پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

احیا شدگان! / تاریخچه ای از خودروهای کلاسیک که دوباره متولد شدند

این روزها یک خودروساز باید عملکرد بسیار درخشانی را داشته باشد تا بتواند در بازار پر رقابت و پر تلاطم صنعت خودروسازی دوام بیاورد. بسیاری از خودروهای کلاسیک هستند که بعد از سالها مجدد با چهره ای تازه روی خط تولید رفته اند و در واقع احیا شده اند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان […]

سبحان قالیباف
جمعه - ۱ بهمن ۱۴۰۰

این روزها یک خودروساز باید عملکرد بسیار درخشانی را داشته باشد تا بتواند در بازار پر رقابت و پر تلاطم صنعت خودروسازی دوام بیاورد. بسیاری از خودروهای کلاسیک هستند که بعد از سالها مجدد با چهره ای تازه روی خط تولید رفته اند و در واقع احیا شده اند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

این روزها یک خودروساز باید عملکرد بسیار درخشانی را داشته باشد تا بتواند در بازار پر رقابت و پر تلاطم صنعت خودروسازی دوام بیاورد. پیشرفت روزافزون تکنولوژی های نوظهور حتی باعث شده تا کهنه کاران این صنعت هم به خطر بیفتند. از این رو برخی از خودروسازان مجبور می شوند تا برای حفظ بقا و ادامه حیات خود، برخی از مدل های خود را از خط تولید خارج کنند. اما حقیقتأ نام های قدیمی در صنعت خودروسازی مثل رفقای قدیمی هستند، با ارزش و تکرار نشدنی!

در طول سالهای اخیر، بسیاری از نام های قدیمی صنعت خودروسازی احیا شده اند و تعدادی از آنها هم نظیر دوج وایپر به خاطره ها پیوسته اند. در نوشتار زیر تعدادی از نام های قدیمی صنعت خودروسازی که احیا شده اند را باهم مرور خواهیم کرد.

لوگو میباخ

میباخ

میباخ یکی از برندهایی بوده که فراز و نشیب های بسیاری را در طول حیات خود تجربه کرده است. میباخ در سال 1909 توسط Wilhelm Maybach تأسیس شد و در همان سالها نقش پر رنگی را در ساخت موتورهای هواپیما داشت. ویلهِلم میباخ در سال 1909 کمپانی Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH را به همراه پسرش کارل میباخ تأسیس نمود و سال بعد نام کمپانی به Maybach-Motorenbau GmbH تغییر پیدا نمود. میباخ در ابتدا موتورهای دیزلی و بنزینی را برای زپلین ها و قطارها طراحی می کرد و می ساخت و موتور Mb.Iva برای هواپیماهای جنگ جهانی اول استفاده می شد. میباخ در سال 1919 یک خودرو نمایشی را معرفی نمود که 2 سال بعد نسخه تولیدی آن در برلین اتوشو رونمایی شد.

خودرو قدیمی میباخ

بین سالهای 1921 تا 1940 میباخ خودروهای شهری را در کنار موتور خودروهای سنگین تولید می کرد. در طول جنگ جهانی دوم، میباخ تولیدکننده موتور اکثر تانک ها و خودروهای سنگین نظامی نازی ها از جمله تانک های Panzer و Tiger بود.

تانک میباخ

میباخ پس از جنگ جهانی دوم در سکوت به سر می برد تا اینکه در دهه 60 میلادی، گروه خودروسازی دایملر این برند را خریداری کرد. در سال 1997، میباخ به عنوان یک برند مستقل جانی تازه گرفت و با دو سدان 57 و 62 قصد رقابت با رولزرویس را داشت.

لیموزین میباخ

بحران اقتصادی سال 2007-2008 لطمه سنگینی را به خودروهای لوکس و گران قیمت وارد نمود. در سال 2010، تنها تعداد 157 میباخ در سراسر دنیا به فروش رسید که مجموع فروش آنرا از سال 2003 به سه هزار دستگاه می رساند. فروش مأیوس کننده میباخ، باعث شد این برند در نوامبر 2011 رسمأ اعلام کند که میباخ در سال 2013 منحل خواهد شد.

خودرو میباخ

اما نام میباخ در دنیای خودروهای لوکس به خوبی جا افتاده بود و دایملر تصمیم گرفت تا این نام را در سال 2014 بار دیگر احیا کند؛ نه در قالب یک برند مستقل بلکه در قالب خانواده ای از مدل های سوپرلوکس مرسدس بنز.

از سال 2014، نسخه میباخ برای مدل های Sکلاس سدان، کوپه و کانورتیبل، G کلاس و GLS معرفی شده است.

شورولت بلیزر

شورلت بلیزر

شورلت در سال 1969 میلادی، یکی از موفق ترین تولیدات خود را معرفی نمود که چیزی نبود جز شاسی بلند بلیزر. هدف شورلت از عرضه این شاسی بلند دو درب، رقابت با جیپ رنگلر بود، تا شاید بتواند سهمی از بازار آفرود ها را به خودش اختصاص دهد. بلیزر در زمان خودش با موتورهای شش یا هشت سیلندر، ظاهر چغر و بد بدن، توانایی های آفرود بی نظیری که داشت، در سال های ابتدایی اش، با استقبال قابل توجهی روبرو شد اما گذر زمان، حتی کمر این شاسی بلند قوی هیکل را نیز خم کرد و تولید آن تا سال 1994 بیشتر دوام نیاورد.

بیشتر بخوانید: محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

شورولت بلیزر (7)

نسل سوم این شاسی بلند، بین سالهای 1992 تا 1994 به تولید رسید. در این مدت، شورلت بلیزر با نام GMC Yukon نیز به فروش می رسید. دیگر نام بلیزر برای سال 1995 بر سر زبان ها نبود و شورلت تاهو در آرایش بدنه دو درب و چهار درب، راه بلیزر را ادامه داد.

شورولت بلیزر (6)

شورلت تصمیم گرفت تا برای سال 2018، این نام محبوب در دهه 70 و 80 میلادی را بار دیگر احیا کند. همه انتظار یک آفرود دو درب را داشتند اما حقیقت امر درست خلاف آن از آب درآمد. شورلت، بلیزر را به یک شاسی بلند چهار درب متوسط با ظاهر اسپرت و هیجانی تبدیل کرد، چیزی که بلیزر اصلی درست خلاف آن بود.

شورلت بلیزر جدید، خلأ بین کراس اوور کامپکت Equinox و شاسی بلند فول سایز Traverse را پر می کند.

بلیزر با ظرفیت هفت سرنشین، طراحی هیجانی و موتورهای چهار و شش سیلندر، حتی درصدی از جلال و جبروت گذشته این نام را هم نتوانست احیا کند؛ مخصوصأ وقتی که متوجه می شوید این نام پر افتخار آمریکایی در مکزیک و چین به تولید می رسد.

شورولت بلیزر (1)

برخی ها بلیزر جدید را بواسطه طراحی اسپرتی که دارد، نسخه شاسی بلند کامارو می دانند. در کل بلیزر جدید یک احیای موفقیت آمیز نبوده و نتوانست شکوه گذشته خود را تجربه کند.

ب ام و سری 8

ب ام و سری 8

سری 8 یک تگرند تورر (GT) محبوب در دهه 90 بود که توسط ب.ام.و ساخته می شد. سری 8 که با کد داخلی E31 شناخته می شد، بین سالهای 1990 تا 1999 به تولید می رسید از موتور 8 و 12 سیلندر بهره می برد که یکی از نقاط قوت این کوپه بود. اما پس از تنها گذشت 9 سال، به دلیل فروش ضعیف و کاهش استقبال، ب.ام.و مجبور شد به تولید آن خاتمه دهد.

ب.ام.و ادعا می کند که کار طراحی سری 8 در سال 1984 میلادی آغاز و دو سال بعد توسعه و فاز عملی شروع شد تا سری 8 برای فرانکفورت اتوشو 1989 آماده شود. سری 8 در سالهای اولیه عرضه بسیار محبوب بود اما رفته رفته از محبوبیت آن کاسته شد، تا جایی که تولید آن دیگر توجیه اقتصادی نداشت و سری 8 به خاطره ها پیوست.

ب.ام.و در سال 2017 از کانسپت سری 8 رونمایی کرد و نوید بازگشت این تورر محبوب را داد. در سال 2018 تولید سری 8 با کد داخلی G15 به عنوان جانشینی گرانتر، لوکس تر و با عملکرد بهتر از سری 6، جایگزین آن شد.

پیرو نسخه کوپه، کانورتیبل و نسخه M8 آن معرفی شد. نسخه M8 با موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری تویین توربو به توان 617 اسب بخار و گشتاور 750 نیوتون متر می تواند در 3.2 ثانیه از صفر به صد برسد و از این حیث یکی از سریعترین جی تی های حال حاضر دنیا به شمار می رود.

فورد پوما

فورد Puma

فورد Puma یک کوپه کامپکت اسپرت بود که بین سالهای 1997 تا 2002 در تأسیسات Cologne آلمان فورد به تولید می رسید. فورد قصد داشت با Puma با طراحی نوین فورد به نام New Edge در اواخر دهه 90 و ابتدای قرن 21، بازار اروپا را به تسخیر خود در بیاورد. فورد Puma با قدرتی بین 91 تا 155 اسب بخار در طول اندک سالهای حضور خود توانست خوش بدرخشد. Puma توانست در سال 1997 عنوان خودرو سال تاپ گیر را به خاطر سواری فوق العاده ای که داشت از آن خود کند. سه بار هم توانست عناوینی را از سوی نشریه What Car? انگلیس از آن خود کند که از آن جمله باید به “بهترین گوهر زیر 1000 پوند” در سال 2011 اشاره نمود.

فورد پوما 2020 (2)

تولید فورد Puma ادامه پیدا نکرد و با کانورتیبل دو نفره ای به نام StreetKa جایگزین شد. سال 2019 بود که فورد تصمیم گرفت تا نام Puma را احیا کند اما دیگر نه در قالب یک کوپه بلکه در قالب یک کراس اوور اسپرت. دوره، دوره شاسی بلند ها و کراس اوورهاست و فورد برای تسخیر این بخش از بازار، Puma را با این شمایل احیا نمود. این کراس اوور با طراحی اسپرت و دوست داشتنی اش، موتور سه سیلندر یک لیتری اکوبوست و مصرف سوخت بسیار پایین، از هر آنچه که اروپایی ها در یک خودرو نیاز دارند بهره می برد و به همین جهت توانست عنوان خودروسال 2020 را از سوی نشریه What Car? از آن خود کند.

فورد پوما 2020 (1)

Puma در تأسیسات فورد در رومانی در کنار کراس اوور کامپکت EcoSport به تولید می رسد. فورد برای تولید Puma حدود 200 میلیون یورو را سرمایه گزاری نموده و 1700 نفر اشتغال زایی را به همراه داشته است.

انتهای پیام/

 

بررسی جی ام سی آکادیا در منطقه آزاد ارس

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

هوایِ آفرود!/ برای سفرهای ماجراجویانه، تویوتا پرادو بخریم یا رکستون G4؟

بی‌خبر از آینده!/ تویوتا لندکروزر FJ40 با طعم آفرود

یک تیر و 2 نشان با آسنا / تست و بررسی پیکاپ آمیکو در پارک ملی خجیر

ب ام و سری 8 تیون شده توسط Manhart، جایگزینی برای M8

معرفی ب ام و سری 8 جدید پس از 20 سال غیبت

ب ام و سری 8 تیون شده توسط Manhart، جایگزینی برای M8

بررسی شورولت بولت/ هاچ بک جذاب الکتریکی

از نیسان گاوی تا اتاق تانک!/ مروری بر جالب ترین لقب های خودرویی در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی