پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار-لوازم-یدکی

لوازم جانبی که باید روی خودرو نصب کنیم

در این گزارش به معرفی تعدادی از مهم ترین لوازم جانبی خودرو می‌پردازیم که هر راننده باید حتما روی خودروی خود نصب داشته باشد.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۹ دی ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

همه ما فارغ از این که جدیدترین خودروی بازار را در اختیار داشته باشیم یا خیر، دنبال بهترین تجربه رانندگی هستیم.‌ خوشبختانه در سال‌های اخیر نیاز به خرید جدیدترین و باامکانات‌ترین خودروهای بازار برای تجربه قابلیت‌های جدید و خلاقانه کاهش یافته؛ چراکه کمپانی‌های فعال در حوزه لوازم جانبی خودرو با ارائه ادوات جانبی تکنولوژیک جذاب و مدرن بسیاری قابلیت‌های حرفه‌ای و پیشرفته اتومبیل‌های جدید را به اتومبیل‌های قدیمی‌تر می‌آورند.

این کمپانی‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فراوانی کرده و گجت‌ها و لوازم جانبی مختلفی از کابل‌های USB گرفته تا گیره‌های گوشی و سیستم‌های استریو پیشرفته را برای انواع اتومبیل‌ها عرضه کرده‌اند تا تجربه‌ای فوق‌العاده از تکنولوژی را در اختیار رانندگان خودروهای قدیمی‌تر قرار دهند. البته مهم‌ترین ایراد استفاده از لوازم جانبی فراوانی شلوغ شدن کابین خودرو و احتمال پرت شدن حواس راننده در حین رانندگی است. علاوه بر این هزینه بالای این ادوات و لوازم جانبی هم فاکتور مهم دیگری است که بسیاری افراد را از خرید آن‌ها منصرف می‌کند.

در عین حال این لوازم جانبی قادرند هر اتومبیل معمولی را به یک خودروی پیشرفته و مدرن تبدیل کنند. تنوع فراوان این لوازم جانبی باعث شده که انتخاب بهترین گزینه‌ها به کاری سخت و دشوار تبدیل شود. به همین جهت در ادامه این مطلب سعی داریم تعدادی از مهم ترین لوازم جانبی خودرو که خریدشان برای هر راننده ضروری است را معرفی کنیم.

دستیار هوشمند صوتی

دستیارهای هوشمند صوتی از جمله مهم ترین لوازم جانبی یک خودرو به شمار می‌روند که متاسفانه در بسیاری اتومبیل‌های کشور ما تعبیه نشده و به‌طور کلی برای رانندگان ایرانی مفهومی نسبتا بیگانه به شمار می‌روند! یکی از بهترین نمونه‌های دستیار صوتی در خودرو Echo Auto آمازون است که می‌تواند فرامین صوتی کاربر را دریافت کرده و اجرا نماید. در صورتی که اتومبیل موبایل شما فاقد دستیار صوتی باشد، می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های مشابهی که از طریق یو اس بی یا بلوتوث به خودرو شما متصل می‌شوند، بخشی از قابلیت‌های دستیار هوشمند را شبیه‌سازی کنید.

به عنوان مثال از طریق دستیار هوشمند آمازون می‌توان موزیک پخش کرد، تماس تلفنی برقرار نمود، به پیامک‌ها پاسخ داد و بدون پرت شدن حواس از جاده امور دیگر را به انجام رساند. نسل نخست Echo Auto طراحی تخت و پهنی داشت؛ درحالیکه در نسل دوم شاهد فشرده‌تر شدن طراحی و ادغام بهتر آن با داشبورد خودروها هستیم؛ به‌طوریکه نصب آن سریعتر و راحت‌تر انجام می‌شود.

یک میکروفون کپسولی شکل در زیر این دستگاه تعبیه شده و قادر است حتی با وجود نویز محیط صدای کاربر را دریافت کند. همچنین در کنار این میکروفون نیز شاهد استفاده از نوار نوری هستیم که زمان فعال بودن الکسا به رنگ آبی، در حین دریافت تماس سبز رنگ، با دریافت اعلان‌های جدید به رنگ زرد و با قطع میکروفون نیز به رنگ قرمز درمی‌آید! علاوه بر این، در صورتی که از سایر دستگاه‌های اکوسیستم آمازون استفاده کنید، می‌توانید از طریق دستیار صوتی خودروی خود، لوازم خانگی منزلتان را نیز کنترل کنید! به‌عنوان مثال می‌توانید از راه دور چراغ‌های اتاق خواب منزل خود را خاموش کنید!

سیستم‌های استریو/رابط های مسیریابی

برخی خودروهای بازار از سیستم‌های استریو بهره می‌برند. با این وجود اگر یک خودروی گرانقیمت و لوکس خریداری نکنید، احتمالا سیستم استریوی آن چنگی به دل نخواهد زد! به همین دلیل است که کمپانی‌های خوشنامی مثل اپل و گوگل هریک سیستم‌های استریو اختصاصی خود مثل Apple CarPlay یا Android Auto را طراحی کرده‌اند. سیستم‌های استریو پیشرفته به شما اجازه می‌دهند که گوشی خود را به‌سادگی به سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی خودرو متصل کنید و از این طریق بدون نیاز به در دست گرفتن گوشی به تماس‌ها و پیام‌ها پاسخ دهید یا از نرم افزارهایی مثل گیرنده GPS، پخش‌کننده موزیک یا مرورگرهای اینترنت استفاده نمایید.

البته اتصال به Android Auto و Apple CarPlay تنها در خودروهای مدرن امکان‌پذیر است. بنابراین اگر خودرویی قدیمی‌تر در اختیار داشته باشید باید روش‌های دیگری را برای اتصال گوشی خود به اتومبیل امتحان کنید. رانندگان خودروهای قدیمی‌تر می‌توانند با خرید سیستم‌های استریوی مجزا از قابلیت‌هایی مشابه سیستم‌های اپل و گوگل بهره‌مند شوند.‌ این سیستم‌ها در کلاس‌های قیمتی مختلف و در دو اندازه single-DIN و double-DIN قابل خرید هستند. مدل‌های single-DIN این دستگاه عرض 7 اینچی و ارتفاع دو اینچی دارند؛ درحالیکه نمونه‌های double-DIN عرض 7 اینچی و ارتفاع 4 اینچی دارند. با این وجود امکان تهیه این دستگاه‌ها در اندازه‌های متفاوت نیز وجود خواهد داشت.

به کمک برخی از این سیستم‌های استریو همچنین می‌توان از طریق Android Auto و CarPlay به گشت و گذار در سرویس‌های Google Maps، Apple Maps یا Waze پرداخت یا با استفاده از فرامین صوتی به سرویس‌هایی نظیر مسیریابی، نمایش زنده وضعیت ترافیک یا سیستم نقشه سه‌بعدی دسترسی پیدا کرد. علاوه بر این، به کمک رابط های هوشمند اتومبیل همچنین می‌توان موقعیت برخی مکان‌های عمومی نظیر پمپ بنزین یا رستوران را نیز روی نقشه مشاهده کرد و با اندکی هزینه کردن بیشتر حتی به سیستم‌های پیشرفته‌ای مانند نشانگر سرعت یا تعویض لاین نیز دسترسی پیدا کرد.

شارژرها و گیره‌های بیسیم گوشی موبایل

شارژرهای بیسیم درون خودرو به راننده این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به کابل‌های دست و پا گیر شارژ، گوشی خود را حین رانندگی شارژ کرده و نگران خالی شدن باتری آن نباشد. البته طبیعتا پایه شارژ به یک منبع تغذیه نیاز خواهد داشت. با این وجود پس از راه‌اندازی پایه نیازی نیست نگران وصل کردن کابل به گوشی بود.‌ بسیاری اتومبیل‌های لوکس حال حاضر بازار به شارژرهای وایرلس مجهز هستند. با این وجود اگر خودرویی که شما خریده‌اید فاقد شارژر بیسیم باشد، می‌توانید با خرید شارژرهای بیسیم اکسترنال، مشکل شارژ گوشی یا تبلت خود در خودرو را به‌سادگی برطرف کنید.

شارژرهای بیسیم خودرویی علاوه بر وظیفه اصلی خود در نقش گیره برای گوشی هم ظاهر شده و قادرند آن را در زوایای دلخواه نگه دارند. برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر و گران‌قیمت‌تر همچنین از قابلیت اتصال خودکار مغناطیسی هم بهره می‌برند که به کمک آن می‌توان بدون نگاه کردن به شارژر، گوشی را به آن متصل کرده و شارژ نمود.‌

علیرغم این که شارژرهای بیسیم از جمله مهم ترین لوازم جانبی خودرو به شمار می‌روند، اما باید توجه کرد که این اکسسوری‌ها هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار داشته و کار روی آن‌ها ادامه دارد. به همین جهت ضروری است که پیش از خرید یک شارژر بیسیم به اندازه، توان و سایر سنجه‌های آن دقت کنید تا مناسب‌ترین نمونه برای استفاده خود را پیدا کنید.

حسگر پایش فشار باد لاستیک (TPMS)

بسیاری خودورهای جدید، حتی مدل‌های اقتصادی، از حسگرهای پایش فشار باد لاستیک با به اختصار TPMS، بهره می‌برند. این سنسورها از جمله کاربردی‌ترین اکسسوری‌های یک خودرو به شمار می‌روند که همان‌طور که از نامشان پیداست وظیفه نشان دادن میزان باد هریک از چهار لاستیک خودرو را بر عهده دارند و در صورت کم شدن باد هریک، مشکل را با نمایش اعلان‌های مختلف به کاربر نشان می‌دهند.

انواع مختلفی از TPMS در خودروها به کار می‌رود. برخی از این حسگرها روی سطح خارجی تایر نصب شده و اطلاعات مربوط به فشار تایر را به نمایشگر روی داشبور خودرو را منتقل می‌کنند؛ درحالیکه برخی دیگر درون تایرها واقع شده و اطلاعات مربوط به سنجه‌های باد لاستیک‌ها را به‌صورت بیسیم به صفحه نمایش انتقال می‌دهند.

چک کردن باد لاستیک در هوای سرد زمستان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که رانندگان باید حتما انجام دهند. این کار البته باید پس از پیمودن مسافتی چند صد متری انجام شود تا دقیق‌ترین تخمین از وضعیت باتری در اختیار راننده قرار گیرد. در صورت کم بودن باد هریک از لاستیک‌ها می‌توانید با مراجعه به یک پنچرگیری یا با استفاده از پمپ‌های باد دستی لاستیک مربوطه را باد کنید. سلامت باتری تضمین‌کننده امنیت، مصرف بهینه سوخت، عملکرد ایده‌آل و دوام بالای خودرو خواهد بود. بنابراین نصب حسگرهای TPMS از جمله ضروری‌ترین کارهایی‌ست که باید برای خودرویتان انجام دهید.

دشکم

حین استفاده از هر دستگاه یا تکنولوژی، امنیت و ایمنی مهم‌ترین مسائلی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. به همین دلیل است که تمامی خودروها باید به‌نحوی از یک سیستم دوربین بهره‌مند باشند. البته اکثر خودروهای مدرن و لوکس بازار معمولا به دوربین‌هایی کمکی مجهز هستند که حین پیچیدن، دنده عقب گرفتن، دور زدن یا موارد این‌چنینی به راننده کمک می‌کند. با این وجود این دوربین‌ها معمولا از قابلیت ضبط ویدیو بی‌بهره هستند! به همین دلیل است که دشکم (Dashcam) یکی از مهم ترین لوازم جانبی خودرو به شمار می‌رود که هر راننده باید در اتومبیل خود نصب کند.

دشکم دستگاه کوچکی است که امکان ضبط ویدیو از جلو یا پشت جاده و حتی داخل کابین را در حین رانندگی فراهم می‌کند.‌ دشکم‌ها در پارک کردن خودرو به راننده کمک کرده و میدان دید محیطی او را افزایش می‌دهند. با این وجود مهم‌ترین قابلیت دشکم‌ها زمانی مشخص می‌شود که خودروی شما به سرقت برود یا دچار سانحه شود! در این شرایط تصاویر ضبط شده توسط دشکم می‌تواند به‌عنوان سند و مدرک برای مراجع قانونی به کار رفته و در شرایط خاص به داد افراد برسد.

تنوع، گستردگی و سازگاری دشکم‌ها باعث شده که رانندگان با نصب آن‌ها در مکان‌های مختلف خودرو کاربری‌های متفاوتی از آن‌ها بگیرند. به‌عنوان مثال نصب دشکم در شیشه جلو یا عقب خودرو می‌تواند به راننده برای مشاهده جلو، عقب یا حتی نقاط کور خودرو به کار رود. همانند دوربین‌ها یا اکشن کم‌ها، دشکم‌ها نیز در طراحی و ابعاد و اندازه‌های متعددی به بازار عرضه شده‌اند. علاوه بر این، عملکرد و کارآیی آن‌ها هم بسته به قیمت متفاوت است؛ به‌طوری که رزولوشن ویدیوهای ضبط شده در این دوربین‌ها بین 720p تا 4K متغیر است. همچنین بر اساس انتخاب کاربر، دشکم‌ها می‌توانند قابلیت‌های منحصربفردی مثل امکان استفاده از کارت حافظه میکرو اس دی، نرم افزار اختصاصی یا امکان اتصال مستقیم به گوشی یا لپ تاپ شما را نیز در اختیارتان قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: گجت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی