پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آن چین را لولو برد! چشم بادامی‌ها در راه فتح قله صنعت خودروی دنیا

تا یک دهه پیش، شاید باورش سخت بود که صنعت خودروسازی چین هم به جمع صنایع خودروسازی کشورهایی چون آمریکا، آلمان و ژاپن بپیوندد.

مهدی درفشی
دوشنبه - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

به کمی عقب‌تر که برگردیم، در اواسط دهه ۸۰ شمسی بود که پای خودروهای چینی به بازار ایران باز شد. اگر چه تنوع آن‌ها به شدت محدود بود و ترس مردم از خرید خودروهای چینی، سبب می‌شد که بسیاری از آن‌ها خرید خودروهای داخلی را ترجیح دهند. چرا که از لحاظ ظاهری و کیفی، بسیاری از خودروهای داخلی و مونتاژی در تراز بالاتر از خودروهای چینی قرار می‌گرفتند.

چری ویانا

آغاز دهه ۹۰ و ورود انواع سدان و کراس اوور

در اوایل دهه ۹۰ شمسی تنوع خودروهای چینی در بازار ایران به شدت افزایش یافت و شاهد ورود انواع خودرو سدان و کراس اوور چینی بودیم. خودروهایی نظیر ام‌وی‌ام ۵۳۰، لیفان ۶۲۰ و ام‌جی ۵۵۰ نشانگر این بودند که صنعت خودروی چین با سرعتی سرسام آور در حال ترقی است. چرا که علاوه بر مسائل فنی و کیفی، از لحاظ طراحی نیز پیشرفت در آن‌ها دیده می‌شد. اگر چه در برخی موارد، همچنان شاهد الگوبرداری از خودروهای مطرح در طراحی خودروهای چینی بودیم.

۹۶ به بعد …

از سال ۹۶ شمسی به بعد را می‌توان نقطه عطف خودروسازان چینی دانست. از همکاری با برندهایی چون بوش، بنتلر و دلفی گرفته تا همکاری با استودیوهایی چون پینین فارینا، نشان دهنده این بود که چینی‌ها به دنبال سهم بیشتری از بازار جهانی هستند. چری به عنوان یکی از خودروسازان پیشرو در چین را می‌توان به عنوان مثال بارز این قضیه نام برد. چرا که این خودروساز چینی برای ساخت محصولاتش از طراحان به نام و شرکت‌های قطعه‌ساز معتبر در تراز جهانی استفاده می‌کند.

همچنین چری هر ساله و در کشورهای مختلف مسابقه‌ی طراحی برگزار می‌کند و متناسب با ذائقه آن بازار، طراحی محصولاتش را تغییر می‌دهد. باید این نکته را درنظر داشت که امروزه علاوه بر تولید محصولات باکیفیت، باید بازاریابی مناسبی هم داشت که چری از این قائده مستثنی نیست و در کشورهای هدف، با سبک‌های متفاوت مشتریان خاص خودش را جذب می‌کند.

چری تیگو8

چیزی به شروع هجدهمین نمایشگاه خودرو پکن نمانده و به زودی شاهد عرض اندام و قدرت نمایی انواع برندهای چینی خواهیم بود. شایان ذکر است که در این نمایشگاه چری به عنوان بزرگترین صادرکننده – خودروی چینی – به سراسر دنیا حضور داشته و جدیدترین محصولاتش را رونمایی خواهد کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی