پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فلسفه تیونینگ در ایران چیست؟

خودروسازان مطرح دنيا نظير مرسدس بنز و ب ام و، در کنار فروش عادي محصولاتشان، به واسطه وجود بازوهايی چون AMG و MPower براي آن دسته از علاقه مندانی که تجهيزات بيشتر و قواي فنی قويتری مي خواهند، سهم عمدهای در بازار خودروهای تيون شده – البته به صورت فابريک – در دنيا دارند.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

البته برخی از افراد به تغييرات ايجاد شده روی خودروها توسط چنين شرکت‌هايی راضي نبوده و تمايل به شخصی سازی بيشتر خودرو خود با وسايل به اصطلاح افترمارکتی دارند. از تقويت بخش فني گرفته تا نصب تجهيزات اضافي و تغيير در نماي ظاهری، مثل نصب بادي کيت‌ها، دست علاقمندان به تغيير و تيونينگ خودرو باز است.

البته در ايران کمی اوضاع متفاوت بوده و براي تيونينگ، بايد عشق و علاقه بيشتری نسبت به هم نوع خود که در آمريکا يا اروپا زندگی مي‌کند، داشته باشيد! چرا که خودروسازان داخلی در اين زمينه به صورت محدودتری نسبت به برندهای جهاني فعاليت کرده و برندهای خارجی نيز در ايران حضور مستقيم ندارند. بنابراين، اگر شخصی بخواهد در اين زمينه وارد شود و خودرو تيون کند، بايد صبر، حوصله و البته پول زيادی در ته حسابش باشد.

هر کس که پولش بيش، تيونش بيشتر!

 

تیونینگ (2)

بنا به تعبير عده‌ای خاص، براي تيونينگ خودرو در ايران آن طوری که ما سياه نمايی می کنيم نيازي به پول زيادی نيست و تنها با حدود 20 ميليون تومان ناقابل، می توان يک خودرو را تيون کرد. کافی است که مقداری برچسب مشکی براي چراغ‌های عقب، هدلايت برای چراغ‌های جلو، منبع اگزوز بلوچی و چهار حلقه رينگ ‌آلومينيومي – آن هم از نوع خرچنگي – بخريد. اگر يکی دو ميليون تومان بيشتر داشته باشيد و بتوانيد موتور را ريمپ کنيد که چه بهتر.

احتمالا با اين تغييرات مقداری اسب بخار به قدرت موتور اضافه شود. دسته ديگری از افراد هم هستند که با همين مقدار هزينه، چهار حلقه لاستيک مارشال دور سفيد، کمک‌های کوتاه و بوق 1011 را ترجيح می دهند. به نظر آن‌ها، کشيده شدن صداي بدنه روی زمين به تيون‌های ظاهری ارجحيت دارد.

فارغ از اين دو گروه که به هزينه زيادی برای تيونينگ اعتقادي ندارند، گروه‌های ديگری هم هستند که شايد به اندازه 1.5 برابر – يا حتي بيشتر – از ارزش خودرو را برای تغييرات ظاهری و فني خرج می کنند. از خريد کيت‌های بدنه از کشورهای همسايه گرفته تا تجهيزات موتوری، از جمله خرج‌های گران برای تيونينگ خودرو در کشور است.

عده‌ای علاقه به تغيير ظاهری و فنی دارند و عده‌ای ديگر تنها به يکی از اين جنبه‌ها می پردازند. شايد در برخی از مراسم‌ خودروهايی را ببينيد که از لحاظ ظاهری هزينه بسياري روي آن‌ها صرف شده اما وقتی که زير کاپوت را مي‌بينيد، متوجه می شويد که از لحاظ فنی چيز خاصي در چنته نداشته و از اين حيث شبيه به ساير خودروهای موجود در خيابان‌ها است.

برعکس اين قضيه نيز صادق بوده و ممکن است خودرويی را ببينيد که از لحاظ ظاهری شبيه به خودروهای بسيار معمولی و رايج بازار باشد اما با مشاهده زير کاپوت آن، همه چيز تغيير ميی کند. چرا که ممکن است با يک پيشرانه‌ با تواني بالغ بر 500 اسب بخار طرف شويد. در انتها، بايد گفت که تيونينگ فسلفه خاصی ندارد. مقداری علم و عشق می خواهد و مقدار زيادی پول و همانطور که پيش‌تر گفتيم، هر کس که پولش بيش، تيونش بيشتر!

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی