنویسید