پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برلیانس C3

برلیانس C3 رقیبی جدید برای لیفان X50

با توجه به داغ شدن بازار هاچ بک‌های کراس در ایران، تصمیم گرفتیم یکی از اولین خودروهای عرضه شده در این سگمنت، یعنی لیفان X50 را با برلیانس C3 به عنوان جدیدترین عضو خانواده هاچ بک‌های کراس که به زودی در بازار ایران عرضه می‌شود را مقایسه کنیم. با توجه به ترافیک روزافزون شهرها و […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۸ اسفند ۱۳۹۵

با توجه به داغ شدن بازار هاچ بک‌های کراس در ایران، تصمیم گرفتیم یکی از اولین خودروهای عرضه شده در این سگمنت، یعنی لیفان X50 را با برلیانس C3 به عنوان جدیدترین عضو خانواده هاچ بک‌های کراس که به زودی در بازار ایران عرضه می‌شود را مقایسه کنیم.

با توجه به ترافیک روزافزون شهرها و بروز مشکلاتی نظیر کمبود جای پارک، شهروندان بیش از گذشته به سمت استفاده از خودروهای کوچک رفته‌اند. از این‌رو بازار هاچ‌بک‌های جمع‌وجور شهری در همه جای دنیا داغ‌تر از قبل شده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بازار هاچ‌بک‌های کشور تا چندی پیش به مدل‌های کم‌تنوع و تکراری محدود می‌شد. اما با حضور چینی‌ها و سهم گرفتن برندهای معتبر از این بخش بازار، حالا می‌توان گفت هاچ‌بک‌های جمع‌وجور بیش‌تر از قبل در ایران تنوع دارند. البته این روزها پدیده‌ای جدید میان این هاچ‌بک‌ها در حال فراگیرشدن است. کمپانی‌های سازنده برای جذابیت محصولات‌شان میان آن دسته خریدارانی که علاوه بر ابعاد جمع‌وجور، ظاهر شبیه به خودروهای کراس‌اوور را از این محصولات انتظار دارند، فرم ظاهری هاچ‌بک‌هایشان را دست‌خوش تغییراتی می‌کنند تا از این نظر بیش‌تر به کراس‌اوورها گرایش داشته باشند. این دسته خودروها را می‌توان هاچ‌بک‌های کراس نامید که البته در بحث فنی و حرکتی و حتی ابعاد بدنه، هیچ تفاوتی با هاچ‌بک‌های کوچک شهری ندارند. لیفان X50 یکی از اولین نماینده‌های کلاس هاچ‌بک‌های کراس در ایران بود. رفته رفته رقبای این خودرو چینی در این کلاس بیشتر شدند و حالا زمزمه ظهور رقیبی جدید به اسم برلیانس C3 برای لیفان X50 به گوش می‌رسد.

برلیانس C3:

پارس خودرو از سال 94 همکاری با کمپانی نه چندان قدیمی برلیانس را با تولید محصولاتی از قبیل H230 ،H320،H330 و H220 آغاز کرد. خودروهای فوق بدلیل برخوداری از ظاهری معقول و کیفیت مناسب تولید، نسبت به رقبای چینی دیگر بازار با استقبال مناسبی روبرو شدند. البته از نقش همکاری و شراکت ب ام و با برلیانس و شباهت‌های محصولات برلیانس با ب ام و نیز در محبوبیت و جایگاه این برند چینی نباید چشم پوشی کرد.

در ادامه روند کامل شدن بازار هاچ بک های کراس، به تازگی پارس خودرو تصمیم گرفته نسخه کراس اور و کمی قد بلندتر هاچ بک H320 را با نام برلیانس C3 یا برلیانس کراس روانه بازار کند. ظاهر پارس خودرو پس از عرضه نسخه کراس اور رنو ساندرو با نام استپ وی که با استقبال بی نظیری ربرو شد تصمیم گرفته همین راه را برای دیگر محصول محبوب‌اش یعنی برلیانس نیز ادامه دهد.

برلیانس C3

سرگذشت برلیانس C3

برلیانس C3 برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای بصورت یک خودروی مفهومی رونمایی شد.این خودرو در حقیقت نسخه فیس لیفت برلیانس Junjie محسوب می گردد .برلیانس Junjie دقیقا مانند H330 از در همه مدلهای هاچ بک ،کراس اور و سدان تولید  شده است و برلیانس با بروز رسانی این خودرو سعی در احیای این مدل داشت. نسخه تجاری برلیانس C3 در نیمه دوم سال 2013 در بازار چین عرضه گردید. حالا قرار است پای این چینی خوش چهره به ایران نیز باز شود و پارس خودرو می‌خواهد در سال ۹۶ با عرضه برلیانس C3 در بازار، سبد برلیانس‌های خود را تکمیل کند.

طراحی ظاهری

از آن جایی که این خودرو بر اساس H320 طراحی شده، نمی‌توانید منکر شباهت‌های ظاهری‌اش با H320 شوید. اما طراحان این خودرو جهت اسپرت تر شدن ظاهر C3 , همچنین بیشتر جلو دادن آن بصورت یک کراس اور تغییرات اندکی را در ظاهر خودرو ایجاد کرده اند.

تغییرات نمای روبروی خودرو شامل استفاده از جلو پنجره مشبک سیاه رنگ بجای جلو پنجره نواری شکل و نوار نقرای رنگ در زیر سپر جلو می‌شود.

برلیانس C3

در نمای جانبی هم شاهد اضافه شدن نوار نقره ای رنگ در رکاب زیر درها ، تعبیه نوار پلاستیک سیاه رنگ بر روی بدنه و در قسمت دور لاستیک ها و تعویض رینگ ساده مدل هاچ بک با رینگ های بزرگتر و هستیم.

دودی شدن بخشی از چراغ عقب و نقره رنگ شدن قسمت پلاستیکی پایین سپر عقب از جمله تغییرات اعمال شده محسوب می گردد. همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا برلیانس C3 از نظر طراحی خودرویی جذاب و اسپرت به شمار برود و از این جهت نسبت به رقیب هموطن خود لیفان X50 سرتر باشد.

طراحی داخلی

نمای داخل کابین برلیانس C3 کاملا شبیه به H320 بوده  و  برلیانس تغییر خاصی را در کابین این خودرو ایجاد نکرده است . اما در این نسخه شاهد اضافه شدن صفحه نمایش به کنسول جلو هستیم که علاوه بر زیباتر کردن کابین، باعث کاربردی‌تر شدن کابین برلیانس نیز شده است.  موردی که در لیفان X50 یافت نمی‌شود و خریداران این خودرو باید با هزینه‌ای بیشتر آن را خریداری کنند.

برلیانس C3

مشخصات فنی برلیانس C3 :

پیشرانه در نظر گرفته شده برای برلیانس C3 همان موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با بیشنه قدرت 103 اسب بخار و حداکثر گشتاور 143 نیوتن بر متر خواهد بود که در نسخه هاچ بک آن مشاهده کرده بودیم. پس قاعدتا کلیه مشخصات این موتور نظیر مصر سوخت و کشش آن همانند برلیانس H320 خواهد بود.

توان پیشرانه همچون نسخه هاچ بک معمولی توسط یک گیرباکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، که این گیرباکس نیز با H320 مشترک است و امتحانش را به خوبی در این هاچ بک محبوب پس داده. این گیرباکس یکی دیگر از نقاط برتری برلیانس C3 نسبت به گیرباکس CVT لیفان X50 به شمار می‌رود و نسبت به این گیرباکس CVT لذت بیشتری در رانندگی به ارمغان می‌آورد.

قیمت برلیانس C3

تا زمان تنظیم این نوشتار قیمت برلیانس C3 توسط پارس خودرو اعلام نشده است اما مطمئنا قیمت این خودرو نباید بیشتر از رقبان سرخت خود لیفان X50 و H30 باشد.

لیفان X50:

X50 یکی دیگر از هاچ‌بک‌های کراس بازار است که باتوجه به ابعاد بدنه و موقعیت مشابه برلیانس C3، با این رقیب هم وطنش رقابت می‌کند. X50 مینی‌کراس‌اووری است که بعد از محصولی نسبتا موفق با نام X60 به بازار آمده است. طراحی ظاهری X50 آن‌را از سایر محصولات کسل‌کننده لیفان متمایز می‌کند. هنر آلمانی اپل و رگه‌هایی از طراحی ایتالیایی در ظاهر این خودرو به چشم می‌خورند و گرافیک جذاب چراغ‌ها و مواردی نظیر رینگ‌های اسپرت آلومینیومی زیبایی X50 را کامل می‌کنند. اما مواردی نظیر فرم خاص درها و فاصله زیاد پنجره‌های جانبی از یکدیگر و در یک راستا نبودن دستگیره درب‌ها همه از مواردی هستند که زیبایی X50 را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی نسبت به برلیانس جلب توجه می‌کند اما با مقایسه این 2 کاملا به پخته‌تر بودن طراحی برلیانس C3 پی خواهید برد.

لیفان X50

کابین لیفان X50 :

طراحی کابین نسبتا ساده و هماهنگ است. کنسول میانی در بخش بالایی ترکیب‌بندی و ارگونومی مناسبی دارد، اما انگار در بخش پایینی رها شده و ناگهان زیباییش را ازدست می‌دهد. غربیلک فرمان فرم اسپرت و زیبایی دارد و از جالب‌ترین جزییات کابین، می‌توان به صفحه پشت‌آمپر با محوریت دورسنج (هم‌چون خودروهای اسپرت) اشاره کرد. تا اینجای کار جذابیت بصری کابین لیفان نسبت به برلیانس C3 چیز بیشتری ارائه نمی دهد. همچنین در بحث کیفیت و دوام قطعات کابین، X50 در مقابل برلیانس حرفی برای گفتن ندارد. در اکثر قسمت‌های کابین از پلاستیک خشک استفاده شده که البته کیفیت ظاهری مناسبی دارند، اما پس از گذشت مدتی دوام و زیبایی‌اش را از دست خواهد داد و با توجه به وضعیت ظاهری مونتاژ قطعات، سروصدای اضافی، موردی است که پس از چند هزار کیلومتر گریبان X50 را خواهد گرفت.

لیفان X50

فضای کابین نسبت به ابعاد جمع‌وجور بدنه مناسب است و ۴ سرنشین به راحتی در کابین جادار X50 جای می‌گیرند. اما همان‌طور که اشاره شد، فضای کابین‌اش برای افراد قدبلند نسبت به برلیانس راحتی کم‌تری دارد. ارتفاع صندلی و فرمان قابل تنظیم نیست و افراد قد بلند به سختی پشت فرمان X50 جای می‌گیرند.

مشخصات فنی لیفان X50 :

به‌خاطر ازدحام خودروها و ترافیک شدید در چین، در این کشور اکثر خودروها با پیشرانه‌های کم‌حجم و کم‌مصرف تولید می‌شوند. X50 نیز یکی از همین خودروهاست که از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بهره می‌برد. از نظر توان خروجی، این مدل لیفان تفاوتی با برلیانس کراس ۳ ندارد و چند اسبی هم از رقیبش قدرت کمتری دارد. قدرت ۱۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۳۳ نیوتون‌متر به محور جلو منتقل می‌شوند و این مشخصات پیشرانه با توجه به وزن حدودا یک تنی، برای رفت‌وآمدهای شهری مناسب است.

بروزرسانی:

شرایط فروش لیفان X50 ویژه مرداد ماه اعلام شد + قیمت جدید

 

X50 نیز هم‌چون برلیانس C3 در 2 گونه اتوماتیک و منوال عرضه می‌شود که نمونه منو‌ال رانندگی اسپرت‌تری دارد و راحت‌تر می‌توان از حداکثر قدرت‌اش استفاده کرد. اما در نمونه اتوماتیک که به گیرباکس CVT مجهز شده است، دور موتور زیر 3 هزار نگه داشته می‌شود و تعویض زودهنگام دنده‌ها باعث می‌شود خودرو در مقابل تند رفتن مقاومت کند. همین جا لیفان X50 ضعف مهندسی گیرباکس خود را در مقابل برلیانس C3 نشان می‌دهد.

لیفان-ایکس-50_lifan-X50

برخلاف اکثر خودروهای چینی، پیشرانه X50 در لحظه روشن شدن صدای کمی تولید می‌کند و در دورهای بالا نیز چندان پرسروصدا نیست. فرمان با پشتیبانی الکتریکی، کاملا نرم و بی‌احساس است. اما همین ویژگی در سرعت‌های بالا مشکلاتی ایجاد می‌کند و حس در کنترل بودن برلیانس را به راننده القا نمی‌کند. عملکرد تعلیق نیز فراتر از انتظار است و به خوبی کوبش‌های مسیر را خنثی می‌کند و هم‌چون هاچ‌بک‌های کوچک خشک و پرتکان نیست. هندلینگ و پایداری X50 قابل‌قبول است، اما نحوه عملکرد فرمان و چسبندگی کم‌ تایرهای چینی، موجب کم‌فرمانی در بعضی پیچ‌ها می‌شود. که از این نظر باید گفت میدان را به برلیانس واگذار می‌کند. چرا که هماهنگی مناسب پلت فرم و سیستم تعلیق برلیانس C3 باعث می‌شود تا توقع‌تان در هندلینگ بیشتر شده و به همین دلیل پشت فرمان X50 آن حس پایداری که باید را تجربه نکنید.

برلیانس C3 کراس سال آینده در بازار ایران

منتظر برلیانس C3 در بازار ایران باشید

برلیانس با 3 ستاره کیفی تولید می شود

برلیانس سری H200 به پارس خودرو کوچ کرد + تصاویر خط تولید

انتقال خط تولید برلیانس سری H200 از سایپا به پارس خودرو

نگاهی به برلیانس سری H200 محصول جدید پارس خودرو

گروهی از مشتریان برلیانس از خط تولید پارس خودرو بازدید کردند

محبوب ترین خودروهای چینی زیر 100 میلیون از دیدگاه شما

شاخ به شاخ فاو بسترن آسا و لیفان ۸۲۰ +آلبوم عکس

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی