پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز G کلاس جدید

پیرمرد اشتوتگارتی روی شیب تغییرات/ نگاهی به مرسدس بنز G کلاس جدید +تاریخچه

مرسدس‌ بنز G کلاس یکی از معدود خودروهایی است که از سال 1979 تا امروز هم‌چنان با همان شکل و شمایل کلاسیک‌اش تولید شده و جالب این‌جاست که کم‌تر شاسی‌بلند آفرودی در جهان می‌توان تاج پادشاهی‌اش را در مسیرهای صعب‌العبور از آن بگیرد. به بهانه معرفی نسل جدید G کلاس در نمایشگاه دیترویت 2018 تصمیم گرفتیم […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

مرسدس‌ بنز G کلاس یکی از معدود خودروهایی است که از سال 1979 تا امروز هم‌چنان با همان شکل و شمایل کلاسیک‌اش تولید شده و جالب این‌جاست که کم‌تر شاسی‌بلند آفرودی در جهان می‌توان تاج پادشاهی‌اش را در مسیرهای صعب‌العبور از آن بگیرد. به بهانه معرفی نسل جدید G کلاس در نمایشگاه دیترویت 2018 تصمیم گرفتیم تا مروری بر سرگذشت یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای دنیا داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

قصه از کجا شروع شد؟

وقتی دفتر خاطرات مرسدس بنز G کلاس را ورق می‌زنیم اسمی از ایران را در صفحات اول‌اش مشاهده می‌کنیم. داستان از این قرار است که رژیم مخلوع پهلوی در سال 1977 سفارش یک شاسی‌بلند جان سخت و مناسب برای مسیرهای صعب‌العبور را به مرسدس‌بنز داد. تا آن سال‌ها مرسدس‌بنز وارد دنیای شاسی‌بلندها نشده بود و لندرور و جیپ در غیاب او پادشاهی می‌کردند. اما شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که این شاسی‌بلند همه‌فن‌حریف پایش به ارتش ایران باز نشد و تنها تعداد محدودی از آن به ایران آمد. در حقیقت آرژانتین نخستین کشور جهان بود که از G کلاس در قوای نظامی خود استفاده کرد. نخستین نسل G کلاس در سال 1979 به بازار آمد. یک شاسی‌بلند نظامی که با کد اتاق W460 شناخته می‌شد. تولیدش تا سال 1990 ادامه پیدا کرد و در سال 1990 جای خود را به نسخه W461 داد. این شاسی‌بلند آن روزها محبوبیت قابل‌قبولی به‌دست آورده بود و در انواع نسخه‌های 2 درب و 4 درب تولید می‌شد. تولید W461 تا سال 2001 ادامه داشت. تا این سال‌ها روند تغییر کد اتاق شاسی‌بلند مرسدس‌بنز هم‌چون دیگر مدل‌هایش بود و هر 10 سال یک‌بار تغییر می‌کرد. البته این تغییر تنها به کد اتاق و جزییات فنی و کابین G کلاس محدود می‌شد و قیافه‌اش هم‌چنان مثل دوران تولدش در آخرین سال‌های دهه 70 میلادی بود.

W461 جای خود را به W463 داد. البته جالب است بدانید هم‌زمان با آغاز تولید W461، تولید W463 نیز در ابتدای دهه 90 میلادی آغاز شده بود. در حقیقت یکی از این اتاق‌ها بیش‌تر فرم خشن نظامی داشت و دیگری با حس‌وحالی لوکس‌تر برای مصارف روزمره ساخته شده بود. اما از سال 2001 تولید W461 متوقف شد و W463 با همان شکل و شمایل به عاریت گرفته شده از سال‌های آخر دهه 70 میلادی تا همین امروز به حیات خود ادامه داده است. جالب است بدانید G کلاس علاوه بر استفاده در ارتش و ایفای نقش به‌عنوان یک شاسی‌بلند لوکس، همواره به‌عنوان خودرویی برای جابه‌جایی پاپ (رهبر مسیحیان جهان) نیز استفاده شده است.
مرسدس‌بنز در این سال‌ها ویرایش‌های مختلفی از G کلاس را روانه بازار کرده تا در عین سنت‌گرایی و پایبندی بی‌چون‌وچرا به اصول اولیه، تا حدودی با معیارهای روز نیز سازگار باشد و دل هواداران خود را نزند. جالب است بدانید به‌تازگی عکس‌های جاسوسی از G کلاس جدید منتشر شده و گوردن واگنر در حاشیه نمایشگاه نیویورک اعلام کرده که G کلاس یک نسل دیگر هم خواهد داشت که در عین بازنگری در طراحی‌اش، هم‌چنان همان فرم جعبه‌ای را با خود به همراه دارد. نسل جدید G کلاس به احتمال زیاد در نمایشگاه فرانکفورت ماه سپتامبر رونمایی خواهد شد. G کلاس آفرودی جعبه‌ای و لوکس است که با تکیه بر قابلیت‌های حرکتی و تجمل‌گرایی در ساخت کابین‌اش، همواره مورد توجه عرب‌های صحرا نشین و ثروتمند قرارگرفته و به‌عنوان محبوب‌ترین شاسی‌بلند نزد حاکمان شیخ‌نشین و کشورهای حاشیه خلیج فارس شناخته می‌شود.

در ادامه مروری داریم به تغییرات مرسدس بنز G کلاس در سال‌های مختلف

(G WAGEN-460 (1979-1990

مرسدس بنز G کلاس که در آن سال‌ها با پسوند واگن شناخته می‌شد، به‌عنوان آمبولانس ارتش مورد استفاده قرار می‌گرفت. W460 با 2 ویل‌بیس کوتاه (SWB) و بلند (LWB) ساخته می‌شد. هم‌چنین فرم بدنه آن 3 نوع 2 درب، 2 درب کانورتیبل و 4 درب داشت. W460 با استفاده از قوای نظامی معروف شد و در انواع مدل‌های زیر به تولید رسید:
200GE
230G
230GE
280GE
240GD دیزل

250GD دیزل
300GD دیزل

(G WAGEN-461 (1990-2001

461 مخصوص استفاده‌های نظامی ساخته شد و در ارتش یونان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. نسخه‌های مختلف 461 از قرار زیر بودند:

230 GE

290 GD

290 GD TD مجهز به پیشرانه توربو دیزل

(امروز-G CLASS-463 (1990

463 اگرچه در نمای ظاهری تفاوتی با مدل‌های قبلی خود نداشت، اما کابین این دست‌خوش تغییرات گسترده‌ای شده بود. ترمز ضد قفل در تجهیزات‌اش به چشم می‌خورد و پیشرانه‌های متنوعی برای آن قابل سفارش بود. هم‌چنین در این نسخه می‌توانستید پیشرانه 8 سیلندر برای مدل 500GE در سال 1993 سفارش دهید. ابتدا G کلاس W463 در مدل‌های زیر تولید می‌شد:
G270 CDI
G280 CDI
G300 CDL
سال 1997:

در این سال G کلاس دوباره تغییراتی را تجربه کرد. در این سال پیشرانه 2.9 لیتری توربو دیزل و 6 سیلندر برای G کلاس قابل سفارش بود. هم‌چنین در همین دوران بود که گذز شاسی‌بلند سنتی بنز هم به کارگاه AMG افتاد و G55 AMG به بازار آمد.

سال 2002

این سال همراه بود با عرضه G63 AMG مجهز به پیشرانه 12 سیلندر 6.3 لیتری.

سال 2005

در این سال اولین موتور مجهز به سوپرشارژر برای G کلاس عرضه شد و G55 با پیشرانه 469 اسب‌بخاری به بازار آمد.

سال 2006

در سال 2006 نسخه گرندادیشن G کلاس با ویل‌بیس بلند (لانگ) معرفی شد و مدل‌های G500 و G400 CDI به بازار آمد. هم‌چنین تریم آلومینیومی نیز به تزیینات کابین G کلاس اضافه شده بود و یک رنگ جدید و جذاب با نام طوسی مگنومتالیک برای سفارش در نظر گرفته شد.

سال 2007

این‌بار تغییرات G کلاس گسترده‌تر از قبل بود و مرسدس‌بنز در نمایشگاه پاریس 2007 نسخه فیس‌لیفت شاسی‌بلند هیجان‌انگیزش را معرفی کرد. توان پیشرانه G55 AMG در سال 2007 از 476 اسب‌بخار به 500 اسب رسید و سیستم کامند، دوربین، مانیتور 6.5 اینچی و تریم‌های جدید نیز به لیست تجهیزات G کلاس اضافه شد.

سال 2008

تغییرات G کلاس در این سال بیش‌تر به سیستم‌های ارتباطی و کنترلی محدود می‌شد. در این سال G500 و G320 CDI در انواع کانورتیبل و اتاق بلند و کوتاه تولید می‌شدند.

سال 2009

علاوه بر تغییرات جزیی، در این سال رنگ‌های جدیدی برای G کلاس قابل سفارش بود. G55 در این سال تنها در نسخه استیشن‌واگن لانگ تولید می‌شد و G500 گارد با گیرباکس 7 سرعته نیز به بازار آمد. در ادامه سال 2009، G کلاس LIMITED.30 و EDITION.PUR نیز معرفی شدند و هم‌چنین G55 کمپرسور در نسخه EDITION79 قابل سفارش بود.

در سال 2010 تا 2011 نیز تعدادی ویرایش خاص و تولید محدود و یک نسخه کانسپت از G کلاس معرفی شد.

سال 2012

در این سال G کلاس تغییر و تحولاتی تاثیرگذار در طراحی بدنه و کابین تجربه کرد تا در عین حفظ اصالت خود در مقابل رقبا به‌روز و جذاب به‌نظر برسد. در این فیس‌لیفت چراغ‌های ال‌ای‌دی به مجموعه چراغ‌های جلو اضافه شد. دکوراتیو کابین نیز مدرن‌تر از قبل و پوشش‌ها و تزیینات جدیدی برایش در نظر گرفته شد. از این سال به بعد خریداران می‌توانستند از میان مدل‌های G350 BLUETEC، G500، G500 کابریولت، G63 AMG و G65 AMG یکی را انتخاب کنند. این مدل‌ها با گیرباکس مدرن مرسدس‌بنز یعنی 7 جی ترونیک قابل سفارش بودند و از سیستم اکو استارت/استاپ بهره می‌بردند.

از سال 2012 به بعد، سبد مدل‌های G کلاس تکمیل شدند و مرسدس‌بنز برای هر سلیقه‌ای این پیرمرد کهنه‌کار را از این‌رو به آن‌رو کرد! از معروف‌ترین این ویرایش‌ها می‌توان به G63 6×6 یا G500 4×4 به توان 2 که با رنگ‌هایی به‌اصطلاح دیوانه تزیین می‌شود اشاره کرد. در این میان نسخه‌هایی تحت‌عنوان فاینال‌ادیشن و نایت‌ادیشن نیز معرفی شدند. در ایستگاه آخر، مرسدس‌بنز به‌تازگی پرده از G650 می‌باخ با سقف لاندولت برداشته که برای نخستین‌بار به‌صورت رسمی در نمایشگاه ژنو 2017 به نمایش درآمد. G650 نمونه‌ای بارز از یک شاسی‌بلند است که در تجمل‌گرایی چیزی از سدان‌های فوق‌العاده لوکس کم ندارد.

مرسدس بنز G کلاس جدید

سال 2018

در نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی (دیترویت) 2018، مرسدس بنز نسل جدید G کلاس را معرفی کرد. از آنجایی که G کلاس یکی از محصولات نمادین مرسدس بنز به شمار می رود، مرسدس بنز حسابی در طراحی و شکل دهی به نسل جدید این شاسی بلند محبوب دست به عصا عمل کرده تا همچنان آن را پایبند به گذشته نگه دارد.

بازطراحی کردن یک نماد کار آسانی نیست اما به نظر می‌رسد مرسدس در خلق G کلاس 2019 قصد داشته روح نسخه اصیل را حفظ نماید. با بخش جلو آغاز می‌کنیم که در آن می‌توان جلوپنجره آشنای احاطه شده با چراغ‌های جلوی کروی را دید. این خودرو همچنین دارای کاپوت تکامل یافته و همچنین سپر جلوی جدیدی است که به منظور بهبود آئرودینامیک طراحی متفاوتی دارد.

هرچه به عقب می‌آییم استایل جعبه‌ای و سرراست این خودرو را حفظ شده تر می‌بینیم. نوارهای تریم متمایز از نسل قبلی به G کلاس 2019 منتقل شده‌اند. علیرغم ظاهری آشنا این خودرو 53 میلی‌متر طویل‌تر و 121 میلی‌متر پهن‌تر از نسل قبلی خود می‌باشد.

مرسدس بنز G کلاس جدید

تغییرات طراحی خودرو به کابین نیز راه یافته‌اند زیرا رانندگان در این بخش شاهد فرمان کاملاً جدید، عناصر متالیک و تریم چوبی یا فیبر کربنی خواهند بود. شاسی‌بلند مشهور ژرمن‌ها دارای پشت آمپرهای آنالوگی است اما به‌صورت سفارشی می‌توان از دو صفحه‌نمایش دیجیتالی (هر یک به ابعاد 12.3 اینچی) لذت برد. از جمله شاخصه‌های کابین می‌توان به صندلی‌های گرم شونده، سیستم صوتی با 7 بلندگو و فضاهای ذخیره‌ای زیاد اشاره کرد.

مرسدس بنز G کلاس جدید

طیف وسیعی از تجهیزات سفارشی در دسترس بوده که شامل سیستم صوتی مرغوب برمستر با 16 بلندگو، پوشش چرم دیزاینو و پکیج صندلی فعالی می‌باشد که باعث اضافه شدن عملکردهای گرم/سرد شونده و ماساژ به آن‌ها می‌شود. اگر این میزان از اشرافیت برای شما کافی نیست باید به پکیج پلاس انحصاری نیز اشاره کنیم که پوشش چرم ناپا را روی درب‌ها، داشبورد و کنسول مرکزی اضافه می‌کند.

حتی بدون تجهیزات سفارشی هم G کلاس 2019 راحت‌تر از نسل قبلی است زیرا تغییرات زیادی به منظور کاهش سروصدا و لرزش صورت گرفته است. ابعاد بزرگ‌تر این خودرو نیز فضای پا، شانه و زانوی بیشتری برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند. فضای پای سرنشینان عقب به ویژه 150 میلی‌متر افزایش یافته است.

مرسدس بنز G کلاس جدید در زمان عرضه با پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربویی عرضه می‌شود که قدرت 416 اسب بخاری و گشتاور 609 نیوتون متری دارد. این پیشرانه به یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک و البته سیستم چهار چرخ محرک متصل است.

مرسدس بنز G کلاس جدید

آرنولد شوارتزنگر در زمان رونمایی این محصول از مدیرعامل دایملر دیتر زچه درباره امکان تولید نسخه تمام الکتریکی G کلاس پرسید و او تنها به گفتن جمله “منتظر بمان” اکتفا کرد.

علیرغم اینکه G کلاس جدید روی اشرافیت و راحتی تمرکز دارد اما نسبت به نسل قبلی توانایی‌های بیشتری از نظر آفرود پیدا کرده است. به منظور دستیابی به چنین هدفی مرسدس از فریم مستحکم‌تر و دیفرانسیل‌هایی با قفل شوندگی کامل استفاده کرده است. بزرگ‌ترین تغییر زیر پوستی این خودرو اضافه شدن سیستم تعلیق جلوی مستقل جدید و اکسل جلو می‌باشد. اکسل عقب نیز جدید بوده و مرسدس می‌گوید این امر منجر به بهبود عملکرد در پیست می‌شود.

مرسدس بنز G کلاس جدید

به لطف این تغییرات G کلاس زوایای حمله و فرار 31 و 30 درجه‌ای و ماکزیمم ارتفاع غوطه‌وری 70 سانتی‌متری در آب دارد.

G کلاس 2019 حالت رانندگی کاملاً جدیدی دارد که رفتار گاز، فرمان و سیستم دامپینگ را به منظور فراهم نمودن حداکثر توانایی‌های آفرود تنظیم می‌کند.

مرسدس بنز G کلاس همچنین دارای سیستم تعلیقی ساخت AMG بوده و به لطف استفاده از متریال سبک وزنی همچون آلومینیوم شاهد کاهش وزن حدود 170 کیلوگرمی نسبت به نسل قبلی هستیم.

مرسدس بنز G کلاس جدید

فروش این خودرو در آمریکا از اواخر سال 2018 شروع خواهد شد و قیمت آن در زمان عرضه اعلام می‌شود. G کلاس 2019 در آلمان بهای پایه معادل 107040 دلاری خواهد داشت.

نسخه ویژه تویوتا هایلوکس به مناسبت تولد 50 سالگی

پوست اندازی کیا اپتیما در یک چشم به هم زدن/ فیس لیفت کیا اپتیما معرفی شد

لکسوس LS جدید تجسمی از سنت و فرهنگ ژاپنی + قیمت گذاری انواع مدل های LS

جیپ رانگلر پیرمرد 74 ساله با قلبی جوان

مقایسه پیکاپ های آمریکایی/ مقایسه شورولت کلورادو ZR2، فورد F-150 رپتور و دوج رم 2500 پاورواگن

معرفی محبوب ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

فورد / از تعقیب و گریز در سان‌فرانسیسکو تا دیترویت

گالیور در سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها!/ مقایسه رنج روور ولار و پورشه ماکان GTS

تولدت مبارک لوتوس / جدیدترین سری Evora معرفی شد

هیوندای نکسو هیدروژنی 2019 رونمایی شد

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی