هیوندای سوناتا به عنوان یکی از محبوب ترین و با سابقه ترین سدان های بزرگ نیمه لوکس در بازار کشور شناخته می شود. در سال های اخیر اما علی رغم تمام پیشرفت ها، سوناتا LF با رقبایی مثل تویوتا کمری جدید، کیا اپتیما JF و رنو تلیسمان در بازار ایران سرشاخ شد و پختگی آن ها […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:
هیوندای سوناتا 2018
برمحبوبیت خودروهای کره ای و بازار پررونق آن ها نمی توان چشم پوشید. هرچقدر هم تنوع بازار خودروهای وارداتی افزایش باید و برندهای جدید با محصولات جدید به ایران بیایند، باز هم کره ای ها به لطف حجم واردات قابل توجه، سهم فراوانی از بازار خودروهای وارداتی دارند. در بین کره ای ها، هیوندای بیشترین سهم خودروهای وارداتی را به خود اختصاص داده. نمایندگی رسمی هیوندای در ایران، سال ها شرکت آسان موتور بود. اما اگر سری به سال های دورتر بزنید، به همکاری مشترک هیوندای با کرمان موتور می رسید. در آن سال ها کرمان موتور به عنوان شریک تجاری هیوندای به شمار می رفت و 2 خودرو آوانته و ورنا حاصل این همکاری بودند که در ایران مونتاژ می شدند.
پس از برجام قرارداد هیوندای با کرمان موتور نو شده و دوباره این 2 شریک تجاری همکار شده اند. البته این در حالی است که همچنان اسان موتور نیز به عنوان نمایندگی رسمی هیوندای در ایران شناخته می شود و شرکت پاکرو نیز به عنوان نماینده محصولات هیبریدی هیوندای در ایران به شمار می رود. اما در این میان می توان گفت همکاری هیوندای با کرمان موتور از سایر نماینده هایش سفت و سخت تر و رسمی تر است و فعالیت لاین هیوندای کرمان موتور انطباق بیشتری با استانداردهای هیوندای دارد. این همکاری با مونتاژ هاچ بک های به روز i10 و i20 اغاز شد اما کرمان موتور تصمیم گرفت تا علاوه بر تولید محصولات جوینت ونچر، در بازار خودروهای وارداتی نیز وارد شود و خودروهای لوکس تر و جدید هیوندای را به کشور وارد کند. اگر برای خرید خودروهای کره ای سری به بازار زده باشید، حتما مشکلاتی مثل وجود تیپ های مختلف و من درآوردی برای خودروها و آپشن های بازاری حسابی گیجتان کرده است.
اما واردات محصولات هیوندای توسط کرمان موتور باعث شده تا وضعیت محصولات هیوندای در ایران سر و سامان بگیرد و اطمینان هنگام خرید بیشتر شود. البته بماند که این روزها بسته شدن ثبت سفارش حسابی بازار خودروهای وارداتی را آشفته کرده.
سوناتا به عنوان سدانی بزرگ و نیمه لوکس در سبد محصولات هیوندای به شمار می رود. سابقه سوناتا در بازار ایران قابل توجه است و به همین دلیل حسابی در ایران اسم در کرده و طرفداران خاص خودش را دارد. آخرین مدل سوناتا در ایران، اتاق LF است که بر خلاف گذشتگان خود، خرید و فروشش در بازار انقدر رونق نداشته و در مقابل اپتیمای جدید کم طرفدارتر است. جالب است بدانید پلت فرم سوناتا آنقدر موفق بوده که هیوندای تا کنون از آن برای ساخت سوناتا استفاده کرده است.
اما نسل هفتم سوناتا به تازگی دستخوش تغییراتی شده و هیوندای آن را فیس لیفت کرده و از این مدل جدید در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی کرده است. این طور که شنیده های نشان می دهد، کرمان موتور قصد دارد فیس لیفت 2018 سوناتا را به کشور وارد کند. تغییرات ظاهری سوناتا 2018 آنقدر گسترده است که نمی توان آن را یک فیس لیفت ساده برشمرد. تمام المان های ظاهری نوک دماغه خودرو تا انتهای صندوق عقب تغییر کرده و با یک طراحی کاملا به روز روبرو هستیم. فرم سپر جلو با خطوط شکسته و تند و تیز روح گرفته و جلوپنجره بزرگ چیزی است که ظاهر سوناتا را بهبود بخشیده. چراغ های عقب نیز با گرافیک جدید ظاهر جسورانه تری به سوناتا بخشیده اند. درب صندوق بار و سپر عقب نیز با قبل متفاوت است.
همه این ها در حالی است که تغیییرات کابین نسبت به بدنه کمتر است و همان سبک و سیاق سابق را شاهد هستیم. البته غربیلک فرمان تغییر شکل داده و کیفیت دکمه و کلیدهای کنترلی بهبود پیدا کرده است. 7 تریم مختلف از جمله اسپرت، اکو، لیمیتد، SE ، لیمیتد 2.0T، اسپرت 2.0T و تریم جدید SEL برای سوناتا قابل سفارش هستند. امکانات استانداردی نظیر صفحه نمایش لمسی با پشتیبانی اندروید اتو و اپل کارپلی، چراغ های اتوماتیک و کنترل نقاط کور در همه مدل ها به چشم می خورند. اما در مدل SEL امکاناتی همچون ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، صندلی برقی راننده و گرمکن صندلی های جلو نیز به لیست تجهیزات استاندارد اضافه می شود.
نکته جالب اینجاست که در سوناتا جدید می توانید شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان را نیز سفارش دهید. موردی که در مدل قبلی به چشم نمی خورد و در مقابل اپتیما یک ضعف به شمار می رفت. هیوندای برای مدل های غیر هیبرید سوناتا پیشرانه های 1.6 لیتری توربو با 178 اسب بخار قدرت و گیرباکس 7 سرعته دو کلاچه (مدل ECO) ، 2.4 لیتری تنفس طبیعی با 185 اسب بخار قدرت و گیرباکس 6 سرعته خودکار و پیشرانه 2 لیتری توربو با 245 اسب بخار قدرت و گیرباکس 8 سرعته اتوماتیک را به عنوان گزینه های انتخابی در نظر گرفته. با توجه به روند واردات محصولات هیوندای به ایران، پیشبینی می شود کرمان موتور نسخه مجهز به پیشرانه 2.4 لیتری را در بازار ایران عرضه کند. در بحث ایمنی نیز باید گفت تعداد ایربگ های سوناتا به 7 عدد افزایش یافته.
پیشنهاد نهایی
هیوندای سوناتا LF علی رغم تمام ویژگی های مثبت و پیشرفت هایی که نسبت به قبل داشته، در آخرین رقابت اش نسبتا در مقابل کیا اپتیما ناکام بود. فیس لیفت 2018 سوناتا اما کاملا متفاوت نسبت به قبل ظاهر شده و حرف های زیادی برای گفتن دارد. حالا سوناتا می تواند با ظاهر جدیدش سهم از دست رفته را جبران کند و تمام قد جلوی اپتیما بایستد. پیش از این عرضه سوناتا هیبرید توسط شرکت پاکرو نیز حال و هوای بازار سدان های هیبریدی را متحول کرده بود، حالا خبر می رسد پاکرو قصد دارد نسخه هیبریدی هیوندای سوناتا 2018 را نیز در ایران عرضه کند.
نکات مثبت
طراحی ظاهری جذاب
امکانات قابل قبول
پشتیبانی مناسب در ایران
کابین جادار
نکات منفی
نزدیک شدن طراحی به النترا (سدان کوچکتر هیوندای)
پیش بینی عدم عرضه نسخه توربو با قدرت موتور قابل توجه در ایران
دست نخوردن کابین در فیس لیفت 2018 و کمی ناهماهنگی میان طراحی بدنه و کابین
امکانات هیوندای سوناتا 2018 :
سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، صندلی برقی، گرمکن صندلی های جلو، صفحه نمایش لمسی، چراغ های اتوماتیک، رادار نقطه کور، سنسور باران، سیستم کنترل پایداری، ترمز ABS مجهز به سیستم توزیع نیروی ترمز، 7 عدد کیسه هوا، کنترل حرکت بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، دوربین دید عقب، دوربین 360 درجه، کامپیوتر سفر، ناوبری ماهواره ای،
مشخصات فنی هیوندای سوناتا 2018 :
کلاس: سدان بزرگ نیمه لوکس
گیرباکس: 6 سرعته
محور متحرک: دیفرانسیل جلو
سیلندر: 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور: 2.4 لیتر
قدرت: 185 اسببخار در 6000 دور
گشتاور: 242 نیوتنمتر در 4000 دور
توان وزنی مخصوص: 123.3
وزن خالص: 1519 کیلوگرم
مشخصات تایر: 17 اینچ- 215/55
دیدگاه خود را بنویسید