پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جوش آوردن خودرو

نکات کلیدی برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو

در فصل گرم تابستان هستیم. فصلی که فشار روی خودرو به مراتب از فصل های دیگر بیشتر است چرا که با توجه به دمای بالای فرایند احتراق در موتور و همچین دمای بالای محیط شرایط برای بروز مشکلات جدی فراهم می شود. در این روزهای گرم، همواره در مسیرهای پرترافیک شاهد صحنه هایی هستیم که […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

در فصل گرم تابستان هستیم. فصلی که فشار روی خودرو به مراتب از فصل های دیگر بیشتر است چرا که با توجه به دمای بالای فرایند احتراق در موتور و همچین دمای بالای محیط شرایط برای بروز مشکلات جدی فراهم می شود. در این روزهای گرم، همواره در مسیرهای پرترافیک شاهد صحنه هایی هستیم که خودروها به دلیل جوش آوردن مجبور به توقف شده و کنار خیابان ها ایستاده اند. حال ما می خواهیم با گوشزد کردن چند نکته کوتاه اما کلیدی، به شما کمک کنیم تا از جوش آوردن خودرو تان جلوگیری کنید.

با تأکید بر این که رادیاتور اتومبیل، یکی از اجزای مهم سیستم خنک کننده موتور خودرو است، سه نکته را برای این که اتومبیل های در حال تردد جوش نیاورند، به شرح زیر مرور می کنیم:

نکته اول:
از ترکیب ضد یخ، ضد جوش و ضد زنگ با آب که دمای جوش بالاتری نسبت به آب دارد در رادیاتور استفاده شود و در صورت کم شدن آب رادیاتور، آبی که قبلاً جوشیده شده باشد، مورد استفاده قرار گیرد و ضمن توجه به درجه ای که سطح مایع را مشخص می کند، رادیاتور هیچ گاه نباید از ترکیب مذکور لبریز شود.

نکته دوم:

از عدم ورود ضربه به پره های رادیاتور و عدم نشت مایع درون رادیاتور اطمینان حاصل نموده و ضمن عدم استفاده از مواد رسوب زدا داخل رادیاتور و عدم باز کردن ترموستات و خروج آن از خودرو، از آب بندی واشرها و واترپمپ و نیز سلامت تسمه ها، مطمئن شده و در صورت خرابی یا فرسودگی رادیاتور در تعویض آن تردید نکنید.

نکته سوم:
در صورتی که خودرو جوش آورد، از باز کردن در رادیاتور یا منبع انبساط جداً خودداری شود، چون ممکن است باعث پرتاب آب داغ و سوختگی شود. در صورت جوش آوردن خودرو باید موتور در حال روشن نگه داشته شده و آب به سطح پره های رادیاتور پاشیده شود تا به تدریج خنک شود.

در صورت جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

در بسیاری از موارد رانندگان در هنگام جوش آورد خودرو را خاموش کرده و از آن پیاده می شوند و به سرعت در کاپوت را باز کرده و سپس بی هیچ دلیل علمی و موجهی در رادیاتور که تحت فشار بخار آب به شدت خطرناک و آسیب زننده است را باز می کنند و خود را در معرض سوختگی شدید قرار می دهند.

اما هستند رانندگانی که با تمرکز کامل خودرو را متوقف کرده بدون خاموش کردن آن پیاده شده به آرامی به روی رادیاتور آب می ریزند و دقت می کنند که آب سرد بر روی موتور داغ ریخته نشود.

بعد از 10 الی 15 ثانیه خودرو را خاموش می کنند و هر 10 ثانیه استارت زده تا صرفا موتور ماشین درگیر شود، چرا که توقف ناگهانی موتور داغ ممکن است زمینه لازم برای چسبیدن قطعات متحرک به یکدیگر را فراهم کند.

البته نباید فراموش کرد که روشن نگه داشتن خودرو به صورت درجا پس از جوش آوردن نیز باعث افزایش دما و تشدید اصطکاک قطعات درون موتور شده و امکان سوختن موتور را افزایش می دهد.

به طور کلی بهتر است به خصوص در فصل گرما، توجه ویژه ای به آمپر آب داشته باشیم و چک کردن منظم مایع خنک کننده، توجه به نشتی های احتمالی و دقت به دمای آب، پیش از جوش آوردن موتور از بالا رفتن دمای کارکرد آن مطلع شده و نسبت به خنک کردن خودرو اقدام کنیم.

رانندگی طولانی مدت با آمپر آب بالا می تواند به سوخت واشر سرسیلندر و تحمیل هزینه بین 500 هزار الی 2 میلیون تومان منجر شود و در برخی موارد موتور به طور کلی از شرایط استاندارد خود خارج شده و کارایی اولیه اش را از دست می دهد.

دلیل صداهای نامتعارف لاستیک خودرو چیست؟

چرا روغن موتور کاهش می‌یابد؟

صافکاری خودرو چقدر آب می خورد؟

با علائم روی تایر خودرو بیشتر آشنا شوید

انواع باتری اتومبیل و طریقه نگهداری از آنها

علائم نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ چیست؟

زمان مناسب برای تعویض فیلتر روغن و هوا

نکاتی برای استفاده صحیح از کولر خودرو

نگذارید چراغ هشدار سوخت روشن شود!

در صورت گرم شدن شدید موتور خودرو چه کنیم؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی