یک پیشنهاد ساده برای واردات خودروهای دستدوم خارجی به کشور اسم ماشین دستدوم که میآید تن و بدن عده زیادی به رعشه میافتد که مبادا این اتول کارکرده سابقه تصادف سنگین، رنگشدگی و خرابیهای سرطانی داشته باشد و 6 ماه پس از خرید زرتاش قمصور شود و بماند روی دستشان. اینکه این دوستان بهجا […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:
خیلیها فکر میکنند در کشورهای دیگر دنیا، خودرو آنقدر ارزان است که همه تنها خودرو نو میخرند و پس از اینکه دلشان را زد میسپرندش به گورستان ماشینها و بلافاصله یک مدل بالاترش را در پارکینگ خانه پارک میکنند. اما واقعیت این نیست. خودرو دستدوم هم برای خودش در دنیای خارج از ایران عالمی دارد. عالم و بازاری داغِ داغ! چراکه قیمت خودروهای دستدوم نسبت به نمونههای نو و صفرکیلومتر بسیار کمتر است و البته بیمه و عوارصاش گرانتر! مثل ایران نیست که خودرو یک دارایی به حساب بیاید و قیمت نمونه صفرکیلومتر حتی پس از 100 هزار کیلومتر نسبت به زمان خرید تا 2 برابر بیشتر شود!
همیشه برای نمونه کشورهای غربی، بالاخص آمریکا و کانادا مثال زده میشوند، اما اینبار ما میخواهیم از مثالهای کلیشهای اندکی فاصله بگیریم و ژاپن را بهعنوان یک الگو معرفی کنیم. در این کشور که یکی از تولیدکنندگان بزرگ و اصلی خودرو در جهان نیز به حساب میآید، یک مرسدسبنز امال مدل 2006 با حدود 100 هزار کیلومتر کارکرد و بدنه سالم تنها 32 میلیون تومان قیمت دارد و افزون بر این سابقهاش نیز کاملا مشخص است و برای تشخیص صحت و سلامت خودرو نیازی به حدس و گمان و اعتماد به توانمندیهای استادکاران صافکاری و نقاشی نیست! افزون بر این خودرو یک مرسدس ئیکلاس سالم مدل سال 2009 با 150 هزارکیلومتر کارکرد و رده تجهیزاتی نیمهفول، تنها 40 میلونتومان قیمت میخورد و این قیمتها برای یک تویوتا کمری جیال مدل 2008 با حدود 200 هزارکیلومتر کارکرد، 8 میلیون و 500 هزار تومان و برای یک تویوتا کرولا مدل 2014 (گونه اختصاصی بازار ژاپن با تفاوتهای جزئی نسبت به نمونه موجود در ایران) بیسآپشن 23 میلیون و 400 هزار تومان است. همچنین بد نیست اینرا هم بگوییم که شرکتهایی در بسیاری از کشورها فعالیت میکنند که میتوانند این خودروها را با هزینهای مناسب در کشوری دیگر به خریدار تحویل بدهند!
خدا شاهد است این قیمتها را نگفتیم که دلتان را بسوزانیم. اینها را گفتیم تا به یک نتیجه شیرین برسیم. نتیجهای که البته اصلا جدید نیست و بارها در رسانههای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت به باد بیرحم فراموشی سپرده شدهاست. تا پایان نوشتار ما را همراهی کنید.
دوست عزیزی که ساکن شهر لندن در انگلستان بود میگفت در ابتدای مهاجرت، زمانیکه تصمیم به خرید خودرو داشته بهصورت کاملا اتفاقی با آگهی فروش یک تویوتا اونسیس (همان کمری بازار اروپا)، روبهرو میشود و تصمیم به خرید آن میگیرد. جالب است که این خودرو از سوی یک شرکت تجاری برای فروش آگهی شده بوده و پیش از آن تحتعنوان خودرو کاری شرکت فعالیت داشته است. پس از اخذ تصمیم نهایی خرید این خودرو، وکیل شرکت فروشنده کلیه اسناد، عوارض و جریمههای پرداخت شده خودروها را همراه با یک گارانتی یکساله تعمیرات و خدمات پساز فروش از سوی شرکت به دوست خریدار خودرو ارائه و خودرو را به او تحویل میدهد. از آن جالبتر خرابی جزئی خودرو پس از 2 ماه کارکرد است که به جیب شرکت فروشنده کاملا تعمیر و برطرف شده!
از دیگر سو، نمایندگی برخی شرکتهای سازنده خودرو در بازارهای خارجی خودروهای قدیمی تولیدی خود را از شخص خریداری و مدل روز را با اقساط بلندمدت به او واگذار میکنند. حتما با خود میپرسید تکلیف خودرو دستدوم خریداریشده از سوی سازنده چه میشود؟ پاسخ ساده است. این خودروها توسط مهندسان شرکت به دقت بررسی و تعمیر میشوند و قطعات نو جای قطعه کهنهشان را میگیرند و با کسری از بهای اولیه به فروش میرسند. شاید این شیوه یکی از بهترین راههایی باشد که بتوان از نمونه بومیشده آن در کشور ما بهره گرفت و گامی کوچک در راستای عرضه خودروهای ایمن و بهروزتر به اقشار متوسط به پایین جامعه برداشت. هرچند که این همه ماجرا نیست. برای تحقق چنین داستانی باید بسیاری از قوانین و بهطور کلی راهورسم خریدوفروش خودروهای نو و دستدوم در کشورمان دستخوش تغییرات عمده شود.
شاید وقتی در حال مطالعه سطور بالا بودید، چنین اقدامی را کاملا ناشدنی و حتی مضحک دانسته باشید. حتی میدانیم عدهای از شما با پوسخندی زیر لب گفتهاید: «اگر خودروهای دست دوم خارجی سالم و ارزان به بازار ایران بیاید، دیگر کسی حتی نشانی هم از تولیدات داخلی نمیگیرد!»
خب اجازه بدهید از خودمان دفاع کنیم. منظور ما از چنین اقدامی اصلا واردات بدون تعرفه و آزادانه این خودروها و درنتیجهاش نابودی صنعت خودرو ایران نبود. میتوان خودروهای دست دوم خارجی در یک بازه تولید مثلا 10 ساله را با تعرفهای پلکانی، توسط خودروسازان داخلی و با استفاده از شبکه فروش و خدمات پسازفروش خودرسازان بزرگ کشور-حتی در مواردی نمونههای دستدوم خودروهایی که توسط همان خودروسازان در کشور مونتاژ میشوند مانند انواع هیوندای، کیا سراتو، پژو، سیتروئن و رنو- به بازار کشور وارد و عرضه کرد. بهدین ترتیب نهتنها خودروسازان داخلی در سود چنین بازاری سهیم میشوند، بلکه میتوانند درآمد حاصل از آنرا در تحقیق و توسعه، ساخت پیشرانه، گیرباکس و پلتفرم سرمایهگذاری و هزینه کنند و به صادرات جدی و قدرتمند همراه با شراکت در بازار بینالمللی بیاندیشند.
میدانیم که بازهم قانع نشدهاید، اما باور کنید راه توسعه بازار خودرو در ایران، در کنار ارائه خودروهای ارزان و مدرن شرقی، انعقاد قراردادهای بینالملی با خودروسازان بزرگ جهانی و… از این مسیر نیز میگذرد. از طرفی نقش شگرف صنعت بیمه، لیزینگ و بانکداری را نیز در جهت اجرایی ساختن چنین پیشنهادی نباید نادیده گرفت. حقیقت این است که خودرو در ایران ارزان نخواهد شد و عرضه خودروهای کاملا بهروز و کیفی از برندهایی چون فولکسواگن، تویوتا، رنو، پژو، نیسان و امثالهم تقریبا ناشدنی است و همانگونه که جان کریستوف کومار، قائممقام آفریقا و خاورمیانه پژو-سیتروئن در سال 95 اشاره کرد، بازار ایران بهجای تمرکز بر پایین آوردن قیمتها، باید تنوعبخشیدن به شرایط فروش اقساطی و لیزینگی و در کل تحول شیوههای سنتی خریدوفروش خودرو را سرلوحه کار خود قرار دهد تا بهدین ترتیب همه اقشار جامعه بتوانند بسته به سطح درآمد خود از خودروهای کیفی و بهروز و معتبر بهره ببرند.
البته شرط تحقق پیشنهاداتی مانند عرضه خودروهای دستدوم خارجی توسط خودروسازان و نمایندگان داخلی، تحول بانک اطلاعاتی خودروها، یاری رساندن به صنعت ورشکسته بیمه خودرو و همکاری تنگاتنک کلیه خودروسازان، قطعهسازان، نمایندگان واردکننده خودرو، پلیس راهور ناجا، تعمیرگاههای مرکزی و بسیاری موارد دیگر است که شاید در حوصله یک نوشتار 2 صفحهای نگنجد. در هر صورت واردات خودروهای دستدوم سالم از آنسوی مرزها-برای نمونه کشورهای حاشیه خلیج فارس-میتواند راهی برای یاری رساندن به روند جایگزینی خودروهای فرسوده و از رده خارج داخلی باشد. البته کاری نمیشود کرد، گاهی هم با آمدن کهنه به بازار، نو دلآزار میشود!
دیدگاه خود را بنویسید