پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کانال مثبت

گلایه‌های یکی از فعالان صنعت موتورسیکلت کشور در مورد موتورهای ورزشی

منفی در مثبت! جایی که بحث تولید است… بهزاد اقتصاد اولین واردکننده قانونی موتورسیکلت‌هاي ورزشی از طریق تولید و مونتاژ قطعات منفصله (CKD) به کشور است و شرکت او با نام کانال مثبت شناخته می‌شود. وی که مقیم خارج از کشور است، از قهرمانان ملی رشته موتورسواری سرعت به شمار می‌رود و جزء معدود افرادی […]

javankhodro
دوشنبه - ۷ تیر ۱۳۹۵

منفی در مثبت!

جایی که بحث تولید است…

بهزاد اقتصاد اولین واردکننده قانونی موتورسیکلت‌هاي ورزشی از طریق تولید و مونتاژ قطعات منفصله (CKD) به کشور است و شرکت او با نام کانال مثبت شناخته می‌شود. وی که مقیم خارج از کشور است، از قهرمانان ملی رشته موتورسواری سرعت به شمار می‌رود و جزء معدود افرادی است که از بیش از 30 کشور جهان با موتور و دوچرخه دیدن کرده. اقتصاد و مجموعه تحت مالکیت او هم‌چنین در دسته تیونرهای خاص کشور در زمینه تقویت عملکرد موتورسیکلت نیز قرار می‌گیرند. اما چندی است این فعال صنعتی عرصه موتورسیکلت و شرکت‌اش درگیر مشکلات ناخواسته‌ای شده‌اند که روند پیشرفت آنها را کند و یا بهتر بگوییم متوقف کرده. در ادامه گلایه‌های او، به عنوان یکی از اولین‌ها در حوزه‌ تولید و واردات موتورسیکلت‌های ورزشی در قالب یک گزارش‌مصاحبه تقدیم حضورتان می‌شود.‌

درباره کانال مثبت

شرکت کانال مثبت پروانه بهره‌برداری خود را در سال 1379 از وزارت صنایع اخذ کرده. البته این مجوز تنها جهت تولید و مونتاژ موتورسیکلت‌هاي ورزشی اخذ شده و این شرکت تا به اینجای کار موتورسیکلتی با حجم کم‌تر از 250 سی‌سی به تولید نرسانده. شاید برایتان جالب باشد که بدانید موتورسیکلت‌هاي این شرکت پلاک ندارند و اصلا در سیستم راهنمایی‌رانندگی نیز به ثبت نرسیده‌اند، چراکه هدف این مجموعه ارائه موتورسیکلت‌ برای فعالیت‌های ورزشی است. نکته جالب توجه دیگر اینجاست که شرکت کانال مثبت در سال 1391 و پس از پشت سر گذاشتن مشکلات بسیار و پیگیری‌های 3 ساله، توانست مجوز تولید و مونتاژ موتورسیکلت‌هایش را تا 1800 سی‌سی افزایش دهد. اتفاقی که برای اولین بار در ایران افتاد. در حقیقت بهزاد اقتصاد توانست با همت و پشتکاری که داشت، این مسیر را برای سایر فعالان در حوزه تولید و واردات موتورسیکلت هموار کند.

بهزاد اقتصاد یک میلیون دلار برای احداث یک مجموعه کارخانه‌ای سرمایه صرف کرد و در راه نیل به اهداف‌اش با مشکلات عدیده شهرک‌هاي صنعتی نیز کنار آمد. او با واردات دستگاه‌هاي پیشرفته از آمریکا از همان آغاز نشان داد قصد دارد موتورسیکلت‌هاي ورزشی و قطعات آن‌را در کشور تولید کند.

بهزاد اقتصاد

ناهماهنگی‌های دردسرساز

مدیر کانال مثبت درخصوص فعالیت این مجموعه می‌گوید: «تا ماه شهریور 1394 فعالیت خود را به خوبی انجام دادیم و قهرمانان و علاقه‌مندان بسیاری را جذب کردیم. با آغاز فعالیت‌ها و نمایان شدن پیشرفت‌های ما، شرکت‌هاي دیگری مانند کویر و سوشیان نیز به جرگه تولیدکنندگان موتورسیکلت‌های ورزشی و تفریحی بالای 250 سی‌سی پیوستند. در واقع وزارت صنایع از بین 58 تولیدکننده موتورسیکلت، تنها برای 4 مجموعه پروانه بهره‌داری، تولید و مونتاژ موتورسیکلت‌هاي ورزشی را صادر کرد.»

در شهریور 1394 بخشنامه‌ای به تمام گمرکات کشور صادر شد که از این پس ورود قطعات منفصله موتورسیکلت‌هاي ورزشی اعم از انجین و شاسی منوط به موافقت وزارت ورزش است. از آن زمان 150 تا 200 دستگاه انجین و شاسی که ارزشی نزدیک به 2 میلیارد تومان داشت در گمرکات در حال متروکه شدن بوده یا مرجوع شده‌اند که این چیزی جز هدررفت بخشی از سرمایه و توان تولید ملی نیست. اقتصاد در این خصوص می‌گوید: «گمرکات ما را به وزارت ورزش و وزارت ورزش به فدراسیون ارجاع داد. از آنجائی هم ‌که فدراسیون تازه از بهمن 94 صاحب رییس شد و تا پیش از آن سرپرست داشت، بسیاری از فعالیت‌های ما به تعویق افتاد. اما جالب است که فدراسیون در اردیبهشت 95 تصمیم به اخذ 25 درصد از فاکتورها گرفته تا در جهت کمک به رشد ورزش موتورسواری، تائیدیه اجازه ترخیص مواد اولیه ما را به وزارت ورزش بنویسید! حالا بر چه مبنایی این 25 درصد معیار قرار داده شده و چرا فدراسیون تولیدکنندگان را با پشتیبانی، اسپانسرینگ و حمایت از تشکیل تیم ورزشی، تشویق نمی‌کند؛ بماند و در حوصله این بحث نیست.

البته این را نیز باید اضافه کنم که حتی با پذیرفتن پرداخت این 25 درصد، متاسفانه مسئولین وزارت ورزش، صدور مجوز به نام شرکت‌های تولیدی را قبول ندارند. نزدیک به 8 ماه می‌گذرد و ما بالای 10 نامه برای فدراسیون و وزیر محترم ورزش ‌و جوانان، بازرسی وزارت ورزش و… نوشته‌ایم و هنوز جوابی قانع‌کننده به ما داده نشده.»

اقتصاد ادامه می‌دهد: «اگر بخواهم از موارد دیگر برایتان بگویم باید به این مورد اشاره کنم که یک محموله شاسی و انجین‌ متعلق به کوروش قربانی، قهرمان 38 دوره مسابقات تریال نیز گرفتار همین ناهمانگی‌هاست و در گمرک خاک می‌خورد. جالب است که پیش از این خود ایشان موتورسیکلت را از اسپانیا وارد کرده‌اند، ولی انجین 300 سی‌سی 28 کیلوگرمی آن بیش از 7 ماه است در گمرک متروکه شده! آن‌هم به دلیل این‌که به اشتباه در لیست سیاه موتورسنگین قرارگرفته است و نیاز به مجوز ورود وزارت ورزش دارد! پرسش اینجاست که اصلا چرا باید موتورکراس و تریال در لیست موتور سنگین قرار بگیرد؟

آقای صیدانلو ، ریاست محترم فدراسیون اتومبیلرانی، پس از جلسات مختلف در تاریخ 4/12/94 زحمت کشیدند و نامه‌ای خطاب به دکتر سجادی معاونت محترم ورزش قهرمانی وزارت ورزش در جهت بلامانع بودن ترخیص این انجین مکتوب کردند ولی متاسفانه تا به امروز به این نامه ترتیب اثر داده نشده. وقتی حضوری به وزارت‌خانه مراجعه می‌کنیم نیز برخورد بدی با ما صورت گرفته و از ورود ما به وزارت‌خانه به دلیل پیگیری‌هاي زیاد جلوگیری می‌شود! همین مسئله در مورد یکی از مقامات فدراسیون خودمان هم اتفاق افتاد و ایشان پیگیری‌هاي زیاد را بی‌ثمر دانسته و به جای همکاری، قصد جلوگیری از ورود ما به فدراسیون را داشتند.»

مدیر مجموعه کانال مثبت که اقدامات نا به جای عده‌ای، مانع از پیشرفت و پیشبرد برنامه‌هایش شده، گلایه‌هایش را این‌گونه پی می‌گیرد: «امروز دریافتیم که شاید در وزارت محترم ورزش هدف این است که ما تولیدکنندگان کار نکنیم. شرکت ما کلا ورزشی کار می‌کند و مانند دیگر شرکت‌ها نیست و این اتفاقات باعث شد تا 14 کارمندمان در شب عید به 4 نفر برسند و اگر این‌طور پیش برود دیگر تولید نخواهیم کرد و کاری را انجام می‌دهیم که وزارت ورزش می‌خواهد.»

کارنامه افتخارآفرین

افتخارات بهزاد اقتصاد و مجموعه‌ای که او موسس آن است، کم نیست و زمانی‌که درخواست کردیم از این افتخارات برایمان بگوید، با لبخندی تلخ این‌گونه پاسخ داد: «بنده 4 دوره قهرمانی رشته ریس کشور را در کارنامه دارم و از سال 75 فعال اصلی این رشته و جاده‌صاف‌کن ورود موتورسیکلت‌های سنگین ورزشی و تفریحی تا 1800 سی‌سی به کشور بوده‌ام. با افتخار باید بگویم ما تنها شرکتی هستیم که قطعات کامپوزیتی موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای را به ژاپن صادر کرده‌ایم. تنها شرکتی هستیم که به بازسازی موتورسیکلت‌های ده‌ها هزار دلاری کلاسیک و صدور آنها به اروپا و آمریکا پرداخته‌ایم. تنها شرکتی هستیم که تاپ‌ترین موتورسیکلت‌های جهان را با عشق و علاقه به بازار مصرف ارائه کردیم. نخستین شرکتی هستیم که به‌صورت حرفه‌ای حامی فنی، آموزشی و مالی قهرمانان دوچرخه‌سواری و موتورسواری بوده‌ایم. هم‌چنین کانال مثبت اولین شرکتی بود که در مجموعه تولیدی خود، باشگاه تخصصی دوچرخه‌سواری و موتورسواری راه‌اندازی کرد. ما تنها شرکتی بودیم که بخش فرهنگی و نشریه دوچرخه‌سواری و موتورسواری را به مدت 2 سال انتشار و به رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار دادیم. هرچند که پس از 14 سال هنوز مجوز عرضه عمومی نشریه‌مان صادر نشده!

هدف اصلی کانال مثبتی‌ها رشد فرهنگی، ورزشی و صنعتی ایران زمین است نه فقط مال‌اندوزی. به همین دلیل نام مسیر مثبت را بر مجموعه‌مان نهاده‌ایم.»

آماری مختصر و چند نکته

  • بیش از 150 دستگاه انجین و شاسی از 4 شرکت تولیدی در 3 فصل گذشته به گمرکات کشور وارد شده که در شرف متروکه شدن است.

·        روزانه حدود50 دستگاه موتور سنگین قاچاق وارد کشور می‌شود و ده‌ها هزار موتورسیکلت قاچاق شده با جرایم میلیاردی در گمرکات توقیف است که خود سرمایه عظیمی را به هدر می‌دهد.

·        آمار کشته‌شدگان موتورسنگین در کشور در سال گذشته حدودا 50 نفر بوده که همگی به‌دلیل عدم آموزش یا عدم توقیف موتورهایشان اتفاق افتاده.

·        تاکنون بیش از 400 دستگاه موتورسیکلت با مجوز ورزشی وارد کشور شده که تعداد انگشت شماری از آنها در اختیار قهرمانان و ورزشکاران قرار دارد.

·        تردد موتورسنگین 250 سی‌سی به بالا فقط در ایران ممنوعیت دارد.

  • در کشورهای توسعه‌یافته کلمه‌ای به نام موتورسنگین وجود ندارد. حجم بالای موتور الزامی بر قدرت و مانور بالا نیست. موتورسیکلت‌های کم‌حجم بسیاری هستند که از موتورهایی با حجم بالاتر عملکرد برتری دارند.

بیش از 100 هزار موتورسنگین در ایران وجود دارد که نیروی محترم انتظامی و فدراسیون به راحتی می‌توانند سالیانه با اخذ عوارضی در حدود 10 میلیون ریال از آنها، درآمد قابل توجهی در جهت رشد ورزش موتورسواری و پیشرفت آن حتی در حد کشورهایی چون ایتالیا و ژاپن نصیب این رشته کنند. در حال حاضر تعداد کل ورزشکاران رشته‌ موتورسواری کشور در شاخه‌های مختلف به 1000 و کل قهرمانان آن به 200 نفر نمی‌رسد و در هر 3 سال نیاز به تعویض موتور برای قهرمانان آماتور ایران احساس می‌شود.

·        درآمد قهرمانان جی‌پی بیش از 50 میلیون دلار در سال است و ارزش موتور آنها بیش از یک میلیون دلار

·        95 درصد موتورسیکلت‌های ورزشی وارد شده با مجوز وزارت ورزش، ورزشی نیستند. موتور ورزشی نیاز به بوق، آینه، ترک‌نشین، چراغ و… ندارد

·        موتورسنگین مانند چاقو ابزاری است که فواید آن بسیار بیشتر از عیوب آن است.

·        عنوان موتورسنگین باید بر اساس قدرت، گشتاور و مانور به یک موتورسیکلت اطلاق شود نه حجم‌ آن. موتورهایی مانند تریال، کراس، ریس، درگ‌ریس و کروز با وجود حجم بالای 250 سی‌سی، موتورهایی با قابلیت مانور بالا و قدرت و گشتاور لازم جهت تخطی از قوانین و الزامات امنیتی محسوب نمی‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • ناشناس | 16/04/1395 در 07:07

    بسیاری از جوانان ما برای ارضا نشدن از موتور سواری به روش صحیح و درست و با رعایت نکردن نکات ایمنی و انجام کارهای خطرناک مانند تکچرخ زدن در خیابان،سرعت بالا و…جان خود و دیگران را به خطر می اندازن

  • محمد | 19/05/1395 در 09:32

    با سلام
    از مسولین خواهش میکنم شرایط واردات و فروش کلی این دست از موتور ها آزاد و تسهیل شود سخت گیری بی مورد نتیجه ای جز قاچاق بیشتر؛ تعداد کشته بیشتر و … را در بر نخواهد داشت لطفا این بخشنامه ی قدیمی را بر حسب نیاز فعلی جوانان بروز رسانی کنید . موفق باشید

  • امیر غلاملو | 16/10/1395 در 12:51

    لطفا حمایت کنید …..با این کمک هاس که فرهنگ کشور و اقتصاد ان پیشرفت خواهد کرد

  • MAHDY | 02/11/1395 در 22:51

    حمایت که نکردن هیچ موتور هارو هم جمع کردن…..درسته که خودم موتور ندارم ولی موتور سنگین یک حس خیلی خوبی داره مخصوصا صداش…..تا چند ماه حداقل میتونستیم صداش رو هم بشنویم ولی الان همون هم نیست و این باعث ناراحتیه

کیوسک مطبوعاتی