پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

افزایش قیمت خودرو

چشم انتظار افزایش قیمت خودرو باشید

به گفته فعالان بازار، ظاهرا خودروسازان با کاهش عرضه محصولات خود، هدف افزایش قیمت را دنبال می کنند. گفته می‌شود این اقدام خودروسازان، برای اجرای مصوبه شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت رسمی خودروها است. به نقل از دنیای اقتصاد ،در حالی که پیش بینی می شد با پایان ماه رمضان، خرید و فروش در بازار خودرو رونق می‌گیرد، […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۷ تیر ۱۳۹۵

به گفته فعالان بازار، ظاهرا خودروسازان با کاهش عرضه محصولات خود، هدف افزایش قیمت را دنبال می کنند. گفته می‌شود این اقدام خودروسازان، برای اجرای مصوبه شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت رسمی خودروها است.

به نقل از دنیای اقتصاد ،در حالی که پیش بینی می شد با پایان ماه رمضان، خرید و فروش در بازار خودرو رونق می‌گیرد، نمایشگاهداران خودرو پایتخت همچنان از رکود صحبت به میان می‌آورند. این رکود در شرایطی است که قیمت برخی خودروهای داخلی با افزایش روبه‌رو شده و ظاهرا دلیل آن، به کمبود عرضه از سوی خودروسازان برمی‌گردد.

به گفته فعالان بازار، ظاهرا خودروسازان قصد دارند با کاهش عرضه محصولات خود، مقدمات افزایش قیمت را در بازار ایجاد کنند. گفته می‌شود هدف نهایی خودروسازان از کاهش عرضه، اجرای مصوبه شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت رسمی خودروها است. این شورا چند هفته پیش مجوز افزایش قیمت خودرو های داخلی را صادر کرد، اما خودروسازان به‌دلیل رکود بازار و همچنین بیم از کاهش بیشتر تقاضا، آن را اجرا نکردند. در حال حاضر نیز بنا به گفته برخی فعالان بازار، خودروسازان می‌خواهند با کاهش عرضه، قیمت محصولات شان را در بازار آزاد افزایش دهند تا دلیل مناسبی برای اعمال مصوبه شورای رقابت داشته باشند. طبعا وقتی قیمت کارخانه و بازار خودروها با یکدیگر فاصله داشته باشد، پایین ماندن نرخ کارخانه‌ای چندان توجیه اقتصادی نداشته و بیشتر به نفع واسطه‌ها تمام خواهد شد. از همین رو وقتی به‌دلیل کاهش عرضه، قیمت بازار آزاد خودروها بالا برود، افزایش نرخ کارخانه‌ای خودروها نیز به‌نوعی توجیه پیدا می‌کند و شرکت‌های خودروساز داخلی نیز به‌دنبال همین موضوع هستند. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، برخی خودروهای داخلی طی یکی دو هفته گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و گفته می‌شود این موضوع، نتیجه کاهش عرضه از سوی خودروسازان است. فعالان بازار بر این باورند که شرایط فعلی (کاهش عرضه) تا زمانی که مقدمات افزایش قیمت رسمی خودروها فراهم شود، کماکان ادامه خواهد داشت.

گشت و گذاری در بازار خودرو

سری اما به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینم حال و هوای قیمت‌ها پس از ماه رمضان چگونه است. به نقل از فعالان بازار، قیمت برخی خودروهای داخلی به خصوص تندر۹۰‌ بالا رفته و برخی دیگر نیز ثبات را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودرو موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V8 هم‌اکنون قیمتی برابر ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد و این یعنی خودرو موردنظر نیز با تثبیت قیمت مواجه بوده است.

علی رغم صادر شدن مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت این دو محصول، با این حال ایران خودرو هنوز این مصوبه را اجرا نکرده و باید منتظر ماند و دید در نهایت قیمت آنها بالا خواهد رفت یا نه. اما از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به تغییر قیمتی که داشته، در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. افزایش قیمت ۴۰۵ نیز توسط شورای رقابت مورد تایید قرار گرفته و باید منتظر ماند و دید در نهایت این محصول گران می‌شود یا با همین قیمت فعلی روزگار خواهد گذراند.

اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 هم طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سمند مدل LX نیز کماکان با همان قیمت ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود.

سمند از آن دسته خودروهایی است که معمولا قیمتش در نوسان نیست و گاهی قیمت آن تا هفته‌ها ثابت می‌ماند.

طبق خبرهای رسیده از بازار رانا، این خودرو با توجه به ثابت شدن قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا نیز جزو خودروهای باثبات طی هفته جاری بوده است.

از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تافزایش قیمت، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار دارد. تیبا مدت‌هاست قیمتش در همین حول و حوش باقی مانده و تغییری نکرده است. این در حالی است که قیمت پراید طی هفته جاری بالا رفته و این محصول در اثر کاهش عرضه افزایش قیمت را به خود می‌بیند. به گفته فعالان بازار، پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از جهش ۴۰۰ هزار تومانی خودرو موردنظر حکایت دارد. گفته می‌شود سایپا به‌زودی قیمت این محصول را به‌طور رسمی افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر اما پراید در مدل ۱۱۱ نیز این هفته افزایش قیمت داشته و هم‌اکنون ۲۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این نشان می‌دهد پراید ۱۱۱ حدود ۳۰۰ هزار تومان در هفته جاری افزایش پیدا کرده است. سایپایی‌ها ظاهرا قصد افزایش قیمت این مدل از پراید را نیز دارند. هم تیبا و هم پراید، مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند که البته مشخص نیست سایپا تیبا را نیز مانند پراید گران می‌کند یا آن را همچنان با همین قیمت فعلی روانه بازار خواهد کرد.

فعالان بازار همچنین از ثابت ماندن قیمت دنا خبر می دهند. این خودرو در حال حاضر ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت دنا توسط شورای رقابت آزاد شده؛ بنابراین دست ایران خودرو برای افزایش قیمت محصول باز است، هرچند این شرکت هنوز تغییری در این مورد حاصل نکرده است. بد نیست قیمت سراتوهای مونتاژ سایپا را نیز بررسی کنیم. خودروهایی که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکرده‌اند. بر این اساس، سراتو اتوماتیک هم‌اکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که نسخه دنده‌ای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰‌ هزار تومان دارد.

میان سایر خودروهای بازار، اگرچه تندر‌۹۰ اتومات بدون هیچ تغییری نسبت به هفته گذشته، هم‌اکنون ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد، با این حال دیگر مدل های تندر گران شده‌اند. بر این اساس، در حال حاضر پارس تندر قیمتی برابر با ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد و این یعنی خودرو موردنظر تغییر قیمتی ۵۰۰ هزار تومانی را در هفته جاری تجربه کرده است. همچنین تندر-۹۰ مدل E2 پارس خودرو نیز این هفته گران شده و قیمت آن به بالای ۴۰ میلیون تومان صعود کرده است. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به‌نوعی مدل هاچ‌بک تندر-۹۰ به شمار می‌رود، افزایش قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده و هم‌اکنون باید ۵۲ میلیون تومان برای خرید آن هزینه کرد. گویا خودروسازان قصد دارند قیمت تندر-۹۰ را نیز تا چندی دیگر افزایش دهند.

قیمت آریزو 5 در نمایشگاه شیراز اعلام شد + عکس

افزایش قیمت خودرو بعد از تعطیلات

چرا قیمت خودرو در ایران گران تر از سایر کشورها است؟

دلیل دو برابر شدن قیمت خودرو های وارداتی در ایران

اجبار در کاهش قیمت خودرو؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی