در این تصادف یک دستگاه اس یو وی لکسوس که گوگل آنها را به حسگرها و دوربینهای پیشرفته مجهز کرده در منطقه ای که بیش از 20 دستگاه خودروی اولیه گوگل بصورت خودکار در حال تردد بودند از پشت مورد اصابت خودروی دیگری قرار گرفت.
گوگل اعلام کرد: سه تن از کارکنان گوگل که در این خودرو حضور داشتند دچار قدری آسیب جزئی شده و به بیمارستان اعزام شدند. همچنین راننده خودروی دیگر نیز از ناحیه گردن و کمر قدری آسیب دید.
اگرچه در این تصادف خودرو گوگل مانند تصادف های دیگر خودرو انسان ها مقصر بوده اند، ولی بحث هایی درباره اهمیت در نظر نگرفتن برخی قوانین برای جلوگیری از تصادف احتمالی یا فدا کردن بدنه خودرو برای نجات جان یک کودک و… شکل گرفته است که جای تامل دارد. به طور مثال آیا اگر فردی جلوی ماشین شما باشد و خودرو پشتی با سرعت به شما نزدیک شود. آیا شما با رد کردن چراغ ماشین خود را نجات می دهید و دعا خواهید کرد که آن ماشین قبل از رسیدن به فرد پیاده متوقف شود؟ یا پای خود را روی ترمز می گذارید و منتظر تصادف می شوید که با صدمه مالی از جان فرد پیاده محافظت کنید؟!
این گونه تصیمیم گیری ها توسط سیستم هوشمند خودرو در کسری از ثانیه انجام می شود ولی منطق برنامه ساخته شده اهمیت فراوانی دارد که بحث برانگیز نیست هست. به علاوه باید در نظر داشت احتمال معاف شدن مالک خودرو خودران از بیمه وجود دارد زیرا در این شرایط در واقع گوگل راننده خودرو است و در نتیجه در آینده باید منتظر بحث شرکت های بیمه با گوگل باشیم.
گوگل افزود در شش سال گذشته و طی 1.9 میلیون مایل تست این خودروها، این چهاردهمین تصادف خودروهای بدون راننده گوگل محسوب میشود.
کریس اورمسان – رئیس برنامه خودروهای بدون راننده گوگل – گفت: این خودروهای بدون راننده اغلب به شکل عجیبی توسط رانندگان حواس پرت مورد اصابت قرار میگیرند.
اورمسان افزود: تیم وی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا خودروهای بدون راننده میتوانند کاری انجام دهند که رانندگانی را که حواسشان پرت شده را قبل از وقوع تصادف هوشیار کنند. بوق زدن میتواند یک گزینه باشد ولی اورمسان ابراز نگرانی کرد که این امر باعث آزار ساکنان منطقه تست خودروها شود.
دیدگاه خود را بنویسید