پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماکت ها، اسباب بازي هاي ماشين بازها

ماکت ها، اسباب بازي هاي ماشين بازها

ماکت ها، اسباب بازي هاي ماشين بازها – قسمت اول تقریبا کشوری در دنیا نیست که فولکس واگن بیتل پای به جاده‌هایش نگذاشته باشد. باید این خودرو را در زمره دوست داشتنی‌ترین و پرتیراژترین خودروهای تاریخ قرار داد. داستان تولدش بسیار جالب است. فردیناند پورشه را که حتما می‌شناسید؟ این مهندس آلمانی یکی از معروف‌ترین […]

javankhodro
دوشنبه - ۷ فروردین ۱۳۹۶

ماکت ها، اسباب بازي هاي ماشين بازها – قسمت اول

تقریبا کشوری در دنیا نیست که فولکس واگن بیتل پای به جاده‌هایش نگذاشته باشد. باید این خودرو را در زمره دوست داشتنی‌ترین و پرتیراژترین خودروهای تاریخ قرار داد. داستان تولدش بسیار جالب است. فردیناند پورشه را که حتما می‌شناسید؟ این مهندس آلمانی یکی از معروف‌ترین مهندسان حوزه خودرو از دهه 20 به بعد بوده است. او در دوران جوانی و دقیقا در سال 1934 یک خودروی کوچک را ساخت بود که به اختصار NSU32 نام داشت. این خودرو با هزینه‌ای پایین تولید شده بود اما نتوانسته بود به خطوط تولید انبوه راه پیدا کند. تفکر تولید خودروی ارزان‌قیمت که همه مردم توانایی خریدش را داشته باشند در سر پورشه بیداد می‌کرد و این در حالی بود که هنوز جنگ جهانی دوم شروع نشده بود.

ماکت ها، اسباب بازي هاي ماشين بازها

از طرفی آدولف هیتلر در سال 1933 صدراعظم آلمان شد تا با قدرت گرفتن هیتلر خودرو دوست، پنجره‌ای تازه به روی مهندسین این حوزه از جمله پورشه باز شود. هیتلر در دوران اسارتش کتاب زندگی نامه هنری فورد افسانه‌ای را خوانده بود و پیوسته به فکر ساخت خودروی در قواره‌ها و تیراژ فورد مدل T بود. پیوند تفکر پورشه و هیتلر در آن سال‌ها باعث شد هیتلر دستور تولید اولین خودروی اقتصادی آلمان و حتی اروپا را به پورشه ابلاغ کند. کار پورشه آنقدرها هم آسان نبود چرا که هیتلر برای خودروی مورد نظرش استانداردهای مخصوص خودش را وضع کرد. خودروی مورد نظر هیتلر باید توانایی حمل دو فرد بالغ به همراه سه کودک را داشت باشد و قیمتش نیز بیش از قیمت یک موتورسیکلت نرود!

پورشه دست به‌کار شد و برای ساخت اولین نمونه از قطعات و. . . مدل NSU32 که خودش در سال 1934 ساخته بود بهره گرفت. اولین نمونه در سال 1935 ساخته شد. این خودرو بدنه‌ای متشکل از آلومینیوم پرس شده روی چوب داشت و با کد V1 وV2 به‌صورت کروکی و ساده تولید شد. اما طولی نکشید که پورشه تصمیم گرفت موتور و بدنه را تغییر دهد. به‌همین دلیل در سال 1936 پیشرانه با مدلی قوی‌تر که حجمی‌معادل 984 سی‌سی داشت جایگزین شد تا قدرت 22 اسب بخاری انجین جدید بتواند سرعت را از 60 به 65 مایل افزایش دهد. با این حال هنوز خودروی که به دست پورشه و با کد سری60 ساخته شده بود، به چرخه تولید راه نیافته بود. سرانجام در سال 1938 هیتلر 70 هزار نفر را گرد هم آورده تا اولین خط تولید خودروی ساخت پورشه را با نام KDF Wagon(این نام را مسئولین دولت وقت برای این خودرو در نطر گرفتند) افتتاح کند. جالب آنکه در دهه 30 میلادی بیش از 150 خبرنگار برای این مراسم دعوت شده بودند.

ماکت ها، اسباب بازي هاي ماشين بازها

اما کمپانی فولکس واگن که حالا با تولید این خودرو حسابی سرش شوغ شده بود، تا سال 1967 این خودرو را با همان نام KDF Wagon می‌شناخت. هرچند مردم به دلیل شکل خاص طراحی بدنه این خودرو آن را با لفظ Beetle به معنای سوسک می‌نامیدند. سرانجام فولکس واگن در سال1967 کوتاه آمد و نام رسمی ‌بیتل را برای این خودرو برگزید. در دوران تولید این خودرو که تا سال 2003 در کشورهای مختلف از جمله برزیل، ایرلند، مکزیک، آفریقای جنوبی و. . . ادامه داشت، بیتل پیوسته مورد بهینه سازی قرار گرفت. شاید تصورش سخت باشد اما بیتل کلاسیک با تولید حدود 21 میلیون و 530 هزار دستگاه تا سال 2003 ساخته شد! بسیاری از کارشناسان عقیده دارند هرچند تویوتا کرولا با تولید بیش از 40 میلیون دستگاه پرفروش‌ترین خودرو تاریخ است اما، کرولا در چندین نسل مختلف به تولید رسیده است در حالی که بیتل کلاسیک با کمترین تغییر ممکن بیش از 21 میلیون فروخته است پس به‌صورت واقعی پرفروش‌ترین خودروی تاریخ بیتل است!

ماکت ها، اسباب بازي هاي ماشين بازها

در این مجموعه ماکت‌های ارزشمند، چند بیتل دوست داشتنی از مدل‌های مختلف این خودرو در مقیاس‌های 1 به 12 و 1 به 18 موجود است. یکی از این ماکت‌ها ساخت MINICHAMPS است. این ماکت زیبا با رنگ‌آمیزی دقیق بسیار تمیز از آب درآمده. جزئیات این بیتل با مقیاس 1 به 12 بصورت جالبی رعایت شده است. سپرها با کیفیت هستند و در ساختشان لبه‌های اضافی قالب و . . . دیده نمی‌شود. قطعات کرومی‌ بدنه که کیفیت خوبی دارند و شاید بزرگترین ضعف این ماکت آینه‌های کناری باشد چون عملا فقط پلاستیک‌های نچندان با کیفیتی هستند که نرمی ‌بیش از حدی دارند. اما رینگ‌های با کیفت و جزئیات سیستم تعلیق و موتورش در نوع خود واقعا جذاب است.

نمونه بعدی که ساخت Sun Star و در مقیاس 1 به 12 است حتی کیفیت بهتری دارد. دقت در رنگ آمیزی این ماکت نیز بر جذابیت‌هایش می‌افزاید. این مدل که مربوط به اولین تولیدات بیتل با کد Type 1 است با آن چراغ‌های کوچک و سقف کروکی یکی از بهترین بیتل‌های این مجموعه به شمار می‌رود. سقف جنس خاصی دارد که بیشتر از اینکه به برزنت مدل اصلی شبیه باشد به چرم مصنوعی شبیه است. کف کابین از لاستیک و موکت روش شده است و فقط در داشبورد کمی ‌رنگ‌آمیزی دچار نوسان شده است که قابل چشم پوشی است.

ماکت ها، اسباب بازي هاي ماشين بازها

ماکت بعدی یکی از اسطوره‌های گران بهای دنیای اتومبیل است که با دست هنرمند فراری ساخته شده است. این الماس خوش‌تراش فراری ENZO نام دارد. خودروی که به افتخار انزو فراری فقید موسس کمپانی فراری نام انزو را به خود گرفت. برعکس فولکس بیتل که حتی رقم 21 میلیون نسخه در تولید را نیز پشت سر گذاشت، از انزوی تکنولوژیک فقط 399+1 دستگاه تولید شد که حالا با قیمت‌های میلیون دلاری در حراجی‌ها خرید و فروش می‌شود. در زمان معرفی این خودرو سریع‌ترین فراری مدل F50 بود که انزو توانست این لغب را از آن خود کند. انزو به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس کمپانی فراری ساخته شد و در سال 2002 توانست 4.5 ثانیه سریع تر از F50 یک دور پیست فراری را طی کند تا میشایل شوماخر که مشاور فراری و راننده اصلی تست نهایی فراری بود ، مهر تاییدی بر قابلیت‌هایش بزند. به عقیده بسیاری از صاحب نظران یکی از مشابه‌ترین خودروها به خودروهای فرمول یک که توانسته مجوز تردد در خیابان‌ها را دریافت کند انزو فراری است. انزو تا سال 2004 تولید شد و در این مدت جوایز ارزشمندی را برای فرراری به ارمغان آورد.

انزو از یک پیشرانه 12 سیلندر وی شکل بهره می‌برد که بلوکه هایش زاویه 65 درجه دارند و می‌تواند با حجم 6 لیتر 651 اسب بخار نیرو و 657 نیوتون متر گشتاور تولید کند. اما از سال 2005 تا 2007 فراری تصمیم گرفت نسخه مسابقه‌ای از این خودرو را بسازد که از هر نظر ارتقاع یافته بود. این خودرو انزو FXX نام گرفت و علاوه بر افزایش قابلیت‌های دینامیکی و . . . حجم موتورش به 6.3 لیتر رسید تا قدرت موتور به 789 اسب بخار برسد و شتاب 0 تا 100 نیز به رقم خیره کننده 2. 5 ثانیه برسد! این خودرو که فقط 30 دستاه از آن تولید شد بیش از 2 میلیون دلار در مدل پایه قیمت داشت.

در مجموعه ماکت‌های ما دو دستگاه فراری انزو وجود دارد که یکی از نوع FXX و دیگری انزو است. مدل انزو با مقیاس 1 به 12 ساخته شده و علاوه بر وزن سنگین جزئیات کاملی دارد. یکی از نقاط قوت این ماکت که ساخت کمپانی Kyosho است، اهرم بندی سیستم تعلیق بخصوص در عقب است به شکلی که کل سیستم تعلیق کار می‌کند! جنس صندلی‌ها از نوعی پلاستیک خاص است که پس‌زمینه‌ای ‌اسپرت دارد و کمربندهای 3 نقطه اتصال نیز کاملا قابل روایت است. رنگ آمیزی و دقت در آن بی نضیر است. در صندق جلو همه کیف‌ها و ساک استاندارد فراری با کیفیت جالبی وجود دارد. پلاک‌های روی موتور و اتصالاتش کاملا قابل رایت هستند و حتی وایرها و شلنگ هایی که روکش فلزی دارند با کیفیت بالایی ساخته شده‌اند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی