پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بسترن B30

برادر کوچکتر آسا با دستی پر می آید/نگاهی به بسترن B30 محصول جدید گروه بهمن

فاو بسترن B50 که در ایران اسا نام گرفت، از محصولات پرطرفدار گروه بهمن است که در چند سال گذشته با تکیه بر امکانات و کیفیت مناسبف مشخصات فنی قابل قبول و قیمتگذاری منطقی توانسته جایگاه خوبی برای خود در بازار خودرو کشور دست و پا کند. حالا گروه بهمن قصد دارد برادر کوچکتر آسا […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۰ تیر ۱۳۹۶

فاو بسترن B50 که در ایران اسا نام گرفت، از محصولات پرطرفدار گروه بهمن است که در چند سال گذشته با تکیه بر امکانات و کیفیت مناسبف مشخصات فنی قابل قبول و قیمتگذاری منطقی توانسته جایگاه خوبی برای خود در بازار خودرو کشور دست و پا کند. حالا گروه بهمن قصد دارد برادر کوچکتر آسا که بسترن B30 نام دارد را در بازار عرضه کند تا سهم بیشتری از بازار سدان های متوسط داشته باشد.

بسترن B30  به عنوان محصول جدید شرکت FAW شناخته می شود که از سال 2015 وارد بازار چین شده است. فاو موتور به عنوان اولین و بزرگترین شرکت تولید کننده خودرو در چین به شمار می رود که با همکاری با شرکت های فولکس واگن ، آئودی ، مزدا و جنرال موتورز توانسته به تولید سالانه بیش از 3 میلیون دستگاه دست یابد. جالب است بدانید طراحی لوگو فاو نیز از همین عنوان الهام گرفته شده و عدد یک را نشان می دهد!

بسترن B30  بر روي يكي از پلتفرم هاي مربوط به شرکت فولکس واگن به نام Bora  شكل گرفته و از نکات مورد توجه این پلتفرم می توان به استفاده از آن در مدل موفق و محبوب فولکس واگن JETTA (نسخه سدان فولکس واگن گلف) اشاره کرد. شرکت بهمن موتور به زودی بسترن B30 را در بازار ایران عرضه خواهد کرد.

ابعاد بدنه در مقایسه با رقبا:

Besturn B30 Lifan X50 Dong Feng H30 Brilliance H330 Zotye Z300 (2013) مدل
4625 4100 4351 4510 4565 طول (میلی­متر)
1790 1722 1760 1755 1766 عرض(میلی­متر)
1500 1540 1528 1460 1486 ارتفاع(میلی­متر)
2630 2550 2610 2580 2700 فاصله محورها(میلی­متر)
480 280 417 460 457 حجم صندوق عقب(لیتر)

بسترن B30

 

مشخصات فنی بسترن B30 :

Besturn B30 Lifan X50 Dong Feng H30 Brilliance H330 Zotye Z300 (2013) مدل
1.6L 107HP L4 1.5L 102HP L4 1.6L 105HP L4 1.5L 103HP L4 1.6L 112HP L4 موتور
6-speed AT 5CVT 4-speed AMT 4-speed AT 4-speed AT نوع گیربکس
Aisin Japan Chinese/Local Aisin Japan Chinese/Local Chinese/Local برند گیربکس

 

1. نیروی محرکه بسترن B30 توسط موتوری با حجم 1.6 لیتر تامین می شود که طراحی آن متناسب با سایز خودورهای متوسط صورت گرفته. استفاده از زنجیر موتور به جای تسمه تایم، کاهش صدای خودرو و همچنین عدم احتیاج به تعویض این قطعه برای تمام طول عمر این موتور را به ارمغان می آورد. (کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری)

2. سری موتورهای 4GB توسط شرکت FAW توسعه داده شده است که از توان و بازدهی بالا و مصرف انرژی مناسبی برخوردار است ؛ این موتور از استاندارد آلایندگی یورو 5 برخوردار بوده و با محیط زیست سازگاری متناسبی دارد. (توان خودرو 107 اسب بخار و بیشینه گشتاور 155 نیوتون بر متر)

گیرباکس:

1. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک (AT) کد F21 ساخت کمپانی ایسین (Aisin) ژاپن (برترین برند گیربکس در دنیا) است.

2. به نقل از سایت RANKER ایسین در رتبه اول تولید کنندگان برتر گیرباکس دنیا قرار دارد . گیرباکس های این شرکت در خودروهای پورشه، شورولت، تویوتا ، پژو ، رنو، سوزوکی ، جیپ، هیوندایی و … مورد استفاده قرار گرفته است.

2. ساختار پیشرفته این گیرباکس با وزن کم دست به دست هم داده و کارایی بالا در انتقال توان را برای ان به ارمغان آورده اند.

3. سیستم ایمنی در برابر خرابی (Failure protection) : این سیستم در هنگام خرابی گیرباکس به راننده کمک میکند تا با سرعت کم جهت رفع عیب تا تعمیرگاه مسیرش را ادامه دهد تا از آسیب جدی گیرباکس جلوگیری شود.

4. این گیرباکس همان نسخه استفاده شده در بسترن B50 است با این تفاوت که به روزتر بوده و تغییرات فنی نسبت به قبل را تجربه کرده است. همه این موارد باعث شده اند تا سرعت عمل تعویض دنده 17 میلی ثانیه نسبت به مدل قبلی کاهش یابد.

سیستم تعلیق بسترن B30 :

1. سیستم تعلیق بسترن B30 در جلو از نوع مک فرسون مستقل با میل موج گیر و در عقب از نوع میل پیچشی نیمه مستقل مجهز به میل موج گیر است.

2. ساختار متراکم ؛ ابعاد کوچک و وزن سبک، پاسخگویی سریع؛ظرفیت ضربه گیری بالا، تغییرات کوچک نسبت به موقعیت چرخ های جلو و رانندگی با پایداری عالی ،میل موجگیر دوسره با اثربخشی بیشتر از مهمترین ویژگی های سیستم تعلیق B30 هستند که در مجموع پایداری مناسبی را برای این سدان متوسط به ارمغان می آورند.

3. اکسل عقب به لطف بهره گیری از میل موجگیر سبب ایجاد احساس بهتر در سرنشینان عقب و هماهنگی بهتر با سیستم تعلیق جلو جهت تقویت پایداری رانندگی می شود.

صندلی های راحت و شیک:

صندلی های بسترن B30 با ترکیبی از پارچه و چرم روکش شده که با این ترکیب ، زیبایی وراحتی توامان وجود خواهد داشت.

بسترن B30


سیستم فرمان الکتریکی(
EPS):

تولید شده توسط شرکت Thyssenkrupp آلمان  از شرکت های پیشرو در این صنعت:

سیستم فرمان الکتریکی رانندگی راحتتر در سرعت پایین ، پایداری و امنیت بیشتر در سرعت های بالا را برای راننده به ارمغان می آورد. سیستم EPS جدید و ارتقاء یافته، باعث برگشت پذیری مناسب و همچنین رانندگی آسان و( در قیاس با سیستم هیدرولیکی ) ذخیره انرژی می گردد.

پمپ هیدرولیکی فرمان در زمان روشن بودن موتور همواره فعال است. پس 3 تا 5% از توان موتور را می گیرد اما سیستم برقی با داشتن موتور الکتریکی مجزا از باطری تغذیه شده و توان موتور را کاهش نخواهد داد.

ستون فرمان با قابلیت تنظیم زاویه مجهز به ساختار جاذب انرژی «جمع شونده» (Collision – Collapsible) می باشد که باعث عملکرد بهتر ایمنی می شود.

در قیاس با سیستم هیدرولیکی بسیاری از قطعات و تجهیزات بصورت یک جا در ماژول EPS قرار داده شده و به این صورت باز و بست سیستم جهت تعمیر یا سرویس به راحتی انجام خواهد شد.

غربیلک فرمان با طراحی به روز و زیبا و روکش چرمی نوید یک رانندگی هیجان انگیز را می دهد. همچنین سوییچ های مربوط به کروز کنترل ، تنظیمات کامپیوتر سفری و همچنین سیستم پخش خودرو روی غربیلک فرمان قرار گرفته اند.

  • رینگ و لاستیک اسپرت و به روز :

    این خودرو از 4 حلقه رینگ و لاستیک با سایز R16 .55-205 بهره می برد که زیبایی و چهره ای پویا و زیبا به خودرو بخشیده است.

     

     

    سیستم ترمز:

    به منظور بهبود ایمنی در رانندگی و عملکرد خودرو، سیستم های زیر به طور اتوماتیک براساس شرایط مختلف رانندگی عمل می کند.

  • ESC کنترل پایداری الکترونیکی: سیستمی که تمام سیستم های ترمز را یکپارچه نموده و پایداری خودرو را کنترل می نماید. پس از تشخیص تمایل سر خوردن به یک سمت براساس حرکت خودرو، شرایط عملکردی با ترمزگیری و مداخله موتور ایمنی و راحتی را بهبود می بخشد. استاندارد کنترل پایدار الکترونیکی(ESC) سیستم ترمز مطابق با بوش نسخه 9.0 می باشد که سبب افزایش ایمنی و راحتی خودرو می گردد.
  • ESC (Bosch 9.0) = ABS+EBD+TCS+BA+HHC

بسترن B30

  • ABS  : سیستم ترمز ضد قفل

این سیستم برای ترمزگیری اضطراری یا درگیر کردن ترمزها حین رانندگی در جاد ه های لغزنده برای جلوگیری از قفل شدن چر خها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • EBD : توزیع الکترونیکی نیروی ترمز

یک فناوری ترمز اتومبیل است که به طور اتوماتیک میزان نیروی وارده به ترمز های اتومبیل را با توجه به شرایط مختلف از قبیل شرایط جاده، سرعت، بار و غیره تنظیم می کند.

  •  BA سیستم نیروی کمکی ترمز: پس از شناسایی ترمزگیری اضطراری عملکرد ترمز را بهبود می بخشد تا فاصله ترمزگیری را کوتاهتر نماید.

  •  Anti-lock braking system
  • Electronic brake force distribution
  • Hydraulic Brake Assistant

بسترن B30

  • TCS سیستم کنترل کشش: این سیستم با تنظیم نیروی رانندگی هنگام شروع به کار خودرو یا شتابگیری از لغزیدن چر خها جلوگیری می کند، و از عملکرد شتابگیری خودرو اطمینان حاصل می شود.

  • HHC   سیستم کنترل حرکت در سربالایی: این سیستم یک سیستم کمکی است که از سر خوردن خودرو در سربالایی ها جلوگیری می کند تا پس از رها کردن ترمز تا اشاره به پدال گاز اجازه عقب رفتن خودرو را ندهد.


ساختمان بدنه بسترن B30 :

به منظور اطمینان و افزایش ایمنی  سرنشینان، بسترن B30 از شاسی تقویت شده ای ساخته شده است. استفاده از فولادهای با استحکام بسیار بالا (Ultra High Strength Steel) و بالا (High Strength Steel) بر روی ساختمان 3H تقویت شده ؛ به خصوص در ستون A، ستون B، تیرهای پایه ای درب ها، کف قسمت جلو و درب های خودرو ایمنی خودرو را افزایش داده است. از فولاد با استحکام بسیار بالا در ابعاد وسیعی در بدنه خودرو استفاده شده است که بدنه مستحکمی را ایجاد نموده است.

بسترن B30

ساختار  3H  در بدنه، مرکز اصلی جذب انرژی ناشی از ضربه می باشد ؛ به طوری که می تواند انرژی جنبشی بزرگ ناشی از ضربه را توسط قسمت های مختلف بدنه جذب نماید. بنابراین ضربه به طور قابل توجهی جذب شده و از تغییر شکل و فرم قطعات جلوگیری و ایمنی سرنشینان را به طور کامل تامین می کند.

بسترن B30

سطح استاندارد ایمنی 5 ستاره:

بسترن B30  موفق به کسب گواهینامه سطح استاندارد ایمنی 5 ستاره C-NCAP  شده است.

علی رغم اینکه الزامات سخت گیرانه تر در ورژن جدید(2015) C-NCAP در خلال تست اصلی که در آن امتیاز مثبت از 4 به 3 رسیده است و نقطه شروع 5 ستاره از 52 به 54 افزایش یافته است. B30 هنوز عملکرد بسیار خوبی با مجموع امتیاز 55.11 به خود اختصاص داده است و استاندارد 5 ستاره C-NCAP را دریافت نموده و ایمنی سرنشینان را به خوبی تامین می کند.

صحه گذاری و تست جاده :

تست جاده ی خودرو ی B30 که شامل 516 تست عملکردی با طی کردن مسافتی به اندازه 3 میلیون کیلومتر انجام شده که به مدت سه سال به طول انجامیده است. مناطق هدف جهت انجام تست خودرو،  از مناطق بسیار گرم و مرطوب تا مناطق بسیار سرد و برفی ؛ از مناطق پست و مرتفع با ارتفاع بیشتر از 2800 متر ؛ از مناطق شلوغ و پرازدحام تا شهر کوهستانی و مه گرفته  بوده است.این خودرو با شرایط بسیارسختی در این مسیر مواجه بوده است و در نهایت توانسته عملکرد بسیار خوبی را از خود در شرایط مختلف نشان دهد.

 

سیستم مالتی مدیاMultiMedia System

زبان سیستم : انگلیسی و فارسی
نمایشگر لمسی 7اینچی رزولوشن نمایشگر  800 * 480
سیستم رهیاب (GPS) شامل نقشه کامل ایران

  • در نظر گرفتن محدوده طرح ترافیک در مسیریابی
  • شامل موقعیت مکانی دوربین های کنترل سرعت
  • حاوی اطلاعات بیش از 730,000اماکن مهم اعم از رستوران ها، جایگاه های سوخت،
    بیمارستان ها، مساجد، حسینیه ها، سینماها، پارکها، مراکز فرهنگی، آتشنشانی ها و …
  • جستجو بر اساس پنج رقم اول کد پستی
  • نمایش سرعت و میزان حد اکثر سرعت در جاده ها
  • پشتیبانی از دوربین دید عقب
    قابلیت کنترل مالتی مدیا با استفاده از کلید های روی فرمان خودرو
  • پشتیبانی از سورس های رادیو و مدیا به شرح زیر :
    رادیو FM/AM
    USB
    پخش موزیک از طریق بلوتوث
    ورودی AUX
    پشتیبانی از فایل های صوتی، ویدیویی و تصاویر در فرمتهای رایج
    پشتیبانی از سامانه ارسال اطلاعات رادیویی (RDS)
    ذخیره دستی و اتوماتیک ایستگاه های رادیویی بر روی حافظه
    قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث
    بارگذاری اطلاعات مخاطبین بر روی مالتی مدیا و همچنین جستجو بر اساس نام مخاطب

بسترن B30

گارانتی:

Besturn B30 Lifan 50 Dong Feng H30 Brilliance H330 Zotye Z300 (2013) مدل
3 2 3 2 2 مدت (سال)
100 50 60 40 40 1000کیلومتر

 

سایر امکانات بسترن B30  به شرح ذیر است:

سنسور پارك سانروف  برقی
مجهز به نمایشگر 7 اینچی همراه با دوربین دنده عقب و راهنمای پارک كمربند ايمني جلو با قابليت پيش كشاننده
سیستم بلوتوث با قابلیت برقراری ارتباط تلفنی ؛ ورودی AUX ریموت کنترل مجهز به بازکن صندوق عقب
سيستم صوتيMP با ورودي USB و با قابليت كنترل از روي فرمان سیستم جلوگیری از برخورد با مانع حین بالارفتن شیشه راننده
رینگ آلومینیومی چراغ مه شکن عقب
نشانگر دماي داخل و خارج كابين چراغ هاي جلو هالوژن
جا عینکی و چراغ مطالعه سقفی – نگهدارنده ی فنجان در قسمت عقب و جلوی اتاق سیستم خودکار قفل کن درب ها هنگام حرکت
بسته شدن شیشه به صورت اتوماتیک مجهز به چراغ رانندگی در روز ( Day Light )
قابلیت تاشدن صندلی عقب به طور کامل باز شدن باک سوخت و صندوق عقب از داخل کابین
آينه جانبی برقی دارای گرمکن به همراه چراغ راهنما سیستم باز شدن اتوماتیک درب ها بعد از وقوع تصادف

پیش فروش دو ودیعه ای بسترن B30 (فروردین 97)


کاپرا ۲، برداشتی جدید از پیکاپ محبوب گروه بهمن

بررسی مزدا3 تیپ4 به بهانه شرایط فروش جدید این خودرو (خرداد 96)

فروش نقدی سواری آسا B50F (تیر 96)

فروش نقدی وانت کارا 2000 سی سی (تیر 96)

فروش نقدی و مرحله ای مزدا 3 جدید (تیر 96)

شاخ به شاخ فاو بسترن آسا و لیفان ۸۲۰ +آلبوم عکس

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • حسین | 21/05/1396 در 10:46

    کاش با موتور قوی تر و رینگ های زیباتر هم عرضه بشه!
    سیستم تهویه اتومات (ترجیها برقی) و صندلی های برقی هم از الزامات هست!
    بنظرم میشه در کنار مدل فعلی که کمتر از 60 میلیون هست (و در این قیمت مناسب هست) ، مدل b30f را هم به بازار ارائه کرد که دارای موتور قوی تر (موتور 1800 ، 2000 و یا سری موتور های توربو بسترن) و امکانات بیشتر باشه و در رده قیمتی 70 میلیون قرار بگیرد.
    همچنین مدل فول میتواند رنگ سقف متضاد با بدنه داشته باشد!

کیوسک مطبوعاتی