پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اتوبوس گردشگری

رد درخواست حذف مالیات واردات خودروهای گردشگری

معاون وزیر صنعت، تجارت و معدن با رد صریح درخواست جامعه تورگردانان برای حذف مالیات واردات خودروهای گردشگری ، گفت: «واردات خودرو به کشور آزاد است، فقط باید حقوق ورودی آن پرداخت شود.» طرح تسهیل واردات خودروهای گردشگری حدود یکسال و نیم پیش ارائه شد تا با اعمال معافیت مالیاتی در بخش واردات خودروهای مورد […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

معاون وزیر صنعت، تجارت و معدن با رد صریح درخواست جامعه تورگردانان برای حذف مالیات واردات خودروهای گردشگری ، گفت: «واردات خودرو به کشور آزاد است، فقط باید حقوق ورودی آن پرداخت شود.»

طرح تسهیل واردات خودروهای گردشگری حدود یکسال و نیم پیش ارائه شد تا با اعمال معافیت مالیاتی در بخش واردات خودروهای مورد نیاز گردشگران که تعداد اولیه آن 2هزار دستگاه پیش‌بینی شده بود، راه باز شود، اما گویا وزیر صنعت، معدن و تجارت با این طرح موافق نبوده است. پیشنهاد وزیر به جای واردات، ایجاد یک خط تولید برای ساخت این خودروها بوده که برای به نتیجه رسیدن آن 6 ماه مهلت خواست؛ در همین راستا، خردادماه امسال معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری با رئیس گمرگ و سازمان توسعه تجارت وارد رایزنی‌ شد تا برای تغییر نظر وزیر واسطه شوند، اما حالا پس از گذشت دو ماه از آن دیدار، در شرایطی که اجرای طرح تسهیل واردات خودرو، مطالبه جدی تورگردانان است، رئیس سازمان توسعه تجارت معتقد است برای اعمال این معافیت مالیاتی، منع قانونی وجود دارد و نمی‌توان هیچ کاری کرد.

وی تاکید کرد: «این یک قانون است که حقوق ورودی بر کالاهای وارداتی به‌ویژه خودرو، حذف نشود. برای همین اجرای خواسته تورگردان‌ها امکان‌پذیر نیست.» افخمی در ادامه تصریح کرد: «این ممانعت به سوءاستفاده کردن از معافیت مالیاتی یا احتمال واردات خودروهای متفرقه ارتباطی ندارد، بلکه منع قانونی اجازه‌ی این کار را نمی‌دهد.» رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: «واردات خودرو آزاد است و تورگردان‌ها می‌توانند خودروهای مورد نیازشان را به کشور وارد کنند، فقط باید پول آن را بدهند.» این درحالی است که برخی نمایندگان مجلس از جمله نصرالله پژمان‌فر معتقدند چنین برخوردی برای صنعت گردشگری کشور مضر است. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که تامین این خواسته تورگردانان را بحق می‌داند، در هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولتی که در آن چند بار چنین مطالبه‌ای از جانب سرمایه‌گذاران و تورگردانان مطرح شد، گفت: «چند سال است تورگردانان می‌گویند گردشگران خارجی نمی‌توانند شرایط اتوبوس‌های جاده‌ای موجود در کشور را تحمل کنند. آنها درخواست 500 اتوبوس را مطرح کردند. این پیشنهاد در دولت ارائه شد، اما در انتهای کار اعلام شد اقتصاد ما با تامین این خواسته به‌هم می‌ریزد پس برای تولید این اتوبوس‌ها یک خط تولید در داخل ایجاد می‌کنیم. کجای دنیا برای 500 خودرو، خط تولید راه می‌اندازند؟!»

توقف تولید اتوبوس در سه شرکت و پیشرفت ایران خودرو دیزل در تولید اتوبوس
تحقق رویای اتوبوس خودران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی