پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

Mercedes-Benz-GLK350

خاطره‌بازی با ژنرال بازنشسته!/مروری بر مرسدس بنز GLK350

با اعمال محدودیت‌های گمرکی مبنی بر ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی به کشور، خودروهای وارداتی با موتورهای کم حجم و جمع و جور در بازار خودرو کشورمان جنجال به پا کرده‌اند. با این وضعیت، هستند خریدارانی که لذت سواری با یک خودروی پرقدرت با موتور حجیم را به ریسک خرید […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۶ تیر ۱۳۹۶

با اعمال محدودیت‌های گمرکی مبنی بر ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی به کشور، خودروهای وارداتی با موتورهای کم حجم و جمع و جور در بازار خودرو کشورمان جنجال به پا کرده‌اند. با این وضعیت، هستند خریدارانی که لذت سواری با یک خودروی پرقدرت با موتور حجیم را به ریسک خرید خودرو دست دوم ترجیح می‌دهند. این بار سراغ یک دست دوم با استیل و هیجان انگیز آمده‌ایم که علاوه بر مشخصات فنی قابل توجه‌اش، بسیار خاص و دلرباست. پس با ما همراه باشید تا مروری بر مرسدس بنز GLK350 داشته باشیم.

به گزارش جوان خودرو-مدت زیادی است که دیگر کلاس خودروهای شاسی‌بلند، به SUVهای درشت‌هیکل ختم نمی‌شود. اگر چندان اهل آفرود و پیمودن مسیرهای ناهموار خارج جاده‌ای نیستید، و می‌خواهید شاسی‌بلندی جمع‌وجور، متناسب با خیابان‌های شلوغ سوار شوید، باید سراغ کراس‌اوورها یا به اصطلاح، شاسی‌بلندهای جمع‌وجور بروید. مرسدس‌بنز که تا پیش از معرفی نسل اول GLK، فقط در ساخت شاسی‌بلندهای بزرگ سایز فعالیت می‌کرد، با عرضه GLK در سال ۲۰۰۹ سبد محصولات خود را متنوع‌تر کرد و خلا موجود در کلاس شاسی‌بلندهایش را پر کرد. GLK در آن سال‌ها روی پلت‌فرم بنز C کلاس شکل گرفت و در طراحی بدنه، وام‌دار برادران بزرگ‌ترش، نظیر بنز GL و G کلاس بود. در سال ۲۰۱۳ اما، GLK دست‌خوش تغییرات گسترده‌ای شد و یک فیس‌لیفت جانانه را تجربه کرد. طراحی مدل ۲۰۱۳ نسبت به قبل تغییرات زیادی را تجربه کرده و به محصولات مدرن مرسدس‌بنز در آن سال‌ها نزدیک شد.

جراحی پلاستیک بنز خوشتیپ:

 در گرافیک چراغ‌ها از رگه‌های LED استفاده شده، سپرهای جلو و عقب از نو طراحی شده‌اند و خطوط بدنه نیز به کلی متحول شده‌اند. ظاهر GLK فیس‌لیفت نسبت به قبل لوکس‌تر شده است، اما عده‌ای بر این عقیده‌اند که سادگی و مردانگی نسل قبل را ندارد اما با آوانسی به طراحی GLK، باید آن را یک GL کلاس کوچک شده خطاب کنیم. هم‌چنین اکثر مدل‌های وارد شده به کشور از پکیج اسپرت AMG برای بدنه برخوردار هستند، که ظاهری به مراتب اسپرت‌تر و جذاب‌تر از مدل عادی دارد. علاوه بر سپرها و رینگ‌های متفاوت، مدل‌های مجهز به این پکیج اسپرت، از مجموعه اگزوز با صدایی گوش‌نواز، پدال‌های آلومینیومی، صفحه پشت آمپر متفاوت و تعلیق اسپرت‌تر نیز بهره می‌برند. البته مدل‌های مجهز به پکیج اسپرت AMG، از پکیج OFF ROAD بی‌بهره هستند. پکیج آفرود شامل سامانه‌های الکترونیکی نظیر کنترل پایین آمدن از تپه و رانندگی در مسیرهای آفرودی می‌شود. از بین این پکیج و پکیج اسپرت AMG تنها یکی را می‌توان انتخاب کرد و همین عامل باعث شده اکثر GLK‌های موجود در کشور از پکیج آفرود بی‌بهره باشند.

Mercedes-Benz-GLK350

 وسعت تغییرات مدل فیس‌لیفت، در فضای کابین نیز جلب‌توجه می‌کند. طراحی فرمان و صندلی‌ها در مدل ۲۰۱۳ به کلی تغییر کرده است. هم‌چنین دریچه‌های سیستم تهویه هم‌چون مدل جدید SL و SLK به‌صورت دایره‌ای شکل طراحی شده‌اند و صفحه کیلومترشمار جذابیت بیش‌تری نسبت به قبل دارد. یکی از مهم‌ترین تغییرات کابین نسبت به قبل، حذف اهرم دنده از کنسول میانی و انتقال آن به پشت فرمان است. همین عامل باعث شده تا راحتی کار کردن با اهرم تعویض دنده در مدل فیس‌لیفت دوچندان شود. هم‌چنین شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان نیز حال‌وهوای اسپرتی به رانندگی با GLK می‌بخشند. یکی از موارد منفی در خصوص GLK‌های وارد شده به کشور، فهرست ناقص امکانات آنهاست. این مشکل به خاطر عدم وارد کردن GLK از سوی نمایندگی و واردات این خودرو به‌صورت شخصی است. و همین عامل باعث شده تا پیدا کردن یک GLK فول‌آپشن در ایران کار دشواری باشد.

Mercedes-Benz-GLK350

مشخصات فنی مرسدس بنز GLK350 :

 از میان طیف گسترده پیشرانه‌های عرضه شده برای GLK، تنها مدل‌های مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری با کد M272DE30 (GLK350) وارد کشور شده‌اند. که تعداد قابل‌توجهی از آنها، از نوع MATIC4 یا دودیفرانسیل هستند. علاوه بر تغییرات ظاهری و طراحی جدید کابین، GLK فیس‌لیفت تغییرات فنی در جهت بهبود راندمان را نیز تجربه کرده است. تفاوت‌های پیشرانه مدل ۲۰۱۳ با مدل قبلی، ابتدا با بالا زدن کاپوت و مشاهده فرم جدید طراحی پیشرانه روشن می‌شود. با افزایش نسبت تراکم، تغییر مسیر ورودی هوا و استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت در مدل فیس‌لیفت، قدرت موتور ۳۰ واحد و گشتاور ۲۰ واحد نسبت به قبل افزایش پیدا کرده‌اند و حالا GLK350 قادر است ۳۰۶ اسب‌بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. که همین موارد در کنار عملکرد فوق‌العاده گیرباکس ۷ سرعته جی‌ترونیک، شتاب خیره‌کننده‌ای را برای مدل جدید به ارمغان آورده اند.

Mercedes-Benz-GLK350

 سواری GLK فیس‌لیفت نسبت به مدل قبلی نرم‌تر است و از نظر راحتی سواری، به لطف بهره‌گیری از کمک‌فنرهای ایرماتیک، یک سروگردن بالاتر از ب‌ام‌و X3 قرار می‌گیرد. اما در عوض فضای سرنشینان ردیف عقب در GLK، نسبت به ب‌ام‌و X3 کم‌تر است. فرمان‌پذیری و هندلینگ نیز در GLK راضی کننده‌اند و به خوبی خبر از دمیده شدن روح اسپرت C کلاس در کالبد این شاسی‌بلند جمع‌و‌جور می‌دهند. از مهم‌ترین مشکلات GLK در ایران، واردات این مدل به‌صورت شخصی و خدمات پس‌ازفروش نامناسب در کنار لوازم جانبی کم‌یاب و گران‌قیمت است.

Mercedes-Benz-GLK350

پیشنهاد نهایی

مرسدس‌بنز GLK انتخابی خاص میان کراس‌اوورهای پرشمار این روزهای بازار هم‌چون لکسوس NX و ب‌ام‌و X3 است. محدودیت‌های گمرکی دست‌وپای GLK350 را با پیشرانه قلدر و قدرتمندش بست و راه را برای موتورهای توربو و کم‌حجم که حس‌وحال رانندگی‌شان با این پیشرانه حجیم زمین تا آسمان فرق دارد باز کرد. اما اگر ریسک خرید خودرو دست‌دوم را قبول می‌کنید و هزینه‌های جانبی قابل‌توجه را به جان می‌خرید، GLK350 می‌تواند یک انتخاب هیجان‌انگیز باشد. انتخابی که حتی از پورشه ماکان پرهیاهو نیز جذاب‌تر است.

 

آیا ۳۰ اسب بخار ۵۰ میلیون می‌ارزد؟/ مقایسه کوراندو و اسپرتیج

در همسایگی 100 میلیونی ها/شاخ به شاخ سراتو سایپا و رنو سیمبل

دوست داشتنی و پردردسر/ نگاهی به ولوو XC90

تقابل DS5LS تازه وارد و کیا اپتیما JF پرفروش

آزمایش فنی تویوتا پریوس، سامورایی کم مصرف

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی