پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تيونينگ

الفباي تیونینگ

قسمت اول  به نقل از مجله تخت گاز در این بخش به توضیح در مورد سیستم تعلیق و راههای بهینه کردن آن برای داشتن هندلینگ بهتر می پردازیم. سیستم تعلیق به زبان ساده به بخش های مربوط به زیربندی خودرو که شامل کمک و فنرها و اتصالات و بخشهای مربوط آنهاست گفته می شود. البته […]

javankhodro
سه شنبه - ۱۶ تیر ۱۳۹۴

قسمت اول

 به نقل از مجله تخت گاز

در این بخش به توضیح در مورد سیستم تعلیق و راههای بهینه کردن آن برای داشتن هندلینگ بهتر می پردازیم. سیستم تعلیق به زبان ساده به بخش های مربوط به زیربندی خودرو که شامل کمک و فنرها و اتصالات و بخشهای مربوط آنهاست گفته می شود. البته نباید فراموش کرد برای هندلینگ هیچ مقیاس و میزانی وجود ندارد و این بیشتر یک احساس درونی است که از کیفیت سواری و میزان کنترل بر روی هدایت خودرو خصوصا در پیچ ها در راننده ایجاد می شود. البته نباید فراموش کرد که کیفیت سواری ( اصطلاحا نرمی اتومبیل و میزان جذب ضربات ) و میزان کنترل بر روی خودرو در یک رانندگی سریع با هم نسبت معکوس دارند. به عنوان مثال اتومبیل هایی مثل نیسان ماکسیما و سیتروئن زانتیا در کشورمان به سواری نرم و خوب شهرت دارند اما برای یک رانندگی سریع در پیچ های تند جاده مناسب نیستند.

کمک و فنرها

کمک و فنر هر کدام در اتومبیل وظایف متفاوتی دارند. اصلی ترین وظیفه فنرها، چسباندن لاستیک ها به زمین پس از عبور از روی پستی و بلندی های مسیر بوده و مهمترین کارایی کمک ها نیز کنترل میزان بازی فنرها پس از عبور از روی این موانع است. احتمالا ماشین های کهنه ای را دیدید که هنگام از عبور از روی چیزی مثل سرعت گیرها به بالا و پایین می پرند و این نشانه خرابی کمک و فنرهاست.

تيونينگ

با این توضیح کوتاه و کلی در مورد اساس موضوع، به سراغ توضیح در باره سیستم های تعلیق اسپرت می رویم. در یک رانندگی اسپرت بر خلاف حالت عادی، اتومبیل باید بتواند پس از دادن شوک های سریع و یا حتی شدید به فرمان و بالطبع تغییر حالت کلی بدنه، در سریعترین زمان ممکن به حالت ایستا و پایدار برگردد که این امر با کمک و فنرهایی با میزان بازی کمتر و اصطلاحا خشک تر ممکن می شود. در عین حال سفتی فنر و کمک ها باید متناسب با هم باشند چون عدم تناسب آنها سبب اخلال در کارکرد صحیح مجموعه می شود.

برای شروع بهتر است حتی اگر توانایی مالی مناسبی نیز دارید، از لوازم مربوط به مسابقات و سیستم های بسیار سفت استفاده نکنید زیرا اتومبیل در عبور از دست انداز خیابان ها دچار مشکل خواهد شد و در هنگام پیچ ها سریع با توجه به لاستیک های شهری و چسبندگی متفاوت آنها با انواع مسابقه ای ممکن است خودرو از کنترلتان خارج شود.

تيونينگ

ست های کمک و فنر قابل تنظیم ( Adjustable Shocks ) معمولا در سه حالت مختلف وجود دارند:

واریانت یک بیشتر مناسب رانندگی در شهر و خیابان بوده، نرمی قابل قبولی داشته و ارزان ترین قیمت را دارد. این ست ها معمولا قابلیت تنظیم خاصی ندارند و بیشتر از فنرهای پروگرسیو ( Progressive ) استفاده می کنند که بخشی از آن جمع تر با فاصله نزدیکتر و بخش انتهایی آن پهن تر با فاصله بیشتر است. این رده از کمک و فنرها بسته به نام سازنده می تواند بین 400 تا 800 هزار تومان ارزش داشته باشد.

واریانت دو با قابلیت تنظیم ارتفاع و سفتی و نرمی می تواند هم در شهر و هم در پیست استفاده شود که کار تنظیماتش به راحتی با ابزارهایی که برای آن وجود دارد انجام می شود. این نوع که به آنها کویل اوور گفته می شود قیمتی حدود 30 تا 50 درصد بیشتر از نوع اول دارد اما شما در زمان کوتاهی میتوانید به راحتی بعد از گشت و گذاری آرام در شهر، آنرا برای رقابتی جذاب در پیست تنظیم کنید. شما برای تهیه یک دست از واریانت 2 باید رقمی بین 1 تا 3 میلیون تومان هزینه کنید.

نهایتا در واریانت سه که گران ترین قیمت را دارد علاوه بر دو قابلیت واریانت دو، می توانید کمبر و کستر چرخ ها را نیز به دلخواه خود و بسته به شرایط اتومبیل تنظیم کنید که این سیستم بیشتر مناسب خودروهای مسابقه ای یا تیونینگ شده استیج سه است. قیمت این نوع از کمک و فنرها در نمونه های مخصوص ریس و رالی از دو تا پنجاه هزار دلار و بالاتر نیز می رسد و قابلیت تنظیم از داخل اتومبیل را نیز می توانند داشته باشند.

تيونينگ

استرس بار

شاسی و بدنه هر اتومبیلی مقداری انعطاف پذیر است و وقتی ماشین در حال پیچیدن است نیروهای وارده کمی باعث پیچش در شاسی می شوند، هر چه سرعت پیچیدن خودرو بالاتر باشد بالطبع این پیچش شاسی هم بیشتر می شود و برای داشتن کنترل بهتر در این زمان، باید این میزان انعطاف را تا حدامکان کاهش دهیم.

مهمترین وسیله ای که برای کم کردن این پیچش استفاده می شود، استرس بار ( Stress Bar ) یا ( Shock Tower Bar ) نام دارد که در فاصله بین دو کمک نصب می شود. استرس بار در انواع و اشکال مختلفی وجود دارد که می تواند از آهن و یا آلمینیوم ساخته شده باشد و در هر دو محور جلو و عقب بسته به نوع طراحی محل قرار گیری کمک ها می تواند استفاده شود.

استرس بار از بالا، سر دو کمک اتومبیل را به هم وصل می کند و بسته به محل قرارگیری می تواند صاف و یا خمیده باشد. این قطعات معمولا طوری طراحی می شوند که امکان نصبی بسیار ساده دارند و تنها با باز و بسته کردن چند پیچ در محل خود قرار میگیرند. این وسیله در کشورمان بسته به نوع اتومبیل، کیفیت و مارک سازنده بین 40 تا 300 هزار تومان قیمت دارد.

تيونينگ

آنتی رولبار

در خودروهای مسابقه ای یا تیونینگ شده شهری، بخش پایینی نیز از زیر به هم توسط آنتی رول بار یا به عبارتی استرس بار زیر وصل می شود. این قطعه نیز کمک بسیار زیادی به تعادل خودرو ( افزایش مقاومت پیچشی ) و حفظ پایداری آن در پیچ های تند می کند و می تواند در ترکیب با موارد ذکر شده قبلی، لیمیت پیچیدن ماشین و همچنین تعادل را باز هم بالاتر از قبل ببرد. قیمت آنتی رولبار هم همانند استرس بار، بسته به نوع ماشین، کیفیت و مارک آن می تواند بین 30 تا 500 هزار تومان در نوسان باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی