پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروسازی چین

چرا چین امروز، چین دیروز نیست؟! (یادداشت)

تصور ما ایرانی‌ها از خودروهای چینی، خودروهایی بی‌کیفیت و کپی‌برداری شده از برندهای دیگر است.

javankhodro
شنبه - ۲۰ آبان ۱۴۰۲

یادداشت : / میلاد علمی

تصور ما ایرانی‌ها از خودروهای چینی، خودروهایی بی‌کیفیت و کپی‌برداری شده از برندهای دیگر است. تصوری که از سال‌های دور در ذهن ما شکل گرفته و ناظر بر انتخاب‌های ما در بازار هم شده است. اما واقعیت انکار ناپذیر این است که طی سال‌های اخیر خودروسازان چینی با سرعت غیر قابل باوری کمر همت بر ارتقای کیفیت و فاصله گرفتن از کپی‌برداری بسته‌اند. حالا چین خودش صاحب سبک طراحی نوین شده و با انتقال دانش فنی از کشورهای غربی و نیز به کارگیری مدیران طراحی برندهای مشهور، قدم در راهی تازه گذاشته تا بتواند پوست اندازی کند و جهانی نو از شرق کره زمین خلق کند.

جالب است بدانید که برخی برندها برای فاصله گرفتن از پیشینه کپی سازی خود، حتی ری-برندینگ کرده‌اند و یا با معرفی برندهای تازه در زیر مجموعه خود، قصد دارند حتی نامشان (که سابقا با کپی کاری گره خورده بود) را از این طریق از اذهان عمومی پاک کنند! معادلات قبلی کاملا به هم ریخته و واقعیت این است که امروز نمی‌توانیم برچسب‌های قدیم را به خودروهای چینی بزنیم، ذهن ما در مکانی جا مانده که متعلق به واقعیت امروز چین نیست، امروز به احترام برخی تولیدهای این کشور، حتی برندهای مشهور غربی هم کلاه از سر بر می‌دارند و ادای احترام می‌کنند. البته مسیر پیشرفت طولانی‌تر از این حرفهاست، اما چین دیگر در نقطه شروع این مسیر نیست.

تجربه اخیر نگارنده در مواجهه با خودروهای برقی جدید در چین، حیرت آور و البته کمی افسرده کننده بود. حیرت آور از این جهت که در پیشرفت خودروهای برقی هیچ مرزی نمی توان متصور بود، و افسرده کننده از این بابت که دنیای خودروها برقی دنیای بی روح ، زمخت، های تک و البته بدون خاطره است. جایی که خیلی از مفاهیم جذاب خودروهای بنزینی قرار است از دایره المعارف خودرویی جهان حذف شوند.

خودروسازی چین

با نگاهی به چشم انداز سال 2030 که قرار است در اروپا تولید خودروهای بنزینی و گازوئیلی ممنوع شود و از سال 2040 تردد این دست خودروها نیز ممنوع شود، ناگزیر بودن جریان برقی سازی خودروها دست کم در سرزمین های غربی قابل اثبات است. چین دورخیز کرده تا بتواند در آن سال ها سهم عمده ای از بازار اروپا و آمریکا را به دست بیاورد و یک بار برای همیشه جای پای خود را در این صنعت مهم محکم سازد. همین الان هم چینی ها علاوه بر ورود به آمریکای جنوبی و روسیه و ترکیه و برخی کشورهای آفریقایی و نیز شرق اروپا، حضور موفقیت آمیزی در کشورهای عربی مخصوصا حوزه خلیج فارس داشته اند، کشورهایی که بازار غنی آنها شاید برای حضور چینی ها اولویتی قائل نباشند!

و اما ما کجای این چرخه هستیم؟ رویکرد برقی سازی خودروها در برنامه ریزی وزارت صمت ، به آهستگی پیش می رود و فعلا رنگ و بوی ” نمادین ” دارد! جهشی که به سرعت صنعت خودروی ایران را همسو با تغییر عظیم صنعت خودرو در شرق و غرب کند، نیازمند عزم جدی تر خواهد بود؛ تا این مهم هنوز فرسخ ها فاصله وجود دارد.

 

میلاد علمی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی