پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه سراتو سایپا و رنو سیمبل

در همسایگی 100 میلیونی ها/شاخ به شاخ سراتو سایپا و رنو سیمبل

مدتی است که ذهنیت خریداران ایرانی به این سمت رفته که با بودجه کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان اگر نخواهند ریسک خرید خودرو دست‌دوم را قبول کنند، مجبور به انتخاب یکی از خودروهای چینی موجود در این رنج قیمت هستند. اما اگر میانه‌ای با خودروهای چینی نداشته باشید، انتخاب‌های بهتر با برندهای معتبری نیز هست. […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

مدتی است که ذهنیت خریداران ایرانی به این سمت رفته که با بودجه کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان اگر نخواهند ریسک خرید خودرو دست‌دوم را قبول کنند، مجبور به انتخاب یکی از خودروهای چینی موجود در این رنج قیمت هستند. اما اگر میانه‌ای با خودروهای چینی نداشته باشید، انتخاب‌های بهتر با برندهای معتبری نیز هست. کیا سراتو به لطف مونتاژ در کشور با قیمتی کم‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شود و نماینده دیگری که مدت زیادی از حضور آن در بازار ایران نمی‌گذرد، رنو سیمبل اروپایی است که بر کیفیت ساخت مناسب و خصوصیاتی مثل کم استهلاک بودن تکیه زده و در این مدت به لطف شرایط فروش متنوع شرکت عرضه کننده نمایش قابل توجهی در بازار ایران داشته است. به‌هرحال این مقایسه را در همسایگی بازار خودروهای ۱۰۰ میلیونی ترتیب دادیم تا این 2 خودرو را به افرادی که علاقه‌ای به خودروهای چینی ندارند و خرید خودرو دست‌دوم را نیز ترجیح نمی‌دهند، معرفی کنیم.

اختصاصی جوان خودرو:

کیا سراتو سایپا

 

کیا سراتو مونتاژ سایپا

در چند سال اخیر، محصولات خودروسازان کره‌ای در بازار ایران اقبال مناسبی داشته‌اند و همیشه در زمره پرمخاطب‌ترین خودروهای واردتی طبقه‌بندی شده‌اند. البته برچسب قیمت این خودروها باعث شده قشر محدودی از خریداران توانایی انتخاب‌شان را داشته باشند. اما داخلی‌سازی این محصولات در کشور کاهش قیمت و دست یافتنی‌تر شدن این خودروها را به ارمغان می‌آورد. کیا سراتو سدان به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین محصولات وارداتی کیا در ایران شناخته می‌شود، که این موفقیت را در عین حضور در یکی از متنوع‌ترین سگمنت‌های خودرویی بازار کشور تجربه کرده. در سال ۹۳ و درحالی‌که واردات نسل جدید کیا سراتو با شکل و شمایلی به‌روز و جذاب به کشور آغاز شده بود، پروژه مونتاژ سراتو در ایران رنگ واقعیت به خود گرفت. این درحالی است که رقیب‌اش سیمبل نیز تا مدتی دیگر داخل کشور مونتاژ خواهدشد.

نسل دوم سراتو در اواخر سال ۲۰۰۸ معرفی شد. این مدل پلت‌فرم مشترکی با هیوندای النترا دارد و تنها در فنربندی عقب با النترا متفاوت است. این نسل از سراتو در کشورهایی نظیر روسیه و مالزی نیز مونتاژ می‌شود و مونتاژ آن در ایران، با واردات پک‌های CKD شروع شد. داخلی‌سازی سراتو توسط شرکت سایپا باعث شده خیال مشتریان از نظر زنجیره تامین قطعات و خدمات پس‌ازفروش آسوده‌تر از رقبای چینی و وارداتی‌های با تیراژ محدود شود و ترس از نایاب بودن قطعات جانبی و خدمات پس‌ازفروش ضعیف خودروهای وارداتی در انتخاب سراتو مونتاژ سایپا از بین برود.

کیا سراتو سایپا

طراحی ظاهری سراتو ساده و در عین حال زیبا و هماهنگ است. البته جذابیت‌های نسل جدیدش را ندارد، اما تناسب و زیبایی‌اش باعث می‌شود از پرداخت مبلغ ۹۰ میلیون تومانی برای خرید آن، پشیمان نشوید. به‌طور مثال نسبت به رنو سیمبل عامه‌پسندتر است و ظاهر اسپرت‌تری از هیوندای اکسنت دارد. هم‌چنین هویت چندساله ظاهر سراتو باعث‌شده از این نظر نسبت به رقبای هم‌قیمت چینی وضعیت بهتری در بازار ایران داشته باشد.

امکانات کیا سراتو سایپا:

سراتو در 2 مدل مجهز به پیشرانه‌های ۱.۶ و ۲ لیتری توسط سایپا مونتاژ می‌شود و بخشی از آپشن‌های مدل وارداتی نظیر تعدادی از ایربگ‌ها، سانروف، سامانه کنترل پایداری ESP و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان در مدل مونتاژی، به منظور کاهش قیمت فاکتور گرفته شده است. هم‌چنین رینگ‌های نسخه مونتاژی از مدل‌های وارداتی کوچک‌تر هستند و با طرحی متفاوت شناخته می‌شوند. فراموش نکنید که سراتو، یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای مونتاژ داخل است و توانسته 4 ستاره کیفیت موسسه کیفیت و بازرسی استاندارد را در کارنامه خود ثبت کند. کیفیت کابین در حد متوسط روبه‌بالا ارزیابی می‌شود و فضای کابین به لطف طراحی منطقی، مناسب و راحت است. فضای صندلی‌های ردیف عقب از رقبایی مثل هیوندای اکسنت و مزدا۳ بیش‌تر است و از این نظر باید به سراتو نمره قبولی داد. صندلی‌ها نیز نرم و راحت هستند و در مسیرهای طولانی موجب خستگی سرنشینان نمی‌شوند.

کیا سراتو سایپا

با خرید سراتو مجهز به پیشرانه ۲ لیتری، علاوه بر موتور پرقدرت‌تر، آپشن‌هایی نظیر کروز کنترل، پوشش چرمی فرمان و اهرم دنده و چراغ‌های اتوماتیک نصیب‌تان می‌شود، که در نمونه ۱.۶ لیتری به چشم نمی‌خورند. در این میان خبری از صندلی‌های برقی، ۶ عدد ایربگ و سانروف جیلی امگرند و نمایش‌گر ۷ اینچی و سیستم صوتی پیشرفته MG350 در کابین سراتو مونتاژی نیست. هم‌چنین مواردی نظیر سانروف، رینگ‌های بزرگ‌تر و پوشش چرمی نیز از نسخه مونتاژی سایپا حذف شده‌اند. البته به تازگی سایپا از مدلی از سراتو با نام سراتو آپشنال را معرفی کرده و فروش آن نیز به تازگی آغاز شده است. این نسخه به آپشن‌های بیش‌تری مجهز شده که وضعیت‌اش را در مقابل سایر رقبا بهتر می‌کند.

با مطالعه لینک های زیر بیشتر با سراتو سایپا آپشنال آشنا شوید:

 

مصاحبه اختصاصی جوان خودرو با مدیر پروژه کیا سراتو آپشنال سایپا

تولید انبوه سراتو آپشنال آغاز شد + قیمت و امکانات جدید


ایمنی سراتو در سطح مطلوبی قرارد دارد و از این نظر وضعیت مناسب‌تری از رقبای چینی‌اش در کورس رقابت دارد. این مدل موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا و ۴ ستاره از موسسه ANCAP استرالیا شده است. هم‌چنین در تست‌های تصادف مقاوت مناسبی در بخش‌های سقف، تصادف از جلو و تصادف از بخش کناری از خود نشان داده است.

مشخصات فنی سراتو سایپا :

همان‌طور که اشاره شد، سراتو در 2 مدل ۲ و ۱.۶ لیتری در ایران مونتاژ می‌شود. نمونه ۲ لیتری یک پیشرانه ۴ سیلندر به حجم دقیق ۱۹۹۸ سی‌سی را در دل خود جای داده که ۱۵۶ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نمونه ۱.۶ لیتری نیز ۱۲۴ اسب‌بخار و ۱۵۶ نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. انتقال قدرت در مدل ۲ لیتری به‌وسیله گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک انجام می‌شود، که دقت و عملکرد قابل‌قبولی دارد و نسبت به گیرباکس‌های CVT به‌کاررفته در رقبای چینی، حس بهتری را در رانندگی منتقل می‌کند و آن ویژگی‌های اعصاب‌خرد‌کن را ندارد! البته از نظر قیمتی می توان گفت که سراتو 1.6 رقیب نزدیک تری برای رنو سیمبل است که این نسخه از گیرباکس دستی بهره می برد.

تعلیق سراتو در عقب از نوع اکسل پیچشی و در جلو از نوع مک‌فرسون است. سواری سراتو راحتی متوسطی دارد و هم‌چون مزدا۳ خشک و پرتکان نیست و از این نظر می‌توان آن‌را با سایر سدان‌های خانوادگی کوچک نظیر رنو سیمبل و هیوندای اکسنت مقایسه کرد.

رنو سیمبل

رنو سیمبل

یکی دیگر از سدان‌های اقتصادی رنو مدتی است به ایران راه پیدا کرده. مثل خلافکاران فراری، این خودرو در هر جای دنیا با یک نام شناخته می‌شود! نسل سوم رنو سیمبل در سال ۲۰۱۳ در ترکیه معرفی شد. اما این خودرو نمونه ری‌بج (REBADGE) نسل دوم داچیا لوگان یا همان تندر۹۰ خودمان نیز به‌شمار می‌رود. طراحی بدنه سیمبل از تندر جذاب‌تر است و با توجه به بازه قیمتی که در آن عرضه می‌شود، چیزی جز این هم از آن انتظار نمی‌رود. ظاهر سیمبل نقاط مشترکی با تندر، هم‌چون ارتفاع زیاد پنجره‌ها دارد و از طرفی از زبان جدید طراحی رنو نیز پیروی می‌کند که نمونه آن آرم بزرگ رنو روی پیشانی‌اش است. البته سایز کوچک رینگ‌های ۱۵ اینچی چندان با ابعاد بدنه هماهنگ نیستند. هم‌چنین ۷ رنگ مختلف برای سیمبل قابل سفارش است و در مدل‌های فول‌آپشن از چراغ‌های مجهز به سیستم روشنایی در روز نیز بهره می‌برد.

رنو سیمبل

به لطف طول بدنه ۴.۳۵ متری و فاصله بین 2 محور ۲.۶۳ متری، فضای کابین سیمبل جادار و راحت است و از رنو کپچر نیز بزرگ‌تر است. کیفیت مونتاژ کابین نیز دلچسب است اما در بعضی قسمت‌ها استفاده گسترده از پلاستیک سخت و زبر به چشم می‌خورد. در بازار فعلی تنها 2 تیپ LE (فول‌آپشن) و PE عرضه شده است. که در نمونه فول‌آپشن رنگ‌بندی کابین ترکیبی از رنگ‌های کرم و مشکی است که فضای گرمی را داخل کابین به‌وجود آورده. همین مورد باعث شده فضای کابین لوکس‌تر از خودروهای این رده به نظر برسد. البته از رقبای چینی سیمبل می‌توان به بسترن و جیلی EC7 اشاره کرد که هر 2 از ترکیب 2 رنگ کابین برخوردار هستند. اما فراموش نکنید که سراتو سایپا تنها در یک رنگ کابین عرضه می‌شود. نمونه فول‌آپشن سیمبل امکانات بیش‌تری از یک سدان معمولی دارد. قطعات نقره‌ای‌رنگ گوشه و کنار کابین نیز جلوه اسپرت این قسمت را افزایش داده‌اند و کیفیت نسبتا مناسبی دارند. صفحه کیلومترشمار از 3 دایره تشکیل شده و مجموعه دکمه‌های قسمت مرکزی کنسول، جذابیت نسبی برای کابین این سدان اقتصادی را به ارمغان آورده است. دریچه‌های سیستم تهویه برای راننده و سرنشین اما به‌صورت دایره‌ای طراحی شده‌اند که ذهن را به‌سوی تندر۹۰ معروف می‌برند.

در مدل‌های فول‌آپشن، سیستم تهویه مطبوع به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود و به سنسور دمای محیط نیز مجهز شده است. سیستم صوتی نیز در این مدل کامل است و از صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی و دکمه‌های تنظیم‌کننده در پشت فرمان نیز بهره می‌برد.

رنو سیمبل

به لطف ارتفاع بلند سقف (ارتفاع خودرو ۱۵۱۷ میلی‌متر) فضای سر برای تمام سرنشینان مناسب است. صندوق بار بزرگ ۵۱۰ لیتری نیز نیازهای یک خانواده چندنفره را به‌راحتی باسخ می‌دهد و اگر به فضای بیش‌تری نیاز داشته باشید، با خواباندن صندلی‌های عقب، حجم این قسمت به ۱۲۵۷ لیتر می‌رسد. هم‌چنین صندلی‌های عقب طبق استاندارد روز اروپا، قابلیت نصب صندلی بچه را نیز دارند.

مشخصات فنی رنو سیمبل :

سیمبل از پیشرانه‌ای مشابه تندر۹۰ بهره می‌برد. نیروی محرکه این سدان ۱۰۸۱ کیلویی را یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم ۱.۶ لیتری تامین می‌کند که با توجه به وزن پایین، شتاب نسبتا مناسبی را برایش به ارمغان آورده است. پیشرانه سیمبل که از استاندارد یورو ۶ اروپا برخوردار است، ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت در دور ۵۷۵۰ و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۳۷۵۰ تولید می‌کند. در مدل‌های اتوماتیک، سیمبل به یک گیرباکس ۴ سرعته تیپ‌ترونیک مجهز شده است که می‌توان دنده‌ها را به‌صورت دستی نیز تعویض کرد

سیمبل خودرویی کم‌مصرف، با کیفیت و ساخته شده طبق استانداردهای روز اروپاست. باک سوخت‌اش ۵۰ لیتر گنجایش دارد و تنها حدود ۶ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. نمونه فول‌آپشن سیمبل در بازار فعلی حدود ۷۸ میلیون تومان قیمت دارد و مدل PE نیز با قیمتی نزدیک به ۷۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

رنو سیمبل

نتیجه‌گیری

مونتاژ خودروهایی که پیش از این به‌صورت کاملا وارداتی در کشور عرضه می‌شدند را باید به فال نیک گرفت. این کار اگر با برنامه‌ریزی درست انجام شود، باعث شکسته شدن و کاهش قیمت این خودروها می‌شود تا در دسترس‌تر باشند. می‌توان گفت رنو سیمبل نسبت به سراتو مدرن‌تر است. اما اندازه اتاق سراتو باعث می‌شود اگر به دنبال سدانی بزرگ‌تر هستید سراغ آن بروید. البته باید گفت در مقام مقایسه، سراتو ۱.۶ لیتری در مقابل سیمبل قرار می‌گیرد که از تعدادی از آپشن های نسخه 2 لیتری بی بهره است. اما با توجه به سابقه بیش‌تری که نسبت به سیمبل در ایران دارد، از بازار خریدوفروش پررونق‌تری بهره می‌برد و خریدوفروش آن آسان‌تر است.

تولید سیمبل و داستر مخصوص بازار ایران

رنو شگفتی‌ساز عرصه واردات خودرو

خرید آسان محصولات رنو فرانسه در ایران

تولید رنو سیمبل و رنو داستر در ایران

سراتو آپشنال ظرف یک هفته به همراه کارت طلایی تحویل می شود

عرضه سراتو سایپا برای نخستین بار در بورس کالا

رده بندی کیفیت خودروهای تولید داخل (اردیبهشت ۹۶)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی