پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پرچم کره شمالی-مرسدس بنز

هزار فرسنگ تا خودروسازی!/ کشور مرموز (( کره شمالی )) و صنعت خودرو نیم‌بندش

کره شمالی کشوری رمز آلود و عجیب است که سال هاست هیچ ارتباطی با دنیای بیرون خود نداشته و با سنگین ترین تحریم ها دست و پنجه نرم می کند. ظهور صنعت خودرو در این کشور مثل روییدن گیاه از دل سنگ است! اما صنعت خودروسازی در چند سال اخیر پیشرفت نسبی را در این […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۸ مهر ۱۴۰۱

کره شمالی کشوری رمز آلود و عجیب است که سال هاست هیچ ارتباطی با دنیای بیرون خود نداشته و با سنگین ترین تحریم ها دست و پنجه نرم می کند. ظهور صنعت خودرو در این کشور مثل روییدن گیاه از دل سنگ است! اما صنعت خودروسازی در چند سال اخیر پیشرفت نسبی را در این کشور تجربه کرده و اگر کاری به صنعت خودروسازی در دیگر کشورها نداشته باشیم و در این زمینه کره شمالی را تنها با خودش مقایسه کنیم، به نتایج جالبی می رسیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

نوشته: میلاد میرعابدینی

خیابان های کره شمالی

کره شمالی کشور رازآلودیست و چون اطلاعات رسمی کمی درباره آن موجود است، بازار شایعات داغ و عجیبی در موردش شکل گرفته. بیشتر اطلاعات منتشر شده در مورد این کشور، نتیجه کار سرویس های اطلاعاتی کره جنوبی است. مردم کره شمالی به اینترنت دسترسی ندارند و در یک جمله باید بگوییم ارتباطی میان این کشور با جهان وجود ندارد! شاید شنیده باشید که در زمان جام جهانی یا المپیک، تلویزیون کره شمالی اعلام کرده تیم‌شان قهرمان مسابقات شده و مردم هم به خاطر نداشتن دسترسی به اینترنت و اخبار بیرونی، این دروغ بزرگ را باور کرده اند! این مثال شاید بامزه و اغراق آمیز باشد، اما زندگی در کره شمالی گاهی همین قدر عجیب و شبیه شایعات است. اما فارغ از تمام این ها، مطالعه و نگارش مطلبی در مورد کره شمالی، تجربه عجیب و جذابیست که آن را با شما به اشتراک می گذاریم.

خیابان های کره شمالی


چگونه دلار و یورو تقلبی را تشخیص دهیم؟


کیم جونگ اون معلق میان زمین و آسمان!

تا چند سال پیش اصلا کسی خبر نداشت در کره شمالی چه می گذرد. تا اینکه تعداد محدودی توریست اجازه یافتند از این کشور مرموز بازدید کنند. با نشستن کیم جونگ اون بر مسند رهبری کره شمالی (به عنوان سومین رهبر کره شمالی)، اشتراک اطلاعات از وضعیت این کشور سرعت و وسعت گرفت.

کیم جونگ اون

البته این طور که از اخبار پیداست، امیدی به زنده ماندن رهبر جوان کره شمالی وجود ندارد. اولین بار ماجرای بیماری و جراحی قلب کیم جونگ اون، در شبکه CNN آمریکا منتشر شد. همچنین در 21 آوریل خبر وضعیت جسمی وخیمش مثل بمب در جهان صدا کرد.

کیم جونگ اون

در کنار احتمال سکته مغزی و ادعای ترور بیولوژیک، شایعه سلامتی ((اون)) هم وجود دارد. البته در سال 2014 نیز رهبر کره شمالی به دلیل بیماری برای هفته ها در انظار ظاهر نشد. کیم جونگ اون علاقه فراوانی به ((پنیر سوییسی)) و خوراکی های چرب دارد و سالانه هزاران دلار برای خرید پنیر مورد علاقه اش هزینه می کند. خوراک نامناسب رهبر کره شمالی باعث شده تا از نقرس حاد رنج ببرد و حالا میان مرگ و زندگی معلق بماند!


هرآنچه می خواهید از نخستین خودروی ملی ترکیه بدانید (اینجا کلیک کنید)


160 مایلِ خطرناک

نقشه کره شمالی

شاید بتوان گفت مرز 160 مایلی کره شمالی و کره جنوبی، خطرناک ترین نقطه دنیاست! بعد از جنگ جهانی دوم و پیروزی متفقین در سال 1945، کره به 2 قسمت جنوبی و شمالی تقسیم شد و از آن تاریخ تا به امروز، هیچ وقت تنش میان 2 کره قطع نشده است.

موشک-کره شمالی

کره شمالی به خطرناک ترین تسلیحات نظامی دنیا از جمله بمب اتم دسترسی دارد. ترسناک تر از همه این که اختیار استفاده از این تسلیحات، در دست یک رهبر جوان با افکار عجیب و غریب است. پایتخت کره شمالی، ((پیونگ یانگ)) نام دارد. شهری با ساختمان های بزرگ و مدرن و خیابان های تمیز و منظم. البته این تنها ظاهر ماجراست. چرا که اکثریت جمعیت حدودا 25،6 میلیون نفری این کشور کمونیستی در فقر زندگی می کنند و سوء تغذیه دارند.

نقشه + پرچم کره شمالی


هرآنچه می‌خواهید از شاسی بلند ایرانی و لوکس ترین محصول ایران خودرو بدانید (اینجا کلیک کنید)


خودرو سواری تنها با اجازه دولت!

همان طور که گفتیم، کره شمالی ارتباطی با کشورهای خارجی ندارد و سال هاست تحت تاثیر تحریم های گسترده سازمان ملل و آمریکا، اقتصاد و صنعت اش وضعیت مبهمی دارد. شاید تصور کنید محرومیت از روابط تجاری با اکثر کشورهای دنیا، باعث شده صنعت خودرو در کره شمالی وجود نداشته باشد. انتشار تصاویری از جابجایی مردم با دوچرخه و اتوبوس در خیابان های پیونگ یانگ، به این تصور دامن می زند. اما جالب است بدانید کره شمالی صنعت خودرو غیر عادی و خارق العاده ای دارد!
خیابان های کره شمالی
می خواهیم مفصل در مورد صنعت خودرو کره شمالی صحبت کنیم. اما صنعت خودرو این کشور آنقدرها که فکر می کنید مفصل نیست! گزینه های متنوعی برای خرید خودرو در کره شمالی وجود ندارد. همچنین جالب است بدانید تنها کسانی که در پایتخت زندگی می کنند و مورد تایید دولت قرار گرفته اند حق خریدن خودرو دارند!

خیابان های کره شمالی

در حالی که این کشور حدود 25 میلیون نفر جمعیت دارد، سالانه تنها حدود 1000 خودرو جدید در کره شمالی ثبت می شود. با توجه به محدود بودن اطلاعات منتشر شده از سوی این کشور، نمی توانیم آمار و ارقام قطعی در این خصوص اعلام کنیم. اما شواهد می گوید، علی رغم قوانین سختگیرانه مالکیت خودرو، در چند سال اخیر ترافیک در پیونگ یانگ افزایش یافته است.


اینجا کلیک کنید و ویدئوی مرسدس بنز 600 را ببینید


علاقه رهبران کره شمالی به خودروهای لوکس

 

خودروی کیم جونگ اون

کیم جونگ اون در حال پیاده شدن از مرسدس نبز S600 پولمان

در حالی که کره شمالی زیر فشار سنگین ترین تحریم ها قرار دارد و ورود کالاهای حیاتی و استراتژیک به این کشور تقریبا محال است، جالب است بدانید در سال های 2015 تا 2017 ارزش صادرات و واردات کالاهای گران قیمت در کره شمالی حداقل 191 میلیون دلار برآورد شده و در این سال ها حدود 803 دستگاه وسیله نقلیه لوکس به این کشور وارد شده است.

خودروی کیم جونگ ایل

کیم جونگ ایل سوار بر مرسدس بنز S کلاس

رهبران کره شمالی همواره علاقه فراوانی به خودروهای لوکس داشته اند. ((کیم جونگ ایل))، رهبر پیشین کره شمالی، علاقه فراوانی به مرسدس بنز داشت و به کرات با خودروی مرسدس بنز S کلاس w140 لیموزین در انظار دیده می شد. علاقه او به این خودرو در حدی بود که مرسدس بنزش را در آرامگاهش قرار دادند. در مراسم تشییع جنازه وی نیز، تابوتش توسط یک خودروی آمریکایی لوکس حمل می شد.

تشییع جنازه کیم جونگ ایل

کیم جونگ اون هم مثل پدرش بنز باز است! اگر به عکس هایی که از او منتشر شده دقت کنید، متوجه می شوید این رهبر جوان، خودروهایی مثل رولزرویس فانتوم و میباخ 62 را نیز در اختیار دارد. اما جابجا شدن وی توسط مرسدس بنز S600 پولمان گارد حسابی سر و صدا به پا کرد.

با توجه به تحریم ها و منع شدن خودروسازان از فروش خودرو به کره شمالی، شرکت دایملر بلافاصله واکنش نشان داد و گفت نمی داند کیم جونگ اون مرسدس بنز لیموزینش را از کجا تهیه کرده! و این شرکت هیچ قراردادی با کره شمالی ندارد.

خودروی کیم جونگ اون

اما داستان ورود این مرسدس بنزها به کره شمالی هم در نوع خود جالب توجه است. خودروی گران قیمت رهبر کره شمالی با هماهنگی واسطه نامعلوم بعد از بارگیری در بندر روتردام و 41 روز سفر دریایی، وارد چین شده و بعد از آن با یک کشتی از چین به ژاپن رفته است.

سپس این خودرو با یک کشتی از ژاپن به کره جنوبی رفته و جهت جلوگیری از شناسایی این خودرو توسط مقامات بین المللی، به یک کشتی روسی در بندر کره جنوبی تحویل شده است. کشتی روسی تمام دستگاه های ردیابی خودرو را خاموش کرده و این مرسدس بنزها آخرین بار در روسیه دیده شده اند. در نهایت 2 هواپیما از کره شمالی راهی روسیه شده و خودروها را تحویل گرفته اند.


ویدئوی خط تولید مرسدس بنز s کلاس (اینجا کلیک کنید)


شرکت پیونگوا-کره شمالی

ظهور یک صنعت نیم‌بند در کره شمالی!

صنعت خودرو بخشی از اقتصاد ملی کره شمالی به شمار می رود. این صنعت در اختیار دولت قرار داشته و خروجی آن خودروهایی در انواع سواری، کامیون، اتوبوس و مینی بوس است. با توجه به هم مرز بودن این کشور با کره جنوبی، که حالا به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند در تولید خودرو شناخته می شود و محصولاتش روز به روز در حال پیشرفت بوده و به اکثر نقاط دنیا صادر می شوند، شاید در ابتدای کار صنعت خودروی کره شمالی را با همسایه جنوبی اش مورد مقایسه قرار دهید. اما هیچ چیز این 2 کشور به یکدیگر شباهت ندارد و مقایسه صنعت خودروی کره شمالی و جنوبی، رویکردی کاملا غیر منطقی به نظر می رسد.

 

کیم جونگ اون-صنعت خودروسازی کره شمالی

در بعضی تحلیل ها آمده کره شمالی ظرفیت تولید سالی حدود 40 تا 50 هزار دستگاه خودرو را دارد. البته با وجود حلقه تنگ تحریم ها، تولید خودرو در این کشور فراتر از چند هزار دستگاه نیست.

خودروهای کره شمالی

صنعت خودرو کره شمالی از دوران اوج اتحاد جماهیر شوروی در قرن بیستم کار خود را آغاز کرد. در آن دوره اتحاد جماهیر شوروی شروع به ساخت کارخانه در کره شمالی و ارائه قطعات کرد. اولین خودروهای کره شمالی تقریبا کپی دست نخورده یا باز طراحی از محصولات ((گاز)) روسی بودند. خودروهایی مثل gaz-69 ، gaz-51 و gaz-m20 که در دوره خود در روسیه معروف بوده اند.

صنعت خودرو-کره شمالی

شمایل صنعت خودروسازی کره شمالی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تغییر کرد و به جای مونتاژ کاری، وارد فاز مهندسی معکوس شد. کره شمالی این سبک را با کپی کاری از روی صنعت کپی کار چین آغاز کرد! پس به این نتیجه می رسیم که متد خودروسازی کره شمالی در دوران معاصر، مهندسی معکوس و کپی کاری از برندهای دیگر بوده است.

این کشور از برندهایی مثل مرسدس بنز، جیپ، تویوتا، هوندا، نیسان، سوزوکی، چانگان، برلیانس، فاو، سوبارو و هیوندای خودرو خریده و باز تولیدشان کرده است.

در حال حاضر کره شمالی 6 شرکت خودروسازی دارد. از این میان 2 شرکت ((پیونگ چانگ)) و ((پیونگوا)) مشغول ساخت خودروهای سواری و 4 شرکت دیگر مشغول ساخت خودروهای تجاری، نظامی و خودروهای حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مینی بوس هستند.

پیونگ چانگ اولین خودروساز کره شمالی به شمار می رود. این شرکت با محصولی به اسم ((کانگ سانگ 88)) که از روی مرسدس بنز 190e کپی شده بود، خودش را بر سر زبان ها انداخت. اما پیش از این خودروهای روسی و یک مدل مخصوص نظامی را باز تولید می کرد.

لوگوی پیونگوا موتورز

اما بدون شک، عنوان معتبرترین خودروساز کره شمالی به ((پیونگوا موتورز)) می رسد. این خودروساز در سال های اخیر با کیفیت ترین خودروها را در کره شمالی تولید کرده است. اگر صنعت خودرو در آمریکا با فورد و در ژاپن با تویوتا شناخته می شود، در کره شمالی با پیونگوا آن را می شناسند و این خودروساز نماد صنعت خودروسازی کره به شمار می رود.

شرکت پیونگوا-کره شمالی

کارخانه پیونگوا در شهر بندری نمپو در ساحل غربی کره شمالی بنا شده و فروشگاه مرکزی آن در پیونگ یانگ قرار دارد. خریداران می توانند با مراجعه به فروشگاه مرکزی، ضمن بازدید از محصولات و تست سواری خودروها، قطعات یدکی را نیز تهیه کنند.

شرکت پیونگوا-کره شمالی

کار پیونگوا موتورز با خودرویی بر اساس فیات سینا و باز تولید نسخه چینی تویوتا هایس شروع شد. همچنین خودرویی بر اساس محصول شرکت خودروسازی چینی موسوم به shuguang یا SG automotive هم از جمله محصولات اولیه این خودروساز کره ای بود. پیونگوا cuckoo و land of korea نیز خودروهای بر اساس فولکس واگن پاسات و کیا سورنتو بودند که نهایتا 80 اسب بخار قدرت تولید می کردند!

خودرو-کره شمالی

نسخه خاصی از سانگ یانگ چیرمن که تا سال 2005 با پیشرانه 6 سیلندر توسط پیونگوا تولید می شد.

شاید عجیب ترین محصول این شرکت، خودروی پوگاگی باشد. یک کراس اوور که با نگاهی به شکل و شمایلش متوجه می شود ترکیبی از هیوندای سانتافه و کیا سورنتو است! این خودرو با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری می تواند به سرعت 160 کیلومتر در ساعت برسد.

خودرو-کره شمالی

خودروی عجیب پوگاگی

 

بی هدف روی این خودرو دست نگذاشتیم! تاثیرپذیری این خودرو از محصولات دشمن دیرین کره شمالی عجیب است. ریشه این اتفاق به موسسه ((یونیفیکشن چرچ)) باز می گردد. شرکت پیونگوا موتورز در سال 1999 با مشارکت این موسسه که در حقیقت کلیسای وحدت کره جنوبی به شمار می رود، و کمپانی ryonbong general تاسیس شد. ((رورند سان میونگ مون)) رهبر کلیسای وحدت، از مخالفان کمونیسم بود و این شمارکت را راهکاری برای ایجاد صلح میان 2 کره می دانست. جالب است بدانید پیونگوا در زبان کره ای، ((صلح)) معنی می شود.

خودرو-کره شمالی

در حالی که آمار تولید پیونگوا در سال 2011 به 1450 دستگاه رسید، در سال 2013 ناکامی پیونگوا در فروش و سودآوری باعث شد کلیسای وحدت از این شراکت کنار رود و مالکیت این خودروسازی به کره شمالی واگذار شود. اگر پارکینگی در کره شمالی را با 10 خودرو تصور کنید، حداقل 2 دستگاه این خودروها از محصولات پیونگوا است. در مجموع باید گفت، پیونگوا 10 تا 20 درصد خودروهای در حال تردد در پیونگ یانگ را تولید کرده است.

خودرو-کره شمالی

تبلیغات این شرکت در بیلبوردهای سراسر کشور کره شمالی به چشم می خورد و جالب است بدانید بعضی قطعات منفصله CKD این خودروساز به کشوری مثل ویتنام هم صادر شده است!

 

تبلیغ خودرو در کره شمالی


اینجا کلیک کنید و با خودروهای جدید سایپا در سال 1399 آشنا شوید


مروری بر دیگر شرکت های خودروسازی در کره شمالی

Sungri motor plant : خودروسازی با مساحت 600 هزار متر مربع-واقع در شهر توکچون – تاسیس در سال 1950
March 30th works : فعال در زمینه ساخت خودروهای نظامی (دامپ تراک 100 تنی) – تاسیس در سال 1982
Chongjin bus works : فعال در تولید اتوبوس ها و مینی بوس های برقی و معمولی – تاسیس در سال 1974
Pyongyang trolley bus works : فعال در زمینه ساخت اتوبوس – واقع در شهر پیونگ یانگ – تاسیس در سال 1961

پرچم کره شمالی


اینجا کلیک کنید و ویدئوی نخستین خودروی ملی ترکیه را ببینید


خودروی ملی کره شمالی

((نای نارا)) نخستین خودروی ملی کره شمالی

نخستین خودروی ملی کره شمالی

این طور که از اخبار منتشر شده پیداست، کره شمالی در سال 2018 توانسته نخستین خودروی ملی خودرو را با نام ((نای نارا)) تولید کند. این خودرو که مثل دیگر ساخته های این کشور کپی برداری از دیگر خودروها نیست، در مدل های سدان، شاسی بلند، سواری و مینی بوس تولید می شود و می تواند به سرعت 180 کیلومتر در ساعت برسد. از آپشن های این خودرو می توان به کولر، شیشه های برقی و سنسورهای پارک اشاره کرد.

از (الف) تا (ی) پلاک خودرو / هر آنچه می خواهید از انواع پلاک های ملی بدانید

نوبرانه های سایپا برای 2 نیمه 99!/ با خودروی شاهین و SP100 کراس اوور بیشتر آشنا شوید

آتشی زیر خاکستر برجام!/ هرآنچه می‌خواهید از شاسی بلند ایرانی و لوکس ترین محصول ایران خودرو بدانید

ماشین اولی ها! / بهترین گزینه‌ها برای خرید نخستین خودرو ایرانی

خودروهای چینی جدید در راه ایران/ فعالیت زیرپوستی خودروسازان خصوصی

نگاهی به ون‌ های با قابلیت استفاده شخصی در بازار ایران/ این مینی بوس های کامپکت

هر یک از تیپ های دنا پلاس توربو اتوماتیک چه مشخصاتی دارند؟

تجلی یک رویای 60 ساله/ هرآنچه می خواهید از نخستین خودروی ملی ترکیه بدانید

صنعت خودرو ایران پدرش را از دست داد/ محمود خیامی بنیانگذار ایران ناسیونال در سن 90 سالگی درگذشت

چه کسی رفته چه کسی مانده؟/ نگاهی به وضعیت فعالیت خودروسازان چینی در ایران

ام وی ام X55 در یک قدمی بازار ایران/ جدیدترین محصول مدیران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی