پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

گرانی قیمت خودرو در بازاری که رکود گریبانش را گرفته

 پس از برطرف شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، خریداران انتظار داشتند قیمت خودرو کاهش یابد. اما در روزهای اخیر بعضی خودروسازان به دلیل افزایش هزینه‌ها، افزایش قیمت رسمی برخی خودروهای پرتیراژ خود را در دستور کار قرار داده اند. از یکی دو ماه پیش خبرهایی در مورد صدور مجوز فروش خودرو در حاشیه بازار برای ایجاد رونق از سوی […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۹ تیر ۱۳۹۵

 پس از برطرف شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، خریداران انتظار داشتند قیمت خودرو کاهش یابد. اما در روزهای اخیر بعضی خودروسازان به دلیل افزایش هزینه‌ها، افزایش قیمت رسمی برخی خودروهای پرتیراژ خود را در دستور کار قرار داده اند.

از یکی دو ماه پیش خبرهایی در مورد صدور مجوز فروش خودرو در حاشیه بازار برای ایجاد رونق از سوی دولت شنیده می‌شد که گران شدن اخیر قیمت محصولاتی چون پراید، این گمانه را ایجاد کرده که فروش خودرو در حاشیه بازار، بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات بوده است.

هرچند شورای رقابت اوایل امسال، مجوز افزایش محدود قیمت خودروهای تولید داخل را صادر کرد اما به علت رکود سنگین در بازار، تولیدکنندگان تاکنون علاقه‌ای به این افزایش قیمت نشان نداده بودند و در حالی که با وجود گذشت یک ماه از تابستان، رکود در بازار خودرو همچنان ادامه دارد در روزهای اخیر تولیدکنندگان داخلی، قیمت برخی محصولاتشان را 300 تا 500 هزار تومان افزایش داده‌اند.

حال سوال اینجاست که در چنین شرایطی آیا واقعاً افزایش قیمت به صلاح است یا این اخبار برای ایجاد تحرکی هرچند مقطعی در بازار به خواب رفته خودرویی ایران بوده است؟ کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند بازار فعلی کشورمان، کشش افزایش قیمت خودروها را ندارد و گرانی اخیر سبب رونق معاملات خودروهای دست دوم خواهد شد.

سرمای بازار خودرو در گرم ترین فصل سال

غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران با تاکید بر این‌که هنوز بازار خودرو در رکود کامل است گفت: امروز با گذشت نزدیک به دو سال از آغاز رکود در بازار خودروی کشورمان، بازار هیچ کشش افزایش قیمتی نداشته و این موضوع می‌تواند به ادامه‌دار شدن رکود دامن بزند.

قاسمیان افزود: به‌طور کلی مردم تمایلی به خرید خودرو ندارند، چون یا گروهی اصلاً توان خرید ندارند یا این‌که هنوز هم منتظر کاهش قیمت با توجه به وعده‌های داده‌شده هستند در حالی که نباید منتظر کاهش قیمت در بازار خودرو باشیم.

نمایشگاه ماشین

رکود همچنان گریبان بازار خودرو را گرفته

در همین حال میکائیل سرکانی، یکی از فعالان بازار خودرو در منطقه شرق تهران به خبرنگار ما گفت: پنجشنبه هفته گذشته سایپا قیمت برخی محصولات خود را از جمله پراید از 340 تا 500 هزار تومان افزایش داد اما این تغییر در بازار دست‌دوم‌ها هنوز تأثیرگذار نبوده است.

سرکانی افزود: گرچه بازار خودروهای دست دوم زیاد تحت تأثیر رکود نیست و به نوعی خرید و فروش بخصوص در خودروهای پرطرفدار مثل پراید، پژو و ال90 وجود دارد اما تغییر قیمت کارخانه برای خودروهای صفر کیلومتر آنچنان در بازار دست‌دوم‌ها تأثیرگذار نبوده، چون خریداران دیگر مثل گذشته شتاب‌زده عمل نمی‌کنند و به نوعی سرفرصت خرید می‌کنند و همین موضوع از شتاب گرفتن قیمت‌ها جلوگیری کرده است.

این فعال بازار خودرو می‌گوید، هم‌اکنون با توجه به شرایط موجود، بازار فروشندگان خودروی اقساطی، حسابی سکه شده است، چون خریداران زیادی به آنها مراجعه می‌کنند و با توجه به افزایش قیمت خودروها در سال‌های اخیر، امکان خرید نقد برایشان وجود ندارد.

وی معتقد است، هنوز برای اظهارنظر درباره تاثیرگذاری افزایش قیمت کارخانه برای خودروهای صفر کیلومتر زود است، چون همین چند روز پیش به مناسبت عید فطر، فروش ویژه صورت گرفته بود و تقریباً از یک ماه آینده روند تحویل خودروها آغاز می‌شود، بنابراین ممکن است این موضوع در بازار دست‌دوم‌ها زیاد تأثیرگذار نباشد و باید منتظر باشیم.

خودرو باید گران می‌شد

از سوی دیگر احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان درباره بهانه قرار دادن افزایش قیمت برخی محصولات برای ایجاد تحرک در بازار افزود: در شرایط فعلی این سیاست بعید به نظر می‌رسد و نباید در این زمینه زود قضاوت کنیم، بنابراین درباره افزایش قیمت نمی‌توانیم بگوییم همه چیز گران شود اما خودرو نباید تغییر قیمتی داشته باشد.

وی گفت: بی‌تردید تورم کاهش یافته و از ارقام نگران‌کننده به نزدیک 10درصد یا حتی پایین‌تر رسیده اما این معنی ارزان شدن کالاها را نمی‌دهد بلکه معنی کاهش تورم، کند شدن شیب افزایش قیمت است، چون بالاخره هنوز تورم داریم و برای خودروسازان هم این تورم در بخش تأمین تجهیزات و هزینه‌های تولیداتشان کاملاً محسوس است و لحاظ می‌شود.

کاهش قیمت خودرو دلیلی ندارد

از سوی دیگر محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان با حمایت کامل از افزایش قیمت خودرو گفت: امروز به گفته مسئولان، حدود 10 درصد تورم داریم، قیمت ارز بانک مرکزی افزایش یافته است، حقوق گمرکی افزایش داشته و دستمزدها هم که اصولا هر سال شاهد افزایش هستند، بنابراین چطور براین باوریم که خودرو باید ارزان شود؟

افزایش قیمت مشروط به رعایت مصوبه شورای رقابت

دکتر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت درباره افزایش قیمت برخی خودروها از سوی خودروسازان بزرگ کشورمان گفت: قبلاً مجوز افزایش قیمت برای برخی خودروها مثل پراید با 45/0 درصد از سوی شورای رقابت صادر شده بود که احتمالاً اکنون خودروسازان بخصوص سایپا تصمیم به اعمال آن گرفته‌اند و اگر در همین محدوده عمل کرده باشند، تخلفی صورت نگرفته است.

شیوا درباره کشش بازار برای افزایش قیمت نیز معتقد است، اصولا براساس عرف اقتصاد، زمانی که بازار در حالت رکود قرار گرفته، نباید افزایش قیمت داشته باشیم اما این سیاست از سوی خودروسازان انجام می‌شود و این واحدهای تولیدی خودشان تصمیم‌گیرنده هستند.

با افزایش قیمت، بازار خودرو رو به تعطیلی می رود

مخلصی، دبیر هیئت مدیره نمایشگاه داران خودرو، با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر بازار خرید و فروش خودرو یک مقدار از رکود خارج شده است، اظهار داشت: رکود بازار باعث شده در محصولات خارجی حجم فروش کاهش پیدا کند البته بایداین نکته را تأکید کنم امروزه مردم فقط به خاطر احتیاج خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند و دیگر خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای برای آنها به حساب نمی‌آید.

وی با بیان اینکه نمایشگاه داران در سال گذشته با تشدید رکود آسیب زیادی را متحمل شده‌اند، افزود: بسیاری از نمایشگاه‌ها تعطیل شده و حتی برخی نمایشگاه داران تغییر شغل داده‌اند که امیدواریم امسال با رونق بازار این موضوع تکرار نشود.

دبیر هیئت مدیره نمایشگاه داران خودرو به قیمت روز انواع خودرو در بازار اشاره کرد و گفت: اگر افزایش قیمت در برخی محصولات اتفاق بیفتد به خاطر عرضه و تقاضا است اما به صورت کلی رکود باعث شده تا بازار انواع خودروهای داخلی با افزایش قیمت روبرو نشود.

مخلصی در ادامه با تأکید براینکه در شرایط رکود بازار، افزایش قیمت خودرو به هیچ عنوان منطقی نیست، تصریح کرد: اگر شرکت‌های خودروساز با توجه به شرایط فعلی بازار تمایلی به افزایش قیمت خودرو نداشته باشند نمایشگاه داران با مشکل روبرو نخواهند شد ولی اگر افزایش قیمت اعمال شود بازار تعطیل شده و همین موضوع آسیب‌های بدی را به صنف نمایشگاه دار وارد خواهد کرد.

وی در ادامه به مشکلات نمایشگاه داران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه براساس توافقات بعمل آمده با سازمان امور مالیاتی بخشی از مشکلات مالیات بر ارزش افزوده نمایشگاه‌داران برطرف شده است اما هنوز سازمان امور مالیاتی تصمیمی را برای میزان مالیات دریافتی از نمایشگاه داران با توجه به رکود بازار نگرفته است که پیشنهاد می‌کنیم این موضوع با مشورت اتحادیه نمایشگاه‌داران مورد توجه قرار گرفته و بازبینی‌های لازم در اخذ مالیات صورت گیرد.

هفته ای که رشد قیمت چند خودرو را در پی داشت

دلیل دو برابر شدن قیمت خودرو های وارداتی در ایران

چشم انتظار افزایش قیمت خودرو باشید

رشد چند صد هزارتومانی قیمت پراید

تاثیر شرایط فروش خودروسازان بر بازار خودرو

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی