پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

راهنمای خرید خودرو در بازار ایران-قسمت یازدهم

لـيفان   620 به نقل از مجله تخت گاز تست و بررسي: سازنده سعی کرده نمای ظاهری قطعات به‌کار رفته در کابین این خودرو کاملا استالیش جلوه کند. اگر انصاف بدهیم، کیفیت این مواد هم بد نیست، هر چند در مورد کیفیت قطعات پلاستیکی نقره‌ای رنگ باید پس از گذشت چند سال قضاوت کرد. کیفیت روکش […]

javankhodro
جمعه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

لـيفان   620

لـيفان   620

به نقل از مجله تخت گاز

تست و بررسي:
سازنده سعی کرده نمای ظاهری قطعات به‌کار رفته در کابین این خودرو کاملا استالیش جلوه کند. اگر انصاف بدهیم، کیفیت این مواد هم بد نیست، هر چند در مورد کیفیت قطعات پلاستیکی نقره‌ای رنگ باید پس از گذشت چند سال قضاوت کرد. کیفیت روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها خوب است و فقط به نظر می‌رسد کمی سفت هستند وعمقشان کم است. فرمان با روکش چرم خوش دست  است و این خوش دستی را باید به حساب نرمی روکش آن گذاشت. داشبورد به وسیله یک نوار چوب نما به دو قسمت کلی تقسیم شده است. بخش پایینی شامل کلیدهای دوار تنظیم سیستم تهویه مطبوع، قفل مرکزی وفلاشر می شود.
اما از دیگر تفاوت‌های لیفان 8/1 با نمونه مجهز به پیشرانه 6/1 لیتری، برخورداری مدل 8/1 از یک سانروف است که لایه محافظ در برابر اشعه مضر خورشید را نیز دارد. لیفان برای بالاتر بردن ایمنی این خودرو دو کیسه ایمنی هوا نیز در جلو برای راننده و سرنشین کناری تدارک دیده است. سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کمربندهای پیش‌کشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، روشن شدن اتوماتیک چراغ‌ها با توجه به شرایط نور، گرمکن شیشه عقب، صندلی‌های تاشونده و سنسور دنده عقب از دیگر امکاناتی هستند که این خودرو  در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.
پشت فرمان می‌نشینیم و ابتدا نگاهی به بیرون از کابین می‌اندازیم تا زوایای قابل مشاهده خودرو را برانداز کنیم. دید عقب مناسب است اما تنها بخشی که راننده از دید جلو نصیبش می‌شود، قسمت ابتدایی درپوش موتور است!
اگر لیفان مجهز به انجین 6/1 را قبلا رانده باشید تفاوت‌های لیفان با موتور 8/1 را کاملا احساس خواهید کرد. موتور 4 سیلندر 1794 سی‌سی این خودرو با سیستم زمان‌بندی متغیر VVT  توسط کمپانی ریکاردو انگلستان طراحی شده است. این موتور با مصرف سوخت ترکیبی  9 لیتر در یکصد کیلومتر و دومیل سوپاپ در سر سیلندر می‌تواند در دور موتور 6 هزار 131 اسب بخار نیرو را در اختیار راننده قرار دهد.
گشتاور هم در 4200 درو بر دقیقه به 160 نیوتن‌متر می‌رسد که برای یک رانندگی روان کافی است. واکنش موتور به پدال گاز کمی کند است اما شتابگیری واقعی این خودرو از دور موتور سه هزار به بعد نمود پیدا می‌کند. گیرباکس 5 دنده همانند 620 با موتور هماهنگی خوبی دارد و این هماهنگی به خصوص در دنده‌های یک و دو ملموس تر است.
دنده‌ها فواصل نزدیکی دارند و این به معنای کاهش زمان تعویض دنده است که در نهایت سبب می‌شود گشتاور کمتری به هدر رود. اما فرمان دقیق این خودرو را باید با خودروهای نیمه لوکس بازار مقایسه کرد
ترمزهای  دیسکی به به همراه ABS  و ABC عملکرد خوبی دارند و حس اطمینان را در راننده تقویت می‌کنند. در کل هندلینگ این خودرو علي رغم خشکي آن،  برای یک سدان خانوادگی در خور توجه است. اگر با خانواده زیاد به سفر می‌روید باید بدانید که صندق عقب لیفان 650 لیتر حجم دارد که در سفرهای خانوادگی نعمت بزرگی به شمار می‌رود.

لـيفان   620لـيفان   620لـيفان   620

تويوتا ياريس صندوقدار

تويوتا ياريس صندوقدار

به نقل از مجله تخت گاز

یاریس یکی از کوچکترین و محبوب ترین محصولات تویوتا به شمار می‌آید که حضورش در ایران با ورود نسل قبلی در دو گونه هاچ بک و صندوق دار آغاز شد.مدت زیادی از ورود نسل سوم یاریس به ایران می‌گذرد و در این مدت،علی رغم قیمت بالا،طرفداران زیادی پیدا کرده است.حالا مدت کوتاهی است که نمونه صندوق دار نسل سوم یاریس نیز،مهمان بازار خودروی کشور شده که در ظاهر و باطن دستخوش  تغییرات زیادی شده است.
طراحی نسل جدید یاریس نسبت به قبل به کلی دگرگون شده است.جذبه ظاهر یاریس به لطف استفاده بیشتر از خطوط شکسته و طراحی زیبای هواکش سپر جلو و چراغ ها،نسبت به قبل بیشتر شده است.البته طراحی قسمت عقب،چندان با طراحی نسبتا جذاب جلو هماهنگی ندارد،و فرم ساده سپر در این قسمت چنگی به دل نمی‌زند.البته سعی شده تا سادگی نمای عقب،با طراحی عجیب چراغ‌ها جبران شود.
داخل اتاق هم مانند بدنه به کلی تغییر کرده است.اولین نکته ای که در این قسمت نظر بیننده را به خود جلب می‌کند،ارتقا سطح کیفی قطعات کابین و طراحی جذاب این قسمت است.علی رغم بدنه کوچک،یاریس صندوق دار از اتاق نسبتا جاداری بهره می‌برد.همچنین نرمی‌سواری که در اکثر محصولات تویوتا دیده می‌شود،در این مدل هم راحتی سرنشینان را دو چندان می‌کند.از همه نقاط قوت و پیشرفت‌های یاریس که بگذریم به نقاط ضعف یاریس یعنی فهرست امکانات محدود و موتور ضعیف تر نسبت به رقبا می‌رسیم.یاریس با وجود قیمت حدود 95 میلیون تومانی،از امکانات
محدود تری نسبت به رقبایش یعنی هیوندای اکسنت و MG350 برخوردار است.این در حالی است که این دو خودرو علاوه بر قیمت پایین تر نسبت به یاریس،از موتور پرقدرت تری نیز بهره می‌برند. موتور یاریس صندوق دار،از نمونه هاچ بک حجیم تر و پر قدرت تر است.این موتور ۴سیلندر 5/1لیتر حجم دارد و ۱۰۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.که از این نظر در مقابل اکسنت با موتور ۱.۶لیتری ۱۲۰ اسب بخاری حرفی برای گفتن ندارد.البته مصرف سوخت یاریس فوق العاده پایین و به صرفه است که در ۱۰۰ کیلومتر رقم ۷لیتر را نشان می‌دهد.گیربکس ۴سرعته اتوماتیک یاریس هم نرم عمل می‌کند و در کنار موتور بی صدا و کمک فنرهای نرم،سواری آرامش بخشی را نوید می‌دهد.
یاریس در نمونه‌های Se+ و اسپرت در ایران عرضه می‌شود که یاریس صندوق دار تیپ۳ فول آپشن،بالاترین نمونه این خودرو در ایران به شمار می‌آید و برچسب قیمت حدود 95 میلیون تومانی را نشان می‌دهد که به هیچ عنوان رقابتی نیست.

تويوتا ياريس صندوقدارتويوتا ياريس صندوقدارتويوتا ياريس صندوقدار

رنو مگان(اسکالا) کانورتيبل

رنو مگان(اسکالا) کانورتيبل

به نقل از مجله تخت گاز

این روزها نمایندگی رنو در ایران بسیار فعال شده و همواره جدیدترین محصولات این کمپانی فرانسوی را وارد کشور می‌کند. تنوع محصولات رنو در ایران جالب است، علاوه بر نمونه‌های هاچ‌بک، شاسی بلند و سدان، که در شماره‌های پیشین به معرفی آنها پرداختیم، نمونه‌های کوپه و کروکی  نیز در سبد محصولات رنو خودنمایی می‌کنند. رنو اسکالا کوپه که در بازارهای جهانی با نام مگان کوپه شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین محصولات رنو در ایران است. طراحی ظاهری کوپه در قسمت جلو، مشابه ویرایش‌های دیگر اسکالاست، اما در قسمت عقب کاملا منحصر به فرد است. بخش عقب بدنه، جذابیت یک کوپه را ندارد و نسبتا ساده طراحی شده است. در کل طراحی اسکالا متناسب و هماهنگ است و به خوبی خبر از ماهیت اروپایی رنو می‌دهد. یکی از جالب‌ترین نکات اسکالا کوپه سقف تماما شیشه‌ای این خودرو است. سقف اسکالا کوپه متحرک است، اما فرم شیشه‌ای و شفاف سقف، باعث شده تا در هنگام بسته بودن نیز لذت سواری با سقف باز را به سرنشینان منتقل کند، که این نکته مثبت در هوای سرد زمستانی کاملا به چشم می‌آید. طراحی کابین اسکالا در عین سادگی، شیک و چشم نواز است.کابین آرامش بخش و ساده این خودرو به هیچ عنوان گیج کننده نیست و کیفیت متریال به کار رفته در این قسمت قابل قبول است. همچنین استفاده از پوشش‌های نقره‌ای روی فرمان، کنسول و دور اهرم تعویض دنده باعث شده تا فضای کابین اسپرت به نظر برسد. فضای صندلی‌های جلو مناسب و راحت است. صندلی‌های عقب اما، با توجه به ماهیت کوپه خودرو، فضای محدودتری دارند. باید به این نکته اشاره کرد که فضای صندلی‌های عقب اسکالا کوپه از سایر کوپه‌های هم کلاسش جادارتر و راحت‌تر است. اسکالا همچون سایر محصولات رنو، در بخش ایمنی جایگاه مناسبی میان رقبا دارد، و در حالت سقف باز نیز از امنیت بالایی برخوردار است. این خودرو به سیستم‌های امنیتی نظیر محافظ سر در هنگام واژگونی و سیستم ترمز اضطراری مجهز شده است. امکانات اسکالا راضی کننده است و برای خودرويي در رنج قیمت ۱۲۰ میلیون تومان ( مدل کوپه) مناسب به نظر می‌رسد. صفحه کیلومتر شمار دیجیتال اسکالا یکی از قسمت‌های جذاب کابین است. این سبک طراحی صفحه کیلومترشمار در سایر محصولات جدید رنو نیز دیده می‌شود. موتور ۲۰۰۰سی سی اسکالا ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و این کوپه نسبتا سنگین وزن را ظرف حدودا ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رساند. از نظر شتاب،  اسکالا خودروی تیز و چابکی نیست، اما موتور پر قدرت آن به خوبی پاسخگوی رفت و آمد‌های شهری و جاده‌ای است. گیربکس CVT و دیفرانسیل جلو از دیگر مشخصات اسکالا هستند. اسکالا از مصرف سوخت مناسبی بهره می‌برد و قیمت آن نسبت به سایر کوپه‌های بازار منطقی‌تر است. این نکات مثبت در کنار تعداد کم رقبای آن در ایران، فروش مناسبی را برای اسکالا رقم خواهند زد.

رنو مگان(اسکالا) کانورتيبلرنو مگان(اسکالا) کانورتيبلرنو مگان(اسکالا) کانورتيبل

مرسدس بنز C کلاس کوپه

مرسدس بنز C کلاس کوپه

به نقل از مجله تخت گاز

خوشبختانه این روزها شاهد ورود جدیدترین مدل‌های مرسدس بنز به کشور، هرچند در تعداد کم، هستیم. یکی از مدل‌های نسبتا جدید و خاص مرسدس بنز که این روزها سرها را در خیابان به سوی خود بر می‌گرداند، C کلاس کوپه است.که در نمونه C250 و در تعداد بسیار محدود(انگشت شمار) وارد کشور شده است.
بدون شک می‌توان C کلاس سدان را محبوب ترین محصول بنز در ایران به شمار آورد. خودرویی که از ظاهر اسپرت و جمع و جور و در عین حال لوکس، بهره می‌برد و قیمت آن از سایر سدان‌های بنز پایین‌تر است و همین عوامل باعث شده‌اند تا مشتریان زیادی در بازار خودرویی کشور داشته باشد. Cکلاس کوپه از نظر فرم طراحی با نمونه سدان تفاوت چندانی ندارد و فرم کوپه بدنه و شیب بیشتر سقف در عقب، ظاهری به مراتب اسپرت‌تر از مدل سدان را برای آن به ارمغان آورده است.
فضای کابینC کلاس کوپه بسیار خوش ساخت و چشم نواز است و علی‌رغم فرم کوپه بدنه، جادار و راحت است. البته فضای صندلی‌های ردیف عقب مانند هر کوپه دیگری محدود است، اما به لطف بدنه کشیده و طراحی منطقی، صندلی‌های این قسمت هم از کاربری مناسبی برخوردارند. سطح امکانات و آپشن‌های C250 کوپه تقریبا مشابه C200 سدان است. صندلی‌های برقی این خودرو به گرمکن مجهز هستند که البته برخلاف نمونه سدان، بیشتر مدل‌های وارد شده به ایران فاقد حافظه صندلی هستند.
همان طور که اشاره شد، C کوپه‌های وارد شده به کشور،  همگی از نوع C250هستند. این خودرو از یک موتور ۴سیلندر 8/1 لیتری بهره می‌برد که قادر است ۲۰۴ اسب بخار قدرت تولید کند. که با وجود حجم کم موتور بسیار عالی است.شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو نیز حدود ۷ ثانیه است که برای یک کوپه اسپرت رقم قابل قبولی است.
C250 کوپه در تعداد بسیار محدودی وارد کشور شده است و اگر خواهان خرید این خودرو باشید، باید مبلغی حدود ۷۰ میلیون تومان بیشتر از C200 سدان را برایش پرداخت کنید.که این ۷۰ میلیون را می‌توان بهای تمایز دانست، چون شاید خودرویی مشابه خودرویتان را در خیابان نبینید!

مرسدس بنز C کلاس کوپهمرسدس بنز C کلاس کوپهمرسدس بنز C کلاس کوپه

رنو لتيتود

رنو لتيتود

به نقل از مجله تخت گاز

پس از حضور موفق محصولاتی نظیر مگان و تندر۹۰ در ایران، مدتی است شرکت نگین خودرو تصمیم به تکمیل سبد محصولات رنو در ایران گرفته است و تعدادی از محصولات روز رنو را وارد ایران می‌کند. لتيتود بزرگترین و لوکس‌ترین سدان رنو به شمار می‌آید و در ایران، رقبایی همچون نیسان تینا، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا را پیش رو می‌بیند. طراحی ساده بدنه لتيتود به عقیده عده‌ای نقطه ضعف و به عقیده عده دیگر نقطه قوت آن در مقابل رقبای آسیایی است. فراموش نکنید با یک سدان اروپایی روبه‌رو هستید، پس فکر زرق و برق طراحی کره‌ای‌ها را از سرتان بیرون کنید. لتيتود در عین سادگی بسیار زیبا و هماهنگ طراحی شده است، ولی طراحی آن چندان هیجان انگیز نیست. چراغ‌های عریض جلو و عقب به همراه قطعات کرومی‌استفاده شده در بدنه، حس لوکس را در لتيتود تقویت می‌کنند. با قدم گذاشتن به داخل کابین، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، کیفیت بالای قطعات و پوشش‌هاست. مونتاژ قطعات با دقت بالایی صورت گرفته و از این نظر در کابین لتيتود احساس خوبی خواهید داشت. طراحی کابین هم از نظر سادگی بی‌شباهت به بدنه نیست، اما تعداد زیاد دکمه‌ها روی کنسول جلو و استفاده از قطعات چوبی، نمای کابین را دلچسب کرده‌اند. فرمان خوش‌دست و زیبای لتيتود از چرم طبیعی پوشیده شده است و پشت آن دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی و تلفن همراه قرار دارد. ترمز دستی لتيتود جای خود را به یک دکمه در کنسول وسط داده است. همچنین دکمه بزرگی میان دو دریچه هوا قرار دارد که کارتریج سیستم خوشبو کننده است.
صندلی‌های لتيتود نرم و راحت هستند و از فضای پا و سر مناسبی چه در عقب و چه در جلو بهره می‌برند. صندلی راننده از امکانات جذابی نظیر ماساژور و حافظه سه‌گانه نیز بهره می‌برد. همچنین هنگام پیاده شدن از خودرو، صندلی راننده به‌صورت اتوماتیک عقب می‌رود تا خروج از کابین آسان‌تر شود. لتيتود در میان رقبا از سیستم صوتی و تهویه مطبوع بسیار عالی بهره می‌برد، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه‌گانه این خودرو مجهز به خوش‌بو کننده است. لتيتودهای وارد شده به ایران از موتور  5/3لیتری با قدرت ۲۴۱ اسب بخار بهره می‌برند. که در کنار جعبه دنده ۶ سرعته تیپ‌ترونیک رانندگی با لتيتود را لذت بخش می‌کند. البته جعبه دنده در حالت اتوماتیک با تاخیرهایی همراه است، که اگر خواهان بهره بردن از حداکثر قابلیت‌های موتور باشید، باید آن را روی حالت دستی قرار دهید. سواری لتيتود نرم و کم تکان است اما نمی‌تواند در برابر دست‌اندازهای بزرگ و سطوح ناهموار مقاومت کند و تکان‌ها را به کابین انتقال می‌دهد. کابین لتيتود از نظر عایق‌بندی صدا حرف ندارد و برای شنیدن صدای موتور باید دنده‌ها را در دور بالا تعویض کنید. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت لتيتود، ایمنی بسیار بالای آن است که موفق به دریافت ۵ستاره از  سازمان استاندارد ایمنی اروپا شده است. جالب است بدانید ایمنی جانبی بدنه لیتیود از سایر نقاط بالاتر است و در تصادف‌های جانبی، به خوبی ایمنی سرنشینان را تامین می‌کند.

رنو لتيتودرنو لتيتودرنو لتيتود

کيا  کادنـزا  2014

کيا  کادنـزا  2014

به نقل از مجله تخت گاز

کادنزا را می‌توان یکی از برترین سدان‌های کیا، چه از نظر طراحی، چه از نظر فنی و چه در مقوله کیفیت و آپشن برشمرد. كادنزا از معدود محصولات كيا موتورز است كه از رقيب همنوع خود يعني هيوندايي گرنجور پيشي گرفته است. طراحی کادنزا به نسبت سایر سدان‌های کره‌ای ساده اما شکیل و چشم نواز است. استفاده از قطعات کرومی‌در سرتاسر بدنه، حس لوکس را تقویت می‌کند و خطوط حجیم  زیبایی خودرو را دوچندان کرده‌اند. همچنین چراغ‌های نئون  جلو و چراغ‌های ال‌ای‌دی عقب نمای خیره کننده‌ای را در شب به نمایش می‌گذارند. نقطه قوت طراحی کادنزا نسبت به نزدیکترین رقیبش، یعنی هیوندای گرنجور، طراحی ماندگارتر و منطقی‌تر است که سادگی آن باعث شده تا دیرتر تکراری و خسته کننده شود. کابین کادنزا به خاطر تعدد دکمه‌ها و ابزارک‌ها روی کنسول جلو، شلوغ و گیج کننده به نظر می‌رسد. اما به لطف دقتی که مهندسین کیا در محل قرارگیری دکمه‌ها به خرج داده‌اند، کار کردن با آنها راحت است و از نظر ارگونومی، کادنزا در جایگاه مناسبی قرار می‌گیرد. در طراحی کابین هم سعی شده تا همه چیز لوکس به نظر برسد، که استفاده از نوارهای نازک کرومی ‌روی کنسول، قطعات براق طرح چوب و پوشش چرمی‌صندلی‌ها و فرمان بر‌این امر تاکید دارند. فضای کابین کادنزا به لطف ابعاد بزرگ بدنه جادار و راحت است. از نظر فهرست امکانات رفاهی، هیچ‌ایرادی به کادنزا وارد نیست و هرچه بخواهید در آن یافت می‌شود! ۱۰ عدد‌ایربگ سرتاسر کابین کارگذاشته شده که‌ ایمنی سرنشینان را تضمین می‌کند. تنظیمات صندلی‌ها به صورت برقی انجام می‌شود و صندلی‌های جلو به گرمکن، سردکن و سیستم حافظه یکپارچه مجهز شده‌اند. فرمان نیز از گرمکن بهره می‌برد و داخل آینه هم نمایشگر کارگذاشته شده تا تصاویر دوربین دید عقب را نمایش دهد. سفارش سقف پانوراما برای کادنزا زیبایی کابین را دو چندان می‌کند، همچنین سیستم صوتی حرفه‌ای‌ اینفینیتی کادنزا از کیفیت بالایی برخوردار است. کیفیت پوشش‌ها و قطعات داخل کابین در سطح بالایی قرار دارد و برای خودرویی در رنج قیمت ۲۰۰ میلیونی مناسب به نظر می‌رسد.  موتور ۶سیلندر 5/3 لیتری کادنزا میان رقبایش در‌ایران، یعنی آریون و گرنجور، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. قدرت تولیدی موتور کادنزا ۲۸۶ اسب بخار است که از دو رقیب دیگر بیشتر است. جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک هم بهبود چشمگیری داشته و از دقت بالایی برخوردار است. سواری کادنزا در سرعت‌های بالا نرم‌تر و بی صداتر از سرعت‌های پایین‌تر است. در سرعت‌های پایین هم سعی شده تا آرامش در کابین حکم فرما باشد، ولی سیستم تعلیق از پس برخی پستی بلندی‌ها به خوبی برنمی‌آید. مصرف سوخت حدود ۱۰لیتری کادنزا هم در کلاس خودش مناسب و مقرون به صرفه است.

کيا  کادنـزا  2014کيا  کادنـزا  2014کيا  کادنـزا  2014

تويوتا پـرادو

تويوتا پـرادو

به نقل از مجله تخت گاز

بدون شک می توان از تویوتا پرادو به عنوان محبوبترین،شناخته شده ترین و پرفروش ترین محصول تویوتا در ایران یاد کرد.مدل جدید پرادو از سال ۲۰۰۹ مهمان بازار خودرویی کشور شد،که البته تا امروز نتوانسته موفقیت های نسل قبلی اش را تکرار کند،ولی همچنان یکی از پرطرفدارترین شاسی بلند های ایران است.
پرادو جدید در دو گونه on road و off road وارد ایران می شود،که تفاوت قیمت ۱۰۰ میلیونی این دو نوع پرادو جالب توجه است.مدل on road پرادو،همان طور که از اسمش پیداست،پیشتر مناسب رفت و آمدهای داخل شهر و گران تر است.در این مدل امکاناتی نظیر سیستم صوتی با ۱۴ بلندگو و صفحه نمایشگر ۷اینچی،به همراه کروزکنترل با رادار فعال و سیستم هشدار قبل از برخورد و سیستم کمکی پارک به چشم می خورد،که مدل off road فاقد این امکانات است.همچنین
سامانه های کنترل پایداریVSC،ضد لرزش خودرو هنگام شتاب گیریATRCدر هردو مدل به چشم می خورد.تنها سامانه ای که در مدل آفرود استفاده شده و در مدل on road به چشم نمی خورد،سامانهCrawl Control یا همان سیستم هوشمند حرکت خیزشی است.
چراغ های بیرون زده از بدنه،گلگیرهای حجیم و جلو پنجره بزرگ،به خوبی حس قدرت را القا می کنند.پرادو در دو نوع اتاق ۵درب و ۳درب تولید می شود،که مدل ۵درب برای افرادی که خواهان فضای بیشتر هستند مناسب تر است.البته مدل ۳درب به خاطر تعداد کمتر و فرم بدنه خاص ترقیمت بیشتری دارد.
نکته جالب در خصوص پرادو جدید،لیست بلند بالای امکانات آن است،امکاناتی که حتی در تویوتا لندکروزر،برادر بزرگتر پرادو نیز دیده نمی شود.صندلی ها جادار و راحت هستند و صندلی های جلو به صورت برقی تنظیم می شوند و از گرمکن بهره می برند.برای دسترسی به فضای بار بیشتر،صندلی های ردیف دوم جمع می شوند،همچنین اگر تعداد سرنشینان از ۵نفر تجاوز کند،صندلی های جمع شوی برقی تعبیه شده در محفظه بار،امکان سوار شدن دو نفر دیگر را نیز می دهند.این در حالی است که امکانات مدل ۳درب،اندکی از مدل ۵درب محدودتر است.
پرادو ۵درب به عنوان پرفروش ترین مدل،از موتور ۶سیلندر ۴لیتری بهره می برد که در دور ۵۶۰۰، ۲۷۰ اسب بخار قدرت تولید می کند.سواری پرادو در مسیرهای شهری نرم و راحت است و تکان ها را به داخل کابین منتقل نمی کند.همچنین به لطف بهره مندی از سامانه های مختلف حرکتی و ارتفاع زیاد از زمین،پیمودن مسیرهای آفرود با این شاسی بلند محبوب،بسیار دلچسب است.ابعاد بزرگ بدنه،راننده را در مسیرهای شلوغ شهری دچار مشکل می کند،که دوربین های کارگذاشته شده روی بدنه،این مشکل را رفع کرده اند.
شرکت ایرتویا نمایندگی تویوتا در ایران،پرادو را ۶۰ماه یا ۱۰۰هزار کیلومتر گارانتی می کند.

تويوتا پـرادوتويوتا پـرادوتويوتا پـرادو

تويوتا     اف.جي. کروزر

تويوتا     اف.جي. کروزر

به نقل از مجله تخت گاز

اگر توانایی خرید شاسی بلندهای لوکس تویوتا نظیر پرادو و لندکروزر را ندارید، FJ کروزر با قیمتی کمتر از این دو، انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان آفرود محسوب می‌شود.
FJکروزر از ظاهری نزدیک به هامر بهره می‌برد و خیلی‌ها به آن لقب هامرژاپنی یا هامر کوچولو را داده‌اند. اتاق این خودرو به صورت جعبه‌ای طراحی شده است، که این مساله و فرم عمودی شیشه جلو باعث شده تا در سرعت‌های بالا صدای باد به داخل کابین نفوذ کند. ظاهر خاص FJ یکی از عواملی است که باعث شده تا این روزها در بازار خودرو کشور از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. FJ در حقیقت یک شاسی بلند ۳درب به حساب می‌آید. ولی دو درب کوچک برای قسمت عقب کابین طراحی شده که به صورت خلاف جهت باز می‌شوند. رنگ‌های خاص قابل سفارش برای FJ و تنوع لوازم جانبی اسپرت برای آن، از دیگر عواملی هستند که سبب تمایز FJ از سایر شاسی بلند‌های بازار می‌شوند.
سبک و سیاق طراحی کابین و فرم قطعات، بیشتر با ذات اسپرت و بیابانی FJ همخوانی دارد تا یک شاسی بلند لوکس شهری. کیفیت ادوات داخل کابین مطلوب است، اما مهمترین ضعف FJ در بخش محدودیت آپشن‌ها احساس می‌شود، که این مساله به هیچ عنوان  قیمت بالای ۲۰۰ میلیونی آن را توجیه نمی‌کند. پس اگر به دنبال لذت بردن از آپشن‌های مختلف و فضای لوکس کابین هستید، FJ انتخاب مناسبی برای شما نیست. فضای کابین FJ مناسب است. البته ارتفاع نسبتا کوتاه سقف و ارتفاع بلند داشبورد افراد قد بلند و قد کوتاه را دچار مشکل می‌کند. همچنین فضای محدود صندلی‌های ردیف عقب دلچسب نیست و این مشکل با عقب دادن صندلی راننده پررنگ‌تر نیز می‌شود.
مهم‌ترین توانایی FJ که این روزها اکثر آفرود سواران کشور را به سوی خود جذب کرده، قابلیت بیابانی و آفرود آن است.موتور ۶سیلندر ۲۶۰ اسب بخاری با گشتاور ۳۶۸نیوتن‌متر، در مسیرهای خارج جاده و صعب‌العبور به خوبی خود را نشان می‌دهد. البته مصرف ۱۶ لیتری FJ کابوس افرادی است که مصرف سوخت برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است. همان‌طور که اشاره شد FJ خودرویی هیجان انگیز برای بالا و پایین پریدن در مسیرهای بیابانی است، اما سواری آن در مسیرهای شهری نسبتا خشک است و تکان‌های مسیر به خوبی داخل کابین احساس می‌شوند. همچنین ابعاد بزرگ خودرو، رانندگی با آن را در مسیرهای شلوغ شهری دشوار می‌کند. یک صفحه نمایش کوچک روی آیینه FJ، هنگام پارک کردن فضای عقب را نشان می‌دهد، اما نبود نمونه بزرگتر روی کنسول میانی احساس می‌شود.

تويوتا     اف.جي. کروزرتويوتا     اف.جي. کروزرتويوتا     اف.جي. کروزر

کيا  سـورنتو  2014

کيا  سـورنتو  2014

به نقل از مجله تخت گاز

کیا سورنتو را می‌توان جدی‌ترین رقیب سانتافه در ایران دانست. مدل‌های قبلی هر دو خودرو، رقابت تنگاتنگی با هم داشتند و حالا باید دید وضعیت برای مدل‌های ۲۰۱۳ این دو خودرو چگونه است.
کیا سورنتو۲۰۱۳ را می‌توان فیس‌لیفت اساسی مدل قبلی دانست. از تغییرات اعمال شده در جلو می‌توان به طراحی مجدد سپر، چراغ‌ها و جلوپنجره اشاره کرد، که البته بی شباهت به مدل قبلی نیستند. گسترده‌ترین تغییرات را قسمت عقب تجربه کرده است. طراحی سپر به کلی عوض شده و چراغ‌های جدید با طراحی شبیه به چراغ‌های عقب کیا کادنزا بر زیبایی این قسمت افزوده‌اند.
طراحی سورنتو هماهنگ، ساده و زیباست، ولی طراحی سانتافه جدید پویاتر و جذاب‌تر از آن به نظر می‌رسد، و از این نظر سورنتو یک سر و گردن پایین‌تر از سانتافه قرار می‌گیرد.
در نسل جدید، فضای کابین هم تغییرات زیادی را تجربه کرده است. از مهم‌ترین پیشرفت‌های کیا در زمینه طراحی کابین در این مدل، می‌توان به ارتقا چشمگیر کیفیت قطعات کابین اشاره کرد. طراحی کابین نسبت به سانتافه ساده‌تر و خلوت‌تر است، به همین دلیل کار کردن با ادوات و دکمه‌ها و عادت کردن به محل قرارگیری آنها راحت‌تر است. با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، سورنتو از کابین جاداری بهره می‌برد و ۵نفر سرنشین آن احساس راحتی کامل می‌کنند. دو صندلی هم داخل صندوق بار نصب شده که ظرفیت خودرو را به ۷نفر افزایش می‌دهند، ولی با توجه به فضای محدود این قسمت، نمی‌توان از این صندلی‌ها انتظار راحتی کامل داشت.
علاوه بر تغییر دکوراتیو کابین و ارتقا کیفیت قطعات، سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی هم در این مدل پیشرفت چشمگیری داشته است.نمایشگر ۷اینچی TFT,تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه گرمکن و سرد کن صندلی‌های عقب، نویگیشن و… از امکانات جدید در این مدل هستند.
دو موتور ۴سیلندر و ۶سیلندر برای سورنتو جدید عرضه شده است.موتور ۶سیلندر به حجم ۳.۵لیتر، ۲۷۶ اسب بخار قدرت می‌کند که کاملا پاسخ گوی نیازهای راننده است.جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک با دقتی به مراتب بالاتر از قبل، در این مدل استفاده شده است.سواری سورنتو نرم و راحت است و در سه حالت اسپرت، معمولی و راحت تنظیم می‌شود. با استفاده از سیستم تعلیق چند اتصالی، ضد شوک و بازوهای تعادلی، حتی در مسیرهای سنگلاخی و ناهموار هم سواری نرمی‌ را با سورنتو تجربه خواهید کرد.همچنین ارتفاع سورنتو با توجه به شرایط مسیر، به صورت خودکار تنظیم می‌شود تا جای گله‌ای در مبحث سواری این خودرو باقی نماند.

کيا  سـورنتو  2014کيا  سـورنتو  2014کيا  سـورنتو  2014

مرسدس بنـز CLS

مرسدس بنـز CLS

به نقل از مجله تخت گاز

در سال ۲۰۰۴، مرسدس بنز با معرفی اولین نسل CLS با نام اتاق C219، راه جدیدی را در صنعت خودروسازی پیش گرفت و کلاس کوپه چهار در را برای اولین بار در دنیا بدعت گذاری کرد.
با وجود استقبال چشمگیر از نسل اول CLS و فروش بالای آن در سراسر دنیا، مرسدس بنز در سال ۲۰۱۰ تصمیم به احیاء این اتاق گرفت و C218 را معرفی کرد.البته عده‌ای از منتقدان و حتی طرفداران مرسدس بنز، طراحی نسل جدید CLS را مورد انتقاد قرار دادند.
باید این واقعیت را پذیرفت که زیبایی نسل جدید CLS مسحور کننده است.در نسل جدید چند سانتی متری به طول و عرض بدنه اضافه شده است.همچنین طراحی زیبای چراغ‌های LED در کنار گلگیرهای عضلانی و ارتفاع کوتاه شیشه‌ها، نمایی فراموش نشدنی را برای CLS رقم زده‌اند.
فضای کابین نسبت به قبل بهبود چشمگیری داشته است. تمام قسمت‌ها و قطعات از نو طراحی شده‌اند و ظرافت و زیبایی آنها به مراتب از قبل بیشتر است. کیفیت قطعات کابین بهبود چشمگیری داشته است و به سدان لوکس مرسدس بنز یعنی S کلاس نزدیک شده است. همچنین اگر پوشش داخلی سفارشی DESIGNO هم سفارش داده شود، زیبایی کابین دوچندان می‌شود. ارگونومی‌ کابین هم در سطح مطلوبی قرار دارد و در چیدمان ابزارک‌ها و دکمه‌ها دقت زیادی خرج شده است. اکثر سامانه‌ها از طریق سیستم COMMAND کنترل می‌شوند که یادگیری نحوه کار کردن با آن ‌اندکی نیاز به زمان دارد. صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن، سرد کن و ماساژور و سیستم حافظه هستند. درجه حرارت کابین برای هر سرنشین به صورت مجزا قابل کنترل است. همچنین سامانه‌های دید در شب، کنترل هوشیاری راننده، رادار، پارک اتوماتیک و چرخش نور چراغ‌ها در پیچ علاوه بر لذت رانندگی، ایمنی سرنشینان را نیز تامین می‌کنند.
CLS در دو نمونه CLS350 ، CLS500 در ایران عرضه می‌شود. که مدل CLS500 از موتور ۸سیلندر BLUE EFFICIENCY  بهره می‌برد. این موتور‌های جدید مرسدس بنز نسبت به قبل آلایندگی کمتری دارند و با محیط زیست سازگارند.سواری CLS در مقایسه با رقیبی همچون پانامرا بسیار نرم است و به لطف سیستم کمک فنرهای AIRMATIC، ناهمواری‌های مسیر کمتر داخل کابین احساس می‌شود.البته حالت فست بک خودرو، فضای ردیف عقب را‌اندکی تنگ و دلگیر ساخته است و افراد قد بلند را دچار مشکل می‌کند.
از رقبای CLS در بازار داخلی می‌توان به ب‌ام‌و سری۶ گرن کوپه و پورشه پانامرا اشاره کرد که از نظر طراحی ظاهری، CLS یک سروگردن از پانامرا بالاتر قرار دارد و شانه به شانه سری۶ گرن کوپه قرار می‌گیرد. ولی از نظر قوای فنی و قابلیت‌های حرکتی، پانامرا کمی‌برای CLS مشکل ایجاد می‌کند.

مرسدس بنـز CLSمرسدس بنـز CLSمرسدس بنـز CLS

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی