پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سان ری

ون در قامت مینی‌ بوس / آشنایی با ون (( سان ری )) آرین دیزل

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛ تا همین چند سال پیش، ما ایرانی ها با شنیدن واژه «مینی‌بوس» به یاد سه خودرو مرسدس‌بنزO309، ایویکو A60 و هیوندای کروز می‌افتادیم. به ویژه مرسدس‌بنز O309 که سالیان سال، از سرویس مدرسه و کارخانه گرفته تا حمل و نقل مسافر در جاده‌ها، خدمت رسانی کرد و کمتر […]

javankhodro
شنبه - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

تا همین چند سال پیش، ما ایرانی ها با شنیدن واژه «مینی‌بوس» به یاد سه خودرو مرسدس‌بنزO309، ایویکو A60 و هیوندای کروز می‌افتادیم. به ویژه مرسدس‌بنز O309 که سالیان سال، از سرویس مدرسه و کارخانه گرفته تا حمل و نقل مسافر در جاده‌ها، خدمت رسانی کرد و کمتر کسی است که حداقل یک بار سوار آن نشده و از این مینی‌بوس آلمانی خاطره نداشته باشد. حتی ورود ون‌ها به بازار هم نتوانست لرزه به جایگاه این خودرو در بازار وارد کند و هنوز هم در برخی از شهرها، به ویژه شهرهای غربی، مینی‌بوس مدل O309 ساخت مرسدس بنز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته، باید درنظر داشته باشیم که هر چیز، صرف نظر از دوام و محبوبیتش در بازار، تاریخ انقضایی دارد. به ویژه در بحث حمل و نقل مسافر که علاوه بر مسائلی چون ایمنی و راحتی، امروزه مصرف سوخت و میزان انتشار آلایندگی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. مینی‌بوس‌ها را می‌توان وسیله ای بین ون‌ها و اتوبوس‌ها دانست. چرا که گنجایش سرنشین آن‌ها، از ون‌ها بیشتر و از اتوبوس‌ها کمتر است. فضای داخلی مشابه با یک اتوبوس، البته با ظرفیت سرنشین کمتر و ابعاد به مراتب جمع و جورتر، از شاخصه های اصلی مینی‌بوس‌ها به شمار می رود. البته، در بحث موقعیت قرارگیری پیشرانه نیز مینی‌بوس‌ها به ون‌ها شباهت بیشتری دارند. چرا که معمولا، پیشرانه آن‌ها در قسمت جلوی بدنه نصب می‌شود.

عمده ترین نوع کاربرد مینی‌بوس، استفاده از آن به عنوان سرویس مدرسه، اداره یا کارخانه جات است. البته، برخی نیز با تغییر کاربری از مسافری به کمپر، به طور متفاوتی از مینی‌بوس‌ها استفاده می کنند که همین موضوع، یک مقوله خاص است و در آینده به آن خواهیم پرداخت.

سان ری

ون یا مینی بوس (( سان ری )) ، محصولی از کمپانی JAC است که توسط شرکت آرین دیزل در سایت تولیدی شهر خمین تولید می شود. جک SUNRAY اولین محصول آرین دیزل است که مونتاژ آن در کارخانه خمین آغاز شد. شباهت ظاهری سان‌ری به محصولات تجاری مرسدس‌بنز، اولین چیزی است که توجه بیننده را به جک سان‌ری جلب می‌کند. آرین دیزل، جک سان‌ری را در دو نسخه 1+15 و 1+13 عرضه می‌کند. البته باید گفت که تفاوت این دو نسخه، تنها در گنجایش سرنشین است و از لحاظ ابعاد بدنه، تفاوتی با یکدیگر ندارند.

سان ری

ابعاد جک سان‌ری در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب 6000 میلی‌متر، 2100 میلی‌متر و 2670 میلی‌متر است. در مقایسه با فیات دوکاتو، این خودرو چینی در طول 363 میلی‌متر کوچک‌تر اما در عوض، ارتفاع و عرض آن به ترتیب 110 میلی‌متر و 50 میلی‌متر بیشتر است. در بخش فنی، جک سان‌ری به پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم 2.7 لیتر و حداکثر توان 147 اسب بخار و 355 نیوتن متر گشتاور مجهز است. وظیفه انتقال نیرو نیز بر عهده جعبه دنده شش سرعته دستی است.

سان ری

این محصول آرین دیزل، موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو پنج شده حجم باک آن 80 لیتر اعلام شده است. در مورد تجهیزات می‌توان گفت که سان‌ری به سیستم کلاچ فرمان هیدرولیک، شیشه بالابرهای برقی، چراغ‌های مخصوص روز، آینه‌های جانبی برقی، تنظیم شش جهته صندلی راننده، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، آینه‌های عقب ضد انعکاس نور، ترمز در جلو و عقب از نوع دیسکی، سنسور پارک عقب، رادیو پخش ‌USB، دکمه‌های روی غربیلک فرمان، پشتی قابل تنظیم صندلی سرنشینان، روکش‌های چرمی مصنوعی صندلی سرنشینان، کروز کنترل، آنتن شیشه جلو، سیستم گرمایش مجزای سرنشینان و همچنین مه‌شکن‌ عقب مجهز است.

سان ری

آرین دیزل

به نظر می رسد با توجه به نیاز کشور به خودروهای تجاری در این سگمنت و نیز ظرفیت تولیدی این محصول روی خطوط تولید آرین دیزل، بازار چراغ سبز خود به سان ری را نشان داده است. علی الخصوص اینکه آرین دیزل کاربری های مختلفی از جمله آمبولانس برای سان ری تعریف کرده که کاملا متناسب با تامین نیاز ناوگان امداد و نجات کشور است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی