Dr.-Ing. h.c. F. Porsche AG یا همان پورشه، یک برند محبوب و پرکاری است که در گروه دیگر غولهای خودروسازی آلمانی فعالیت میکند. یا به عبارت دیگر میتوان گفت، یکی دیگر از خودروسازان و برندهای آلمانی است که دنیا و صنعت خودرو را به تسخیر خود درآورده است.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
این کمپانی بسیار محبوب، بیشتر در حوزه ساخت ماشینهای اسپرت، شاسی بلندها و سدانهای پیشرفته و لوکس فعالیت میکند. این برند در حال حاضر متعلق به کمپانی فولکس واگن (Volkswagen) است و توسط همان کمپانی نیز مدیریت میشود.
مرکز مدیریت این کمپانی در اشتوتگارت آلمان واقع شده است. از جدیدترین و به روزترین ماشینهای پورشه، میتوان به 718 Boxster/Cayman، 911، Panamera، Macan، پورشه کاین Cayenne و Taycan اشاره کرد.
درست 89 سال پیش یعنی در سال 1931، فردی به نام فردیناند پورشه در اشتوتگارت، یک کمپانی به نام Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH تاسیس کرد. حقیقت این است که این کمپانی، از ابتدا به ساخت خودرو با نام خودش مشغول نبود و بیشتر در زمینههای توسعه کار و مشاوره فعالیت میکرد. ساخت اولین ماشین با دستور دولت آلمان صورت گرفت، یعنی ساخت خودرویی برای مردم یا همان فلولکس واگن (به معنای خودروی مردمی).
این دستور به ساخت یکی از به یادماندنیترین مدلها و طراحیهای تاریخ، یعنی فولکس واگن بیتل (Beetle) ختم شد. طراحی این مدل که شبیه یک نوع سوسک بود، تاثیر بسیار بزرگی در تاریخ طراحی خودرو داشت. هنوز که هنوز است، کلکسیونرهای زیادی به دنبال خرید مدلهای قدیمی بیتل هستند و در سراسر جهان، طرفداران بسیاری دارد.
طراحی بیتل، تاثیرات زیادی بر مدلهای بعدی این برند داشت. در واقع پورشه 64 که در سال 1938 تولید شد، بسیاری از قطعاتش را از مدل بیتل قرض گرفته بود.
در دوران جنگ جهانی دوم، کارخانه فولکس واگن تبدیل شد به مرکز ساخت خودروهای نظامی مانند Kübelwagen و Schwimmwagen. از هرکدام از این مدلها، به ترتیب 52 هزار دستگاه و 15 هزار و 584 دستگاه تولید شد. در همان زمان، پورشه طراحی تانکهای قوی و سنگین را انجام میداد. بدنهای که پورشه برای مدل ببر 1 یا همان Tiger I طراحی کرده بود، بعدها در ساخت تولید تانکی به نام Elefant tank destroyer، استفاده شد.
به نقل از فردی به نام فابیان مولر، کسی که زندگینامه و سرگذشت پورشه را نوشته است، در آن زمان پورشه بسیار از افراد یا به زور وادار به کار در کارخانههایش میکرد. بر روی لباس این کارگران، حرف P درج شده بود. شاید تصور کنید که این حرف نماد پورشه بوده است، اما اینطور نیست. این P نماد Poland یا همان کشور لهستان و نشان دهنده ملیت کارگران بود.
در سال 1945 و با پایان جنگ، کارخانه فولکس واگن در KdF-Stadt، به دست انگلیسیها افتاد. فردیناند مقام خود را به عنوان مدیر کارخانه از دست داد و شخصی به نام ایوان هِرست، که یک جنرال نظامی و مهندس انگلیسی بود، جایگزین او برای مدیریت کارخانه شد. بعد از گذشت مدتی نه چندان طولانی، فردیناند به جرم جرایم جنگی بازداشت شد اما هرگز دادگاهی برایش تشکیل داده نشد. او 20 ماه را در زندان سپری کرد.
در همان مدت، پسرش که فری پورشه نام داشت، به دنبال یک خرید یک ماشین مناسب برای خود بود، اما نمیتوانست خودروی مناسبی پیدا کند. به همین دلیل تصمیم گرفت که خودش ماشین مورد علاقهاش را بسازد. هم چنین مجبور بود که کمپانی را در نبود پدرش و در دوران سخت پسا جنگ هدایت کند. فردیناند آگوست سال 1947 آزاد شد.
در سال 1952، پورشه یک کارخانه دیگر احداث کرد که به عنوان قدیمیترین ساختمان پورشه شناخته میشود. از آن پس تا کنون، حیات این کمپانی مشهور ادامه دارد. بعد از جنگ تمامی دنیا، از جمله آلمان، با بحرانهای زیادی رو به رو شده بود. از آنجایی که این کمپانی توان تامین قطعات ماشینهایش را نداشت، از قطعات فولکس واگن بیتل استفاده میکرد. در نتیجه، مدل 356 تولید شد.
البته که این مدل در طول ساخت، دچار تغییرات زیادی شد و در نهایت قطعات آن، با قطعاتی که خود کمپانی بعدا تولید کرد، جایگزین شد.
مدل 356، سبک، سفت و سخت، قابل اعتماد و دو سرنشین بود. اکثر طرفدارن از مدل بیتل که اجازه 356 از قطعاتش استفاده کند، تشکر میکنند. این مدل برنده مسابقات Le Mans در سال 1951 بود. پورشه برای بهتر کردن این مدل دچار وسواس شده بود و هر سال در آن تغییراتی ایجاد میکرد. در آخر، این مدل سوگلی ستارههای هالیوودی و خوانندههای جوان شد.
مدل 917 هم در طول زمان تغییرات بسیار مثبتی داشت. این مدل توانست تمامی مرزهای طراحی و آیرودینامیک را جا به جا کند.
با وجود اینکه کارخانه و خط تولید پورشه به مدت شش هفته در سال ۲۰۲۰ تعطیل بود، اما این خودروساز آلمانی توانست ۲۷۲ هزار و ۱۶۲ دستگاه از محصولاتش را به دست مشتریان برساند و نسبت به سال ۲۰۱۹ فقط ۳ درصد فروش کمتری داشت.
فردیناند پورشه در ۳ سپتامبر ۱۸۷۵ به عنوان فرزند سوم آنتون پورشه و همسرش آنا متولد شد. در زمان اختراع اولین ماشین، فردیناند پورشه فقط ۱۱ سال سن داشت.
او به الکتریسیته بسیار علاقهمند بود و در ۱۳ سالگی توانست برق را برای خانه پدریاش فراهم کند و در سن 16 سالگی توانست به روشنایی منزلشان بیافزاید.
سال ۱۸۹۳ فردیناند پورشه در یک شرکت برق در وین مشغول کار شد.
درسال 1893، فردیناند پورشه در دانشگاه امپراتوری ( امروزه این دانشگاه را دانشگاه فنی شهر وین مینامند) در رایچنبرک ثبت نام کرد. او سپس موفق شد در یک شرکت برق که متعلق به شهر وین است، مشغول به کار شود.
وی درسال 1897 موفق به ساخت یک موتور الکتریکی چرخهاب شد و آن را در مسابقات وین به نمایش گذاشت. شاید زندگی نامهی انزو فراری برای شما جالب باشد.
فردیناند پورشه موفق شد در شرکتی که به صورت مشترک متعلق به کشور مجارستان و اتریش بود، کار کند. وی در آنجا اولین خودروی الکتریکی که به نام p1 شناختهشده است را ساخت. او آینده خودرو را دور از مصرف بنزین و دیگر سوختها میدانست.
فردیناند پورشه در سال 1931میلادی، به همراه پسرش فردیناند آنتون ارنست پورشه، شروع به همکاری با آدولف هیتلر کردند. آن دو توانستند تانک ببر را برای جنگجهانی دوم به ساخت و تولید برسانند.
پورشه نقش مهمی در جنگ جهانی دوم برای نازیها داشت. او موفق به ساخت سلاحهای پیشرفته VK4501، اسلحه ELEFANT و تانک فوقسنگین panzer villmay شد. فردیناند پورشه سیستمهای تسلیحاتی دیگر از جمله بمب V_1 را نیز ساخت. بعدها پورشه جایزه ملی علم و هنر آلمان را دریافت کرد.
فردیناند پورشه در سال 1931 به همراه پسرش فری پورشه شرکت خود را تاسیس کرد. در حال حاضر این شرکت بزرگ توسط نوهاش ولفگانگ اداره میشود. ولفگانگ درمورد پدر بزرگش فردیناند پورشه خاطره زیادی ندارد.
او فقط بهیاد میآورد که پدربزرگش بسیار مهربانانه با او برخورد میکرده و ولفگانگ را با خود به سینما و گشتوگذار میبرده است. البته فردیناند پورشه اواخر عمرش خود را به رانندگی مشغول کرد.
جنگ جهانی دوم همراه با فروپاشی مجارستان و اتریش پایان یافت. فردیناند پورشه به تابعیت چکواسی درآمد که بعدها توسط هیتلر یا جوزف گلوبز تابعیتش را به آلمانی تغییر داد.
بعد از جنگ جهانی او در فرانسه به 22 ماه حبس محکوم شد. پساز گذراندن دوره حبس به شرکت پورشه برگشت. اما به علت حبسی که گذرانده بود، سلامتیاش دچار مشکل شده بود و احساس بیقراری میکرد.
فردیناند پورشه درسال 1951 در سن 75 سالگی در شهر اشتوتگارد آلمان درگذشت. امروزه نوه او لفگانگ، مالکیت شرکت پورشه را در اختیار دارد. ولفگانگ بهخوبی نام پدر و پدربزرگش را در صنعت خودروسازی حفظ کرده است.
دیدگاه خود را بنویسید