پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هک خودرو به صورت بی سیم

هک خودرو به صورت بی سیم و با استفاده از سیستم Uconnect که روی برخی از خودروها نصب شده است می تواند سبب تغییر مسیر و اختلالا در عمکرد خودرو شود. در خودروهای امروزی کم کم استفاده از برنامه ها بر روی کامپیوتر خودرو و استفاده از اینترنت به منظور انجام کارهایی مانند ردیابی خودرو، […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۳۱ تیر ۱۳۹۴

هک خودرو به صورت بی سیم و با استفاده از سیستم Uconnect که روی برخی از خودروها نصب شده است می تواند سبب تغییر مسیر و اختلالا در عمکرد خودرو شود.

در خودروهای امروزی کم کم استفاده از برنامه ها بر روی کامپیوتر خودرو و استفاده از اینترنت به منظور انجام کارهایی مانند ردیابی خودرو، باز کردن قفل در خودرو با گوشی، حرکت خودرو برای پارک کردن در جاهای سخت و… استفاده می کنند. ولی اینکار خطر هک خودرو را افزایش می دهد. زیرا اطلاعت بیشتری بر روی اینترنت می رود که برخی از آنها بسیار مهم و حیاتی نیز است.

هکرها قبلاً بر روی خودروهایی مانند تویوتا پیریوس آزمایش هایی انجام داده بودند و نتایج جالبی نیز گرفته بودند. اما برای هک خودرو مجبور شده بودند با سیم به کامپیوتر زیر داشبور وصل شوند و قطعات و سخت افزار زیادی استفاده کنند اما به تازگی هکرها اعلام کرده اند که با داشتن برخی اطلاعات می توانند Jeep Cherokees، Chrysler 200s، Dodge Rams و چند مدل خودروی دیگر را هک کنند و سبب تغییر جهت خودرو، خاموش و روشن شدن و حتی مختل کردن تجهیزات شوند.

بررسی ها نشان می دهد آسیب پذیری سیستم بی سیم Uconnect که این خودروهای آمریکایی را به شبکه تلفن همراه اپراتور اسپرینت متصل می کند عامل اصلی این مشکل است.

اخیرا دو محقق امنیتی به نام های چارلی میلر و کریس والاسک توانستند کنترل یک خودروی در حال حرکت Jeep Cherokee را از راه دور در دست گرفته و ثابت کنند که این روزها سرنشینان خودروهای پیشرفته هم از شر مزاحمت های هکرها در امان نیستند و این امر می تواند به قیمت جان مردم تمام شود.

چارلی میلر در این مورد به خبرنگاران گفته که وی قادر است تمامی خودروهای کرایسلر را در داخل آمریکا هک کند، البته به شرطی که آنها به شبکه اپراتوری اسپرینت متصل باشند. به گفته وی خودروهای کرایسلر ساخت اواخر سال 2013، تمامی مدل های سال 2014 و مدل های ساخت ابتدای سال 2015 که از امکانات ناوبری Uconnect بهره می گیرند دچار این مشکل هستند.

محققان می گویند ممکن است خودروهای دیگری نیز دچار این مشکل باشند و آنان هنوز به این مساله پی نبرده باشند. آنان هنوزتولیدات شرکت های فورد، جنرال موتورز و … را کنترل نکرده اند و هشدار می دهند که باید بودجه لازم برای این کار تامین شود.

صاحب نظران امنیتی می گویند رایانه هایی که در داخل خودروها برای مسیریابی، مدیریت سیستم های ناوبری، تفریحی و … مورد استفاده قرار می گیرند هنوز بسیار ابتدایی و عقب مانده هستند و لذا مختل کردن آنها برای هکرها دشوار نیست. آنها با نفوذ به خدمات بی سیم ناایمن Uconnect تهویه مطبوع خودروها را خاموش کرده، صدای ضبط را بالا و پایین کردند و نمایشگر سیستم ناوبری و هدایت خودروها را از کار انداختند.

این افراد هشدار می دهند که نفوذ به سیستم رایانه ای اصلی خودروها دستکاری ترمز، فرمان و شتاب سنج اتومبیل را هم ممکن می کند و لذا خودروسازها باید این مشکلات را برطرف کنند.

اگرچه این سیستم هنوز نمی تواند مشکل ساز باشد و نیاز به اطلاعات فراوان، تخصص و تلاش زیاد دارد اما مسلماً اگر مشکل رفع نشود به بخش ترسناک داستان نیز خواهیم رسید.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی