پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا سنچوری

دوست آقای امپراطور پوست انداخت!/ مروری بر تاریخچه تویوتا سنچوری به بهانه معرفی نسل جدید

یکی از خودروهای لوکس تویوتا که شاید ایرانی ها اسم آن را هم نشنیده باشند، سنچوری، سدان یا بهتر بگوییم، لیموزین خاص و لوکس تویوتا است. گمنامی تویوتا سنچوری در بیشتر کشورها، به عرضه انحصاری این خودرو در کشور ژاپن باز می گردد. چرا که تویوتا میلی به عرضه این محصول سنتی اش در سایر […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۵ مهر ۱۳۹۶

یکی از خودروهای لوکس تویوتا که شاید ایرانی ها اسم آن را هم نشنیده باشند، سنچوری، سدان یا بهتر بگوییم، لیموزین خاص و لوکس تویوتا است. گمنامی تویوتا سنچوری در بیشتر کشورها، به عرضه انحصاری این خودرو در کشور ژاپن باز می گردد. چرا که تویوتا میلی به عرضه این محصول سنتی اش در سایر کشورها ندارد. در حقیقت سنچوری را می توان مثل غذایی محلی توصیف کرد که اگر می خواهید طعم آن را بچشید، حتما باید به زادگاهش بروید!

تویوتا سنچوری

گزارش اختصاصی جوان خودرو:

اهل فن و علاقه مندان به خودرو، محصولات لوکس مجموعه تویوتا موتورز ژاپن را با خودروهای زیرمجموعه لوکس این شرکت، یعنی لکسوس می شناسند. اما تویوتا هم در ساخت خودروهای لوکس دستی بر آتش دارد تا مواردی در مقابل رقبای خاصش قد علم کند. به لطف فعالیت گسترده و مدام ایرتویا (نمایندگی رسمی تویوتا ژاپن در ایران) در طول سال های گذشته شاهد عرضه بیشتر محصولات تویوتا در کلاس های مختلف در بازار خودرو کشورمان بوده ایم. از هاچ بک های جمع و جور گرفته تا شاسی بلندهایی در اندازه های متنوع و خودروهای هیبریدی. اما گستردگی طیف محصولات تویوتا به اندازه ای است که علی رغم تنوع سبد محصولات اش در کشور، هنوز چشم ایرانیان به بعضی مدل هایش روشن نشده.

 

یکی از خودروهای لوکس تویوتا که شاید ایرانی ها اسم آن را هم نشنیده باشند، سنچوری، سدان یا بهتر بگوییم، لیموزین خاص و لوکس تویوتا است. گمنامی سنچوری در بیشتر کشورها، به عرضه انحصاری این خودرو در کشور ژاپن باز می گردد. چرا که تویوتا میلی به عرضه این محصول سنتی اش در سایر کشورها ندارد. در حقیقت سنچوری را می توان مثل غذایی محلی توصیف کرد که اگر می خواهید طعم آن را بچشید، حتما باید به زادگاهش بروید! به بهانه رونمایی نسل سوم تویوتا سنچوری در نمایشگاه پیش رو توکیو 2017، تصمیم گرفتیم تا نگاهی گذرا به سیر تکامل این لیموزین لوکس داشته باشیم.

تویوتا سنچوری

سنچوری از سال 1967 تا کنون بر روی خط تولید تویوتا قرار دارد و با توجه به وسواس خاص در ساخت اش و عرضه انحصاری اش در کشور ژاپن، تولید ان به اندازه محصولات رایج این شرکت خودروسازی نیست.  سنچوری نسل اول با ظاهری سنتی مثل خودروهای هم دوره خودش تولید می شد. نکته جالب اینجاست که تویوتا در نسل دوم و حتی نسل سوم (مدل 2018) نیز به این سبک طراحی سنتی پایبند مانده تا الگوی اصالت میان رقبای هم رده اش باشد. یکی دیگر از مواردی که باعث تمایز سنچوری با سایر محصولات تویوتا شده، علاقه امپراطور ژاپن به این لیموزین لوکس است. رویال نسخه ای از سنچوری است که مختص خانواده سلطنتی ژاپن طراحی شده و همواره مورد استفاده امپراطور و خانواده اش قرار می گیرد.

تویوتا سنچوری


نسل اول/ (G20, G30, G40/ (1967-1997

سنچوری نسل اول از سال 1967 تا 1997 روی خط تولید قرار داشت. مدت طولانی تولید سنچوری تنها مخصوص نسل اول نبوده و مدل های بعدی نیز مدت طولانی روی خط تولید قرار داشتند. همین عامل می تواند وزن و شخصیت این خودرو را میان سایر محصولات تویوتا دوچندان کند.

سنچوری نسل اول با کدهای G20 ، G30 و G40 تولید شد. در این چند سال سنچوری بی تغییر هم نبوده و در سال های 1973، 1975 و 1987 دستخوش تغییراتی در بخش فنی و تکنولوژی شده. در سال 1982 نیز تویوتا این لیموزین لوکس را مورد فیس لیفت قرار داد که نتیجه ان افزایش طول بدنه و فاصله محوری اش بود.

تویوتا سنچوری


نسل دوم/ (1997-2016) / G50

نسل دوم سنچوری با کد G50 در سال 1997 جایگزین مدل قبلی شد و تولیدش تا سال 2016 ادامه پیدا کرد. چیزی که باعث شد دومین نسل سنچوری حسابی بر سر زبان ها بیافتند، جا خوش کردن یک نیروگاه 12 سیلندر 5 لیتری در سینه آن بود. شاید تا پیش از این کسی فکرش را هم نمی کرد که تویوتا در محصولی از پیشرانه 12 سیلندر استفاده کند. این پیشرانه در سال های1997 تا 2004 با گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک جفت می شد و از سال 2005 جای خود را به گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک داد.

توان 276 اسب بخاری پیشرانه سنچوری برای تردد در شهر شلوغی مثل توکیو مناسب به نطر می سید و همین باعث شد که در سنچوری رویال نیز از همین پیشرانه استفاده شود. سنچوری رویال به عنوان لیموزین خاندان سلطنتی ژاپن 500 هزار دلار قیمت دارد!

تویوتا سنچوری


نسل سوم/ (رونمایی در نمایشگاه خودرو توکیو 2017) / G60

در آستانه چهل و پنجمین دوره نمایشگاه خودرو توکیو، تویوتا خبر از رونمایی نسل جدید سنچوری با کد اتاق G60 داده است. حتی مدل 2018 سنچوری نیز با سبک رترو یا نگاه به گذشته طراحی شده تا همچنان حال و هوای مدل های قبلی را تداعی کند.

تویوتا سنچوری

نسل سوم از نظر ظاهری شباهت فراوانی با نمونه شخصی سازی شده برای امپراطور ژاپن در سال 2006 دارد. اما مهمترین ویژگی که باعث شده مدل 2018 نسبت به نیاکانش تفاوتی اساسی داشته باشد، بهره بردن از یک سیستم هیبریدی با قرار گرفتن یک پیشرانه 8 سیلندر 2UR-FSE در کنار نیروگاه الکتریکی است. این پیشرانه نیز 5 لیتر حجم دارد اما استفاده از ان در سیستم هیبرید II تویوتا باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی شده.

همچنین در زیر این چهره مسن و سنتی، دریایی از تکنولوژی های روز تویوتا قرار دارد و سنچوری از نظر فناوری اصلا خودرو سالخورده ای به نظر نمی رسد.  سنچوری جدید 5335 میلی متر طول، 1930 میلی متر ارتفاع و 1505 میلی متر عرض دارد و این یعنی نسبت به قبل طویل تر و پهن تر است. پیش بینی می شود نسل سوم سنچوری پس از رونمایی رسمی در نمایشگاه خودرو توکیو، در اواسط سال 2018 در بازار عرضه شود.

 

تویوتا سنچوری

تویوتا سنچوری رویال که توسط امپراطور ژاپن و خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار می گیرد:

حضور یک معمار معروف در جمع داوران مسابقه طراحی لکسوس
آیا لکسوس از نسخه جدید LS رونمایی خواهد کرد؟

نگاهی به تویوتا پریوس پرایم ، پرفروش ترین خودرو الکتریکی

سرمایه گذاری های تویوتا در آمریکا

تولید ۵ میلیون خودرو در کارخانه تویوتا ایالت ایندیانا

آیا تویوتا سلیکا احیا خواهد شد؟

تویوتا با پرادو ۲۰۱۸ به جنگ مسیرهای صعب‌العبور آمد

آخرین سری از FJ کروز

آنچه که باید در خصوص فراخوان ایرتویا بدانید

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

تحلیلی بر شاخص‌های ارزیابی رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش

بیشترین میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش ایرتویا

تویوتا و تلاش برای جلوگیری از تصادفات طولی

رضایت فراتر از حد انتظار خریداران پریوس

کدام هیبریدی؟/مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی