پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هوندا سيويک

محبوبیت هوندا در ایران

­بازگشت ژاپنی محبوب به خیابان به نقل از مجله تخت گاز اوج محبوبیت هوندا در ایران، به دهه 90 میلادی باز می‌گردد. زمانی که سیویک و آکوردهای جوان پسند درخیابان‌های تهران و دیگر شهرها پادشاهی می‌کردند. از آن زمان بیش از 10سال گذشته و همچنان محصولات هوندا بین جوانان ایرانی طرفداران خاص خود را دارند. […]

javankhodro
یکشنبه - ۱۴ تیر ۱۳۹۴

­بازگشت ژاپنی محبوب به خیابان

به نقل از مجله تخت گاز

اوج محبوبیت هوندا در ایران، به دهه 90 میلادی باز می‌گردد. زمانی که سیویک و آکوردهای جوان پسند درخیابان‌های تهران و دیگر شهرها پادشاهی می‌کردند. از آن زمان بیش از 10سال گذشته و همچنان محصولات هوندا بین جوانان ایرانی طرفداران خاص خود را دارند. حال شاهد حضور دوباره HONDA در بازار ایران هستیم. برندی ژاپنی که پس از مدت‌ها غیبت توانست مجدداً وارد بازار خودرو کشور شود.

شرکت فامیلی موتور به مدیریت آقای سیف‌الله فامیلی که تنها نماینده رسمی محصولات هوندا در بازار ایران است، در حال حاضر تنها مدل سدان هوندا سیویک را برای عرضه در کشور برگزیده است.

1972، تولد یک محصول ماندگار

هوندا سيويک

هوندا سيويک

اولین نسل هوندا در سال 1972 با نام مدل 1973 فروخته شد که مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم 7/1 لیتر بود. نسل اول هوندا در سه مدل 3 و 5 در هاچ‌بک و 5 دراستیشین واگن تولید شد و تا سال 1979 برروی خط تولید قرار داشت. نسل دوم سیویک میان سال‌های 1979 تا 1983 با دو پیشرانه 3/1 و 5/1 لیتری و سه جعبه دنده 4 سرعته دستی (برای مدل پایه) و 5 سرعته دستی و 2 سرعته نیمه اتوماتیک عرضه شد.

از سال 1983 تا 1987 هوندا نسل سوم را با کمی تغییر در ظاهر آن تولید کرد. پیشرانه 5/1 لیتری و 6/1 لیتری 4سیلندر با 118 و 91 اسب بخار قدرت برای این نسل درنظر گرفته شده بود.

هوندا در سال 1987 با عرضه نسل چهارم در بازار به فروش خوبی دست پیدا کرد، نمونه سدان سیویک نیز اولین با در این نسل عرضه شد. چهارمین نسل سیویک تا سال 1991 برروی خط تولید قرار داشت و پس از آن جای خود را به نسل پنجم داد. نسل پنجم هوندا سیویک از سال1992 تا 1995 به تولید رسید. نسلی که با گذشت بیش از 10سال از تولیدش، همچنان میان جوانان، طرفداران خاص خود را دارد. به‌خصوص جوانان خوش سلیقه ایرانی که از نمونه‌های هاچ‌بک سه و پنج در و سدان این نسل به خوبی نگه‌داری می‌کنند.

از سال 1996 تا 2000 نسل ششم سیویک با ظاهری نسبتاً متفاوت وارد بازار شد. پیشرانه‌های مورد استفاده در این نسل، 4 سیلندر 6/1 و 8/1 لیتری بوده‌اند. نسل هفتم نیز حدود 5 سال برروی خط تولید قرار داشت و از سال 2000 تا 2005 تولید شد. پس از آن نسل هشتم به مدت 4 سال عرضه و در سال 2011 تولیدش متوقف شد.

نسل هشتم هوندا سیویک در بازار آمریکا دارای ظاهری اسپرت‌تر بود و هوندا برای نسل هشتم خود دو بازار متفاوت را درنظر داشت. بازار آمریکا و اروپا در برابر آسیا که خودروهای عرضه شده درهر کدام از این بازارها از نظر امکانات، تجهیزات و طراحی متفاوت بودند.

و اکنون نوبت به نسل نهم هوندا سیویک رسیده است. خودرویی که در سال 2011 وارد بازار شده و همانند نسل قبلی در بازارهای مختلف جهانی امکانات و ظاهری متفاوت دارد. نمونه‌ای که در این گزارش به بررسی و آزمایش آن پرداختیم هوندا سیویک سدان EX-i بود که در بازار آسیا عرضه می‌شود.

رونمایی در خیابان فرشته

هوندا سيويک

هوندا سيويک

فامیلی موتور در یک مراسم مختصر، اولین محصول خود را معرفی کرد. این مراسم در 12بهمن سال 91 با حضور خبرنگاران و مدیران دیگر شرکت‌های خودروسازی برگزار شد و محل برگزاری آن در کاخ موزه هنرهای ایرانی واقع در خیابان فرشته بود. البته در این مراسم فامیلی موتور تنها هوندا سیویک سدان را معرفی کرد. بسیاری از بازدیدکنندگان و حضار علاوه بر ابراز خرسندی از حضور مجدد این برند اصیل ژاپنی در ایران، علاقه فراوانی داشتند تا به عنوان نخستین گروه بتوانند سیویک‌های عرضه شده را خریداری کنند.

خاص‌تر از آنچه می‌بینید…

هوندا سیویک دربازار جهانی در دو کلاس سدان و کوپه عرضه می‌شود. نمونه سدان این خودرو بیشتر جنبه خانوادگی دارد و گزینه بسیار مناسبی برای استفاده روزمره به حساب می‌آید. نمونه کوپه این خودرو نیز با ظاهری اسپرت‌تر و وزن کمتر بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفته است. مشخصات فنی این دو مدل باهم برابری می‌کند اما نمونه کوپه با وزن کمتر تبدیل به یک خودروی ایده‌آل برای رانندگی اسپرت شده است.

طراحی، هیچ وقت یکنواخت نیست

اگر تنها تصاویر و عکس‌های مختلفی از سیویک در مجلات و سایت‌ها دیده‌اید به راحتی نمی‌توانید ویژگی‌های مثبت این خودرو را نسبت به دیگر رقبا شناسایی کنید. شاید در نگاه اول ظاهر ساده و نه چندان جذاب Civic به مذاقتان خوش نیاید، اما مطمئناً در مدت زمانی که خودرو را در اختیار دارید از انتخاب سیویک به عنوان خودروی شخصی خود، خشنود خواهید بود.

هوندا سیویک کاملاً متفاوت از آن چیزی است که تصور می‌کنید. جلوپنجره باریک و کوچک، کاپوت روبه پایین در کنار چراغ‌های کشیده جلو و سپر یک‌تکه تداعی‌کننده یک خودروی ساده و معمولی است. اگر از نمای کناری به خودرو نگاه کنید پهنا و بزرگی شیشه‌های کناری بسیار جلب توجه می‌کند. البته ارتفاع و سبک طراحی شیشه‌های کناری و ستون A در این خودرو سبب شده تا در طول مدت زمان رانندگی، میدان دید خوبی برایتان ایجاد شود. در این قسمت رینگ‌های اسپرت 16اینچی و خط روی بدنه تا حد زیادی از سادگی و یکنواختی خودرو کاسته است.

درقسمت انتهایی، صندوق عقب با یک برآمدگی جزئی رو به بالا و فرم طراحی سپر، ظاهری اسپرت به خودرو بخشیده است. البته نباید از یک سدان خانوادگی توقعی بیش از اندازه داشت. یکی دیگر از ویژگی‌های این سدان خانوادگی چهره متمایز آن است. طراحی داخلی و خارجی خودرو برایتان هیچ وقت یک نواخت نخواهد بود.

تفاوت‌های LX و EX

هوندا سيويک

هوندا سيويک

نمونه‌های عرضه شده برای بازار ایران در سه سطح تجهیزات قرار دارند. نمونه LX به عنوان مدل پایه شناخته می‌شود که رینگ‌های 15اینچی دارد و فاقد کروز کنترل و سانروف است. در نمونه EX رینگ‌های 16اینچی، دوربین دید عقب، مه‌شکن، فرمان با روکش چرم، صندلی‌های عقب تاشو با زاویه 40 و 60 درجه، سیستم HFT بلوتوث تلفن، سیستم صوتی با 6 بلندگو و پورت USB و AUX و سیستم کروز کنترل با قابلیت تنظیم از روی فرمان؛ امکانات و تجهیزات ارائه شده به حساب می‌آیند.

در نمونه EX-i سیویک، تمام تجهیزات در کنار سانروف برقی جای داده شده است. تنها تفاوت نمونه EX و EX-i سانروف مورد استفاده است. البته در هرسه تیپ، صندلی‌ها فاقد روکش چرم بوده و پوشش پارچه‌ای دارند.

به احتمال بسیار، شرکت فامیلی موتور برای عرضه محصولات خود تنها برروی تیپ EX و EX-i تمرکز خواهد داشت. زیرا از نظر سطح تجهیزات و امکانات به خوبی قابل رقابت با دیگر رقبای هم‌کلاس خود هستند.

ایده‌آل برای یک رانندگی شهری

نمونه مورد آزمایش از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی i-VTEC به حجم 8/1 لیتر بهره‌مند است. صدای خروجی پیشرانه باتوجه به عایق‌بندی کابین به سختی شنیده می‌شود. این پیشرانه قادر به تولید 140 اسب بخار قدرت در6500 دور در دقیقه است. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی این پیشرانه در 4300 دور در دقیقه به میزان 128 پوندفوت خواهد بود.

درحین ورود به کابین، فضای بسیار مناسب و بزرگ کابین این امکان را به شما می دهد تا به راحتی پنج سرنشین را در خودرو جای دهید. کیفیت کابین درحد قابل قبولی است و پلاستیک و فوم مورد استفاده در قسمت‌های مختلف آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند و همین موضوع حس بسیار خوبی را برای سرنشینان به همراه دارد. کنسول مرکزی به دو بخش تقسیم شده که در قسمت بالایی آن رادیو و سیستم صوتی قرار دارد و در بخش پایین سیستم تهویه جای گرفته است.

با روشن شدن پیشرانه و قرار دادن وضعیت جعبه‌دنده درحالت D حرکت را آغاز می‌کنیم. از چنین پیشرانه‌ای انتظاری شتابگیری عالی نمی‌توان داشت، اما باید به جرأت گفت پیشرانه خودروهای هوندا در تمامی شرایط جوابگوی سبک‌های مختلف رانندگی هستند. تعویض دنده و معکوس‌های بموقع توسط جعبه‌دنده حس و حال رانندگی اسپرت را برایتان به همراه دارد. همچنین با برخورداری از تایرهای بریجستون چسبندگی سیویک قابل تحسین است. البته گفتنی است که به هیچ عنوان نباید هندلینگ یک سدان متوسط خانوادگی را با یک خودروی کوپه مقایسه کنید.

هوندا سيويک

هوندا سيويک

عملکرد قابل قبول پیشرانه تا حدی است که حتی درسخت‌ترین شرایط با روشن بودن سیستم تهویه هوا به هیچ عنوان باعث افت چشمگیر خودرو نمی‌شود.

ازدیگر مواردی که می‌شود هوندا سیویک را از نظر طراحی متمایز از رقبا و حتی دیگر خودروهای موجود در بازار برشمرد، صفحه نمایشگر دیجیتال آن است. صفحه کیلومتر شمار و دورموتور سیویک از هم جدا طراحی شده‌اند. درپشت فرمان، چراغ پشت آمپر و صفحه دورموتور دیجیتالی درنظر گرفته شده است. دربالای داشبورد نیز یک صفحه باریک قرار دارد که میزان مصرف سوخت و سرعت خودرو را به صورت دیجیتال نمایش می‌دهد.

فرمان چرم اسپرت سیویک در طول رانندگی از عملکرد قابل قبولی برخوردار بود. برای سنجش عملکرد پیشرانه در کنار جعبه‌دنده مسیرهای مختلفی را انتخاب کردیم که شیب‌های تند برخی از خیابان‌ها گزینه بسیار خوبی برای توان کشش پیشرانه و گشتاور آن به نظرمان رسید.

با سیویک در هرسرعتی که بخواهید می‌توانید شتابگیری کنید، بدون لحظه‌ای تأخیر در تعویض دنده! بهره‌مندی از جبعه دنده 5 سرعته اتوماتیک شرایط رانندگی مناسبی را درشهر و همچنین ترافیک برایتان به ارمغان می‌آورد. درکنار این موضوع باید تکنولوژی مدیریت هوشمند مصرف سوخت ECON را نیز اضافه کرد. به لطف این سیستم می‌توانید میزان مصرف سوخت خودرو را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.

درزیر دریچه تهویه هوای سمت چپ راننده یک دکمه سبز رنگ قرار دارد. این سیستم میزان مصرف سوخت خودرو را با توجه به شرایط آب‌وهوایی و نوع رانندگی می‌سنجد و به همان میزان از پیشرانه نیرو دریافت می‌کند. به‌خصوص در ترافیک‌های سنگین و توقف‌های طولانی این سیستم باعث می‌شود پیشرانه سوخت کمتری مصرف کند. البته درکنار سیستم ECON بهره‌گیری از تکنولوژی اختصاصی پیشرانه‌های هوندا با نامi-VTEC (کنترل هوشمند سوخت) سبب شده تا میزان مصرف سوخت خودرو در بهترین شرایط در هر 100 کیلومتر به میزان 6/6 لیتر برسد. ارقامی که برای یک سدان خانوادگی بسیار مناسب است و اگر بخواهیم سیویک را با نزدیک‌ترین رقیب خود در بازار ایران مقایسه کنیم، می‌بایست تویوتا کرولا را انتخاب کنیم.

تویوتا کرولا نیز با بهره‌مندی از پیشرانه 4سیلندر 8/1 لیتری و سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ‌ها و توان 130 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن مترگشتارو در هر 100کیلومتر دارای میانگین مصرف سوخت 5/7 لیتر است. رقمی که به راحتی میزان علاقه هوندا به محیط زیست را نشان می‌دهد.

CSX نسخه لوکس سیویک

هوندا سيويک

هوندا سيويک

همانطور که می‌دانید برند لوکس شرکت هوندا، شرکت Acura است. زیر مجموعه لوکس و اسپرت هوندا که خودروهای تولیدی آن یک سروگردن از مدل‌های تولیدی هوندا بالاتر هستند. نسخه سدان آکورا CSX نیز به عنوان نمونه لوکس و اسپرت هوندا سیویک شناخته می‌شود. آکوراCSX مجهز به پیشرانه 4سیلندر2 لیتری است.

درپایان از جناب آقای جاهدی، جهت دراختیار قرار دادن خودروی خود و همکاری برای انجام این آزمایش سپاسگزاری و توجه شما را به جدول فنی مشخصات این خودرو جلب می‌کنیم.

مشخصات فنی

هوندا سیویک EX-i

کلاس خودرو سدان متوسط
محور محرک دیفرانسیل جلو
تعداد و آرایش سیلندر 4سیلندر خطی
حجم موتور 1800سی‌سی
قدرت (اسب بخار/دوردردقیقه) 140/6500
گشتاور(پوندفوت/دوردر دقیقه) 128/4300
مصرف ترکیبی 6/6 لیتر در 100کیلومتر
حجم مخزن سوخت 50 لیتر

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی