مصاحبه جوان خودرو با جیمز هوپ، طراح فعلی چری در نمایشگاه پکن 2016 نمایشگاه پکن 2016 برای خبرنگار جوان خودرو فرصت خوبی بود تا در نشستی با جیمز هوپ، طراح سابق فوردو چند خودروساز دیگر، درباره زبان طراحی نسل جدید خودروهای چینی گپی بزند. آقای هوپ کانادایی الاصل است و سال 2012 برای اولین بار […]
نمایشگاه پکن 2016 برای خبرنگار جوان خودرو فرصت خوبی بود تا در نشستی با جیمز هوپ، طراح سابق فوردو چند خودروساز دیگر، درباره زبان طراحی نسل جدید خودروهای چینی گپی بزند.
آقای هوپ کانادایی الاصل است و سال 2012 برای اولین بار به چین آمده است. او در حال حاضر یکی از 3 طراح ارشد کمپانی چری چین است. از جدیدترین کارهای او می توان به طراحی تیگو5 و آریزو5 اشاره کرد.
تا چند سال پیش چینی ها به کپی برداری و استفاده از پلتفرم خودروهای معروف و دستکاری در آنها معروف بودند. اما بازار رقابتی فعلی و نگاه جدی به صنعت خودرو در چین، این رویه را عوض کرده است. من و همکارانم تلاش زیادی کردیم که زبان طراحی خودروهای چینی را عوض کرده و به سمت زبان اروپایی ها نزدیک کنیم. زبان طراحی یک جور هماهنگی خطوط بدنه و اجزا را تبیین می کند.
چیزی که به آن، DNA در طراحی گفته می شود باید آنقدر خاص و منحصر به فرد یک برند باشد که اگر محصولی جدید بخواهد رونمایی شود، با پوشاندن لوگوی آن همه بتوانند حدس بزند چه برندی است. در واقع طراحی باید خط و امضای منحصر به فرد داشته باشد. در شیلی زمان رونمایی تیگو5 لوگوی چری پوشانده شد و اکثر مردم توانستند تشخیص بدهند که این یک چری است. این اتفاق در رونمایی آریزو5 هم افتاد.
کشورهای اروپایی به دنبال کیفیت هستند و چینی ها رنگ. مثلا قرمز رنگ خوش شانسی چینی هاست و در همین نمایشگاه هم اگر دقت کنید اکثر خودروهایشان قرمز است. البته این راه فقط به رنگ ختم نمی شود. چینی ها خیلی سریع شکاف بین طراحی چینی و اروپایی را کم کرده اند. ورود به بحث نمایش خودروهای مفهومی نیز به نوعی رخ نمایی آنها در صنعت روز خودرو است.
دیدگاه خود را بنویسید