آلفارومئو با قدمتی بیشتر از فراری و لامبورگینی، در گروه محبوبترین و اصیلترین برندهای صنعتی ایتالیا جای دارد. داستان تأسیس و توسعهی این خودروساز ۱۱۰ ساله، خواندنی و تاثیرگزار است.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
تاریخچه آلفارومئو به انگلیسی Alfa Romeo زمانی آغاز شد که الکساندر داراکا (Alexandre Darraca) تصمیم گرفت که نیروهایش را با سرمایه گذاران ایتالیایی همراه کند تا شرکت خودروسازی خود به نام SAID (Societa Anonima Italiana Darraca) را در سال 1906 تاسیس کند.
این شرکت سرمایه گذاری مشترک ریشه های این خودروساز معروف بود و از آن زمان تا کنون خود را وقف تولید خودرو کرده است.
در ابتدا این کمپانی برنامه ریزی کرده بود که خودروهای خود را در ناپل تولید کند. با این وجود، بنا به دلایلی نامعلوم، کارخانه آنها به میلان منتقل شد.
اما به دلیل اینکه این کارخانه سودده نبود، این کمپانی به کمک تعدادی از سرمایه گذاران ایتالیایی بازگشایی شد و Anonima Lombarda Fabbrica Automobili نام گرفت که خلاصه آن ALFA (آلفا) بود.
اولین خودرویی که توسط این کمپانی تولید شد، یک خودروی 24 اسب بخاری در سال 1910 بود. این خودرو توسط جوزپه مروسی طراحی شد که برای طراحی خودروهایی که برای بازار ایتالیا مناسب باشند، استخدام شده بود.
چندی بعد، به دلیل جنگ جهانی اول، این کمپانی مجبور به توقف تولید شد. در سال 1915 یک کارآفرین و مهندس ایتالیایی به نام نیکولا رومانو مدیر جدید این کمپانی شد.
در طول همین دوران بود که این کمپانی رو به تولید خودروهای جنگی برای دولت ایتالیا آورد. تولید خودروها تا سال 1919 به حالت عادی خود باز نگشت.
این کمپانی دوران طلایی بین دو جنگ جهانی را با تولید خودروهای کلاس بالای مسابقه ای و خودروها جاده ای آغاز کرد. در سال 1933 این کمپانی توسط دولت ایتالیا در اختیار گرفته شد و در نتیجه آلفارومئو به یک نماد ملی تبدیل شد. در طول این دوران آلفارومئو تولید خودروهای بسیار خاص و فوق العاده زیبایی را تولید کرد.
از میان آن ها می توان به 2900B Type 35 و 8C 2300 Spider Corsa اشاره کرد. در سال 1944 بمباران هوایی باعث توقف تولید این کارخانه شد. اما بلافاصله بعد از اتمام جنگ، این کارخانه مجدد تولید دستگاه های پخت غذای برقی، موتورهای هواپیما و موتورهای کشتی را در کنار ساخت خودرو آغاز کرد.
آلفا رومئو در این دوران تولید انبوه خودروها را برای پاسخ به نیاز خریداران آغاز کرد. اولین خودروی این برند که به صورت انبوه تولید شد، جولیا بود که در نسخه های متعدد، موفق به فروش بیش از یک میلیون نسخه شد.
همچنین مدل های موفق و متعدد دیگری چون 1600 اسپایدر، آلفا 2600 اسپرینت GT و آلفا 1750 نیز در این دوران عرضه شدند.
در دهه 70 میلادی فروش خودروهای آلفا رومئو به میزان فوق العاده ای رسید و این شرکت از موتور معروف 8 سیلندر خودرو در مدل کاملا جدید مونتریال استفاده کرد.
در راستای بهبود فروش، آلفارومئو تصمیم گرفت که نسخه V6 مدل معروف آلفتا را معرفی کرد. در سال 1985 مدل های معروفی چون آلفا آرنا، آلفا 33 و آلفا 75 نیز معرفی شدند که بلافاصله به موفقیت رسیدند.
در انتهای دهه 80 میلادی، آلفارومئو با گروه فیات ادغام شد و خودروی معروف آلفا 164 را معرفی کرد.
در دهه 90 میلادی آلفا به طور خیره کننده ای در مسابقات موفق بود. اما با آغاز قرن جدید، فروش این برند با افت مواجه شد. اکنون آلفارومئو عضوی از گروه فیات-کرایسلر است و محصولات موفقی چون جولیا، جولیتا، میتو، 4C و استلویو را عرضه می کند.
استلویو جدیدترین ساختهی آلفارومئو است که سال ۲۰۱۸ رونمایی شد. این محصول، یکی از نخستین کراساورهای اسپرت ساخت ایتالیا نیز محسوب میشود. مدل استاندارد با پیشرانهی توربوشارژ ۲ لیتری، ۲۸۰ اسببخار قدرت دارد و در زمانی کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد.
. علاوه بر نسخهی دیزل، استلویو کوادریفویلیو هم با پیشرانهی ۲.۹ لیتری ساخت فراری و قدرت ۵۱۰ اسببخار تولید میشود که سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۳.۸ ثانیه فراهم میکند.
آستانه قیمت مدلهای استاندارد و کوادریفویلیو از آلفارومئو، به ترتیب ۴۲ هزار و ۸۲ هزار دلار است.
نماد تجاری
شرکت آلفا که بعدها به آلفارومئو تغییر نام داد؛ دارای یکی از قدیمیترین نشانهای تجاری در صنعت خودروسازی دنیا است که هنوز استفاده میشود. همچنین، پیچیدگی و تفسیرهای متنوعی برای این لوگو وجود دارد. به هر صورت، تأکید عمیق نماد تجاری آلفارومئو بر اصالت تاریخی شهر میلان، غیرقابل انکار است.
سنگ بنای آلفارومئو توسط داراک در میلان گذاشته شد. به همین دلیل در سمت چپ، صلیب سرخرنگ دیده میشود که نشان قدیمی شهر میلان است. در جنگهای قرون وسطی، مسیحیان میلان با این پرچم در جنگ شرکت میکردند. در سمت راست، مار سبز رنگ و تاج سلطنتی وجود دارد که نماد خاندان مشهور ویسکونتی (Visconti) است.
تفاسیر مختلفی برای این تصویر وجود دارد که البته سابقهی تاریخی و تبلیغاتی دارند. با توجه به قدیمیترین طرح که مربوط به نماد تجاری شرکت آلفا در سال ۱۹۱۰ است؛ متوجه یک انسان در دهان مار میشویم. از دیدگاه تاریخنویسان و با توجه به وجود این طرح در چند کاخ قدیمی به جامانده در میلان، تفاسیری که ماهی یا پرنده درحال ورود (یا خروج) از دهان مار را یادآوری میکنند؛ فاقد ارزش تاریخی هستند.
از حدود هزار سال پیش، خاندان وسیکونتی در میلان زندگی میکردند. نماد اصلی در پرچم رسمی این خانواده، یک مار بود. در حدود سالهای ۱۲۶۰ میلادی، ناحیهی میلان درگیر جنگهای داخلی شد که سرانجام در سال ۱۲۷۷ با رهبری اوتونه ویسکونتی (Ottone Visconti) به نفع خانوادهی او تمام شد.
نماد مار با تاج سلطنتی و انسانی در دهان، اشاره به برتری خانوادهی ویسکونتی در جنگهای آن زمان دارد. شهر میلان و مناطق اطراف با فرمانروایی اوتونه ویسکونتی به آرامش و قدرت رسید. به همین دلیل، نماد این خانواده و داستان زندگی آنها، برای مردم میلان دارای اهمیت و احترام است.
یک سال بعد، این کمپانی به آلفارومئو تغییر نام داد و اولین خودرو تحت این عنوان جدید، با نام تورپدو Torpedo معرفی شد. این امر به ایجاد یکی از محبوب ترین خودروسازان لاکچری در تاریخ دنیا منجر شد.
دیدگاه خود را بنویسید