پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

داینومتر و تست داینو چیست؟

هر راننده‌ای در هر نقطه از دنیا که باشید؛ دوست دارید موتور خودروتان تا جایی که می تواند قوی باشد. احتمالاً “اسب بخار”عامل بسیار مهمی در تصمیم‌گیری شما بوده است. شاید افراد زیادی ماشین را برای جابجایی از نقطه A به B بخواهند؛ اما عاشقان خودرویی وجود دارند که بخواهند یک تجربه رانندگی لذت‌بخشی نیز […]

شیوا تدین پور
شنبه - ۶ خرداد ۱۴۰۲

هر راننده‌ای در هر نقطه از دنیا که باشید؛ دوست دارید موتور خودروتان تا جایی که می تواند قوی باشد. احتمالاً “اسب بخار”عامل بسیار مهمی در تصمیم‌گیری شما بوده است. شاید افراد زیادی ماشین را برای جابجایی از نقطه A به B بخواهند؛ اما عاشقان خودرویی وجود دارند که بخواهند یک تجربه رانندگی لذت‌بخشی نیز داشته باشند، رانندگی‎‌ای که وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید صدای قدرت را بشنوید ؟!

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

داینومتر که با نام داینو نیز شناخته می‌شود، وسیله‌ای است که نیرو، گشتاور یا قدرت را اندازه‌گیری می‌کند. برحسب استفاده‌های مختلف از انواع ۱-داینومتر موتور ۲-داینومتر شاسی استفاده می‌شود، اساس طراحی یک داینومتر، ایجاد بار برای ثبت کردن سرعت (RPM) و گشتاور (Nm یا lb-ft) موتور است.

از این داده‌ها با فرمول هایی که در انتهای پاراگراف اشاره شده‌است؛ می‌توان توان موتور خودرو (HP یا kW) را محاسبه کرد.

این داده‌های بظاهر ساده به نوبه خود تصویر بسیار دقیق و خوبی را از عملکرد شاسی خودرو یا موتور آن بیان می‌کند که از آن برای مقایسه کلی خودرو با مشخصات فابریک ماشین یا خودروهای تیون شده دیگر بسیار استفاده می‌شود.

داینومترهای شاسی، کل پیشرانه خودرو را می‌توان به‌طور همزمان آزمایش کرد. وسیله نقلیه شما به کف متصل می شود و چرخ‌ها روی غلتک‌ها قرار می‌گیرند.

حالا داینومتر چه اطلاعاتی در اختیار ما می‎‌گذارد ؟

  1. هر بخش گردان موتور را دقیق تست و آزمایش می‌کند
  2. قدرت و گشتاور ارائه شده توسط موتور را تایید می‌کند
  3. می تواند در ارزیابی عملکرد و همچنین سر و صدا یا مسائل ایمنی اطلاعات بسیار مفیدی در اختیارتان بگذارد
  4. خودرو شما را با تمام تجهیزات قدرتی در نرم افزارهای خود شبیه‌سازی می‌کند

یکی دیگر از مزایای مهم تست داینو شاسی، حذف قسمت بزرگی از تست‌های جده‌ای است. تست جاده زمان بر است و در صورت وقوع خرابی یا تصادف می‌تواند هزینه‌های زیادی را به‌همراه داشته باشد.

داینومترهای شاسی معمولاً با استفاده از جریان گردابیeddy current (EC) و یا ترمز بوسیله آب، بار موردنیاز را ایجاد می کنند که در ادامه بیشتر در مورد طراحی آن توضیح می‌دهیم.

مراحل گرفتن تست داینو

اسب بخار از سرچرخ های خودرو توسط دستگاه داینومتر است . این کار با قرار دادن خودرو روی یک غلطک و به گردش در آوردن چرخ های آن تا محدوده خط قرمز در دنده یک یا دو حاصل می شود.

بعد از قرار دادن خودرو روی غلتک‌ها، لازم است که سازه خودرو با دقت بررسی شده و از تسمه‌ها و طناب‌های ویژه‌ای که قدرت خودرو را مهار می‌کنند اطمینان حاصل نماییم. چراکه اگر خودرویی درجا به سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت برسد و ناگهان از جای خود رها شود، اتفاقات ناگواری را در پی خواهد داشت.

اما این تنها کاری نیست که باید انجام داد. چون در پیمایش‌های واقعی نیروی باد نیز روی سرعت و توان موتور تاثیر می‌گذارد، در اتاقک داینو جلوی خودرو یک یا چند فن شبیه‌ساز قرار می‌دهند تا شرایط مانند یک جاده طبیعی باشد.

در مرحله اول خودرو تیونینگ شده یا فابریک کارخانه را با دور موتور پایین تست می‌کنند تا ببینند آیا شرایط آن پایدار است؟ پس از حاصل شدن اطمینان، سراغ تست اصلی یا همان Hot Run می‌روند که حداکثر فشار به پیشرانه وارد می‌شود.

نحوه ایجاد بار توسط داینومتر در تست داینو خودرو

همانطور که بالاتر اشاره شد؛ داینومترها را می‌توان براساس نحوه ایجاد نیرو مخالف حرکت چرخ ها طبقه بندی کرد:

داینومترهای ترمز آبی

تکانه آب، مورد مناسبی برای ایجاد بار روی موتور یا وسیله نقلیه شماست که برای تفهیم بهتر شما رینگ‌اسپرتی عزیز نحوه کارکرد آن را در داینومتر نشان داده‌ایم.

داینومترهای ترمز آبی برای تست داینو موتورهای قدرت بالا ۳۵۰ تا ۱۰۰۰۰ اسب بخار ایده‌آل هستند. این داینوها مقرون به صرفه ترین فناوری برای موتورهای احتراق داخلی بزرگ و موتورهای الکتریکی هستند.

داینومترهای ترمز جریان گردابی (EC)

ترمز EC یک ترمز الکتریکی و هوا خنک است که با القای میدان مغناطیسی در یک دیسک چرخان بار ایجاد می کند. دیسک چرخان، گرمایی تولید می‌کند که در هوا یا آب منتقل می‌شود.

تست داینو با ترمزهای EC در موتورهای کم توان استفاده می‌شود؛ موتورهایی که تا ۲۵۰ اسب بخار قدرت می‌سازند.

از ترمزهای EC در طیف بزرگتری از داینومترهای شاسی برای آزمایش خودرو استفاده می‌کنیم.

تست داینو از چه نظر مهم است؟

اگر خدمات تیونینگ ارائه می‌دهید و می‌خواهید:

  1. قبل از نصب هر قطعه‌ای عملکرد اولیه موتور را داشته باشید
  2. موتور تازه بازسازی شده را بعد نصب تست کنید و از عملکرد درست آن مطمئن شوید
  3. یک مشکل در موتور را بدون خطر تصادف و خرابی در جاده شناسایی کنید

به داینومتر و تست داینو احتیاج خواهید داشت.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی