روز شنبه چهارم اسفندماه 1403 شرکت آرین دیزل، قدیمی ترین عضو خانواده آرین موتور، از محصول جدید خود رونمایی کرد. جک N120 یک کامیونت دوازده تن است که به سفارش آرین موتور توسط کمپانی جک چین برای بازار ایران طراحی شده است. این محصول درواقع حاصل تیم تحقیق بازار آرین دیزل است. با توجه به تحقیقات انجام شده و یک پروژه بازارسنجی هجده ماهه، کامیونت جک N120 آمده تا یکی از خلأ های مهم بازار ایران را پر کند.
بد نیست بدانید که کمپانی جک در سال 1964 میلادی تأسیس شد و چهل سال ابتدایی فعالیت خود را صرفاً به تولید خودروهای کار و تجاری پرداخت. به همین جهت در حال حاضر چه در بازار چین و چه در بازار بسیاری از کشورها، کمپانی جک را بیشتر یک تجاری ساز می دانند تا یک تولید کننده خودروهای سواری. ضمن اینکه سال هاست که یک جوینت ونچر بین جک و معروف ترین تولید کننده موتور دیزل دنیا یعنی کامینز شکل گرفته است و امروزه بخش اعظم موتورهای کامینز توسط کمپانی جک تولید می شود.
بازار کامیونت های سبک ایران سال هاست که به صورت سنتی به دو بخش کلی تقسیم شده است. کامیونت های کمتر از 8 تن و کامیونت های 18 تن و بالاتر. به همین جهت خیلی پیش می آمد که برای حمل برخی از بارهای حجیم با وجود اینکه وزن زیادی نداشتند مجبور به استفاده از کامیونت های 18 تن یا بالاتر بودیم، کامیونت هایی که به اصطلاح در بازار به تک باری معروف هستند. این مسئله چند چالش را ایجاد می کرد. اول اینکه به شکل معمول هزینه حمل توسط خودروی 18 تن به میزان قابل توجهی بالاتر از خودروی 8 تن است، حال آنکه صرفاً به دلیل حجم بار مجبور به استفاده از کامیونت بزرگ تر شده ایم.
چالش دیگری که در این زمینه بوجود می آمد این بود که سیستم تعلیق کامیونت های 18 تن برای حمل بار با وزن های بالا طراحی شده است و معمولاً تکان های شدید ایجاد شده در این کامیونت ها باعث آسیب به بارهای سبک تر می شود. از طرف دیگر شرکت هایی که به طور معمول نیاز به حمل بارهایی با این ابعاد دارند نیز با هزینه استهلاک بسیار بالای خودروهای 18 تن روبرو هستند.
کامیونت جک دوازده تن N120 آرین دیزل رو نمایی شد تا این خلأ بازار را پر کند. طبق گفته مدیران شرکت آرین موتور این کامیونت قرار است در سه ماهه نخست سال آیند روانه بازار شود. کامیونت جک 12 تن N120 از یک موتور کامینز 4.5 لیتری بهره می برد که توانایی تولید 210 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور را دارد. به گفته مدیران آرین دیزل این کامیونت به میزان 30 درصد قویتر و به میزان 50 درصد پر گشتاورتر از محصولات مشابه در بازار است.
کامیونت جک N120 از یک جعبه دنده اتوماتیک هشت سرعته برند فست استفاده می کند تا قدرت و گشتاور را به محور عقب انتقال دهد. این جعبه دنده امکان تعویض دنده تیپ ترونیک (دنده دستی) را داشته و یک دنده سنگین نیز برای آن تعریف شده است. از دیگر امکانات ارائه شده برای کامیونت جک دوازده تن N120 می توان به ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، اتو هلد، کروز کنترل، رادار خط خوان و سیستم کنترل حرکت در سربالایی اشاره کرد. چراغ های این کامیونت نیز از نوع تمام ال ای دی با تکنولوژی نسل جدید شرکت جک است. همچنین یک مولتی مدیای 10 اینچی به همراه بخاری درجا و یک فضای تخت خواب داخل این کامیونت تعبیه شده است.
از مهم ترین مزایای کامیونت جک N120 می توان به شاسی طویل 6200 میلیمتری آن اشاره کرد که اجازه حمل بارهای حجیم نیمه سبک را به کاربر می دهد. همچنین با توجه به وزن اتاق و شاسی که 4350 کیلوگرم است، این کامیونت می تواند بیش از 7.5 تن بار را حمل کند. با این وجود با توجه به اینکه سیستم تعلیق برای حمل بارهای نه چندان سنگین طراحی شده است، در مسیرهای مختلف نرم تر عمل کرده و احتمال آسیب رساندن به بارهای حساس در این کامیونت کمتر است.
پیش از رونمایی در یک نشست خبری مدیر عامل، مدیر فروش، مدیرخدمات پس از فروش و مدیر بازاریابی شرکت آرین دیزل به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. در این نشست محمد امین رضوان خواه مدیر بخش خدمات پس از فروش آرین موتور اعلام کرد که بزرگترین چالش در زمینه خدمات پس از فروش، تأمین قطعه است اما آرین دیزل این چالش را پشت سر گذاشته است.
وی افزود « در حال حاضر ما در شاخص تأمین به موقع قطعه به ریت 98 درصد رسیده ایم و این درحالی است که میانگین این شاخص در بازار خودروهای کار و تجاری کشور در حدود 70 درصد است». رضوان خواه همچنین توضیح داد که آرین دیزل در شاخص مدیریت کنترل موجودی یا NOS به عدد هجده ماه دست یافته است. این به آن معناست که با موجودی فعلی انبارها، آرین دیزل می تواند نیاز شبکه خدمات پس از فروش خود را تا هجده ماه تأمین کند.
همینطور اعلام کرد که قطعات مورد نیاز خودروی جدید یعنی کامیونت جک N120 از شش ماه پیش تأمین شده است. رضوان خواه ضمن اطمینان دادن نسبت به وجود تکنسین های آموزش دیده در مورد N120 در تمام نمایندگی های این شرکت، اعلام کرد که مجهزترین شبکه امداد سیار خودروهای کار و تجاری کشور توسط آرین دیزل تجهیز و راه اندازی شده است. او گفت در یک سال و نیم گذشته 9 نمایندگی جدید ایجاد شده و در 5 استان جدید نیز نمایندگی ایجاد شده است. همچنین 10 نمایندگی قبلی این شرکت نیز با استاندارد سازی جدید مورد تجهیز مجدد قرار گرفته اند.
ابراهیم پرویزی مدیر فروش آرین دیزل در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت که کامیونت جک دوازده تن N120 به طور قطع با توجه به امکانات و کیفیتی که دارد قیمتی منطقی و بازار پسند خواهد داشت. همچنین پرویزی اشاره کرد که امکان فروش هم به صورت لیزینگی و هم به صورت نقدی برای این خودرو وجود خواهد داشت.
سعید محمودی مدیرعامل آرین دیزل در ارتباط با تیراژ تولید و زمان تحویل این خودرو گفت که کامیونت جک N120 قرار بود قبل از پایان سال به بازار برسد ولی چالش تعیین قیمت کمی پروژه را تعویق انداخت. وی افزود به طور قطع در سه ماهه نخست سال آینده N120 به بازار خواهد آمد. محمودی گفت که طبق برنامه قرار است تا پایان سال آینده بین هزار تا هزار و پانصد دستگاه کامیونت جک N120 تولید شود که این ده درصد نیاز کل بازار است.
او اشاره کرد که میزان داخلی سازی این کامیون در حدود 20 درصد است و به زودی این عدد افزایش خواهد یافت. محمودی در باره چالش تأمین ارز اشاره کرد که در حال حاضر دیگر سامانه نیما وجود ندارد و ارز از طریق سامانه تبادل طلا و ارز تأمین می شود که این پروسه درحال انجام است اما دو تا سه برابر روش های قبلی زمان می برد. محمودی تأکید کرد که همواره استراتژی جک و آرین موتور بر تولید خودروی با کیفیت و کم استهلاک بوده است با این وجود قیمت گذاری محصولات جدید، اقتصادی و رقابتی خواهد بود.
متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نمایندگان رسمی جک که در این لیست قابل مشاهده است، مراجعه کنند.
دیدگاه خود را بنویسید