ما میخواهیم به تجربه رانندگی با یکی از لوکس ترین خودروهای جهان یعنی پورشه 911 توربو بپردازیم و عملکرد و راحتی آن را محک بزنیم چون کسانی هستند که هم عملکرد و هم راحتی را میخواهند و باید دید این قیمت بالا برای پورشه 911 به صرفه برای خرید است یا خیر؟ شاید خرید یک […]
شاید خرید یک سوپراسپرت تنها به سلیقه مشتری مربوط باشد و عملکرد و راحتی در درجه بعدی قرار بگیرند، اما بسیاری از خریداران عملکرد را فدای راحتی میکنند تا جذابیت بیشتری را تجربه نمایند. در این بین، اندک مشتریانی هستند که همه امکانات را یکجا میخواهند، چراکه معتقدند باید دلیلی منطقی برای بهای گران پرداختی داشته باشند! بنابراین اگر قرار باشد یک خودروی سوپراسپرت تهیه کنید، چه انتخابی خواهید داشت؟
افرادی که حاضرند برای یک سوپراسپرت نزدیک به 250 هزار دلار خرج کنند، انتظارات بالایی از خودرو خریداری شده و همچنین شرکت سازنده دارند. حال اگر این کمپانی آلمانی و خصوصاً پورشه باشد، به کمتر از یک کاخ مجلل و درعینحال پرسرعت راضی نیستند! به همین جهت این شرکت برای رفع نیاز مشتریان خاص خود، به ارائه نسخهای بیبدیل از 911 مبادرت ورزید که درنتیجه آن، نسخه توربو S Exclusive پدید آمد و قرار است از این خودرو تنها به تعداد 500 عدد ساخته شود. بنابراین با یک زاده اصیل از دیار زوفنهاوزن طرف هستیم که میخواهد در میان حریفان کوچک و بزرگ این رده، قد علم کند! مروری خواهیم داشت بر ویژگیهای بارز این سوپراسپرت جذاب تا دریابیم تا چه حد شایسته برچسب قیمت هنگفتی است که مدیران شرکت برای وی در نظر گرفتهاند
موتور و قلب تپنده این خودرو از یک پیشرانه توربو دوقلو 6 سیلندر تخت متشکل شده که سرسیلندر و بلوکها از جنس آلومینیوم است. این پیشرانه همچنین از سیستم سوخت رسانی تزریق سوخت مستقیم بهره میبرد که باعث شده قدرت آن افزایش چشمگیری داشته باشد؛ درواقع این نسخه حدود 27 اسب بخار از نسخه توربو S قدرت بیشتری دارد و بدین ترتیب حداکثر قدرتی معادل 607 اسب بخار را این خودرو تولید میکند. اما اگر بخواهیم واقعبینانه به مسئله نگاه کنیم، چندان تفاوتی میان نسخه عادی و Exclusive از لحاظ شتاب و سرعت وجود ندارد. برای مثال شتاب 0 تا 100 این نسخه طبق ادعای سازنده حدود 2.8 ثانیه بیان شده است اما نسخه توربو 2.9 و نسخه S عدد 2.8 ثانیه را به ثبت رسانده است. که مسلم است این نتایج در شرایط عادی و تست است و با شرایط غیر معمول ممکن است متفاوت داشته باشد.
لاستیکهای پیرلی P zero روی این خودرو به نسبت نمونه میشلن پایلوت اسپورت کاپ 2 که روی 911 GT3 استفاده میشود، عملکرد بهتری به نمایش میگذارد. رینگهای 20 اینچی فیبرکربنی بهخوبی از عهده نگهداری وزن 1610 کیلوگرمی و شرایط سخت مسابقهای برمیآید. البته بهرهگیری از فیبرکربن تنها به رینگها ختم نمیشود و میتوان فیبرکربن را در سقف، کاپوت، بال عقب و رکابهای کناری مشاهده نمود. سیستم تعلیق 911 توربو S Exclusive هرچند اسپرت طراحی شده اما در حالت کامفورت چنان راحت است که میتوانید با آن به مسافرت نیز بروید
کابین این خودرو همانند دیگر نمایندگان پورشه، از داشبوردی شیک و کاملاً ارگونومیک سود میبرد. چرم با دوخت طلایی، سقف آلکانترا و کرومکاری فراوان ازجمله نکات بارز طراحی داخلی آن به شمار میرود. قیمت این خودرو طبق اعلام رسمی وبسایت پورشه 257 هزار و 500 دلار است. بااینوجود هنوز میتوان با ارتقا سیستم صوتی و استفاده از پوشش چرم برای جعبهفیوز، چند صد دلاری بر روی قیمت آن افزود. درنهایت باوجود قیمت 162 هزار دلاری برای 911 توربو و برچسب 191 هزار دلار برای 911 توربو S در کنار عملکرد مشابه نسخه خاص با نوع عادی، میتوان گفت که تنها دلیل بهای گران این خودرو، محدود بودن تولید آن است. بنابراین تفاوت چندانی در ظاهر و بخش فنی میان نسخه S و عادی وجود ندارد.
پیشرانه: 6 سیلندر تخت با حجم 3.8 لیتر به همراه دوقلو توربو و اینترکولر
حداکثر قدرت: 607 اسب بخار در دور موتور 6750
حداکثر گشتاور: 750 نیوتن متر در دور موتور 2250
انتقال قدرت: 7 سرعته دابل کلاچ اتوماتیک با پدلهای شیفتر
شتاب 0 تا 96: 2.6 ثانیه
حداکثر سرعت: 328 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت شهر/جاده/ترکیبی: 13.8 لیتر/ 10.2 لیتر/ 12.3 لیتر در هر 100 کیلومتر
منبع : خودرونویس
دیدگاه خود را بنویسید