پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمای قدیمی موزه خودرو اونتاریو در کانادا

نگاهی به صنعت خودروسازي در كشور جنگل‌هاي زمستاني

سلطان قطعه‌سازی در آمريكانادا کشوری در قطب شمال و آمریکای شمالی. دومین سرزمین پهناور گوی کبود که از قضا عمده خاکش خالی از سکنه است. نام این کشور را همواره در کنار نام ایالات‌متحده آمریکا شنیده‌ایم. کانادا! سرزميني که بسیاری ،از صنعت خودروسازی اش خبر ندارند و نمی‌داند که اکثر تاکسی‌های ایالات متحده و تاکسی […]

javankhodro
چهارشنبه - ۱۶ دی ۱۳۹۴

سلطان قطعه‌سازی در آمريكانادا

کشوری در قطب شمال و آمریکای شمالی. دومین سرزمین پهناور گوی کبود که از قضا عمده خاکش خالی از سکنه است. نام این کشور را همواره در کنار نام ایالات‌متحده آمریکا شنیده‌ایم. کانادا! سرزميني که بسیاری ،از صنعت خودروسازی اش خبر ندارند و نمی‌داند که اکثر تاکسی‌های ایالات متحده و تاکسی زردهای نیویورک ساخت این کشور هستند. کشوری که هم‌چنان به‌صورت نمادین جزئی از مایملک بریتانیا و ملکه به حساب می‌آید و در مقابل مردم آمریکا آن‌را بخشی از کشور خود می‌دانند و حتی آمریکای شمالی را ایالات متحده آمریکانادا می‌نامند. کانادایی که به روایتی نهمین و به روایت دیگر یازدهمین خودروساز بزرگ دنیاست و 3.8 درصد از تولید خودرو در جهان به خود اختصاص داده، کشوری که در میانه سال‌های 1918 تا 1923 دومین و پس از جنگ‌جهانی دوم سومین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان بوده…

 

McLaghlin مدل 1910 از نخستین خودروهای تولیدی بشر

McLaghlin مدل 1910 از نخستین خودروهای تولیدی بشر

موزه خودرو کانادا

موزه خودرو کانادا

موزه خودرو کانادا

موزه خودرو کانادا

نگاه بین‌المللی

با جهانی شدن صنعت خودرو در كانادا، این كشور سود بسیاری به‌دست آورده و به‌طور قابل توجهی از دهه ۱۹۸۰ رشد داشته، البته دلیل اصلی این پیشرفت عمدتا یكپارچگی با بازار امریكا و توسعه صادرات ناشی از این يكي شدن است. صادرات خودروی كانادا از سال ۱۹۹۰ تاكنون بیش از ۸۰ درصد افزایش را نشان مي‌دهد. علاوه بر این تولیدات داخلی نیز جانشین واردات شده. در نتیجه با افزایش تولید ژاپنی‌ها در كانادا، واردات غیر از كشورهاي عضو پيمان نفتا، به میزان ۵۶ درصد كاهش یافته است. صنعت خودرو در کانادا را باید قلب تپنده اقتصادی این کشور و یکی پاک‌ترین صنایع از نظر احترام به قوانین حفظ محیط زیست در سطح بین‌المللی دانست، گرچه این شرکت در ابتدای ظهورش بیشتر به‌شکلی محلی فعالیت می‌کرد و با ارائه برندهایی محلی و منطقه‌ای مانند McLaughlin در محدوده آمریکای شمالی فعال بود، اما امروزه با خروج از دیدگاه منطقه‌ای و محلی و نگاه فراگیر بین‌المللی، بخش اعظمی از تولیدات آمریکایی و ژاپنی را پشتیبانی می‌کند.

موزه خودرو کانادا

موزه خودرو کانادا

قطعه‌سازی، نبض صنعت خودرو کانادا

صنعت خودرو كانادا از دو بخش عمده مونتاژ خودرو و تولید قطعات تشكیل شده. این بخش طیف وسیعی از محصولات بازار قطعات اصلی (OE) و قطعات یدكی (AM) را تولید می‌کند. تولیدات كانادا علاوه بر خودروهای سواری و كامیون‌های سبك شامل موتور،MAJOR DRIVE TRAIN ، سیستم فرمان و تعلیق، قطعات چرخ و ترمز، قطعات پرسی، قطعات تزئینی داخلی‌وخارجی، قطعات الكتریكی و لاستیك است.

مونتاژ کرایسلر در کانادا

مونتاژ کرایسلر در کانادا

به بیانی صریح و آشکار باید گفت، قطعه‌سازی اتومبیل چرخ اصلی اقتصاد كاناداست و شاید بهترین نمونه آن‌هم شرکت Magna International باشد، شرکتی در اونتاریو کانادا که در سال 2012 عنوان بزرگترین قطعه‌ساز آمریکای شمالی را از آن خود کرد و تامین‌کننده بخش اعظم قطعات فورد، جنرال‌موتورز و کرایسلر است. بخش خودروهای سبك كانادا ۱۴ كارخانه را شامل می‌شود كه سالانه ۲.۴ میلیون دستگاه تولید می‌كنند. صادرات این بخش سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار است و حدود ۹۰ درصد تولیدات آن صادر می‌شود. بخش قطعه‌سازی كانادا بهره‌مند از تكنولوژی سطح جهانی بوده و ۹۲۰۰۰ نفر در ۵۵۰ كارخانه به‌كار گمارده است که 11 کارخانه تولیدات بخش سبک و 3 کارخانه مادر با تولیدات سنگین جزئی از آن به حساب می‌آیند. در این بخش سالانه محصولاتی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار صادر می‌شود. صادرات تولیداتي چون لاستیك، تیوب، بدنه كامیون و تریلر نیز سالانه ۴ میلیارد دلار دیگر سود برای این کشور به همراه دارد.

نکته جالب اینکه ساختار مالیات بر شركت‌ها در كانادا جهت تحقیق‌و‌توسعه کاملا سخاوتمندانه است و همین موضوع موتور قدرتمندی برای پیش‌راندن این صنعت و صنایع قطعه‌سازی به سوی پیشرفت محسوب مي‌شود.

بازارهای هدف

در طی سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ تمركز اولیه فعالیت‌های تجاری بین‌المللی بر ایالات متحده، ژاپن و آلمان بود. اما امروزه چندین بازار نوظهور در آمریكای لاتین مانند برزیل، آرژانتین و مكزیك در كنار اروپای شرقی از جمله لهستان و مجارستان شناسایی شده كه برای دولت كانادا در اولویت قرار دارند. البته در آینده نزدیک كشورهای دیگري نظیر ایتالیا، تایلند، چین و… نيز جذابيت بسياري براي خودروسازان اين كشور خواهند داشت.

بد نيست اين نكته را نيز ذكر كنيم كه در شناسایی این بازارها، هدف جمع آوری اطلاعات توسط شاخه حمل‌و‌نقل و خودرو، TTCAUTO و نيز هم‌فكری دست اندركاران صنعت خودرو بوده.

کانادا یکی از تولیدکنندگان تاکسی زردهای مشهور نیورک است

کانادا یکی از تولیدکنندگان تاکسی زردهای مشهور نیورک است

اهداف خودروسازی در کانادا

بخش خودرو كشور كانادا در سال ۱۹۹۸ دارای ۳ میلیارد دلار تراز مثبت مالي بود، ارزش كالاهای صادر شده به میزان ۸۴ میلیارد دلار برآورد شد و در مجموع ۸۳ درصد از تولیدات خود در اواخر قرن گذشته را عمدتا به آمریكا صادر كرده است. این میزان قابل توجه از صادرات در حقیقت نتیجه پیمان‌های خودرویی، FTA و NAFTA است.

- کمپانی فورد در کانادا از سال‌های دور فعالیت دارد

– کمپانی فورد در کانادا از سال‌های دور فعالیت دارد

درحالی‌كه حفظ حد بالایی از تمركز بر بازار آمریكا برای كانادا مهم است، در عین حال و به همان اندازه، تنوع در بازارهای صادراتی جهت تضمین توسعه جهانی شدن خودروسازان و قطعه سازان كانادایی با اهمیت است. برای رسیدن به چنین هدفی، كانادا به فناوري‌های برتر صنعت خودرو در سطوح بين‌المللي دست یافته كه این تكنولوژی‌ها می‌تواند به‌طور موفقیت‌آمیزی در بازارهای نوظهور مانند آمریكای لاتین و آسیای جنوب شرقی معرفی و به‌كار گرفته شود.

فلینو cB7، سوپر اسپرت کانادایی!

برخلاف این تصور كه كسي كانادا را به عنوان كشوري صاحب‌نام در صنعت خودرو نمي‌شناسد، نام این کشور در خودروهاي سوپر اسپرت نيز مطرح شده است! «آنتوان بست» راننده کانادایی مسابقات اتومبیلرانی، با طراحی و معرفی خودرو فلینو cB7  نام اين كشور را در اين زمينه نيز مطرح كرده. با توجه به استفاده از پیشرانه وي8، 6.2 لیتری خورجینی از توليدات شريك ديرين صنايع خودرويي كانادا، جنرال‌موتورز با توان تولید 525 اسب بخار نیرو و 489 پوندفوت گشتاور در کنار یک جعبه‌دنده 6 سرعته می‌توان سرعت و توان كم‌مانندي از فلینو cB7 انتظار داشت.

مونتاژ پلیموث مدل 1959 در کانادا

مونتاژ پلیموث مدل 1959 در کانادا

با توجه به طراحی غیر معمول نئو هاچ‌بک و سبک ظاهری، به نظر می‌رسد فلینو بیشتر برای حضور در پیست و ثبت‌نام كانادا در ميان سوپراسپرت‌سازان طراحي و توليد شده تا استفاده روزمره و معمول خياباني! بنابر ادعاي آنتوان بست، تولید این خودرو در ادامه سال 2014 به‌صورت محدود و با تیراژ اندک و نامعلوم شروع مي‌شود. هدف توليد كننده نيز ارائه قیمت پایه زیر 100 هزار دلار اعلام شده؛ بهايي كه در مقام مقايسه با رقبا نه آنچنان زياد و نه چندان كم به‌نظر مي‌رسد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی