پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دکمه ترکشن کنترل

ترکشن کنترل ناجی کشش خودرو

یکی از سیستم های الکترونیکی گاربردی خودروهای جدید سیستم کنترل کشش یا Traction Control ( ترکشن کنترل ) است که معمولاً با علامت اختصاری TC مشخص می‌شود. همان‌گونه که از نامش پیدا است وظیفه کنترل کشش چرخ‌های محرک خودرو را بر عهده دارد. در حالت طبیعی همه چرخ‌های خودرو باید با سرعت نسبتاً برابری بچرخند […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۸ مرداد ۱۳۹۶

یکی از سیستم های الکترونیکی گاربردی خودروهای جدید سیستم کنترل کشش یا Traction Control ( ترکشن کنترل ) است که معمولاً با علامت اختصاری TC مشخص می‌شود. همان‌گونه که از نامش پیدا است وظیفه کنترل کشش چرخ‌های محرک خودرو را بر عهده دارد.

در حالت طبیعی همه چرخ‌های خودرو باید با سرعت نسبتاً برابری بچرخند اما وقتی چرخ یا چرخ‌های متحرک به دلیل از دست دادن اصطکاک خود با مسیر حرکت (به دلیل لغزندگی مسیر و یا حتی به دلیل اعمال نیروی بیش از حد از سوی موتور در زمان آغاز حرکت) شروع به هرزگردی می‌کنند این سیستم از طریق سنسورهای سیستم ABS می‌تواند این اختلاف سرعت را تشخیص دهد و در صورتی که این اختلاف از حد مشخصی فراتر برود مشخص می‌شود که خودرو دچار هرزگردی شده است.

در این شرایط TC وارد مدار می‌شود و نیروی ترمز را بر روی چرخی که دچار هرزگردی شده است فعال می‌کند و مانع از حرکت آن می‌شود تا از این طریق بخشی از گشتاور به سمت چرخ دیگر برود و این عمل تا جایی ادامه پیدا می‌کند که چرخ‌ها به اصطکاک لازم برسند. البته انواعی از TC علاوه بر این می‌توانند از طریق کاهش زاویه باز شدن دریچه گاز، گشتاور موتور را اندکی محدود کنند تا مانع از هرزگردی چرخ‌ها شوند. این وضعیت بیشتر برای آغاز حرکت در خودروهای اسپرت کارآیی دارد چراکه می‌تواند به‌صورت لحظه‌ای میزان گاز مناسب را برای جلوگیری از هرزگردی چرخ‌ها تنظیم کند هرچند در این خودروها برای کنترل بیشتر راننده معمولاً می‌تواند TC را خاموش کرد.


عملکرد سیستم ترکشن کنترل

صافکاری خودرو چقدر آب می خورد؟

با علائم روی تایر خودرو بیشتر آشنا شوید

چرا روغن موتور کاهش می‌یابد؟

انواع باتری اتومبیل و طریقه نگهداری از آنها

علائم نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ چیست؟

زمان مناسب برای تعویض فیلتر روغن و هوا

نکاتی برای استفاده صحیح از کولر خودرو

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی