پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شیر غران فرانسوی از تولد تا امروز / تاريخچه كمپاني پژو

شرکت خودروسازی فرانسوی پژو در سال ۱۸۱۰ جهت ساخت دستگاه آسیاب قهوه، در شهرفرانش-کنته، فرانسه تأسیس شد. اما ورود رسمی پژو به صنعت خودروسازی، با تولید دوچرخه گراند بای در سال ۱۸۸۲، توسط آرماند پژو شروع شد.

شیوا تدین پور
پنجشنبه - ۲ شهریور ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

نخستین خودروی برند پژو، خودرویی سه چرخ بود که در سال ۱۸۸۹ با همکاری آرماند پژو و گوتلیب دایملر تولید شد.

ورود رسمی پژو به صنعت وسایل نقلیه، با تولید دوچرخه «گراند بای» توسط آرماند فرزند امیل، در سال ۱۸۸۲ آغاز شد، که دوچرخه‌ای از نوع پنی-فرتینگ بود. (دوچرخه‌ای که چرخ جلو آن خیلی بزرگ و چرخ عقب کوچک است)

او با مباحثه با افرادی نظیر گوتلیب دایملر به امکان انجام آن اطمینان پیدا کرد و نخستین خودرو پژو در سال ۱۸۸۹ تنها با چهار نمونه ساخته شد. موتور بخار استفاده شده در این خودرو، سنگین بود و حجم بسیاری را نیز اشغال می‌کرد، همچنین مدت زمان بسیاری برای گرم‌شدن، لازم داشت.

در سال ۱۸۹۰ به‌کارگیری موتور بخار ممنوع شد و پیشنهاد شد، که در خودروها از موتورهای سوختی، که توسط شرکت پنهارد و تحت لیسانس دایملر ساخته شده بود، استفاده شود.

این خودرو از بسیاری از نمونه‌های پیشین خود پیشرفته‌تر بود. سپس خودروهای بیشتری ساخته شد، در ۱۸۸۲ شمار ۲۹ خودرو، در سال ۱۸۸۴ شمار ۴۰ خودرو، در سال ۱۸۹۵ شمار ۷۲ خودرو، در سال ۱۸۹۸ شمار ۱۵۶ خودرو و در پایان در سال ۱۸۹۹ شمار ۳٫۰۰۰ خودرو ساخته شد.

سال 1901 بود که کمپانی پژو تصمیم گرفت ساخت موتورسیکلت را هم به خط تولید خود اضافه کند. درست از همان سال تا به امروز، موتورسیکلت‌هایی تحت نام این کمپانی تولید می‌شوند و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند.

پس از گذشت شش سال، اولین موتور شش سیلندر این کمپانی تولید شد و تونی هوبر، خودروساز معروف فرانسوی به عنوان سازنده موتور به این کمپانی پیوست. در سال 1910، یک کارخانه دیگر در سوشو احدث و در سال 1928، تبدیل به مرکز اصلی این برند شد.

پس از جنگ جهانی دوم که تاثیرات مخربی بر انواع صنایع کشورهای مختلف داشت، این کمپانی فعالیت و تولیدات خود را با مدل 202 در سال 1946 آغاز کرد. تقریبا 14 هزار دستگاه از این مدل تولید شد. سال بعد، مدل 203 معرفی شد که یکی از افتخارات به یادماندنی این کمپانی محسوب می‌شود. این مدل رکورد فروش دیگر محصولات کمپانی را شکست و تا دهه 60 میلادی همچنان تولید می‌شد.

در دهه 70 میلادی، این کمپانی به قدری قوی شده بود که 30 درصد از سهام کمپانی محبوب سیتروئن ( Citroën) را خریداری کرد. در سال 1975، تمامی این کمپانی متعلق به پژو بود. با این کار، سیتروئن از خطر ورشکستگی و نابودی نجات پیدا کرد.

سال 2019، گروه PSA که حالا کمپانی پژو بخش مهمی از آن است، اعلام کرد به بازار آمریکا باز خواهد گشت. همچنین قراردادی در سال 2020، بین این کمپانی و فیات کرایسلر (Fiat Chrysler) عقد شد. بر طبق این قرارداد، این دو کمپانی مهم با کمک یکدیگر، برند استلانتیس (Stellantis) را بنیان گذاری خواهند کرد.

حال به مدل های معروف از برند پژو می پردازیم:

  • پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ توسط کمپانی پژو فرانسه تولید شد. مونتاژ این خودرو از سال ۱۳۶۹ در ایران آغاز شد و پس از حدود ۳۰ سال، تولید آن در اواخر خرداد ماه ۱۳۹۹ برای همیشه متوقف شد.

پژو 405

  • پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ اولین خودرویی است که پس از برجام به ایران پا گذاشت و این خودرو مونتاژی محصول سرمایه گذاری مشترک پژو و ایران خودرو در ایکاپ است. پیشرانه۱.۶ لیتری این خودرو ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد و اولین کراس اوور پژو در ایران به شمار می‌رود.

پژو ۲۰۰۸

  • پژو۲۰۶

پژو ۲۰۶ از سال ۱۳۸۰ به ایران آمد. این خودرو در آن سال‌ها در دسته‌ خودروهای مدرن جا داشت. پژو ۲۰۶ ابتدا شش تیپ داشت که از سال ۱۳۹۱ تنها تیپ ۲ و ۵ آن تولید می‌شود. این خودرو با دو پیشرانه ۱.۴ و ۱.۶ لیتری به بازار عرضه می‌شود که تیپ ۵ آن با پیشرانه ۱.۶ لیتری پر فروش ترین تیپ این خودرو است.

پژو۲۰۶

 

  • ۲۰۶ صندوق دار

پژو ۲۰۶ صندوقدار یا اس دی آخرین تیپ خودروهای ۲۰۶ است. این خودرو دو نوع موتور بنزینی ۴ سیلندر با ظرفیت‌های ۱۳۶۰ و۱۵۸۷ دارد که موتور ۱.۶ لیتری آن در ایران عرضه می‌شود. ۲۰۶ اس دی در سال ۲۰۰۰ توانست ۴ ستاره ایمنی را از یورو انکپ دریافت کند. از آپشن‌های آن می‌توان به دو ایربگ، ایموبلایزر و ترمز  ABS و سیستم‌های EBD ‌و MBA  اشاره کرد.

۲۰۶ صندوق دار

  • پژو ۲۰۷

ایران خودرو در اوایل سال 1396 ثبت نام پژو۲۰۷ جدید (همان 206+ در اصل) را آغاز کرد. نیوفیس این خودرو از نظر ظاهری تنها در چراغ‌ها و آینه‌ها با مدل‌های اولیه تفاوت داشت. این خودروساز ایرانی از پاییز سال 1399 رینگ آلومینیومی و کروز کنترل را از ۲۰۷ دنده‌ای و رینگ آلومینیومی را از ۲۰۷ اتوماتیک حذف کرد.

پژو ۲۰۷

  • پژو ۲۰۷ صندوق دار

این سدان خانوادگی از سال ۱۳۹۵ توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد. امکاناتی از قبیل مانیتور لمسی، کروز کنترل، دوربین و سنسور عقب، دی لایت و غربیلک فرمان با دکمه‌های صوتی در نسخه ایرانی به ۲۰۷ صندوقدار اضافه شد.

پژو۲۰۷ صندوقدار تنها در نسخه اتوماتیک عرضه می‌شود در مشخصات فنی تفاوتی با نمونه هاچبک خود ندارد.

پژو ۲۰۷ صندوق دار

  • پژو روآ

پژو روآ از محصولات ایران خودرو است که در واقع نمونه بهبود یافته پژو آردی به شمار می‌رود. این  خودرو ابتدا با موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری OHV تولید شد که ۸۲ اسب بخار قدرت داشت. تولید این خودرو اعتراضات بسیاری داشت که در سال ۱۳۸۸ نمونه بهبود یافته آن با موتور 1.7 لیتری OHVG2 پایه گاز سوز و تغییراتی در ظاهر روانه بازار شد.

پژو روآ

  • پژو 504

این مدل افسانه در سال 1968 و در شهر پاریس رونمایی شد. 504 نسبت به مدل پیشین خود یعنی 204، طراحی محافظه کارانه‌ای داشت. این مدل به دلیل داشتن سیستم تعلیق مناسب و فضای مناسب در بخش کابین، برای طی کردن مسافت‌های طولانی بسیار مناسب بود.

پژو 504

 

  • پژو 505

این مدل 11 سال پس از 504 معرفی شد و همیشه یه عنوان یکی از به یادماندنی‌ترین مدل‌های تاریخ شناخته می‌شود. این مدل که اندازه‌ای متوسط دارد و برای رانندگی در جاده‌های ناهموار مناسب است، در کشورهای در حال توسعه طرفداران زیادی داشت.

پژو 505

  • پژو 403

گرچه 403 از ذهن بسیاری از طرفداران پاک شده است، اما در زمان خودش عملکردی بسیار درخشان داشت. این مدل جادار، در سال 1955 رونمایی شد و اولین محصول مشترک کمپانی محبوب پژو و برند Pininfarina ایتالیایی بود.

پژو 403

  • پژو 306

این محصول که متعلق به سال 1993 است، یکی از موفقیت‌های این شرکت در زمینه تولید هاچبک به حساب می‌آید. در ماه فوریه سال بعد، یعنی 1994، نسخه سه در این مدل نیز روانه بازار شد.

پژو 306

در اواخر ۲۰۰۹ نیز پژو دچار افول و کاهش فروش شد. که در پی آن «فیلیپ وارین» به جای «کریستین استریف» مدیریت شرکت را عهده دار شد. پژو اکنون از بزرگترین خودرو سازان فرانسوی است و بعد از گروه فولکس واگن در رتبه دوم بزرگترین خودروسازهای اروپا جای دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی