پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هایما اس7پرو

اس7پرو، تغییر زیر پوستی در هایمای همیشگی

هایما اس7 یکی از اولین کراس اوور های موفق چینی در بازار ایران بود. درواقع یکی از اولین چینی هایی بود که در بازار از آن به نیک نامی یاد می شد. البته وجود ایران خودرو با گسترده ترین شبکه خدمات پس از فروش کشور نیز در خوشنام شدن هایما اس7 بی تأثیر نبود. اما به سرعت با ورود رقبای دیگر و جان گرفتن فصل جدید حضور چینی ها در کشور، جایگاه هایما اس7 متزلزل شد. اینجا بود که اولین آپدیت آن تحت عنوان هایما اس7 پلاس توسط ایران خودرو معرفی شد. حالا پس از گذشت چند سال، ورژن جدیدتری از این کراس اوور کهنه کار بازار توسط ایران خودرو معرفی شده است، هایما اس7پرو.

علیرضا بشارتی
چهارشنبه - ۱۴ آذر ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

طراحی ظاهری، پیر نشو لعنتی:

هایما اس7پرو

روز چهارشنبه چهاردهم آذرماه فرصتی ایجاد شد تا هایما اس7پرو توسط اصحاب رسانه در پیست تخصصی ایران خودرو مورد تست و بررسی اجمالی قرار گرفته و با اس7 پلاس مورد مقایسه قرارگیرد. هایما اس7 از همان ابتدا که در اولین نسل وارد ایران شد تا به امروز و آخرین نسل آن تقریباً هیچ تغییر چشم گیری در طراحی ظاهری نداشته است. البته باید پذیرفت که در زمان ارائه اولین نسل آن، اس7 طراحی عامه پسند و قابل قبولی داشت. گرته برداری از برخی خودروهای به روز و مطرح دنیا در آن زمان معمول بود و هایما اس7 هم به شکل تقریباً نا محسوس از این روش بهره برده بود.

بازار هدف، آقای پدر:

هایما اس7پرو

 

اما با گذشت این همه سال و با توجه به تغییرات اساسی رقبایی چون کی ام سی ایکس5 و فونیکس تیگو7، حالا باید طراحی هایما را اندکی قدیمی و تکراری بدانیم. با این وجود همین ثبات در شکل ظاهری باعث شده است که هایما اس7 همچنان مورد توجه طیف خاصی از بازار که طرفدار طراحی های جسورانه و نوآورانه نیستند باشد. لذا از همین مسیر مشخص است که گویا بازار هدف ایران خودرو برای گروه هایما اس7، بیشتر پدر خانواده است تا فرزندان. البته در نظر داشته باشید که در خانواده ایرانی معمولاً پدر است که پول خرید خودرو را می پردازد لذا هدف گیری تیم بازاریابی و فروش ایران خودرو به نوعی هوشمندانه است.

و اما تغییرات:

هایما اس7پرو

 

از ظاهر تکراری و آشنای هایما اس7پرو که بگذریم، تغییرات جدی و اساسی را درخواهیم یافت. درواقع بخش فنی این خودرو تغییر بنیادین داشته است. موتور هایما اس7پرو بر خلاف موتور1.8لیتری نسل قبلی، یک موتور 1.5 لیتری توربو به قدرت 175 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن متر است و از این نظر نسبت به قبل بهبود یافته است. همچنین جعبه دنده هایما اس7پرو به یک جعبه دنده AT شش دنده DAE با امکان تعویض دنده دستی تبدیل شده است. این مجموعه درکل باعث شده است که هایما اس7پرو شتاب بهتر و عملکرد نرم تری نسبت به نسخه قبلی داشته باشد.

یک طول خودرو در 200 متر:

هایما اس7پرو

در تست درایو انجام شده توسط تیم جوان خودرو، هایما اس7پرو در یک درگ 200متر توانست یک طول خودرو از هایمای اس7پلاس پیش بیفتد که بیانگر بهبود عملکرد این خودرو است. ضمن اینکه با توجه به تجربه مفصلی که از رانندگی با هایما اس7 و هایما اس7پلاس داشته ایم باید گفت هایما اس7پرو سواری نرم تر، کم صدا تر و هندلینگ بهتری نسبت به نسل های قبلی دارد.

کلیپر قرمز روی ماشین پدرجان:

هایما اس7پرو

طبق ادعای تیم مهندسین ایران خودرو، ترمزهای هایما اس7پرو نیز مورد بهبود قرار گرفته اند و این را با قرمز کردن کلیپر ترمز به رخ خریداران کشیده اند. البته در تست انجام شده فشار مفصلی به ترمزها وارد نشد اما در عین حال می شد واکنش بهتر ترمز در هایما اس7پرو را تا حدودی حس کرد. از جمله دیگر تغییراتی که در هایما اس7پرو ایجاد شده است تغییر در تریم داخلی است. صندلی ها که حالا در جلو هر دو برقی شده و برای راننده در8 جهت و برای سرنشین در 4 جهت تنظیم می شوند، با روکشی ترکیبی از جیر و چرم مصنوعی تزیین شده اند. همچنین هر دو صندلی جلو به گرمکن مجهز شده اند.

سنسور GSI برگ برنده هایما اس7پرو:

هایما اس7پرو

همچنین در هایما اس7 پلاس می توان به اضافه شدن ترمز پارک برقی و اتوهولد به این کراس اوور متوسط شهری اشاره کرد. البته امکان تست اتوهولد برقرار نبود اما ترمز پارک برقی با دقت و بدون لگ، عمل می کرد که از این نظر نسبت به رقبا اندکی بهتر است. از نکات مهم در این خودرو اضافه شدن نشانگر تعویض دنده یا همان سنسور GSI است. با توجه به استانداردهای خودروسازی در کشور، خودروهای دنده اتوماتیک بدون داشتن سنسور GSI امکان برخورداری از مکانیزم تعویض دنده دستی را ندارند. به همین دلیل هایما اس7پرو با داشتن امکان تعویض دنده دستی نسبت به دیگر رقبا می تواند راحت تر از پس مسیرهای اندکی چالشی و شتابگیری های اضطراری بر بیاید.

هایما اس7پرو، همان همیشگی با مخلفات بهتر:

هایما اس7پرو

درکل هایما اس7پرو را باید خودرویی دانست که تمام سعیش را کرده است تا به اصول اولیه مورد پسند طرفداران خود پایبند بماند و در عین حال به سمت بهبود عملکرد برود. درواقع همانطور که گفته شد ایران خودرو برای این کراس اوور خود بازار هدفی را درنظر گرفته است که بیشتر منطقی تصمیم می گیرد تا احساسی. احتمالاً خریداران هایما اس7 پرو کسانی هستند که در کافه و رستوران «همان همیشگی» را سفارش می دهند. البته که با تمام این اوصاف همچنان نمی توان ظاهر هایما اس7پرو را کهنه و از مد افتاده دانست. در عین حال با توجه به بهبودهای فنی که برای این خودرو درنظر گرفته شده است همچنان باید آن را یکی از نقش آفرینان جدی بازار کراس اوورهای متوسط کشور بدانیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی